Vårdadministratör och apotekstekniker

Fjordfrälst

Trådstartare
Jag har jobbat som undersköterska i några år men så otroligt less på att kommunen behandlar oss som om vi vore skit värda. Jag älskar yrket men känner inte att det är meningsfullt längre, så som det en gång var. De styrande har gjort att jag mår dåligt av jobbet! Jag skulle aldrig stanna såhär länge i hemtjänsten, det var aldrig planen. Men jag trivdes så bra. Gjorde. Inte längre. Funderar på att söka någon utbildning; vårdadministratör eller apotekstekniker är jag nyfiken på! Har vi någon här som är utbildad och som har lite att berätta? 😀.
 
Vårdadministratör/medicinsk sekreterare är ett jättekul jobb! Mycket beror på vart du hamnar, jag har jobbat på 3 olika kliniker där det vart allt från nästan bara skrivning till väldigt varierat. Jag konterar fakturor, gör beställningar, har kontakt med Migrationsverket, är back-up på att fixa behörigheter och lämna ut reservkort frånsett allt det vanliga som post, diktat, fixa allehanda småproblem etc. Är du uska i grunden så är du lite extra attraktiv på vårdcentraler, om du tex kan tänka dig hoppa in som uska vid behov. Nackdelen är lönen, den är låg och iaf i min region så gör de sitt bästa för att trycka ner lönerna.
 
Jag har jobbat som undersköterska i några år men så otroligt less på att kommunen behandlar oss som om vi vore skit värda. Jag älskar yrket men känner inte att det är meningsfullt längre, så som det en gång var. De styrande har gjort att jag mår dåligt av jobbet! Jag skulle aldrig stanna såhär länge i hemtjänsten, det var aldrig planen. Men jag trivdes så bra. Gjorde. Inte längre. Funderar på att söka någon utbildning; vårdadministratör eller apotekstekniker är jag nyfiken på! Har vi någon här som är utbildad och som har lite att berätta? 😀.
Utbildad och jobbar som vårdadministratör. Jag skulle säga att lönen är låg så om du ändå ska plugga, plugga till något där du tjänar mer.

Om det är kul är helt avgörande för vart du hamnar. Vissa ställen är mycket skrivjobb vilket dödar många axlar. Jag har hittat ett jättebra jobb, där jag lyckats få upp lönen liiite, där jag står upp och jobbar och även skriver.

Jag har jobbat sedan 2004 med uppehåll för att jag blev så jävla less 😁. På flera ställen har klimatet sinsemellan sekreterarna varit spänt, då den låga lönen gjort att alla kastat sig över nya arbetsuppgifter med förhoppning om att kunna höja sig några hundra. Nu har jag tjatat en del om lönen, men kolla över och se om du klarar dig. Jag har 27500 med 15 års erfarenhet och massor av ansvarsområden då jag är ensam sekreterare. Bland annat ingår It-ombud på 20% samt jobba för en annan mottagning samtidigt på 20%.

Vissa kliniker har jag dock trivts väldigt bra! Fundera över om kroppen håller för att jobba framför datorn hela dagarna och på lönen tycker jag 😊
 
Jag är utbildad vårdadministratör men valde att gå tillbaka till mitt tidigare arbete igen efter avslutad utbildning. Jobbar som undersköterska på äldreboende istället, tycker det är roligare än att sitta framför en dator faktiskt.

Min vårdadministatörsutbildning är dock en del av ett kandidatprogram och ibland funderar jag på att läsa hela programmet för att kunna arbeta som enhetschef inom äldreomsorgen istället. Får se hur det blir :)
 
Jag är utbildad vårdadministratör men valde att gå tillbaka till mitt tidigare arbete igen efter avslutad utbildning. Jobbar som undersköterska på äldreboende istället, tycker det är roligare än att sitta framför en dator faktiskt.

Min vårdadministatörsutbildning är dock en del av ett kandidatprogram och ibland funderar jag på att läsa hela programmet för att kunna arbeta som enhetschef inom äldreomsorgen istället. Får se hur det blir :)

Jaha! Jo som sagt, jag älskar mitt jobb som undersköterska men tyvärr mår jag inte bra av att jobba kvar i hemtjänsten...Därför kände mig sugen på nått annat :).
 
Här är en till utbildad vårdadministratör, dock har jag bytt bana efter 1,5 år.
Upplevde det som ett yrke där det behövs mycket jobb för att förbättra arbetsmiljö, status och lön.
Jag trivdes aldrig riktigt med arbetsuppgifterna, men det beror ju helt på hur man är som person såklart, många gamla kollegor älskade sitt yrke och tyckte att varje dag på jobbet var rolig! :)
 
Jaha! Jo som sagt, jag älskar mitt jobb som undersköterska men tyvärr mår jag inte bra av att jobba kvar i hemtjänsten...Därför kände mig sugen på nått annat :).

Vad är det för arbetsuppgifter i ditt nuvarande jobb som du tycker är roliga? Jag tänker spontant att vårdadmin/sekr är ett rent administrativ jobb med begränsad (om än någon) patientkontakt. Hos många (men absolut inte alla) som jobbar inom vård/omsorg så är det just patientkontakten man gillar och då är kanske inte en ren administrativ tjänst det man trivs med, även om man är kvar i vårdmiljön.

Bara spontana funderingar från min sida :)
 
Vad är det för arbetsuppgifter i ditt nuvarande jobb som du tycker är roliga? Jag tänker spontant att vårdadmin/sekr är ett rent administrativ jobb med begränsad (om än någon) patientkontakt. Hos många (men absolut inte alla) som jobbar inom vård/omsorg så är det just patientkontakten man gillar och då är kanske inte en ren administrativ tjänst det man trivs med, även om man är kvar i vårdmiljön.

Bara spontana funderingar från min sida :)
Och vill man ha patientkontakt så kan man sätta sig i en reception på en akutmottagning - och så vips! Vill man absolut inte ha patientkontakt och då är yrket perfekt :D
 
Vad är det för arbetsuppgifter i ditt nuvarande jobb som du tycker är roliga? Jag tänker spontant att vårdadmin/sekr är ett rent administrativ jobb med begränsad (om än någon) patientkontakt. Hos många (men absolut inte alla) som jobbar inom vård/omsorg så är det just patientkontakten man gillar och då är kanske inte en ren administrativ tjänst det man trivs med, även om man är kvar i vårdmiljön.

Bara spontana funderingar från min sida :)

Du har en bra tanke där! Därför jag är ännu lite mer inne på apotekstekniker då man ju har kontakt med människor! För jo, det är ju just den mänskliga kontakten i mitt nuvarande jobb.
 
Här är en till medicinsk sekreterare. Tycker arbetsuppgifterna är jätteroliga men håller med om att lön, status och arbetsklimat behöver förbättras. Verkligen.
 
Du har en bra tanke där! Därför jag är ännu lite mer inne på apotekstekniker då man ju har kontakt med människor! För jo, det är ju just den mänskliga kontakten i mitt nuvarande jobb.
Jag har jättemycket patientkontakt! Bemannar både reception och telefon. På en arbetsplats hade jag noll, på en per telefon och på en annan i bara reception. Så min erfarenhet är att det varierar väldigt beroende på arbetsplats!

Dessutom, också beroende på arbetsplats, kan man jobba i team tillsammans med övrig vårdpersonal. Vissa kliniker har också rena sekretariat. Så det går att välja lite utifrån vad man gillar. 😊
 
De styrande har gjort att jag mår dåligt av jobbet! Jag skulle aldrig stanna såhär länge i hemtjänsten, det var aldrig planen.
Men måste du utbilda dig för att tjäna mer och känna att du gör någonting annat. Tänker att inom tex HVB-, LSS-, LVU- eller LVM-vården så är det ju inte i närheten av lika stressigt, det är ändå kontakt med människor, men det är inte alls samma vårdbehov som inom hemtjänsten. Möjligtvis inom LSS kan du hitta människor som är mer "vårdkrävande", resten är ju egentligen bara människor som har någon form av problematik, men egentligen klarar sig rätt så bra.

Detta är ju också verksamheter som fullständigt skriker efter utbildade undersköterskor, men lönerna är normalt sett relativt bra och oftast är det mycket bra scheman, då det är stor frihet inom verksamheten att styra det själv. De flesta HVB och LSS är väl kommunala, men LVU och LVM är statsanställt, med helt andra förmåner och löner!
 
Men måste du utbilda dig för att tjäna mer och känna att du gör någonting annat. Tänker att inom tex HVB-, LSS-, LVU- eller LVM-vården så är det ju inte i närheten av lika stressigt, det är ändå kontakt med människor, men det är inte alls samma vårdbehov som inom hemtjänsten. Möjligtvis inom LSS kan du hitta människor som är mer "vårdkrävande", resten är ju egentligen bara människor som har någon form av problematik, men egentligen klarar sig rätt så bra.

Detta är ju också verksamheter som fullständigt skriker efter utbildade undersköterskor, men lönerna är normalt sett relativt bra och oftast är det mycket bra scheman, då det är stor frihet inom verksamheten att styra det själv. De flesta HVB och LSS är väl kommunala, men LVU och LVM är statsanställt, med helt andra förmåner och löner!

Inte tänkt på det, kände bara att dessa yrken gjorde mig himla nyfiken, tål ju att kollas! Tack :)
 
Nu tjuvar jag in en fråga i din tråd.

Vårdadministratör/medicinsk sekreterare är något som intresserar mig (jag har ändå ett lågbetalt jobb med dålig status redan), men jag har en tinnitus som inte klarar av att jag har hörlurar. Är det ett måste i det jobbet, eller utbildningen, att sitta med någon form av lurar?
 
Nu tjuvar jag in en fråga i din tråd.

Vårdadministratör/medicinsk sekreterare är något som intresserar mig (jag har ändå ett lågbetalt jobb med dålig status redan), men jag har en tinnitus som inte klarar av att jag har hörlurar. Är det ett måste i det jobbet, eller utbildningen, att sitta med någon form av lurar?

Tjuva som mycket du vill :D:up:.
 
Nu tjuvar jag in en fråga i din tråd.

Vårdadministratör/medicinsk sekreterare är något som intresserar mig (jag har ändå ett lågbetalt jobb med dålig status redan), men jag har en tinnitus som inte klarar av att jag har hörlurar. Är det ett måste i det jobbet, eller utbildningen, att sitta med någon form av lurar?
Absolut. Man sitter med hörlurar när man skriver diktat så det är ett måste i jobbet. Tinnitus är dessutom ingen ovanlig arbetsskada i yrket.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 419
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 943
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 349
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 764
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp