Bukefalos 28 år!

Vårdplikt och sånt

TygerTyger

Trådstartare
Jag hade en gång en sambo. Nu bor han på okänd adress, gissningsvis i Storbritannien, och jag har en kartong med hans saker. Han skulle höra av sig och be om den "sen". Hur länge måste jag vänta? Har inga säkra kontaktuppgifter till honom men mejlade just och bad att han skulle ge mig en adress att skicka den till innan september är slut och berättade att jag annars gör mig av med sakerna på annat sätt.

Minns i det här läget inte exakt när han flyttade men någon gång 2012-2013, så moraliskt tycker jag inte att jag har några skyldigheter längre. Juridiskt kan det ju vara en annan femma.
 
Jag hade en gång en sambo. Nu bor han på okänd adress, gissningsvis i Storbritannien, och jag har en kartong med hans saker. Han skulle höra av sig och be om den "sen". Hur länge måste jag vänta? Har inga säkra kontaktuppgifter till honom men mejlade just och bad att han skulle ge mig en adress att skicka den till innan september är slut och berättade att jag annars gör mig av med sakerna på annat sätt.

Minns i det här läget inte exakt när han flyttade men någon gång 2012-2013, så moraliskt tycker jag inte att jag har några skyldigheter längre. Juridiskt kan det ju vara en annan femma.
Om nån hörde av sig om en kartong med grejer som jag lämnade för sex-sju år sdan skulle jag bli otroligt häpen.

Har man inte frågat efter grejorna på typ några månader så skulle jag slängt.
 
Tack för input! Jag har inte ens tänkt på lådan på flera år men hittade den nu när jag började röja undan i ett förråd.

Minns att när vi flyttade ihop så hörde han av sig till en "gammal vän" för att få tag på grejer och ta med sig till mig. Då kan de mycket väl ha varit hos henne i 10 år. Så det är inte helt osannolikt att han plötsligt skulle vilja ha dem från mig.
 
Tack för input! Jag har inte ens tänkt på lådan på flera år men hittade den nu när jag började röja undan i ett förråd.

Minns att när vi flyttade ihop så hörde han av sig till en "gammal vän" för att få tag på grejer och ta med sig till mig. Då kan de mycket väl ha varit hos henne i 10 år. Så det är inte helt osannolikt att han plötsligt skulle vilja ha dem från mig.
Äh jag hade slängt skiten. Hade han hört av sig sen hade jag bara ryckt på axlarna och sagt att det var ju flera år sen, hur ska jag minnas var det tog vägen.
 
Jag hade en gång en sambo. Nu bor han på okänd adress, gissningsvis i Storbritannien, och jag har en kartong med hans saker. Han skulle höra av sig och be om den "sen". Hur länge måste jag vänta? Har inga säkra kontaktuppgifter till honom men mejlade just och bad att han skulle ge mig en adress att skicka den till innan september är slut och berättade att jag annars gör mig av med sakerna på annat sätt.

Minns i det här läget inte exakt när han flyttade men någon gång 2012-2013, så moraliskt tycker jag inte att jag har några skyldigheter längre. Juridiskt kan det ju vara en annan femma.
Detta tycker jag motsvarar ditt fall juridiskt. Du har vårdplikt tills dess att han hämtar lådan, tyvärr. https://www.juristresursen.se/article/vardplikt-annans-egendom/
 
Jag har förvarat saker till exet sen juni/juli förra året. Mest skit, men också en ganska ny tv med cromecast osv. Jag har bett flera gånger att han ska hämta men händer inget.

Han hörde av sig för nån vecka sen och frågade om jag ville köpa tv billigt, svarade typ: ”Ja, jättegärna!” sen fortsatte konversationen typ:

Han: Toppen! Jag har noll kronor på kontot så sitter verkligen i skiten... Du kan swisha på vanliga numret. Känns 800kr ok?

Jag: Absolut!

Han: 👍🏼

Han igen efter 20 min: Jag har inte fått nån swish?

Jag: Nej, jag tänkte betala när du hämtar resten av grejerna! 😊

Han: Okej...

Han igen efter 10 min: Fast jag skulle verkligen behöva pengarna nu...

Jag: Fast jag hade verkligen behövt platsen ditt skit stått och tagit upp det senaste året...

Han: Ja, jag vet... Det är dåligt av mig. Men jag ska hämta så fort jag får komma in i min nya lägenhet!

Jag: Vad bra, då betalar jag då!

Han: Är det ok om jag lägger ut tvn på Facebook och om nån köper den så kan dom hämta hos dig då?

Jag: Nej. Jag skulle ju få köpa den billigt!

Han: Fast jag behöver pengar nu!

Jag: Jag behöver platsen nu!

Han: ...

Han igen efter 10 min: Finns det något sätt att lösa det på?

Jag: Ja, antingen betalar jag 800kr för tvn när du hämtar dina saker, eller så får du får 200kr för tv:n direkt idag och den blir min och du får hämta resten sen när du kommit in i lägenheten.

Han: 200?! Vet du vad den kostade?! 800kr är skitbilligt redan ju!!!! Dom ligger ju ute för 2-2500kr!!!!

Jag: Vet du vad ett förråd kostar/månad?

Han efter 20 min: Ok, swisha 200kr då...

Grejerna står alltså kvar än, men jag fick en i princip gratis tv iallafall! :angel::p
 
Detta tycker jag motsvarar ditt fall juridiskt. Du har vårdplikt tills dess att han hämtar lådan, tyvärr. https://www.juristresursen.se/article/vardplikt-annans-egendom/
Det var vad jag hittade vid min egen googling också, och det känns väldigt nedslående. Har redan haft med lådan i en flytt. Jag ska i princip släpa på den även i nästa, och fortsätta förvara den i evighet? Om han dör så är lådan ändå inte min utan tillhör plötsligt hans arvingar, om de finns. Och så får jag förvara den åt dem.

(Förväntar mig inte att du ska kunna svara utan tänker bara vidare utifrån länken.)
 
Det var vad jag hittade vid min egen googling också, och det känns väldigt nedslående. Har redan haft med lådan i en flytt. Jag ska i princip släpa på den även i nästa, och fortsätta förvara den i evighet? Om han dör så är lådan ändå inte min utan tillhör plötsligt hans arvingar, om de finns. Och så får jag förvara den åt dem.

(Förväntar mig inte att du ska kunna svara utan tänker bara vidare utifrån länken.)
Ta fasta på att ägarens ansvar/egenrisk ändå ökar av att man sagt ifrån om hämtning.
Sen brukar det finnas någon rimlig pragmatism i lagtillämpningen. Om du flyttar till mindre bostad där det inte finns utrymme t.ex. Och lång, lång tid. Saker som inte ens är värdefulla, men skrymmande vs. ett ärvt guldarmband.

I praktiken ska han ju stämma dig i domstol för att få skadestånd utdömt. Kommer det att hända?
De svarar väl med det halvluddiga "vår samlade bedömning är" eftersom det troligen knappt finns någon rättspraxis i fråga om saker där det gått lång tid och det ekonomiska värdet är litet, så det inte går att säga helt säkert.

Är det något personligt kan du erbjuda att skicka det mot att han betalar omkostnaderna. Är det något värdefullt kan du erbjuda att annonsera ut det mot avgift för arbetet och skicka pengarna. Du har gett honom en ärlig chans att hämta med skriftlig anmodan. Är han fortfarande passiv efter det så skulle jag ta det som riskfritt att hiva sakerna. (och då är jag ändå försiktigt lagd)
Kanske inte 100% lagligt. Men 100% rimligt.
 
Är det guldtackor eller teckningar från lågstadiet vi pratar om? Jag hade låtit innehållet avgöra, och sen funderat över hur länge jag förvarat det.
Är du orolig att han ska kräva grejerna kanske det är värt några hundringar att bara skicka dem?
 
Det var vad jag hittade vid min egen googling också, och det känns väldigt nedslående. Har redan haft med lådan i en flytt. Jag ska i princip släpa på den även i nästa, och fortsätta förvara den i evighet? Om han dör så är lådan ändå inte min utan tillhör plötsligt hans arvingar, om de finns. Och så får jag förvara den åt dem.

(Förväntar mig inte att du ska kunna svara utan tänker bara vidare utifrån länken.)
Men hallå, du hade inbrott i källaren igår natt väl?

:)
 
Ta fasta på att ägarens ansvar/egenrisk ändå ökar av att man sagt ifrån om hämtning.
Sen brukar det finnas någon rimlig pragmatism i lagtillämpningen. Om du flyttar till mindre bostad där det inte finns utrymme t.ex. Och lång, lång tid. Saker som inte ens är värdefulla, men skrymmande vs. ett ärvt guldarmband.

I praktiken ska han ju stämma dig i domstol för att få skadestånd utdömt. Kommer det att hända?
De svarar väl med det halvluddiga "vår samlade bedömning är" eftersom det troligen knappt finns någon rättspraxis i fråga om saker där det gått lång tid och det ekonomiska värdet är litet, så det inte går att säga helt säkert.

Är det något personligt kan du erbjuda att skicka det mot att han betalar omkostnaderna. Är det något värdefullt kan du erbjuda att annonsera ut det mot avgift för arbetet och skicka pengarna. Du har gett honom en ärlig chans att hämta med skriftlig anmodan. Är han fortfarande passiv efter det så skulle jag ta det som riskfritt att hiva sakerna. (och då är jag ändå försiktigt lagd)
Kanske inte 100% lagligt. Men 100% rimligt.
Alltså bara han ger mig en adress så är jag villig att betala frakten själv. Han är redan skyldig mig pengar som jag aldrig lär få tillbaka men å andra sidan är mitt liv troligen hundra gånger bättre än hans och det går ingen nöd på mig. Jag vill bara bli av med kartongen.
 
Är det guldtackor eller teckningar från lågstadiet vi pratar om? Jag hade låtit innehållet avgöra, och sen funderat över hur länge jag förvarat det.
Är du orolig att han ska kräva grejerna kanske det är värt några hundringar att bara skicka dem?
Har för mig att det är kläder, någon bok och lite allmänt krafs. Kläderna har dock ganska höga priser om man köper dem nya. Absolut värt att betala frakten för att slippa tjafs om ytterligare några år ... Och en flyttkartong i ett rum som vi nu ska ta tag i att renovera.
 
Har för mig att det är kläder, någon bok och lite allmänt krafs. Kläderna har dock ganska höga priser om man köper dem nya. Absolut värt att betala frakten för att slippa tjafs om ytterligare några år ... Och en flyttkartong i ett rum som vi nu ska ta tag i att renovera.

Men skicka det då, till honom eller hans mamma ler nåt.
 
Det bör väl gå Att ta reda på om man vill? Fb, myndigheter osv. Via gamla bekanta. Innan har det kanske inte varit så noga?
Han har inget Facebookkonto, inga levande släktingar, inga vänner som jag vet om. Vi hade två gemensamma kompisar - en dog och en flyttade så långt bort att de knappast har kontakt. Jag vill helst inte höra av mig till den personen bara för att jaga exet heller.
 
Mitt ex har inte heller hämtat sina saker, men jag lyckades få det skriftligt att jag får grejerna och får göra vad jag vill med dem. Så det kan vara ett alternativ kanske om han inte kan/vill hämta? Men det gäller så klart att han går att få tag på.
 

Liknande trådar

Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: Lager
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 813
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 847
Senast: Lupin
·
Hästmänniskan Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga? Här är...
Svar
18
· Visningar
2 877
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp