Vård och rehabilitering av fångponny - foder och tillskott

Aifos

Trådstartare
Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips och den kunskap som finns här.

Jag har sedan i somras ett 12-årigt minishettissto som, när vi fick henne i juni, hade kronisk fång med kraftigt separerad lamellrand och "båtformade" hovar. Dock inget pågående anfall och hon har varit helt oöm på magert shettisbete hela sommaren. Vi har successivt rehabiliterat hovarna med korrekt verkning och är på god väg att inom en tid få en fungerande hov.

Nu har dock det hänt som inte fick hända, ponnyn har fått ett nytt akut fånganfall pga. överätning av klöver. Hon rymde från hagen två dagar i rad och det tog en dag för mycket innan jag förstod att hon var sjuk. Det innebär att hon kan ha gått 1,5 dygn med fången innan medicinering m.m. Hon står nu på boxvila och får en kur fenylbutazon samt ett hö som är så nära gräsfröhalm man kan komma. Hon har dålig magstatus med diarré och ljus avföring. ProEquo och foderjäst har inhandlats, nu ska jag bara hitta ett sätt att få i henne det.

Denna ponny är näringsmässigt sannolikt undernärd. Hon ligger lite under i hull, har något matt päls och har den senaste månaden varit något ostabil i magen. Detta insåg jag redan innan anfallet och jag läste in mig på mineralfodersfrågan och beställde mineraler från ForagePlus och de bör vara här vilken dag som helst. (Undernäringen syntes inte förrän vinterpälsen började komma) Vi behöver även kolla maskstatus samt tänder när hon mår lite bättre. Enligt förra ägaren är hon avmaskad i juni, men vad vet jag? Av intresse kan också vara att hon har en mjuk svullnad i mankammen precis vid nacken.

Hur tänker jag kortsiktigt och långsiktigt med denna ponny? Som jag förstår det finns en diskussion om stark kolhydratbegränsning på dessa hästar men även röster för att man inte ska vara alltför extrem. Bl.a. försökte foderbutiken sälja på mig ett tillskott från St Hippolyte som ska kontrollera blodsockernivåerna. Är detta överhuvudtaget klokt/möjligt?

Tacksam för era tankar och reflektioner!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp