Vårens bokbingo 2023

B92A9D25-B65A-4875-A908-43CF76A21B6F.jpeg

Kryss nummer två - en bok om tid.
The Sense of an Ending av Julian Barnes.
Handlar om hur en ogenomtänkt handling kan komma tillbaka och hemsöka en på ålderns höst. Hade glömt bort hur bra Julian Barnes är när han är som bäst.
Nu måste jag hitta något kort att läsa innan nästa paket från Bokus dyker upp.
Just nu ligger det bara tegelstenar och väntar på nattduksborde.
 
Jag har tittat igenom mina gamla barn- och ungdomsböcker för att hitta något till systersonen. Och fick då lust att läsa om flera av dem. Blivit fyra stycken så här långt och blir nog några fler.

Jag kryssar "bok med hare, kyckling eller tupp" med Bambi av Felix Salten. Egentligen en riktigt hemsk bok där många dör, men ändå en bra skildring av livet i skogen. Finns en hare i boken.

Jag kryssar "bok med max tre ord i titeln" med Skyddsängel i Belfast av Lynne Reid Banks. Mauras skyddsängel kommer ner till jorden under några dagar. Utspelar sig i Belfast med IRA och bomber som nästan vardag.

Jag kryssar "bok som utspelar sig under våren" med Glasblåsarns barn av Maria Gripe. Historien spänner över flera år men i stort sett alla viktiga händelser sker under våren kring vårmarknaden.

Jag kryssar "en bok där fåglar förekommer" med Vi på Saltkråkan av Astrid Lindgren. Förutom att diverse sjöfåglar nämns så finns Stinas tama korp Hoppiland-Kalle.
 
Halloj! Tänkte göra ett försök att vara med igen :)

Mitt första kryss blir Ta ner solen av Sara Molin. Den trycktes 2023.
Jag gillade den! I början hade jag lite svårt för språket, men sen vande jag mig. Sen kändes den "stora incidenten" liiite tunn på ett sätt själva händelsen, men en viktig bok tycker jag.
Rekommenderar även hennes tidigare tre fristående böcker som jag läst tidigare :).
 

Bifogade filer

  • 20230313_094429.jpg
    20230313_094429.jpg
    168,7 KB · Visningar: 7
Jobbar på att läsa en bok i genre jag inte brukar läsa. Läser på väg till och från kontoret.
Parallellt läser jag även en brittisk barnboksklassiker i reklampauserna framför tvn.
(Samt lyssnar på en ljudbok när jag pysslar i köket.)

Räknar således med att kunna kryssa mer snart. Om jag inte blir helförvirrad på kuppen vill säga...
 
Yrsa Sigurdardottir, Det tredje tecknet, Fåglar förekommer
En tysk historiestudent på Island som intresserar sig för häxprocesserna hittas död. Polisen anser sig snabbt ha löst fallet, men advokaten Thora anlitas för att undersöka vad som egentligen har hänt. En bra författare som jag läst tidigare, den första av hennes deckare. Änder som simmar om kring, en och annan gås, samt en mås som kommer flygande syns genom ett fönster. Mer koppling till handlingen har korpen som spelar en roll i vissa svartkonstritualer.

Gunnel Karlsson, En kvinna i regeringen. Statsrådet Ulla Lindströms liv och arbete, Biografi med avliden person
Ulla Lindsröm (1909-1999) var ensam kvinna i Tage Erlanders regering under 12 år (1954-1966) och FN-delegat. Trots uppförsbacke i den manliga miljön lyckades hon få inflytande, men motstånd fanns också och en del av de frågor hon drev betraktades som särintressen. Efter att hon avgått i protest när u-hjälpsfrågorna behandlades styvmoderligt fick hon inom partiet ett eftermäle som illojal. Något som enligt författaren är en orättvis beskrivning av denna kompetenta och driftiga kvinna. Läsvärd bok.
 
Jag kryssar en grön bok som mitt första kryss: Verity av Colleen Hoover. Det är egentligen ett rent under att jag kan kryssa den boken eftersom jag för så sent som två veckor sedan svor på att jag aldrig någonsin skulle läsa något av den författaren igen, men sedan blev jag övertalad att testa denna som skulle vara "helt annorlunda" än den första jag läste (som jag faktiskt inte ens läste färdigt, så dålig var den). Som tur är visade det sig stämma, det här var en helt annan sorts bok med massor av spänning, plot twists och en hyfsat intressant story. Jag är fortfarande inte helt övertygad och kommer inte att läsa mer av författaren, men vi kan väl säga att den inte var så dålig som jag befarat i alla fall :p

1678828023744.png
 
Kryss nummer två blir för en bok med max tre ord i titeln: Ett högt pris av Veronica Palm (skulle även passa som en som kom ut 2022 eller 2023). Jag läste föregångaren häromveckan och blev sugen på att fortsätta med nästa direkt. Den var nästan lika bra som den första, men jag kände av oklar anledning inte riktigt lika mycket för huvudkaraktärerna och storyn i denna. Gemensamt med den första boken har den dock att det märks att den är skriven av en person med egen erfarenhet och insikt i politikens innersta värld, vilket gör sig väldigt bra som bakgrundsmiljö.

Vårbokbingo 140323.jpeg
 
Kan nu kryssa både En bok med grönt på omslaget med Det susar i Säven av Kenneth Graham samt En bok från en genre jag inte brukar läsa med Solens dotter av Anna Granberg.

Det susar i Säven är en brittisk klassisk bok som handlar om Mullvaden som en dag tröttnat på sitt ensamma och inrutade liv och därför ger sig ut i världen. Där träffar han Vattenråttan, herr Grävling och Paddan och upplever alla möjliga äventyr. Bland annat ger vännerna sig på att försöka hjälpa Paddan att ta tillbaka sitt hem från ett gäng ockupanter.

Solens dotter är en fantasy berättelse skriven för ungdomar. Det är en klassisk Julia och Romeo historia i en värld full av halvgudar, medecinmän och människor en del med magiska krafter och en del utan. Ganska trevlig och mycket lättläst bok. Dock en genre där jag inte egentligen läst något annat än Harry Potter och Sagan om ringen.
 
Kryssar min första ruta, En bok där fåglar förekommer, med John Greens bok Antropocen: Mitt betyg är fem stjärnor.

Det är en essäsamling och just formen har gjort att läsningen varit lite seg för mig, det har liksom inte funnits någon röd tråd att haka fast i. Eller en röd tråd finns och det är att han betygssätter varje fenomen han beskriver i slutet av varje essä. Första kapitlet handlar om hur märkligt han tycker det är att allt ska betygsättas i en femgradig skala, så därför gör han just det. Älskar den typen av absurditeter. :D

DA4F86F3-4314-41AC-9210-690843A2347A.jpeg
 
Senast ändrad:
Green är uppenbart en väldigt ångestdriven person och boken skrevs under pandemin, vilket gör den speciell men ändå inte särskilt daterad i mitt tycke. Nedan är ett exempel på de vitt skilda ämnen som essäerna berör och även om läsningen gick lite segt så fullkomligt älskar jag det här med att nörda ner sig i ett väldigt avgränsat ämne. En favorit var delen om tv-spelet Super Mario Kart, där man kan samla grejer som ger en förmåner genom att ta frågetecken. Ju sämre man ligger till i loppet, desto bättre prylar får man, en funktion för att det ska bli mer oförutsägbart vem som vinner. Tvärtemot verkliga livet, reflekterar författaren över, där de som är i ledningen med största sannolikhet är de som får de bästa förmånerna.
3204864E-FE1D-4286-8466-1D2F9777D90E.jpeg


En essä handlade om kanadagäss, därav val av bingoruta för min del, men det finns många fler boken kan passa in på.
 
Green är uppenbart en väldigt ångestdriven person och boken skrevs under pandemin, vilket gör den speciell men ändå inte särskilt daterad i mitt tycke. Nedan är ett exempel på de vitt skilda ämnen som essäerna berör och även om läsningen gick lite segt så fullkomligt älskar jag det här med att nörda ner sig i ett väldigt avgränsat ämne. En favorit var delen om tv-spelet Super Mario Kart, där man kan samla grejer som ger en förmåner genom att ta frågetecken. Ju sämre man ligger till i loppet, desto bättre prylar får man, en funktion för att det ska bli mer oförutsägbart vem som vinner. Tvärtemot verkliga livet, reflekterar författaren över, där de som är i ledningen med största sannolikhet är de som får de bästa förmånerna.
Visa bifogad fil 114550

En essä handlade om kanadagäss, därav val av bingoruta för min del, men det finns många fler boken kan passa in på.
Oj vad intressant, vilket kul koncept! Sjukt nyfiken på vad han kom fram till gällande Auld Lang Syne :D
 
Oj vad intressant, vilket kul koncept! Sjukt nyfiken på vad han kom fram till gällande Auld Lang Syne :D

Bara att hugga tag i ett ex och läsa. :up: Några av essäerna kommer från början från podcasten The Anthropocene Reviewed, så den kan vara ett tips att spana in.
 
Sträckläste en bok igår kväll som jagnog får kryssa som valfri bok då inget annat passar.

Boken heter Blickfångarna, är skriven av Mons Kallentoft och en fortsättning på deckarserien om polisen Malin Fors. Standard deckare, i det här fallet en polis som trasslar i privatlivet, är alkoholist och dessutom beter sig mer än lovligt puckat. Alla klyschorna för en standard polisdeckare.
Jag blev besviken, de första delarna i serien är betydligt bättre. Brukar alltid läsa fortsättningen på serier men med den här serien lär jag inte bry mig om att läsa fler böcker om det skrivs några.
 
Jag kryssar Vår vid Sommen av Camilla Dahlson för krysset Read on location. En okej feelgood bok som främst handlade om en kvinna som förlorade sin man några månader tidigare och som bestämmer sig för att pensionera sig och funderar på att flytta ut i sommarstugan på heltid. En stor del av handlingen handlar också om de tidigare karaktärerna i serien.
 
Två kryss till klara nu (jag är en sådan person som alltid läser 5-10 böcker samtidigt, så det är ganska ofta det blir några stycken som är klara ungefär samtidigt ;) )

Skönhetens väg av Martha Hall Kelly, för ett kryss med en bok där en cykel förekommer. En historisk roman som utspelar sig under och efter andra världskriget. Den följer tre kvinnor - en amerikansk socialite och tidigare skådespelare som viger sitt liv till välgörenhetsändamål (baserad på verklig person), en polsk ung kvinna som hamnar i ett koncentrationsläger som politisk fånge och där utsätts för experiment, och en tysk kvinna som är läkare i koncentrationslägret och den som utför en del av experimenten (baserad på verklig person). Intressant och läsvärd bok.

When a Scot Ties the Knot av Tessa Dare, för en bok som utspelar sig under våren. Historisk romantik i England/Skottland på 1800-talet. Den kvinnliga huvudpersonen var rädd för stora folksamlingar, och för att inte behöva komma ut i societeten så hittar hon på att hon, under en sommar på ett läger, träffat en man och är bortlovad till honom - en skotsk kapten som precis skulle iväg och kriga. Under flera års tid skriver hon brev som skickas till den här imaginära mannen för att inte bli påkommen med en lögn, men så en dag står det en skotsk kapten utanför hennes hem med alla breven. Okej (om man gillar historisk romantik), men inte något speciellt.
 
IMG_20230305_165359838.jpg



Jag har precis lyssnat klart på Ålevangeliet av Patrik Svensson. Den var väldigt intressant och välskriven, både de delar som är självbiografiska och de som berättar om den forskning som skett under historien för att försöka förstå hur ålen fungerar.
Eftersom jag sällan lyssnar på annat än skönlitteratur får krysset hamna i den rutan - det passar i flera. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
392
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
443
· Visningar
10 832
Senast: MiaMia
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 550
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp