Våra bästa hästböcker

yamyam

Trådstartare
Vilka böcker är era favoriter inom häst-genren? Nu menar jag alltså faktaböcker, inte fiktion. ;)

Jag köpte nyligen ”Ridningens anatomi : träna rätt och prestera på topp” av Gillian Higgins som jag tycker är fantastisk! Hon berättar om anatomi och biomekanik på ett lättbegripligt sätt, boken innehåller så mycket intressant kunskap och har verkligen fått igång fakta-läslusten hos mig. Nu plöjer jag nätbokhandlarna efter fler böcker, men får så svårt att välja, jag vill ju läsa om allt!

Vilka böcker återkommer ni till och varför? :)
 
Har en del gamla faktaböcker i stallet. De jag kikar mest i är denna

19329.jpg


Många, många övningar i denna att kika på. Samt gillar jag Hoppning med Jana

Läser inte så många faktaböcker men rycker det är kul att kolla i gamla böcker. Har bland annat en för hovslagare där det uttryckligen står att har hästen 2 virvlar i pannan är den oberäknelig bland annat :rofl:

Sen när jag var yngre var denna bok något alla skaffade sig.
295148708_34ff8719-71e6-4af7-b6e2-95dc78b24de9.jpg


Jag har den kvar.
Har även en del faktaböcker om bett och deras inverkan/utformning

Kanske inte riktigt var vad du efterfrågade men de här har hjälpt mig en del :)
 
Proffsryttarens ridlära. :love: Den har lärt mig allt om hur man rider en häst till lösgjordhet och jag återkommer ständigt till boken när jag fastnar i nåt ridmässigt.
 
Henry Blakes serie Tala med hästar. Fick mig att förstå hur hästar tänker och fungerar och hur människan kan förstå och samspela med hästen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Löss
  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp