vård av beteshage

V

vickis-pajala

för oss här i norr är det ju snart dax att släppa hästarna på bete och jag har precis varit upp och tittat på våran betes hage och jag ska väll berätta att det var en mindre trevlig syn.

så då tänkte jag fråga er här ute i bukevärlden hur sökter ni om era betes hagar på bästa sätt :confused: bränner ni dom så det växer fortare ja fram med förslag och tips

// vickis som åker till nästa beteshage för att förhoppningsvis mötas av en bättre syn :D
 
Sv: vård av beteshage

Man måste köra över hagarna med betesputs eller med slaghack med jämna mellanrum, kör man en sväng med puts/hack i maj när jorden har börjat att torka upp så slår man sönder gammalt gräs och slår ner sly m.m. samtidigt.

Sen kör man åtminstone en gång i september också för att slå ner rator och för att klippa ner ogräs.

Ju oftare du slår gräset ju mindre med sly och ogräs får du i hagen och näringsvärdet på betet blir bättre, det är det späda korta gräset som är rikt på näring - inte det förvuxna långgräset.
 
Sv: vård av beteshage

Håller med om att betesputs är nödvändigt om man bara har hästar i hagen. Hästar har betar tyvärr ganska selektivt; millimeterkort på ett område för att driva upp proteinhalten och inte alls i sina toalettområden. Vi kör 2-3 ggr per säsong med betesputs. Betesharv kan vara bra för att luckra ytan och slå sönder gödselklumpar.
 
Sv: vård av beteshage

Hej!

Och jag hävdar att betesputs är superbra, om man vill ha ett näringsrikt och spätt gräs. Vill man inte ha detta, kan man lika gärna låta bli:-).

/ lavinia, som inte vill ha en tjockare häst än nödvändigt
 
Sv: vård av beteshage

Vi har inte såå stor hage så jag mockar ur lite under sommarn. Men slår ner växt gräs tex där dom bajsat o runt hagen så d slipper växa så högt fläckvis o på utsidan . Men nu blir d dåligt bete, fläckvis alldeles brunt o dött som d blivit bränt?? . Så e d på somliga lindor iallafall här vi bor.Fick förklaringen ida,hade iallafall ngt me is o snön o göra men minns inte exakt.. E d fler som har detta problem??
 
Sv: vård av beteshage

Våra sommarhagar slås av en gång när de vuxit upp och för att slå ner ratorna där hästarna inte äter. Sedan står de över vintern utan att någon använder dem och vid behov gödslas de på våren innan betessläppet. Vi har mycket kajor som sprider ut gödselhögarna så det blir aldrig massa gamla bajshögar som ligger. Ingen av hästarna har parasiter i vårt stall så vi har lågt smittotryck på hagmarkerna.
 
Sv: vård av beteshage

Exakt :p Betesputs är kanon, men om man har en mindre flodhäst vill man ha rätt dåligt bete.
Kossor är bra att ha ibland. De har växelbetat med våra hästar, så hagarna är jämna och fina. Inte mycket rator och bäst av allt; noll på träckproven! :D Har en stor och kuperad sommarhage, naturbete. Det får sköta sig självt hela året, det enda vi gör är att sätta staket och se till att hästarna inte äter för mycket..
 
Sv: vård av beteshage

Beror lite på vad som är problemet. För mycket ogräs, för klen valltillväxt, vad är problemet?

Vi har plöjt upp och sått om en av våra hagar då det var mest ogräs och det gräs som var där var otroligt glest. Vi sådde om förra våren, putsade två gånger under förra sommaren och en gång nu i vår. Släppte på hästarna en omgång och nu vilar hagen med en skvätt gödning.

Våra övriga hagar putsar vi en omgång innan vi släpper hästarna, vi vill gärna att hagarna vilar 2 veckor i alla fall mellan putsning och utsläpp i dem.

Vissa av dem kommer vi att kompletteringsså, eftersom de fått stryk under vinterns lervälling. Troligen blir det nu i veckan, eftersom vi ÄNTLIGEN fått lite regn.
 
Sv: vård av beteshage

Exakt :p Betesputs är kanon, men om man har en mindre flodhäst vill man ha rätt dåligt bete.
Kossor är bra att ha ibland. De har växelbetat med våra hästar, så hagarna är jämna och fina. Inte mycket rator och bäst av allt; noll på träckproven! :D Har en stor och kuperad sommarhage, naturbete. Det får sköta sig självt hela året, det enda vi gör är att sätta staket och se till att hästarna inte äter för mycket..

Åhh...

vad mysigt det låter... Saknar hagen där pållan gick med kor och får.. Vilken motion hon fick av att driva runt dom..

/ lavinia, som önskar att hon hade tid att åka 1 timme enkel resa för att ha hästen i sån hage igen..
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 164
Senast: alazzi
·
Hundhälsa I mars la jag upp den här bilden på Monsters tänder: Idag tog jag den här: Så nu har jag bokat tid för munsanering, det känns...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 135
Senast: Sleepy
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 166
Senast: Lyraolissy
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 451
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp