Varan snåla 8 månaders hund som ibland skiter sig eller kissar inne.

Romina

Trådstartare
Det känns som att hon aldrig blir rumsren för hon råkar ibland bajsa inne även om vi har gått ut med henne. Vi gillar inte det här och vi behöver hjälp om hur vi ska göra med det att hon ska bli rumsren helt och hållet. Hon är en Yorkshire terrier och jag har hört att Yorkies brukar ta lite lång tid att få rumsrena, är det sant? Har skitandet kanske inte med rumsenheten att göra? För att hon brukar äta saker som ligger på marken som är giftiga. Är det kanske också nånting med hennes mat?
 
Ja det kan ta tid och jag utgår ifrån att ni gör det vanliga, går ut efter lek, sömn och efter mat och håller er i närområdet där andra hundar inte märker revir så att hon vågar göra sina behov ute?

Ni måste ju självklart se till att hon inte äter saker som är giftiga!
 
Det känns som att hon aldrig blir rumsren för hon råkar ibland bajsa inne även om vi har gått ut med henne. Vi gillar inte det här och vi behöver hjälp om hur vi ska göra med det att hon ska bli rumsren helt och hållet. Hon är en Yorkshire terrier och jag har hört att Yorkies brukar ta lite lång tid att få rumsrena, är det sant? Har skitandet kanske inte med rumsenheten att göra? För att hon brukar äta saker som ligger på marken som är giftiga. Är det kanske också nånting med hennes mat?
Saker som är giftiga?
Få saker är giftiga förutom sånt som fimpar och snus. Vanliga pinnar, löv eller insekter är inte giftiga. Känsliga magar kan reagera, men giftigt är det inte. Är hunden känslig i magen brukar det märkas genom att den får diarré. :)

småhundar tycks vara svårare att få rumsrena. men det är bara att nöta på och hålla björnkoll på hunden.
 
Saker som är giftiga?
Få saker är giftiga förutom sånt som fimpar och snus. Vanliga pinnar, löv eller insekter är inte giftiga. Känsliga magar kan reagera, men giftigt är det inte. Är hunden känslig i magen brukar det märkas genom att den får diarré. :)

småhundar tycks vara svårare att få rumsrena. men det är bara att nöta på och hålla björnkoll på hunden.
Vi tror att hon kanske är känslig i magen fast ibland har hon lös mag och ibland hård
 
Det känns som att hon aldrig blir rumsren för hon råkar ibland bajsa inne även om vi har gått ut med henne. Vi gillar inte det här och vi behöver hjälp om hur vi ska göra med det att hon ska bli rumsren helt och hållet. Hon är en Yorkshire terrier och jag har hört att Yorkies brukar ta lite lång tid att få rumsrena, är det sant? Har skitandet kanske inte med rumsenheten att göra? För att hon brukar äta saker som ligger på marken som är giftiga. Är det kanske också nånting med hennes mat?
Men..snälla, låt inte hunden äta giftiga grejer. Och är hunden så dålig i magen hela tiden så gå till en veterinär och få ett vettigt foder och börja där.
 
Åtta månaders ålder är inte extremt sent. Jag har haft hundar som inte var rumsrena förrän 8-9 månader.

Det ni ska göra är att fortsätta som om det var en liten valp, ta ut valpen direkt efter sömn, mat och lek. Var passiv ute och vänta på att hon gör ifrån sig. Bestraffa inte när hon gör inne, det kan förvärra det hela om det är så att valpen ännu inte kan hålla sig eller - mer troligt med tanke på åldern - absolut inte har fattat kan hårdhet förvärra saken. När du säger att du tror (? hur menar du med "tror" här) att hunden bajsar inne när ni inte ser är det möjligt att det kan vara en orsak att någon skällt på hunden och hon därför inte vågar säga till utan istället gömmer sig och gör inne.

Vad menar du att ni köpte ett vettigt foder igår? Vad har hon fått hittills?
 
Åtta månaders ålder är inte extremt sent. Jag har haft hundar som inte var rumsrena förrän 8-9 månader.

Det ni ska göra är att fortsätta som om det var en liten valp, ta ut valpen direkt efter sömn, mat och lek. Var passiv ute och vänta på att hon gör ifrån sig. Bestraffa inte när hon gör inne, det kan förvärra det hela om det är så att valpen ännu inte kan hålla sig eller - mer troligt med tanke på åldern - absolut inte har fattat kan hårdhet förvärra saken. När du säger att du tror (? hur menar du med "tror" här) att hunden bajsar inne när ni inte ser är det möjligt att det kan vara en orsak att någon skällt på hunden och hon därför inte vågar säga till utan istället gömmer sig och gör inne.

Vad menar du att ni köpte ett vettigt foder igår? Vad har hon fått hittills?
Foder för hundar med känsliga magar
 
Åtta månaders ålder är inte extremt sent. Jag har haft hundar som inte var rumsrena förrän 8-9 månader.

Det ni ska göra är att fortsätta som om det var en liten valp, ta ut valpen direkt efter sömn, mat och lek. Var passiv ute och vänta på att hon gör ifrån sig. Bestraffa inte när hon gör inne, det kan förvärra det hela om det är så att valpen ännu inte kan hålla sig eller - mer troligt med tanke på åldern - absolut inte har fattat kan hårdhet förvärra saken. När du säger att du tror (? hur menar du med "tror" här) att hunden bajsar inne när ni inte ser är det möjligt att det kan vara en orsak att någon skällt på hunden och hon därför inte vågar säga till utan istället gömmer sig och gör inne.

Vad menar du att ni köpte ett vettigt foder igår? Vad har hon fått hittills?
Vad menar du med tanke på åldern?
 
Att en hund som är åtta månader bör kunna hålla sig fysiskt vilket en hund som är säg tre månader inte kan.
Det måste som sagt vara nånting som är fel med torrfodret. Och vi köpte speciell mat för hundar med känsliga magar igår, fast hon bajsade inte igår när mamma var ute med henne igårkväll.
 
Det måste som sagt vara nånting som är fel med torrfodret. Och vi köpte speciell mat för hundar med känsliga magar igår, fast hon bajsade inte igår när mamma var ute med henne igårkväll.
Jag förstår inte hur det här svaret hänger ihop med vad jag skrev. Men - om ni VET att fodret är problemet (vilket det inte lät som i din trådstart) så lär det vara avhjälpt nu.
 
Det måste som sagt vara nånting som är fel med torrfodret. Och vi köpte speciell mat för hundar med känsliga magar igår, fast hon bajsade inte igår när mamma var ute med henne igårkväll.
Ge fodret ett tag innan ni utvärderar.
se om det hjälper och hunden bajsar mer normalt.

Känslig mage har sannolikt inte med rumsrenheten att göra. Som flera skrivit - småhundar kan vara sena med sin rumsrenhet. Gå ut ofta. Beröm när den gör ifrån sig och var tålmodiga. Gör den inget så vänta, vänta vänta.
 
Ja det kan ta tid och jag utgår ifrån att ni gör det vanliga, går ut efter lek, sömn och efter mat och håller er i närområdet där andra hundar inte märker revir så att hon vågar göra sina behov ute?

Ni måste ju självklart se till att hon inte äter saker som är giftiga!
Jag tror inte att hon brukar bry sig om en annan hund har kissat eller bajsat i samma ställe som henne
 
Det verkar som att ni är nybörjare på hundar så jag flikar in att ni inte kan byta mat från en dag till en annan.
Ni ska byta lite i gången, så att ni första gången ger 9 delar gammalt foder och 1 del nytt foder.
Nästa dag 8 delar gammalt och 2 delar nytt foder. Så håller ni på så tills ni bara ger det nya fodret.

Var noga med att hålla koll när ni är ute, så hon inte kommer åt att äta något konstigt.

Ta ut hunden varje gång den ätit, alltid efter att den sovit eller lekt. Ni behöver inte vara ute jättelänge, men så att hunden hinner göra sina behov. Säg 10-15 minuter åt gången.
Om hunden börjar gå mot dörren eller annars börjar se ut som att den behöver göra sina behov: lyft upp den och gå ut!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 296
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
11 989
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
13 318
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp