Vara med i facket eller inte?

Monkie

Trådstartare
Är ni med i facket?
Jag är med, men funderar på att gå ur för att spara några hundra. Har varit medlem i 15 år, ringt och rådfrågat dem en gång.

Ni som gått ur, har ni ångrat er?
 
Jag har varit med i ett par olika förbund, beroende på vilket jobb jag har haft.
Fick hjälp av Seko när jag blev uppsagd förra året. De förhandlade fram någon extra månadslön när jag fick gå.
Sen var jag med i kommunal. Totalt värdelöst. De fortsätter dessutom skicka ut inbetalningskort för medlemsavgift trots att jag gått ur. Var bara med ett halvår.

Nu är jag med i naturvetarna. Vette tusan om de kan hjälpa om det skulle bli konflikt men det känns bra att ha ett fackförbund i ryggen ändå.
 
Jag är med i facket och har varit det för det mesta (gått ur/bytt när jag bytt bransch). För mig är det ganska självklart att vara med, av flera skäl.

Det fack jag är med i nu har dessutom en del riktigt bra förmåner vilket förstås inte skadar heller (det är första gången som det funnits förmåner/rabatter knutna till medlemskap, som jag brytt mig om). Och det känns bra att ha dem i ryggen som uppbackning, om det skulle bli en konflikt med arbetsgivaren.
 
Inte förrän jag kom till Buke fattade jag att alla inte är med i facket :laugh:

Helt självklart för mig att vara med. Tillsammans är vi starka. Dessutom har jag haft flera års strul med min arbetsgivare pga min sjukdom och skulle inte ha överlevt utan mitt fantastiska fackombud.
 
Jag gick ur facket när jag märkte att de inte var till någon som helst hjälp när det blev problem med anställningsvillkor och löneförhandling på jobbet. Numera betalar jag till a-kassa enbart. Jag tror att det skiljer väldigt mellan fackförbund och om man har kollektivavtal där facket förhandlar om lönen. Jag har numera individuell lönesättning och när jag har varit missnöjd med lönesättningen har jag stått helt ensam. Inget stöd från facket då inte...
 
Jag har varit med i 3 olika förbund, och jag har haft hjälp av alla även om det i de flesta fall bara gällt rådfrågning.

2 gånger har jag fått ordentligt med hjälp när AG betett sig som as.

Jag ser det som en försäkring. Du saknar den inte förän du behöver den.
 
Är med. Känns som en säkerhet.
Sen är min bransch en sån som det kan vara bra i.
Inte för att dom är så himla bra 🙈 men det finns mycket skit.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 831
Senast: soom
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 701
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 153
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp