Vara med i facket eller inte?

Är man skyldig arbetsgivaren att inte vara sjuk och att ha friska barn?
Nej, självklart kan saker hända men på mina tidigare arbetsplatser var det så himla uppenbart att de som var med i fackföreningen också gjorde sämst ifrån sig på jobbet. Självklart kan man själv eller barnen bli sjuka men när man är borta flera gånger i månaden (sjukskrivning varvat med vabb) och man ägnar de få dagarna man faktiskt är på jobbet däremellan med att mest skvallra med likasinnade kollegor så bör man kanske tänka om.
 
Jag har varit medlem i facket sen jag började jobba heltid (länge sen). Under alla de här åren har jag personligen behövt facket en eller kanske två gånger. Men mina arbetskamrater i de fackförbunden har väl behövt hjälp ett par miljoner gånger under samma tid. Det har jag kunnat bidra till med min medlemsavgift. Jadå, de olika föreningarna och klubbarna har varit olika bra. Vid några tillfällen har jag engagerat mig själv eftersom jag tyckt att det varit för dåligt. Men oftast är jag bara en passiv och nöjd medlem som inte behöver så mycket hjälp. Den dagen jag behöver hjälp vet jag att jag har en stor och stark storebror som kan rycka in.
 
Jag är med, var ur facket några år men gick med igen. Dels av solidariska skäl och dels för inkomstförsäkringen - tecknade en utanför facket när jag inte var med men ekonomiskt var det ungefär samma då som nu med fack inkl inkomstförsäkring.
Har aldrig behövt använda dem för råd dock. Men nån dag kanske de behövs!
 
  • Gilla
Reactions: 360
Under alla år jag har arbetat har jag inte behövt någon hjälp från facket överhuvudtaget. Jag har aldrig haft bekymmer med att hitta nytt jobb när jag velat och min bransch är bred, jag känner mig säker helt enkelt.
Skulle det ändå skita sig totalt har jag stora arv som väntar, jag klarar mig ekonomiskt i några år i alla fall.
För mig hade ett medlemskap i facket varit pengar rätt i sjön. :)

Solidaritetstanken är inget du lägger vikt vid? Kollektivavtal? Framförhandlade rättigheter?
 
Solidaritetstanken är inget du lägger vikt vid? Kollektivavtal? Framförhandlade rättigheter?
Nej. Jag har bara dåliga erfarenheter av tidigare fackklubbar och jag inte är intresserad av att bidra till deras verksamhet.
Det sista som skulle få mig att gå med är att det är solidariskt. Jag känner faktiskt inte den solidariteten mot andra människor utan jag ser till att klara mig själv, hur egoistiskt det än må vara.
 
Självklart med i facket.

På mitt förra jobb förhandlade mitt fack fram att alla arbetstagare fick möjligheten att semesterväxla (få 5-7 extra semesterdagar varje år och istället avstå semestertillägget) om man ville. Ett väldigt konkret exempel på vad ett fackförbund kan göra, men som en enskild anställd inte kan göra. Denna förmån får ju även de som inte är med i facket, exempelvis du om du hade jobbat på den arbetsplatsen @Zinfernia
 
Jag är med i facket och har varit det sedan studietiden. Använder lönestatistik och för flera år sedan testade jag deras karriärcoachning. Får också rabatt på hundens försäkring. I övrigt så har jag inte så mycket kontakt med facket, men har inte funderat på att inte vara med. Upplever mitt förbund som partipolitiskt obundet vilket jag trivs med.

Tyvärr tycker jag att det verkar som om de som har mest ”behov” av facket ofta har de sämsta fackförbunden (dyra avgifter, oegentligheter bland tjänstemän och förtroendevalda, allmänt dåligt stöd mm).
 
Jag är med även om jag inte känner att jag direkt har någon nytta av det. Använder deras hem-, liv-, och olycksfallsförsäkring iofs så någon nytta har jag väl av det. Har annars inte utnyttjat detta fackförbund. Mitt förra fackförbund hjälpte mig dock inte när jag behövde hjälp och jag vet även andra som inte fått hjälp av sina fack när det väl krisat (bl. min mamma) så min tilltro till fackförbunden är dessvärre ganska låg.
 
Jag är med i facket. Har inte använt dem mer än att jag har en del försäkringar via dem. Tänker med facket precis som med mina försäkringar, att även om jag aldrig skulle nyttja dem livet ut så är "a peace of mind" värt en del pengar bara det. Vetskapen att hjälpen finns om den skulle behövas.
 
Jag har varit yrkesverksam sedan 1996 och aldrig varit med i facket. Har under hela min yrkeskarriär arbetat för arbetsgivare som inte haft kollektivavtal, utan individuella anställningsavtal och individuell lönesättning. Jag har aldrig varit i en sådan situation att jag skulle behövt hjälp av facket, har t.ex. aldrig blivit uppsagd från ett arbete, men är givetvis med i a-kassa och har privat inkomstförsäkring ändå. För mig känns det som om det räcker ur försäkringssynpunkt. Jag ser också att fackföreningar i min bransch är ganska svaga/obetydliga och har låg anslutningsgrad, så ser inte att det skulle tillföra så mycket att jag var med, varken för mig själv eller av någon sorts solidaritetsskäl.

Jag har också lite svårt för det där väldigt kollektivistiska, som jag uppfattar hos många (alla?) LO-förbund, där kollektivavtal och facklig anslutning ses som det enda rätta, oavsett storlek på arbetsgivare och oavsett vilka villkor de anställda har i övrigt.
 
Jag har varit yrkesverksam sedan 1996 och aldrig varit med i facket. Har under hela min yrkeskarriär arbetat för arbetsgivare som inte haft kollektivavtal, utan individuella anställningsavtal och individuell lönesättning. Jag har aldrig varit i en sådan situation att jag skulle behövt hjälp av facket, har t.ex. aldrig blivit uppsagd från ett arbete, men är givetvis med i a-kassa och har privat inkomstförsäkring ändå. För mig känns det som om det räcker ur försäkringssynpunkt. Jag ser också att fackföreningar i min bransch är ganska svaga/obetydliga och har låg anslutningsgrad, så ser inte att det skulle tillföra så mycket att jag var med, varken för mig själv eller av någon sorts solidaritetsskäl.

Jag har också lite svårt för det där väldigt kollektivistiska, som jag uppfattar hos många (alla?) LO-förbund, där kollektivavtal och facklig anslutning ses som det enda rätta, oavsett storlek på arbetsgivare och oavsett vilka villkor de anställda har i övrigt.

Klart att facken är svaga om ingen vill vara medlem.
 
Är med. Haft lite olika karriärer så varit med i några olika. Officersförbundet sög brutalt. Dyrt också. Så helt meningslöst. Handels var jag med i och det hade jag användning av när en chef ballade ur och betedde sig illa (mot många) många sa upp sig men jag gav mig inte. Hon fick en kamp hon inte räknat med och sen fick hon sparken lol 😂😂 jag vann! Det var mest jag som krigade men hade jag inte haft medlemskap i facket hade de nog försökt manövrera ut mig. Nu gick inte det.

Nu är jag med i unionen och vår bank har det som krav för bolån så är mest därför. Har haft jättelätt för att få jobb så just nu lönesurfar jag. Är på mitt tredje jobb för detta år och kommer ev byta en gång till för vill höja min lön ännu mer.

Tycker facket är en sån liten kostnad så kan lika gärna vara med.
 
Jag är inte längre med. Var medlem från gymnasiet i början av 90-talet fram tills förra året (olika förbund då pga utbildning). För mig är facket inte viktig, jag har suttit som lokalt förtroendevald på mitt förra jobb och ser faktiskt inte någon nytta vid ev konflikt eller liknande. Vi förhandlar lön helt individuellt och fackets kommentar om man var missnöjd var helt sonika "byt jobb" (vilket är en tanke jag förvisso delar). Mitt senaste förbund (Naturvetarna) hade en del förmåner så som inkomstförsäkring och en del utbildningar men för mig personligen fick jag inte valuta för pengarna.

Jag kan tänka mig att man på mer "kollektiva" arbetsplatser med mindre frihet absolut kan ha nytta av facket.

Att vara medlem för att fackföreningarna en gång i tiden förhandlat fram diverse avtal och förändrat lagstiftningen är inget som helst argument för mig, det skulle vara det samma som att sympatisera med ett politiskt parti av samma anledning. Jag vill leva nu och framåt och även om man ska lära av historien får den inte prägla nutiden med någon slags kollektiv tacksamhet.
 
Skriver under på det här. På två av mina tidigare arbetsplatser bestod fackföreningen av de som utan konkurrens var mest sjukskrivna, vabbade mest, gjorde så lite som möjligt på jobbet men som däremot pratade sig varma om sina egna rättigheter - inte ett ord om sina skyldigheter gentemot arbetsgivaren.

Samma på mitt jobb.

Jag är inte med i facket. Kanske för jag är besviken på löneutvecklingen inom yrket... jag vet att vi alla har en del i det. Men jag vet inte riktigt vad ett medlemsskap kan tillföra mig i positiv bemärkelse. Så jag blir snål helt enkelt.
 
Klart att facken är svaga om ingen vill vara medlem.

Ja, såklart, men jag tror också att det är ett utslag av att facket kanske inte behövs på samma vis. Vi är inget kollektiv, utan har ganska individuella kompetenser, löner osv, så jag tror att det bästa man kan göra för att klara sig bra vid en eventuell konflikt eller uppsägning är att ha egna, individuella försäkringar samt se till att hålla sin kompetens hög och aktuell.
 
Skulle det ändå skita sig totalt har jag stora arv som väntar, jag klarar mig ekonomiskt i några år i alla fall.
utan jag ser till att klara mig själv, hur egoistiskt det än må vara.

Förutom det rätt smaklösa i att se nära anhörigas bortgång som ”arv som väntar” så skulle jag inte kalla det att klara sig själv.

Med facket gör du naturligtvis som du vill. Det går bara inte att inte reagera på dina resonemang.
 
Förutom det rätt smaklösa i att se nära anhörigas bortgång som ”arv som väntar” så skulle jag inte kalla det att klara sig själv.

Med facket gör du naturligtvis som du vill. Det går bara inte att inte reagera på dina resonemang.
Det handlar om innestående pengar efter anhöriga som gått bort för längesedan så det är inte så att jag sitter och väntar på att någon ska avlida.
Det jag menar är att jag inte är beroende av facket (jag är inte ens med i A-kassan för den delen) för jag har min finansiering ordnad för ett långt tag framöver ändå om jag mot all förmodan skulle bli arbetslös utan att hitta ett nytt jobb.
 
Det handlar om innestående pengar efter anhöriga som gått bort för längesedan så det är inte så att jag sitter och väntar på att någon ska avlida.
Det jag menar är att jag inte är beroende av facket (jag är inte ens med i A-kassan för den delen) för jag har min finansiering ordnad för ett långt tag framöver ändå om jag mot all förmodan skulle bli arbetslös utan att hitta ett nytt jobb.

Haha jag såg framför mig hur du sitter och gnuggar händerna och ba ”dö gammeltant Augusta, me need cash” 😁
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 831
Senast: soom
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 153
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 087
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp