Bukefalos 28 år!

Werewolflaird

Trådstartare
Detta har kliat i hjärnan i flera år:confused1::banghead:

När jag var tonåring på 70 talet så åkte vi bil på somrarna till Italien och då körde vi alltid över ett litet pass mellan Österrike och Italien där fanns det en rastplats med ett minnesmärke i form av ett svart stålskelett.

Min far kommer inte ihåg vad passet heter och trots ihärdigt letande har jag inte hittat det. Det är frustrerande, finns det någon här som vet var det är?
 
Detta har kliat i hjärnan i flera år:confused1::banghead:

När jag var tonåring på 70 talet så åkte vi bil på somrarna till Italien och då körde vi alltid över ett litet pass mellan Österrike och Italien där fanns det en rastplats med ett minnesmärke i form av ett svart stålskelett.

Min far kommer inte ihåg vad passet heter och trots ihärdigt letande har jag inte hittat det. Det är frustrerande, finns det någon här som vet var det är?
Brennerpasset är det enda jag kommer på, på rak arm men det är ju inte så litet direkt. Men det är ju det passet man åker över för att ta sig till Italien från Österrike.
 
Brennerpasset har jag passerat ett antal gånger de senaste 20 åren, det är stort och området runt om växer hela tiden, men det är svårt att veta hur det var på 70-talet. I modern tid har jag i alla fall inte sett till något skelett.
Det finns en mindre gränsövergång i Timmelsjoch, kan det ha varit där?
Det finns ju många pass i alperna, inte bara direkt vid gränsen. Vet du att det var precis vid (dagens) gränsövergång?
 
Vad jag kommer i håg så var det en mycket liten väg till stor del grusväg och klängde efter bergväggen med jättestup på sidan och vi kom ut i Italien rätt nära Venedig.
Tror minnesmärket var över dom som omkom när vägen byggdes.
Mina föräldrar var äventyrliga och åkte gärna till ställen som inga turister hade hittat.
Timmelsjoch ser inte rätt ut för platt och öppet.
 
Detta har kliat i hjärnan i flera år:confused1::banghead:

När jag var tonåring på 70 talet så åkte vi bil på somrarna till Italien och då körde vi alltid över ett litet pass mellan Österrike och Italien där fanns det en rastplats med ett minnesmärke i form av ett svart stålskelett.

Min far kommer inte ihåg vad passet heter och trots ihärdigt letande har jag inte hittat det. Det är frustrerande, finns det någon här som vet var det är?
Plöckenpass ligger ju någorlunda närhet till venedig.
 
Och snackar vi minipass/gränsövergångar finns ju klammljoch, vet inte ens om biltrafik är tillåtet där men det är ju till största del grusväg.

Monumentet kan inte ha varit kopplat till världskrigen då? Finns ju många platser där med anknytning till krig.
 
Eftersom jag ändå inte har något roligare för mig så följde jag gränsen från Slovenien till Schweiz på google maps och de pass som finns är Brenner, Plöcken, Stalle, Rombo (Timmelsjoch) och det som kanske efterfrågas här, Polentin. Den listas på någon sida om farliga vägar och är bara grusväg. Inget om något minnesmärke dock. Sen fanns det två överfarter till och de låg i dalgångar.
 
Prova att gå in på ovanstående förslag i google maps och "köra" sträckan i street view. Även om vägen os har förändrats sen dess kanske minnet kickar igång när du ser utsikten.
 
Min far kommer inte ihåg vad passet heter och trots ihärdigt letande har jag inte hittat det. Det är frustrerande, finns det någon här som vet var det är?
Även om han inte kommer ihåg passets namn så kommer han kanske ihåg ungefär i vilken region ni korsade gränsen? Om ni körde förbi St Anton, Innsbruck eller Villach...? Om ni körde en västlig väg eller en östlig?
 
Även om han inte kommer ihåg passets namn så kommer han kanske ihåg ungefär i vilken region ni korsade gränsen? Om ni körde förbi St Anton, Innsbruck eller Villach...? Om ni körde en västlig väg eller en östlig?

Ja, han måste väl komma ihåg nåt iaf. Nån stad de körde förbi/genom eller annat.
 

Liknande trådar

Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 491
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 785
Senast: OlleAtlas
·
R
Övr. Djur Jag hatar egentligen gnagare. Saken var bara den att min vän Jenny fyllde 20 i oktober och önskade sig en kanin. Jag kunde inte stå...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: rulana_korsbar
·
B
Övr. Katt Hejsan. Min katt som heter Lizzie har dött för några dagar sen. Hon föddes här av en svart katt som hette Maja, henne hittade mamma...
Svar
8
· Visningar
958
Senast: Boyen_oboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp