Våra udda, spännande, roliga krukväxter

Fick Dioscorea elephanties frön i julklapp:love:

haworthia cooperi köpte jag som levande planta, barrotad gick hur bra som helst. har testat odla dem från frön på 3 olika sätt och alla har möglat eller inte blivit nått.

Var på bergianska idag och såg massa roliga saker bla en typ av spiralgräs som var stor och fortfarande krullig

om du letar efter vuxna lithops så har Ginkgo i stockholm sådana inne, köpte mina där, ca 1 cm i diameter:)

Var också på plantagen och blomsterlandet för att kanske hitta något kul men icke, finns större utbud på ikea:mad:
 
Förresten, någon som testat att föröka suckulenter från skott/ blad? Jag har testat både i vatten och på jord men jag får bara massor av rötter men inga nya plantor i sikte:cautious:
 
52402913_629772530787240_1983613429798156096_n.jpg


51169697_324961094814079_1551714406799676122_n.jpg
 
En fråga från okunnig till kunniga: Är växten 'skvätt i väg' en ovanlig växt?

Jag är ovanligt trött på den iaf, men tänkte att den kanske kan få nytt liv någon annanstans om jag lägger ut den i nån grupp för växtnördar, alternativt så hamnar den på komposten om det är en 'skitväxt' (min upplevelse).
 
En fråga från okunnig till kunniga: Är växten 'skvätt i väg' en ovanlig växt?

Jag är ovanligt trött på den iaf, men tänkte att den kanske kan få nytt liv någon annanstans om jag lägger ut den i nån grupp för växtnördar, alternativt så hamnar den på komposten om det är en 'skitväxt' (min upplevelse).

Jag har aldrig haft någon själv men jag har sett folk sälja/ge bort dem i diverse facebook-grupper och på tradera. Prova att lägg upp den på någon facebook-sida? Borde vara värt ett försök, åtminstone om du bor någorlunda lättillgängligt. När jag bodde i Uppsala så försvann krukväxter snabbt, oavsett om de är vanliga eller inte, särskilt om de var billiga /bortskänkes. :)
 
Jag har aldrig haft någon själv men jag har sett folk sälja/ge bort dem i diverse facebook-grupper och på tradera. Prova att lägg upp den på någon facebook-sida? Borde vara värt ett försök, åtminstone om du bor någorlunda lättillgängligt. När jag bodde i Uppsala så försvann krukväxter snabbt, oavsett om de är vanliga eller inte, särskilt om de var billiga /bortskänkes. :)
Ah, tack för svar! Jag tänkte att det kanske är dumt att slänga den på komposten om den är värdefull för någon annan. Vet inte om jag har ork att mecka med annons bara för att så det lutar mer åt komposten då!
 
En fråga från okunnig till kunniga: Är växten 'skvätt i väg' en ovanlig växt?

Jag är ovanligt trött på den iaf, men tänkte att den kanske kan få nytt liv någon annanstans om jag lägger ut den i nån grupp för växtnördar, alternativt så hamnar den på komposten om det är en 'skitväxt' (min upplevelse).

Åååh, jag hade så många "skvätt iväg" som liten! :heart Jag vill jättejättegärna ha frön om du kan tänka dig att skicka till Skottland!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp