Vardagsproblem i stallet

F

funderaren

Nu vill jag ha hjälp av er bukare!
Jag vill veta alla era vardagsproblem som dyker upp i stallet. Observera att jag inte vill veta problem i sjäva hästhanteringen eller ridning. Utan mer praktiska saker som tex när ni mockar, borstar eller andra problem som irriterar er när ni är i stallet! :laugh:
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Tjaa.. Att hjulet ramlar av skottkärran stup i kvarten är ganska jobbigt! Måste skaffa en låsmutter till den tror jag bestämt. Nästa år = ny kärra!
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Stalldagen börjar med att man kommer gåendes upp på stallplan inser att det står en ponny i hö ladan greppar tag i ponnyn leder ut den i hagen, helt uppenbart att han inte behöver nån frukost denna morgon heller...
Skickar ett sms till ägaren: "Gissa vart jag hittade din ponny" *skickar*
Skickar iväg ett följdsms med texten: "igen"
Allt detta för en "nödlösning" på lagning av en trasig boxdörr som ägaren inte riktigt haft "tid" att ta tag i än... :eek:

Ger alla övriga hästar frukost och ska börja mocka... hittar inte grepen... *letar*
Hittar den på dynghögen för att den som hade gårdagens stallpass glömde ta in den i stallet igen Försöker få loss den fastfrusna grepen utan att skada den går iväg till ladan för att hämta skottkärran och börjar mocka... Leder ut alla hästarna till sina hagar och ska fylla på med vatten där det behövs... Hittar inte vredet till kranen *letar* efter ca 30min letande och fortf inte hittat nått går man in till stallägaren som visst hade vredet i sin jackficka :mad:

Fyller upp med vatten fyllerpå i hagarna tar in hinkarna som ska till boxarna för kvällen och ställer dem i uppvärmda sadelkammaren...

Dags att fixa hö+ kraftfoder letar över hela stallplanen, stallet, ladan för att hitta alla hinkar och ikea säckar...
Ska börja med att göra iordning kraftfodret...
Vart är måtten??!! *får en flashback av att måtten ligger i stallet och inte i foderladan där dem borde... går och hämtar*
fixar kraftfoder och ska börja med hö...

Springer och hämtar några ikeakassar som blåst iväg och börjar fixa hö... den gamla balen är slut går för att hämta kniven för att öppna en ny:
Vart är den J*vla kinj*veln!!!!???
*letar yttliggare 30min innan stallägaren kommer ner med kniven som tydligen legat på hennes köksbänk hela morgonen*

Hehe... Behöver jag klargöra vad mitt vardagsproblem är i stallet? :P
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Mitt största problem just nu är att tjälen skjuter upp betongplattorna som ligger utanför stalldörren. Detta gör att det är ett helsike att både öppna och stänga dörren, otroligt irriterande för att inte säga otroligt onödigt slitage på undersidan av dörren.
Till våren måste det grävas ur under plattorna så att jag slipper detta till nästa vinter.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Mitt största problem just nu är att en kran frös sönder, så jag var tvungen att stänga av allt vatten till stallet, så jag måste bära vatten från tvättstugan :(
Köpte nya prylar igår, så jag kan fixa det idag.

Nästa aber är allt dj-a skottande för hand där traktor inte kommer åt: först kommer det en attans massa snö i omgångar, sen töar det= takras, sen snöstorm... Det känns som ett evighetsgöra att behöva skotta femtioelva gånger på samma ställen. Fast å andra sidan behöver man ju knappast gå på gym. :D
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Fruset vatten till stallet, får bära hinkar från pannrummet. Tack och lov inte så långt, men ändå.
Massor av snö, måste skotta gödselcontainern för att kunna mocka idag. Massor av snö, får gå runt hagarna och rensa tråden och spänna den för att staketen ska vara över knähöjd.
Massor av snö, inte kul alls...
och i vår kommer jag istället att gnälla över leran...
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Att vattenldeningen frusit i marken å att jag får bära ut vattent till stallet. Å att en av hästarna dräller ut hö i boxen som inte äts upp och det är ett elände att mock...
Annars har jag det nog rätt bra i mitt stall...
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Kl

Vardagsbestyr:

Fruset vatten i hagen

Tokliten sadelkammare

Ingenstans att hänga mockningsredskap - de är i vägen överallt

Endast en uppbindningsplats - trångt som satan i stallet
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

När jag läser om dina problem, är jag glad att jaghar ett fungerande stall med rutiner, plats för redskap, knivar mm.

Bära vatten gör vi nog allihopa när det är så här kallt.

Annars är det nog fylla hönät som är mitt hatobjekt. Min häst äter inte om det ramlar på golvet, så hönät är ett måste. Men det är så knöligt att få i 7 kilo. Har funderat på om man skulle kunna modifiera ett ställ för sopsäckar så man kunde trä på nätet där, som en säck alltså, och sen bara ösa i. Har försökt att först fylla påse och sen i nätet, men det går inte så mycket i påsarna, så då måste jag iaf stå och knöla. Nån som har bra tips, skriv gärna:)
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Kan du inte bara hänga in två nät då? Så blir det inte lika mycket du behöver få ned i ett enda?
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Fast det är ju när nätet är tomt som det är krångligt, att det viker sig och så. När det börjar fylla ut så går det rätt bra. Men det är ett irritationsmoment jag skulle vilja slippa:)Inget stort problem, jag vet.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Skimmeln i stallet är aldrig ren...hur jag än gör

Ett ständigt mockande i hagen då hästarna envisas med att stå och skita längst bort i hagen precis vid vägen(inte snyggt)

Ena hjulet på transporten har gått sönder

Hästarna trampar ner höet i hagen... har tänkt länge att jag ska bygga en foderlåda men vet inte riktigt hur jag ska göra..
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Fast det är ju när nätet är tomt som det är krångligt, att det viker sig och så. När det börjar fylla ut så går det rätt bra. Men det är ett irritationsmoment jag skulle vilja slippa:)Inget stort problem, jag vet.

Jag har sett ett hönät som borde kunna hjälpa:idea:
Vet inte om jag kan förklara... Men gör ett försök:)
Det var väl igentligen ett helt vanligt hönät som man försökt modifierat^^
Syftet var att det inte skulle vika sig så högst upp satt en lite styvare ganska kraftigt "rep" som man kunde spänna ut så att hönätet var uppsträckt. Denna hakade man sedan bara av så blev det "helt normalt" igen.
Hoppas någon förstod:angel:
PM:ar köpställe till dig?
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Mitt största problem är kylan.. Vi hyr ett tvåboxars stall och kan således inte förbättra själva med små utbyggnader osv.


Pinkspånet fryser fast i boxarna (trägolv) och går inte att få väck, man står och hackar i oändlighet. Gärna med gnälliga ungar bredvid.

Bär vatten gör vi alltid på vintern, från en väns källare ca 40 meter bort.
Där kan vi som tur är få låna plats för blöta täcken vilka har varit ett helvete den här vintern..

Pulsa i djupsnö, ingen som plogar och går inte att komma åt med traktor.

Vi har ingen plats för spån, och ska det vara hö inomhus får man klättra uppför en trång och brant trappa.
Just nu hämtar vi in hö från djupfryst silagebal i hagen, får spetta loss bitar. Vissa dagar vill man bara dö.


Spån är också ett problem då man bara kan hämta på arbetstid och det är inte ett alternativ då jag jobbar 6 mil åt andra hållet.

Blöh. :crazy:

Jag brukar nogsamt tala om för min häst att hon skulle bara veta vad jag gör för hennes skull.. :D
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Nu vill jag ha hjälp av er bukare!
Jag vill veta alla era vardagsproblem som dyker upp i stallet. Observera att jag inte vill veta problem i sjäva hästhanteringen eller ridning. Utan mer praktiska saker som tex när ni mockar, borstar eller andra problem som irriterar er när ni är i stallet! :laugh:

fiskar efter en affärsidé;)?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vardagsproblem i stallet

Vi har 50L-korgar vi bär ut hö åt hästarna i, när jag fyller hönätet så tar jag hjälp av korgen, lägger i hönatet och lyfter över hönätets öppningen runt kanten på korgen, så blir det lätt att fylla.

Hoppas du förstår hur jag menar. :)

Kram, Maya
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Utforma stallrutiner och sätt upp på väggen, märk upp saker och sätt upp hyllor och krokar där de ska vara.
 
Sv: Vardagsproblem i stallet

Skimmeln i stallet är aldrig ren...hur jag än gör

Det känner jag igen!
Tack o lov har det varit lite plusgrader här på sistone, så jag har kunnat tvätta bort de värsta fläckarna.
Ett tag använde hon en bajshög som huvudkudde varje natt! :grin:

Kram, Maya
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
951
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 202
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp