Vara nära okända människor vs "personlig space"

Jag har en plan när jag gå i affären. En väg jag går varje gång. Jag plockar varorna i en viss ordning för att den är den mest effektiva och logiska med avseende på hur varorna är placerade i butiken. Jag går inte runt i butiken för att vara där det är minst folk. Jag går dit den varan är som står näst på tur så att säga. Står det någon vid mjölken så väntar jag lite och ger personen en rimlig chans att hinna ta sin mjölk och gå vidare. Men en del är så långsamma eller så märker de inte att det står folk och väntar på sin tur att få ta mjölk och då går jag fram och tar min mjölk helt enkelt. Det går liksom åt båda hållen. Man måste se till i affären att det flyter på och att man inte blockerar andra en orimlig tid från att ta sina varor.
Eh, ja? Så gör jag också, även om jag nog tar en omväg runt folk i möjligaste mån, eller säger "ursäkta, kan jag få komma fram och ta mjölken" eller nåt liknande om folk verkligen står ivägen i flera minuter.
 
Jag irriterar mig sällan på andra människor och upplever inte, varken innan, under eller efter pandemin, att människor generellt är närgångna i affärer.
Däremot blir jag vansinnig när människor ligger för nära bakom i trafiken. Men det är för att det är farligt.
 
Jag håller med om detta! Jag typ rusar alltid genom affären (inte med armbågarna ;)) och avskyr när man inte kommer fram för att familjen Svensson ska veckohandla och strosar långsamt genom affären och tar upp hela gångarna. 🤯

Samtidigt håller jag med TS om detta med att hålla lite avstånd. Jag var med om det senast i går när en person stod och flåsade mig i nacken och nästan stäckte sig framför för att typ lägga up sina varor före mig på bandet. Det kommer inte att gå fortare så, så AVSTÅND, tack! Ska folk börja hålla på så här igen kommer jag sakna vissa av pandemirestriktionerna.

Går någon så på mig får de min korg i skrevet... har jag vagn står jag framför den när jag plockar ur så den är mellan mig och nästa kund.
 
Jag har aldrig varit med om att någon sträcker sig framför över eller under mig för att ta varor. Inte heller på bandet. O_o Oavsett om det är julrush eller inte. Antingen väntar man en sekund på att Arne ska välja leverpastej, eller så går man och hämtar något annat och kommer tillbaka. Ser jag Berit komma gående, stressad, väljer jag banan lite snabbare och aktar mig sedan då hon uppebarligen är lite stressad och behöver handla fort.
Handlar ju om att alla ser till att samsas.

Blir mest irriterad på barn som vimsar runt, är i vägen och kladdar på saker :o
 
Hur kommer folk nära i kassakön i en mataffär:confused:Ha korgen eller vagnen bakom så kommer folk inte närmare än var vagnen/korgen är, eller är en vagn i mellan för nära?
 
Ha korgen eller vagnen bakom så kommer folk inte närmare än var vagnen/korgen är, eller är en vagn i mellan för nära?

Ja. /mvh har en personlig sfär på 50 meter i varje riktning :cool:

Skämt åsido, jag vägrar att gå in i butiker annat än på de tider det är som minst folk eftersom jag blir väldigt stressad av att ha andra inpå. Att stå i kö är bland det värsta, och enligt mig är självskanning världens bästa uppfinning. :love: Jag tycker tyvärr att folk blev sämre på att hålla avstånd nästan omedelbart när restriktionerna började släppas, men hittills har jag inte råkat ut för några människor som går in i min bubbla för att de ska ha något.

Värst av allt är när folk har med sig barn som får behandla butiken som en lekstuga, det får mig att vilja fly fältet omedelbart. Skrikigt och stimmigt och inte ser de sig för så man får gå med andan i halsen för att inte krocka. :nailbiting:
 
Hur man ens bara kan få det till att folk hatar andra människor för att man inte gillar att ha främmande människor flåsande i nacken eller relativt icke närstående personer som vill kramas övergår helt mitt förstånd. Ingen i tråden har väl skrivit ens något som ens går att antyda till att de skulle hata andra människor? Jag hatar inte, och tycker inte ens illa om, de personer jag inte vill kramas med, jag vill bara inte kramas med dem för jag tycker inte om att kramas och vara så nära personer som inte står mig väldigt nära? Flera av dessa är personer jag tvärtom faktiskt tycker om, men jag ogillar att vara fysisk med människor som, återigen, inte står mig väldigt nära.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 077
Senast: Mineur
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 091
Senast: monster1
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 894
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp