Våra mål!

Praefatio

Trådstartare
Vad är ditt mål med din häst?

Min häst har just kommit hem från en tränare och har utvecklats något enormt på bara tre veckor, han är som en annan häst och nu känns det som att vi äntligen är på väg mot de där sakerna jag drömde om när jag köpte honom! Satt och funderade över det där med mål och drömmar på bussen från stallet och insåg att vi alla har så himla olika mål med vår ridning och hästägandet.

Mitt kortsiktiga mål är att få min häst att känna sig trygg i att man rider honom. Vi är redan på gång ditåt, men mer konkret så hoppas jag på att kunna rida ut en kort, lugn runda utan att behöva känna mig orolig om tre månader.
Mitt långsiktiga(re) mål är att kunna ta med honom på lajv i juli 2010 och känna att han är trygg och klarar av det utan att bli orolig och stressad.

Jag är inte intresserad av att tävla egentligen och har inga mål på att nå några nivåer.

Vad har ni för mål? Långsiktiga mål och kortsiktiga mål? När hoppas ni på att ha nått era mål och hur har ni tänkt att gå till väga?
 
Sv: Våra mål!

Coolt att ta med hästen på lajv! :)

Mina mål med hästarna som jag har nu, är att:
*Betäcka tävlingsstoet till våren
*Kvala in till SM och göra bättre resultat än i år (gärna topp 3 i nån gren..)
*Bli klubbmästare i några grenar (:D)
*Få min häst att bli en balanserad, glad och positiv individ i alla lägen.
*Få ordning på gammelhästen (om hon nu ska stanna hos oss..)
*Tävla gammelhästen på lägre nivå
*Tävlingsdebutera unghästen
*Skaffa mig en champinatstitel

Väldigt mycket tävlingsinriktat men... det är så det blir.
För att nå mina tävlingsmål tränar jag ju mer målinriktat, jag behöver tävlingar att jobba emot!
 
Sv: Våra mål!

Mitt kortsiktiga mål är att faktiskt skärpa till mig med ridningen så att vi kommer igång till full kondition. Vi travar, galopperar och har oss - men vi har tex inte hoppat på länge då jag inte tycker att vi är i form nog för det än. Jag har inte ridit så mycket som jag önskat det här året. Speciellt inte under sommaren. Nu är vi igång mer ordentligt och hoppas att det håller i sig!

Ett annat mål är att hon ska bli smidigare i kroppen. Då menar jag att den där stora magen ska minska i storlek. För det behövs mer ridning - vilket vi ju kommit igång med, så det är på G!

Ett mål jag satt upp för våren är att vi ska komma iväg på en Pay & jump.

Jag har inte tävlat sen 1998. Hästen är en fd hopphäst på 18 år som tävlat upp till 1,45. Eller ja, hon är inte en FD hopphäst då hon tycker att hon fortfarande är en hoppstjärna och ÄLSKAR att hoppa. :D

Känner att en Pay & Jump är precis lagom. Som en tävling - men ändå inte. Vi kommer iväg och hoppar bana på en ny plats och det räknas fel och tid och allt. Som på tävling. Hästen lär vara sprallig och GLAD och jag nervös som ett as, så då känner det bättre med en Pay & Jump än en riktig tävling. Plus att jag kan fega med 80 cm på Pay & Jump. Hästen tycker allt under en meter är töntigt, men när hon är pigg (vilket hon är alltid framförallt då man hoppar bana..) så tar hon även lägre hinder på största allvar.. ;)

I övrigt ska jag försöka komma iväg och träna för någon tränare vid ett flertal tillfällen i vår. Det var trots allt snart 10 år sedan jag red för tränare, förutom en gång förra våren då vi var iväg och hopptränade. Inkl hoppade bana på 80 cm och hästen var som en enda stor glädjeboll.

Det är de målen jag har för mig och min sötklump! :)

# Nå full kondition och styrka, det får ta den tid det behöver.
# Banta ner stora magen. Vilket kommer automatiskt då vi rider ordentligt regelbundet.
# Starta i åtminstone en Pay & Jump i vår.
# Komma iväg och träna för tränare. Mest för att få hjälp med alla "fel" jag kan tänkas göra då jag rider som jag inte märker själv eller som jag vet med mig att jag behöver hjälp med. Och för att utvecklas och återupptäcka moment i ridningen som hamnat längst in i minnesbanken.
 
Sv: Våra mål!

Efter ett år i kampen mot fången, där jag nu har kommit i gång att promenera med hästen är mitt långsiktiga mål, som jag hoppas vi ska nå i vår/sommar, att få en smal häst i bra form, som klarar av att ridas 1timme om dagen, 5 dagar i veckan i alla gångarter. Meningen är att då känna att jag har en frisk och hållbar häst, som förhoppnigsvis inte ska drabbas av fång någonsinn mer.

Jag har några andra "små" mål också som jag hoppas indfrias på vägen till det "stora" målet. Dessa är bl.a.

* Han ska bli mer lyhörd och känslig och mindre bufflig
* Vi ska med på minst två AR-träningar innan sommaren
* Komma igång med NH-träningen igen
 
Sv: Våra mål!

Jag köpte mitt D-ponnysto Fleur i våras, april rättare sagt. När jag fick henne var hon omusklad, hade ingen kondition och testade mig varje ridtur. Jag har varit nära på att ge upp flera gånger, men glöden inom mig och ett enormt stöd från vänner och familj fick mig att fortsätta. Nu har vi startat i två klubbtävlingar tillsammans. Våra mål är nu:

Långsiktiga:
* Jag vill kunna rida min ponny i en korrekt, stadig form. Vi är på god väg, men mycket fattas.
* Jag vill också kunna lita på min ponny så pass mycket att vi kan rida ut självla i skogen, något som vi i nuläget inte kan. Detta kräver såklart även att hon litar på mig.
* Jag vill starta en lokal LD (80 cm) innan sommaren 2010.

Kortsiktiga:
* Det blir antagligen Clear Round på söndag (29/11) detta är vårt mål för November. Vi ska hoppa 60-70 cm.
* Jag vill att min häst ska lyssna mer på mig, både gas och broms.
* Jag ska bli mer konsekvent och noggran i min ridning.

Har säkert glömt något, men det är väl ungefär vad vi strävar efter nu! :D
 
Sv: Våra mål!

Vad roligt, det verkar som vi delar ett mål och jag siktar också på att kunna ta med hästen under ett lajv 2010, jag är mest orolig över ensamhets biten. Men den försöker vi träna på.

Två andra lite mer långsiktiga mål är att kunna galoppera tillsammans med andra ute och att komma ordentligt i form (muskler). Ett kortsiktigare mål är att jag ska lära mig sitta rakt och knäcka nöten till hur jag får hjärtat i olika former och inte bara med nosen mot stjärnorna, vi har kommit en bit på vägen. Personligen borde jag ta grönt kort, kanske vågar jag på mig det under 2010 :angel:
 
Sv: Våra mål!

Mitt träningsmässiga mål är att bli starkare och stabilare i min ridning. Jag skaffade hästen i slutet av maj, innan det hade jag haft riduppehåll på ett år och innan det inte ridit så "seriöst" pga att min dåvarande häst var skadad jämt.
Så jag satsar på att få en mkt bättre sits, känsla och tajming samt mer MOD.
-Ett mål i dressyren är att få det att fungera så pass bra att jag kan börja rida på kandar i vår/sommar.
-I hoppningen är målet att jag ska kunna kolla in avstånden ordentligt, bli säkrare/tryggare på högre hinder samt få hästen att hoppa med teknik och inte full fräs. :grin:
-I uteridningen vill jag få hästen tryggare. Vill inte ha en häst som kastar sig för stenar och blöta fläckar i marken.

Mina tävlingsmål är
Dressyr:
-Kortsiktigt är att placera mig i LB0/1/2 lokalt
-Långsiktigt att starta LA regionalt med bra procent.

Hoppning:
-Kortsiktigt att starta och bli säker på 100 och gärna få en och annan placering ;)
-Långsiktigt mål är att tävla 110 (helst regionalt) utan att dö av höjdskräck.

Fälttävlan:
-Målet är att starta en fälttävlan! Hur det går är (ganska) oviktigt, bara jag kommer igenom hela tävlingen :)
 
Sv: Våra mål!

rolig tråd :)

kortsiktiga mål:
att han ska bli en mera avslappnad och harmonisk häst
att vi båda ska kunna lita på mig som konsekvent och stadig ledare
att han ska kunna gå avspänt i form stora delar av ridpasset
att han ska bygga bra muskler

låååångsiktiga mål:
rida i repgrimma och så småningom helt löst :D (lär ta några år..)
att jag ska bli en skicklig ryttare!
 
Sv: Våra mål!

hejsan =)

vårat mål
är att kunna hoppa 1m bana med min häst då han är under utbildning :)
sen blir det att tävla så vi ska även försöka debutera 1m
dressyr ska vi köra L:a1 tävling
samt så ska vi iväg på fälttävlands läger för att kunna börja tävla i de sen ^^


fast vi siktar på de så leker vi mycket i skogen och på våra åkrar ^^ jag tror inte en häst mår bra av att nöta på samma saker hela tiden.

vårat största mål är att HA ROLIGT TILLSAMMANS :love::banana:
 
Sv: Våra mål!

Mina och aristos mål inför 2010 ;)

Långsiktiga:
* jag vill kunna rida i stadig form både i skogen som på banan
* kunna lita på att han hoppar
* inte sitta och tjuvhålla
* kunna rida en felfri LB-LA runda klubb som lokal det kvittar egentligen.Men bara vi blir felfria så ;)

Kortsiktiga:
* få mindre synliga hjälper på både gas och broms.
* bli ännu mera nogran med vägar och tempo
* få bättre koll på vad som händer och varför ssamt rätta till detta snabbt.
* bättra på konditionen (för oss båda haha):cool:

Ja det va nog det.Vi får väll se om vi lyckas eller inte ;)
 
Sv: Våra mål!

Våra kortsiktiga mål:

* Gångarterna ska förbättras.
* Galoppfattningarna ska sitta som en smäck, han ska ej rusa in i galoppen.
* Traven ska stärkas.
* Filipus ska gå ner minst 20 kg i vikt också.. :angel:

Våra långsiktiga mål:

* Tävlingsbanan 2010!
* Klara av ett fyrgångsprogram utan att rolla, hamna i korsgalopp eller växla till fel gångarter.. :angel:
* Börja träna lite pass om vi lyckas med det kortsiktiga målet att stärka trav + galopp.
* Prova på ett femgångsprogram. :D

Det är våra mål nu, det jag siktar på nu (även fast vi är ett skogsekipage som vill tävla lite) är att just gångarterna blir bättre. Sen om vi kommer ut på tävlingsbanan 2010 så är det ett stort + :D
 
Sv: Våra mål!

Mitt mål med stor killen är att han ska kunna ridas av andra utan att sticka eller hota med att slänga av dom.

Målet med lilltjejen är att hon ska bli ordentligt inkörd till sommaren,har tidigare enbart kört med släde men nu ska sulkyn köras...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 338
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 717
Senast: starcraft
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp