Våran lilla fralla sjuk

Sanna89

Trådstartare
Halloj!

Jag är i kontakt med veterinär men ville höra era åsikter.

Vi har en fransk bulldog, han är 7 om ett halvår.
I lördags så började han va hängig. Ingen feber låg på 38.3, vanligt för han.
Äter, bajsar,kissar och andas normalt.
Ringde vet på måndagen fick tid igår.
Jag tycker han haft låg puls här hemma ca 56 slag per minut.
Han har även diskbråck, men inget jag tyckt han haft problem med nu.

Vet tyckte allt lät bra och Temp var 39.
Puls 80-90.
Han var stressad där.
Hon tycker allt är fullt normalt och vi tar prover.
Hon ringde i morse allt var fint förutom att sänka va sådär inte farligt så men lite så, sen dem vita blodkropparna var låga. Hon tror det är virus och jag skulle ge det 2 dagar till.

Nu på FM tog jag temp. 37,9 och puls 52. Han är fortfarande hängig och bajsa lite löst förut.

Tycker ni jag ska ge det två dagar och ringa på fredag eller ringa i morgon ?
Ringer jag på fredag får jag ingen tid förens på måndag eller tisdag.

Tycker ni puls kan va ok när den ligger så lågt?
Temp är den okej?

Jag är bara orolig för vår lilla vän! Och jag ska opereras i Göteborg på tisdag så jag blir borta resten av veckan.

Tack ni som tar er tid !!!
 
Hur är han i allmäntillstånd, päls, hud?
Tänker hypotyreos, då kroppen kan "gå ner på lågvarv".
Jag skulle tempa varje dag vid samma tidpunkt i några dagar, likaså räkna puls. Då kan du få ut ett medelvärde.

Mina hundar har runt 37,4 i normaltemp, har flera bekanta vars hundar har det med.
 
Temp brukar ligga över 38.. puls vet jag inte för har aldrig tänkt på att ta den tyvärr!
Men ändå känns 52 lite ? Eller finns det hundar som är fullt friska och kan ha det?

Hundar har låg vilopuls, och pendlar väldigt snabbt mellan aktivitet och vila, upplever jag. :)
(Jag är inte kunnig inom djursjukvård! Men jag mäter ett antal hundar med pulsmätare då och då.)
 
Hur är han i allmäntillstånd, päls, hud?
Tänker hypotyreos, då kroppen kan "gå ner på lågvarv".
Jag skulle tempa varje dag vid samma tidpunkt i några dagar, likaså räkna puls. Då kan du få ut ett medelvärde.

Mina hundar har runt 37,4 i normaltemp, har flera bekanta vars hundar har det med.



Allmäntillståndet är han ju hängig, tröttare än vanligt. Pälsen fin och hud. Len och glansig päls.

Det ska jag göra då tempo han samma tid i morgon och se vad den ligger på och samma med puls!
Tempen är ju ok om det är 37,9 kanske men är väl mest pulsen som oroar mig.

Tack för att du funderar och ger mig råd!!! Tar tacksamt emot dem!!
 
Så kan en vilopuls på 52-56 vara normalt?
Ja det kan vara normalt. Vissa hundar är uppen i runt 100 hos veterinär, det var ju inte din trots att han var stressad. Så då låter runt 52 normalt.
Tips, om du inte redan tänkt på det, ta pulsen först, tempen sen.
 
Så kan en vilopuls på 52-56 vara normalt?

Jag hade inte reagerat, faktiskt. Men jag antar att det kan hänga ihop med kroppsstorlek och annat också, har aldrig riktigt tänkt så mycket på just vilopulsen (det är förändringar i stresstoppar som jag pysslar lite med). Jag kan se om jag hittar pulsmätaren ska jag kolla min hunds på en gång om du vill, men han är dock 50kg+.

Jag har för mig att ett normalt spann är ungefär 30-300 (obs, inte bara vilopuls då såklart ;) ), men jag har inte de papperen här just nu så jag ska inte säga säkert...

Men även om din hunds puls är normal betyder det såklart inte att han mår bra, verkar han dålig så kan det säkert stämma. Det brukar man ju märka. Men hoppas det inte är något allvarligt i så fall i alla fall! :)
 
Även kroppstemperatur ändras mellan viloläge och efter aktivitet på många. Mina ena hund ligger på 37,8 i vila, men nästan 39 efter full aktivitet :) Så vilotempen är viktigast att ta
 
Ja det kan vara normalt. Vissa hundar är uppen i runt 100 hos veterinär, det var ju inte din trots att han var stressad. Så då låter runt 52 normalt.
Tips, om du inte redan tänkt på det, ta pulsen först, tempen sen.

Tack ska göra detta i morgon!!
Blir lite lugnare över pulsen!!
 
Jag hade inte reagerat, faktiskt. Men jag antar att det kan hänga ihop med kroppsstorlek och annat också, har aldrig riktigt tänkt så mycket på just vilopulsen (det är förändringar i stresstoppar som jag pysslar lite med). Jag kan se om jag hittar pulsmätaren ska jag kolla min hunds på en gång om du vill, men han är dock 50kg+.

Jag har för mig att ett normalt spann är ungefär 30-300 (obs, inte bara vilopuls då såklart ;) ), men jag har inte de papperen här just nu så jag ska inte säga säkert...

Men även om din hunds puls är normal betyder det såklart inte att han mår bra, verkar han dålig så kan det säkert stämma. Det brukar man ju märka. Men hoppas det inte är något allvarligt i så fall i alla fall! :)

Testa gärna pulsen på din hund skulle vara intressant att se! :)

Nä han är ju hängig! Och värdena sådär men inte farligt så. Men jag ät bara nojjig över hjärtat.

Tack för att du tar dig tid. Det lugnar mig lite :)
 
Även kroppstemperatur ändras mellan viloläge och efter aktivitet på många. Mina ena hund ligger på 37,8 i vila, men nästan 39 efter full aktivitet :) Så vilotempen är viktigast att ta

Ska jag ta tempen direkt på morgonen i morgon!
Så får vi se vad den visar.
Aldrig tänkt på puls och Temp så riktigt. Blir nästan förbannad på en själv att man inte checkat sånt när han vart normal :)
 
Testa gärna pulsen på din hund skulle vara intressant att se! :)

Nä han är ju hängig! Och värdena sådär men inte farligt så. Men jag ät bara nojjig över hjärtat.

Tack för att du tar dig tid. Det lugnar mig lite :)

Just nu studsar han runt och skäller i hallen, men jag ska försöka kolla senare när det är bättre läge för vilopuls. ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 377
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Ela
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 163
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 860
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp