Vårdpersonal och humbugmetoder

parellikusken

Trådstartare
Ligger som många av er vet inne på slutenpsykiatrin sedan några veckor tillbaka.
Man skulle ju kunna tro att även om det är psykiatri så borde vårdpersonalen rekommendera evidensbaserad kunskap.
Men så är inte läget här..

Flera i personalen rekommenderar mig något som heter orgonit. Det är metallbitar och kvarts inuti polyester. Det används för att få bort dålig energi och omvandla den till god energi. Den skyddar mot strålning.
Många lägger ut den vid telemaster, andra i bostadsområden eller så har de den på sig själv.
Ren och skär humbug i stil med kolloidalt silver.

Får verkligen sjukvårdspersonal rekommendera detta till sina patienter?
Är inte läkarna, utan skötare och en sjuksköterska.
 
Nej, det är inte tillåtet och förbannat skrämmande på ren svenska. Jag hade anmält, så där får det inte gå till (men visst, jag förstår verkligen om du inte vill anmäla just nu).

Min magläkare får inte rekommendera ej beprövade medel som tex Probi mage även om många med min sjukdom blir hjälpta av det (inkl jag). Jag tar alltid upp icke läkemedel jag tar med min läkare och det enda han kunde säga är att det krockar inte med min medicinering och att upplever jag att jag blir hjälpt av det så är det bra.
 
Vill inte göra anmälan medan jag är inlagd, jobbigt nog ändå att vara här. Men när jag kommer ut kan jag göra en IVO-anmälan.
Tack för stödet.

Förstår att du inte vill göra en anmälan när du är inneliggande.
Om du vill lyfta det lite redan nu kan du kanske ställa det som en fråga till din läkare? T ex att du funderat på vad NN-sköterska sagt och på vilket sätt Orgonit kan hjälpa dig?
Så blir läkaren medveten om det utan att du gör en apparat av det.
 
Förstår att du inte vill göra en anmälan när du är inneliggande.
Om du vill lyfta det lite redan nu kan du kanske ställa det som en fråga till din läkare? T ex att du funderat på vad NN-sköterska sagt och på vilket sätt Orgonit kan hjälpa dig?
Så blir läkaren medveten om det utan att du gör en apparat av det.

Jag hade inte gjort det. Det lär komma fram till sköterskan som kan ta det väldigt fel. Jag har tyvärr sett på nära håll hur vidrig omvårdnadspersonal kan vara mot patienter de inte gillar (inte riktat mot mig utan min rumsgranne när jag var inlagd på medicin).
 
Förstår att du inte vill göra en anmälan när du är inneliggande.
Om du vill lyfta det lite redan nu kan du kanske ställa det som en fråga till din läkare? T ex att du funderat på vad NN-sköterska sagt och på vilket sätt Orgonit kan hjälpa dig?
Så blir läkaren medveten om det utan att du gör en apparat av det.
Det tar emot.. Vill inte dumförklara mig själv genom att fråga som om jag tror på det. Det är för nedvärderande mot mig själv.. Skulle inte kunna hålla masken.

Men tack för tipset!
 
Jag hade inte gjort det. Det lär komma fram till sköterskan som kan ta det väldigt fel. Jag har tyvärr sett på nära håll hur vidrig omvårdnadspersonal kan vara mot patienter de inte gillar (inte riktat mot mig utan min rumsgranne när jag var inlagd på medicin).

Usch ❤️
Fullständigt vidrigt att omsorgspersonal behandlar människor i en utsatt situation så. Gör mig riktigt illa till mods.
 
Usch ❤
Fullständigt vidrigt att omsorgspersonal behandlar människor i en utsatt situation så. Gör mig riktigt illa till mods.

Ja, det var vidrigt (min granne var invandrare och döende av en hjärntumör... och ja, det faktum att hon var invandrare var definitivt en faktor i hur hon blev behandlad :mad:).

Tyvärr orkade jag inte göra så mycket eftersom jag var rätt dålig själv och hade dålig koll på hur man ska göra (det är länge sedan och jag visste inte då hur det fungerar).
 
Vårdpersonal - dessutom legitimerad sådan - som inte bara tror på detta utan även förespråkar och föreslår det, inte bara för vänner och bekanta utan för en patient... det är åt h-e på så många plan att jag blir matt.
Om du orkar så notera detaljerat vem/vilka, när, och i vilka sammanhang det förts på tal, och anmäl till IVO senare.
 
Vårdpersonal - dessutom legitimerad sådan - som inte bara tror på detta utan även förespråkar och föreslår det, inte bara för vänner och bekanta utan för en patient... det är åt h-e på så många plan att jag blir matt.
Om du orkar så notera detaljerat vem/vilka, när, och i vilka sammanhang det förts på tal, och anmäl till IVO senare.
Det ska jag göra.
Jag är sjukt skeptisk av mig, men är juhästmänniska så van vid att folk håller på med homeopati och liknande så blev inte så förvånad. Men när jag tänkte efter i vilket sammanhang jag befinner mig i nu blir jag lite arg.
 
Hade läkarsamtal nu och kunde inte låta bli att ta upp det med honom. Så han skulle prata med enhetschefen.
Han var helt på min sida om hur opassande det är och att vården ska vara evidensbaserad.

Känns skönt, nu kan jag släppa det ett tag iaf.
 
Hade läkarsamtal nu och kunde inte låta bli att ta upp det med honom. Så han skulle prata med enhetschefen.
Han var helt på min sida om hur opassande det är och att vården ska vara evidensbaserad.

Känns skönt, nu kan jag släppa det ett tag iaf.
Det var bra!
Jag tror det är mer effektivt den vägen. IVO-anmälan är såklart bra också men ganska tveksamt om det skulle leda till någon påföljd, tyvärr. Håller mer om att det är väldigt opassande! Vårdpersonal får ju absolut inte rekommendera sånt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp