Vara nära okända människor vs "personlig space"

Roheryn

Trådstartare
För mig fanns det EN riktigt positiv sak med restriktionerna under pandemin - det var att man förväntades hålla ett avstånd på iaf 1-2 meter till människor i affärer och andra allmänna utrymmen. Jag tyckte det var oerhört skönt att inte ha någon flåsandes mig i nacken i kön i mataffären, och uppskattade att kunna ha lite "luft" omkring mig när jag gick runt i affären. Men min spaning nu är att sånt har folk slutat med. Det gäller att stå så nära som möjligt i kön så man kommer fortare fram, sträcka sig ÖVER någon för att få tag på rätt sak i frysdisken, passera så nära det går... Är det bara jag som störs av det och önskar en återgång till hur det var under pandemin? Eller är det så att folk VILL vara nära även okända människor och tycker det är skönt att slippa hålla avstånd? Är jag helt ensam om att tycka som jag gör? (obs att det här inlägget har exakt noll med risk för smitta att göra - jag tycker bara det är skönt med avstånd till folk jag inte känner väl)
 
Gud nej du är inte ensam, tycker det är sjukt störande med närgångna människor.
Var så skönt slippa krama folk i tid och otid när man träffades :p
Haha - ja, det var skönt att kunna ha pandemin som ursäkt att slippa! Det finns människor som jag verkligen gillar att krama, men det är typ 3-4 stycken :D

Men just det där närgångna i helt offentliga situationer, som i affärer och liknande, det har fått mig att fundera över om det finns folk som verkligen VILL vara nära okända och såg det som jobbigt att låta bli?
 
Du är inte ensam, jag blir vansinnig på folk som beter sig så. Minns innan pandemin då jag flera gånger böjt mig ner för att ta något något på en butikshylla, och slagit i någons arm när jag rest mig upp. Alltså människor som inte klarar av att vänta en extra sekund. I mitt fall har det varit 100% män.
Det enda jag verkligen uppskattat med pandemin har varit att folk inte trängs och nästan står på en.

I fredags var jag på en spelning och folk trängde sig och nästan stod på mig och mina kompisar trots att det fanns bra med utrymme på andra ställen i lokalen. Det här var nästan värre än vad det var innan pandemin.
 
Jag har inte stört mig på det tidigare, men kommer att fortsätta handla mat online samt gå till kläd- och andra butiker bara i nödfall och då på förmiddagar. Både ur smittorisksynpunkt och för att slippa folk.
 
Ja störigt med folk som ska stå nära i kön, men jag tycker det är än mer störigt när folk inte flyttar på sig så man måste sträcka sig efter något, eller stannar/går jättelångsamt mitt i gången så man inte kommer förbi utan att behöva trängas
Jag pallar ej handla i 40 min för att nån ska ta sig en söndagspromenad inne i mataffären 🥴
Det har sen urminnes tider varit ett större problem än att folk hamnar nära i kön. Tycker jag!
😄
 
Jag håller med! Avskyr närgångna personer, oavsett anledning till närgångenheten.

Tyckte också det var väldigt skönt att slippa kramas med kreti och pleti under pandemin. Visst kan jag kramas, men med personer jag känner väldigt väl och vill vara nära. Dit räknas inte avlägset ingifta släktingar som jag har träffat max tio gånger i hela mitt liv, kollegor eller gamla klasskamrater som jag inte ens stod nära när vi gick i skolan ihop, för 20 år sen.
 
Ja störigt med folk som ska stå nära i kön, men jag tycker det är än mer störigt när folk inte flyttar på sig så man måste sträcka sig efter något, eller stannar/går jättelångsamt mitt i gången så man inte kommer förbi utan att behöva trängas
Jag pallar ej handla i 40 min för att nån ska ta sig en söndagspromenad inne i mataffären 🥴
Det har sen urminnes tider varit ett större problem än att folk hamnar nära i kön. Tycker jag!
😄

Jag håller med om detta! Jag typ rusar alltid genom affären (inte med armbågarna ;)) och avskyr när man inte kommer fram för att familjen Svensson ska veckohandla och strosar långsamt genom affären och tar upp hela gångarna. 🤯

Samtidigt håller jag med TS om detta med att hålla lite avstånd. Jag var med om det senast i går när en person stod och flåsade mig i nacken och nästan stäckte sig framför för att typ lägga up sina varor före mig på bandet. Det kommer inte att gå fortare så, så AVSTÅND, tack! Ska folk börja hålla på så här igen kommer jag sakna vissa av pandemirestriktionerna.
 
För mig fanns det EN riktigt positiv sak med restriktionerna under pandemin - det var att man förväntades hålla ett avstånd på iaf 1-2 meter till människor i affärer och andra allmänna utrymmen. Jag tyckte det var oerhört skönt att inte ha någon flåsandes mig i nacken i kön i mataffären, och uppskattade att kunna ha lite "luft" omkring mig när jag gick runt i affären. Men min spaning nu är att sånt har folk slutat med. Det gäller att stå så nära som möjligt i kön så man kommer fortare fram, sträcka sig ÖVER någon för att få tag på rätt sak i frysdisken, passera så nära det går... Är det bara jag som störs av det och önskar en återgång till hur det var under pandemin? Eller är det så att folk VILL vara nära även okända människor och tycker det är skönt att slippa hålla avstånd? Är jag helt ensam om att tycka som jag gör? (obs att det här inlägget har exakt noll med risk för smitta att göra - jag tycker bara det är skönt med avstånd till folk jag inte känner väl)
Jag brukar inte irritera mig på folk nära eller märka det direkt.

Är snarare nöjd över att slippa gå omvägar runt hela hyllsektioner hela tiden.

Jag bryr mig inte om folk kramas, de får vara hur främmande som helst, men tar inte initiativ till det, gillar inte påfundet.
 
Ja störigt med folk som ska stå nära i kön, men jag tycker det är än mer störigt när folk inte flyttar på sig så man måste sträcka sig efter något, eller stannar/går jättelångsamt mitt i gången så man inte kommer förbi utan att behöva trängas
Jag pallar ej handla i 40 min för att nån ska ta sig en söndagspromenad inne i mataffären 🥴
Det har sen urminnes tider varit ett större problem än att folk hamnar nära i kön. Tycker jag!
😄
Ytterligare en anledning att handla på lite udda tider - söndagskvällar funkar utmärkt för mig! :D
 
Ja störigt med folk som ska stå nära i kön, men jag tycker det är än mer störigt när folk inte flyttar på sig så man måste sträcka sig efter något, eller stannar/går jättelångsamt mitt i gången så man inte kommer förbi utan att behöva trängas
Jag pallar ej handla i 40 min för att nån ska ta sig en söndagspromenad inne i mataffären 🥴
Det har sen urminnes tider varit ett större problem än att folk hamnar nära i kön. Tycker jag!
😄

JA. Jag blir vansinnig och vill skrika åt söliga människor!
 
Du är självklart inte ensam. Jag tycker som du! Speciellt också när man frågar något eller pratar med någon på jobbet, både den och jag hör varandra mycket bra på 1 - 2 meters avstånd men nej, folk måste komma tätt intill bara för att man frågar nåt :arghh:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 077
Senast: Mineur
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 091
Senast: monster1
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 894
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp