Våra lodjur

Sleepy

Trådstartare
HUR kan det vara möjligt att över 200 lodjur ska skjutas? Varför ens ha jakt på lodjur? Dessa vackra, skygga, häftiga djur; vår egen vildkatt. Blir bara så arg.

Mer info här:

https://rovdjur.se/debatt-lodjursjakten-skjut-inte-vara-lodjur/

https://rovdjur.se/rekordstor-lodjursjakt-aven-i-ar/

Gör din röst hörd här:

https://tinyurl.com/4a2csfne

Lodjur-Skansen-1_copyright_PeterWEriksson-edited-1-scaled.jpg.webp
 
Det finns pengar i jaktturism...

Sen är det väl så, åtminstone vad jag förstått av mina markägande vänner, att vissa områden kan det bli närmare noll rådjursjakt sedan lodjuret etablerat sig. I helhetsperspektivet är det helt idiotiskt att jaga hårt i en snäv stam, men det ser inte den som fått hela sin egen jakt inställd.
 
Detta med jakt alltså. Jag fattar nada.
Jakt görs väl för att hålla nere stammarna av vissa djur. Om det då sker enligt naturens egna lagar känns det helt rubbat att vi ska rubba naturen för att människan ska få lustjaga både bytesdjur(rådjur) och predator(lo-djuret)
 
I min kommun finns en solid lodjursstam på berget Billingen och har funnits i många år. Där har det blivit problematiskt med betet för fårägare på senare år, dom har kulturbetat värdefulla naturmiljöer. Kan tänka mig att det behövs en viss avskjutning där.
 
I min kommun finns en solid lodjursstam på berget Billingen och har funnits i många år. Där har det blivit problematiskt med betet för fårägare på senare år, dom har kulturbetat värdefulla naturmiljöer. Kan tänka mig att det behövs en viss avskjutning där.
Hä, det var inte på Billingen alls. I hela V Götaland får 8 skjutas. Sist fick dom bara tag på 2 st. Smarta vackra djur.
 
Detta med jakt alltså. Jag fattar nada.
Jakt görs väl för att hålla nere stammarna av vissa djur. Om det då sker enligt naturens egna lagar känns det helt rubbat att vi ska rubba naturen för att människan ska få lustjaga både bytesdjur(rådjur) och predator(lo-djuret)
Det märks att du "fattar nada".
Handlar inte om nån lustjakt, men när människan brett ut sig som hon gjort så funkar naturligtvis inte "naturens egna lagar".
 
För att stammen annars blir för stor, vilket får negativa följder på övrig fauna, ffa för rådjuren.
Så är det ju inte, om rådjuren blir färre gör det inget för rådjursstammen- tvärtom- däremot blir det mindre rådjursjakt för jägare eller ingen alls och det är givet - tycker jag- att naturens egna ska ha sitt först. Det finns ju vildsvin att jaga, gott om, men det är inte så kul. Och viktigt: vildsvin är inget rovdjur, det är rovdjuren jägarna vill ha bort.
 
Från en av länkarna ovan:

"Det är svårt att förstå varför detta skygga kattdjur, som nästan ingen ser och som endast orsakar marginella skador på tamdjur, (46 får och 11 getter togs av lodjur 2021 enligt Viltskadecenter) ska skjutas.

97 procent av alla svenskar har inget emot lodjur i våra svenska skogar, 80 procent uttrycker till och med att de ”tycker om eller tycker mycket om” att det finns lodjur i Sverige. (Attitydundersökning stora rovdjur, Statens Lantbruksuniversitet 2021)

Kunskapen om att lodjursjakt förekommer verkar dock låg hos gemene man. Vid vetskap om detta är 63 procent negativa eller mycket negativa till licensjakt på lodjur, knappt 13 procent är positiva. (YouGov-undersökning Word Animal Protection/SRF 2022)

Dock anser många jägare att lodjuren tar deras klövvilt samt att det är en spännande jaktform med fin trofé."


De här 63 % behöver bli mycket mer högljudda. Tex genom att skriva under uppropet om att stoppa jakten, i mitt första inlägg.
 
Har svårt att förstå varför man måste skjuta bort 10% av stammen.
Tjuvskyttet på ren, älg mm är nog hörgre än det lodjuren tar. Men mörkertalet är stort när det gäller tjuvskytte.
För att inte tala om alla tjuvskjutna rovdjur som jagas med Skoter BLA.
Att skjuta för mycket rovdjur ökar risken för virus och fästing infektioner hos människa enl. senast vetenskapens värld på TV.
Man behöver inte döda djur i onödan bara för att man gillar att skjuta. Finns skyttetävlingar: Jaktstigar, lerduva (skeet/ trap/ sporting), Älgbana mm
Ny EU förordningen förbjuder blyhagel från den 15 februari 2023 .
 
Hade lodjursungar i hästhagen i början av vintern och järvspår på gården mellan hagarna. Det är ju inte heller så roligt, det blir oroligt på gården, hagar rivs och hästar kommer lös. Men det är ju lite samma när älgarna är mitt på gården för så är det ju också. Visst är det en del av att bo på landet och i skogen, men i alla fall järv tycker jag känns olustigt att ha bland tamboskap och alla kan ju inte bo i stan. Här har jag känslan av att det finns mycket av nåde lo och järv, men de är ju inte så lätt att räkna.
 
Hade lodjursungar i hästhagen i början av vintern och järvspår på gården mellan hagarna. Det är ju inte heller så roligt, det blir oroligt på gården, hagar rivs och hästar kommer lös. Men det är ju lite samma när älgarna är mitt på gården för så är det ju också. Visst är det en del av att bo på landet och i skogen, men i alla fall järv tycker jag känns olustigt att ha bland tamboskap och alla kan ju inte bo i stan. Här har jag känslan av att det finns mycket av nåde lo och järv, men de är ju inte så lätt att räkna.
Märkligt nog kan Tyskland med sina cirkus 80 miljoner människor på en yta ungefär 2/3 av Sveriges ha en vargstam som är ungefär 4-5 gånger större än den svenska.
 
Jag förstår faktiskt inte heller riktigt. Är det så att man skjuter av lodjur för att de annars tar för många rådjur, så människan inte kan jaga lika många rådjur? Det är väl toppen om vi slipper döda massa djur "i onödan" om naturen kan reglera det själv?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 164
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 205
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp