Varan snåla 8 månaders hund som ibland skiter sig eller kissar inne.

En åttamånader gammal hund som gör sina behov inomhus behöver nöta på med rumsrenhetsträningen. Alltså ut ofta, så hunden lär sig att det är utomhus man gör sina behov.

Det tar olika länge för hundar att förstå att man ska göra sina behov ute. Det finns ingen genväg, man måste träna tills hunden förstår och klarar av att vara rumsren. Om hunden inte förstått vad som förväntas är det onödigt att tänka sig att den ska kunna göra rätt.
 
Jag tror att ni behöver lära er att bli mer uppmärksamma på hundens signaler. Håll koll på valpen och ta ut den så fort ni bara gissar att den behöver göra ifrån sig. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. En valp är som litet barn, man måste lära sig att förstå dem eftersom de inte själva kan kommunicera särskilt bra, men när de väl insett att man förstår vad de vill så lär de sig snabbt att uttrycka sig bättre.
 
Jag tror att ni behöver lära er att bli mer uppmärksamma på hundens signaler. Håll koll på valpen och ta ut den så fort ni bara gissar att den behöver göra ifrån sig. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. En valp är som litet barn, man måste lära sig att förstå dem eftersom de inte själva kan kommunicera särskilt bra, men när de väl insett att man förstår vad de vill så lär de sig snabbt att uttrycka sig bät

Jag tror att ni behöver lära er att bli mer uppmärksamma på hundens signaler. Håll koll på valpen och ta ut den så fort ni bara gissar att den behöver göra ifrån sig. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. En valp är som litet barn, man måste lära sig att förstå dem eftersom de inte själva kan kommunicera särskilt bra, men när de väl insett att man förstår vad de vill så lär de sig snabbt att uttrycka sig bättre.
Vi brukar gå ut med henne när hon sitter vid dörren
 
Vi brukar gå ut med henne när hon sitter vid dörren
Tror inte det räcker.

Om jag hade begränsat det til de gånger han satt vid dörren hade min hund nog aldrig blivit rumsren. :) Som sagt de är barn och kan inte alltid visa att de behöver gå ut. Man får styra dem.
Barn kissar på sig för att de glömt gå på toa. Det är ju därför vi föräldrar tjatar att de ska gå på toa innan de går ut eller ska sätta sig ii bilen.

Håll koll på klockan och gå ut med jämna intervall. Gå ofta! Beröm massor när den gör ifrån sig
 
Min senaste var över året innan hon var helt rumsren och hon kommer nog alltid vara typen som utan att skämmas lägger en korv på hallmattan om det behövs 😊
 
Tror inte det räcker.

Om jag hade begränsat det til de gånger han satt vid dörren hade min hund nog aldrig blivit rumsren. :) Som sagt de är barn och kan inte alltid visa att de behöver gå ut. Man får styra dem.
Barn kissar på sig för att de glömt gå på toa. Det är ju därför vi föräldrar tjatar att de ska gå på toa innan de går ut eller ska sätta sig ii bilen.

Håll koll på klockan och gå ut med jämna intervall. Gå ofta! Beröm massor när den gör ifrån sig
Vi brukar gå ut med henne också när hon har sovit och ätit men mamma brukar inte leka med henne så jag räknar bort lek. Och att vi brukar ta var 3-4 timme.
 
Det verkar som att ni är nybörjare på hundar så jag flikar in att ni inte kan byta mat från en dag till en annan.
Ni ska byta lite i gången, så att ni första gången ger 9 delar gammalt foder och 1 del nytt foder.
Nästa dag 8 delar gammalt och 2 delar nytt foder. Så håller ni på så tills ni bara ger det nya fodret.

Var noga med att hålla koll när ni är ute, så hon inte kommer åt att äta något konstigt.

Ta ut hunden varje gång den ätit, alltid efter att den sovit eller lekt. Ni behöver inte vara ute jättelänge, men så att hunden hinner göra sina behov. Säg 10-15 minuter åt gången.
Om hunden börjar gå mot dörren eller annars börjar se ut som att den behöver göra sina behov: lyft upp den och gå ut!
Men hennes gamla foder gör så att hon blir dålig i magen, vad gör vi då?
 
Men hennes gamla foder gör så att hon blir dålig i magen, vad gör vi då?
Har ni diskuterat hennes magproblem med en veterinär? Om inte så gör det. Att hålla på och byta foder i hopp om att magen ska bli bättre funkar sällan utan man behöver tackla det från veterinärt håll. Att byta foder rakt av gör man enbart om hunden behöver det pga sjukdom och då till skonkost efter diskussion med veterinär. Annars vänjer man över på minst fjorton dagar, helst längre. Om man inte vänjer över så riskerar man att magen rasar och hunden behöver inneliggande vård.
 
Men hennes gamla foder gör så att hon blir dålig i magen, vad gör vi då?
Hundar, och i synnerhet valpar, mår inte bra av att man plötsligt byter allt foder på en gång.
Det står också på matpåsen.
Den enda gången man får byta tvärt är om en veterinär säger att det är så man ska göra.
Annars måste man byta lite åt gången i minst 1 veckas tid.

Hundars magar tål inte kraftiga byten av mat.

Om ni går ut var tredje till var fjärde timme är det alldeles för sällan. Det märker ni ju eftersom hon gör sina behov inomhus.
En valp måste ut minst 1 gång per 90 minuter tills den fattar grejen.

När den börjar bli rumsren (jag menar: den inser att det är utomhus som man kissar och bajsar) kan man öka till varannan timme.

Att gå ut var 3:e - var 4:e timme är dödfött om man vill att hunden ska förstå vad den ska göra.

Hundar brukar börja leta efter ett ställe att sätta sig när de är nödiga. Då lyfter man upp valpen och går ut.

Har ni kontakt med uppfödaren som möjligtvis skulle kunna hjälpa er och ge er lite vägledning hur ni ska sköta er hund? Det verkar som att ni behöver en del goda råd från någon erfaren.
 
Hundar, och i synnerhet valpar, mår inte bra av att man plötsligt byter allt foder på en gång.
Det står också på matpåsen.
Den enda gången man får byta tvärt är om en veterinär säger att det är så man ska göra.
Annars måste man byta lite åt gången i minst 1 veckas tid.

Hundars magar tål inte kraftiga byten av mat.

Om ni går ut var tredje till var fjärde timme är det alldeles för sällan. Det märker ni ju eftersom hon gör sina behov inomhus.
En valp måste ut minst 1 gång per 90 minuter tills den fattar grejen.

När den börjar bli rumsren (jag menar: den inser att det är utomhus som man kissar och bajsar) kan man öka till varannan timme.

Att gå ut var 3:e - var 4:e timme är dödfött om man vill att hunden ska förstå vad den ska göra.

Hundar brukar börja leta efter ett ställe att sätta sig när de är nödiga. Då lyfter man upp valpen och går ut.

Har ni kontakt med uppfödaren som möjligtvis skulle kunna hjälpa er och ge er lite vägledning hur ni ska sköta er hund? Det verkar som att ni behöver en del goda råd från någon erfaren.
Får och får och tål och tål jag har bytt foder rakt av mängder med gånger åt mina hundar genom åren aldrig varit några problem ibland har dom även levt p spagetti och köttbullar om maten varit slut och jag inte orkat åka in till stan.
Men för en känslig hund gäller absolut det du skriver.
 
Får och får och tål och tål jag har bytt foder rakt av mängder med gånger åt mina hundar genom åren aldrig varit några problem ibland har dom även levt p spagetti och köttbullar om maten varit slut och jag inte orkat åka in till stan.
Men för en känslig hund gäller absolut det du skriver.
Det är kanske inte det bästa att skriva i en nybörjares tråd att du ibland låter dina hundar äta spaghetti och köttbullar.
Det är tydligt att trådstartaren behöver konkreta råd hur hen ska göra med en valp som är känslig. Det är inget fel i att vara försiktig när man matar sin hund.

Att vissa hundar klarar av snabba foderbyten betyder inte att det är något man ska rekommendera för en liten valp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 296
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
11 995
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
13 318
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp