Bukefalos 28 år!

Vardagsrecept med fisk och/eller skaldjur

fryckan

Trådstartare
Jag tänkte försöka få in mer fisk och skaldjur i mina maträtter. Har ni några bra recept som passar till vardags som inte tar alltför länge (max ca 45 min) att tillaga? :) Jag bor på en liten ort med små mataffärer så helst inga recept med många exotiska och ovanliga ingredienser :p
 
Jag brukar ta någon vit fisk och ha senapssås till. Smör. Mjölk/grädde. Salt. Peppar. Dijonsenap.

Eller äggsås?
 
Jag gjorde fisksoppa idag.

Ca 400 g torsk och/eller lax
Räkor (jag tog frysta men går lika bra med såna i burk)
3 dl Bong tomatsoppa (en burk)
3 dl vatten
3 dl grädde
Vitlök
Lök
Salt & peppar
Dill (men det hade jag ingen idag)
(Saffran om man tycker det är gott)
 
600 g rödspätta (jag brukar använda torsk eller hoki istället)
2 dl skivade champinjoner
1 dm purjo
1 dl Ajvar relish, stark
1 dl lättcreme fraiche
salt & peppar
västerbottensost (till vardags kan det lika gärna bli någon mer budgetbetonad ost)

Lägg tinad fisk i ugnsform. Salt o peppar.
Fräs svampen i smör, tillsätt skivad purjo och
ajvar relish. Ev salt.
Puttra ett par minuter o rör till sist ner lättcreme fraiche.
Bred blandningen över fisken och riv ost över.

Grädda 15-20 min, 175 grader

Lax i portionsbitar
Jag ¨guffar¨ ihop smör riven ingefära och limesaft (och ev. lite skal) och breder på saltad och pepprad lax.
In i ugnen och servera gärna med pressad potatis.
 
äter jättemycket fisk, har inga riktiga recept men mina bästa är:

1) rödspätta, panerad och stekt i smör, med tartarsås eller dansk remoulad

2) sjö-/bergtunga, pocherad i vitvin (man kokar upp en bottenskyla vitvin och stänger av direkt när man lagt i fisken, EJ överkoka!) med vitvinssås

3) torsk snabbt stekt i smör med massa rostade mandlar, vitlök, persilja, lite vitvin

4) lax med vitvinssås uppkryddad med cayennepeppar, charlottenlök och lite tomatig hummerfond

alltihop med potatis :laugh:

tillägg: inget av detta tar mer än en kvart att laga. förutom potatisen då
 
äter jättemycket fisk, har inga riktiga recept men mina bästa är:

1) rödspätta, panerad och stekt i smör, med tartarsås eller dansk remoulad

2) sjö-/bergtunga, pocherad i vitvin (man kokar upp en bottenskyla vitvin och stänger av direkt när man lagt i fisken, EJ överkoka!) med vitvinssås

3) torsk snabbt stekt i smör med massa rostade mandlar, vitlök, persilja, lite vitvin

4) lax med vitvinssås uppkryddad med cayennepeppar, charlottenlök och lite tomatig hummerfond

alltihop med potatis :laugh:

tillägg: inget av detta tar mer än en kvart att laga. förutom potatisen då

Haha neeej! Du kan ju inte ha (Pinocchios?) söta guldfisk som avatar och ge tips på mumsiga fiskrecept :(
 
Laxpita istället för taccos, enkelt att variera efter smak och vad som finns i kylen.
Varma smörgåsar med rökt lax färskost och rödlök
Räkfyllda avokadohalvor är oxå gott
inkokt lax med sås och potatis/gryn eller vad man tycker om
hemmasnickrad sushi, inte speciellt svårt
laxröra i smördegsknyten
Fisk i foliepaket

Fisksoppa som flera andra förslagit, klar eller redd
Jag följer sällan recept men brukar fräsa morötter,potatis och lök, palsternacka, selleri eller vad som finns hemma, på med buljong, vittvinsvinäger, vitpepparkorn och lagerblad, koka upp i med creme fresh om man så vill, frysta ärtor, hackad fryst dill, kryddor efter behov och smak och sist av allt i med fisken i någon minut, annars blir den tråkig. Räkor kan man lägga på tallriken och hälla över soppan så blir de inte "torra" och förkrympta

Sitter här och drömmer om lax.. typiskt:d
 
Finns det något gott sätt att äta torsk utan en grädd/fraicheslabbig sås (eller äggsås) till?

Fänkålssås! Tärna en fänkål och en halv gul lök. Koka upp med några dl vatten och grönsaksbuljong. När den är mjuk, mixa med mixerstav. Ställ tillbaka på plattan, rör i en halv burk CF, krydda upp med salt, peppar och några droppar pressad citron. Servera till valfri fisk och goda tillbehör (kanske kokt/pressad potatis, ångad broccoli och vaxbönor).
 
Och sen min fars underbara fisksås, men den ska serveras till hel ugnsbakad laxsida med kokt ris.

Fräs fint hackad schalottenlök ihop med persilja och smör. Slå på en skvätt vitt vin, lite vatten och fiskbuljong (TROR jag). Låt reducera till hälften. Sila av. Häll tillbaka vätskan i kastrullen, rör i CF, philadelphia och grädde (osäker på kvantiteter här, måste nog fråga pappa..). Sjud upp. GUDOMLIGT god.
 
"fiskpinne"tacos!
Vit fisk som paneras och steks med olja och de tillbehören du vill ha i. Den dagen du känner dig modig får du slänga i räkor ;)
 
Jag är intresserad :D

Tack för alla svar!

1 paket kräftstjärtar, låt rinna av
3 dl CF
1 knippe persilja
8 klyftor vitlök (jag använder två hela solovitlökar), skivas tunt
1 st grönsaksbuljong
2 krm cayennepeppar (men jag brukar ta 3-4 stycken krm)
olivolja
0,5 dl vatten
tagliatelle

Koka pastan.
Fräs vitlöksskivorna i olja och cayennepeppar en kort stund, ska ej få färg.
Tillsätt buljongtärningen, CF och vatten och låt puttra några minuter.
Hacka persiljan och rör i. Krydda mer om du önskar.
Stäng av värmen och rör i kräftstjärtarna. De ska inte koka!
Servera med pastan :d :love:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 675
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 923
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp