Vård av träföremål

Murphy

Trådstartare
IMG_7138.JPG


Jag har ärvt ett gammalt handgjort träfat efter pappa som just gått bort.
Det är vårt gamla kakfat från när vi var små, och tillverkat av en ingift farbror(?) i släkten, och har ett högt affektionsvärde. Har använts dagligen (x flera) sedan 1984. Hur sköter jag detta?

Det var riktigt smutsigt framförallt på kanterna och undersidan av fett och avlagringar av att ha stått illa till. Skrubbade av detta och kanterna blev såklart löjligt torra. Blev lite ställd mitt i allt och lade på vanlig rapsolja - har jag alldeles gjort bort mig nu? :o
Det ser som enligt bilden ganska jämnt ut nu, även om toppen på kanterna fortfarande känns lite torra och fnasiga. Fatet verkar iaf en gång ha varit lackat? Ser lite blankt ut övergången mellan botten och vägg, samt på väggarnas utsida.

Har för avsikt att använda detta utan att förstöra det. Men kan absolut NADA om träslöjd.
Så säg mig om jag borde olja, lacka skrubba eller torka - or all of the above? :D
 
IMG_7139.JPG


Undersidan av fatet. Botten nersliten och ngt ojämn, inget ur originalskiktet kvar, tom signaturen nästan bortnött. Men sidorna väldigt glatta och blanka.
 
Jag hade gjort etter köpt en blandning av bivax och linolja. Kallas bivaxbalsam. Kan göras genom att värma i vattenbad 2 delar linolja (fr färgaffären, inte mataffären, den är inte lika ren) med 1 del rivet bivax, tills bivaxet smält. Linoljan härdar och ger en stark yta utan att ändra utseendet på skålen. Elda upp eller släng trasan i en lufttät burk, den kan ta eld om den ligger syrerikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp