Vårens bokbingo 2023

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det ju vår så tog fasta på det, lite cykel, trädgård, uteserveringar och blommor tyckte jag vi behövde ha med. Och sen några rutor vi haft tidigare och kanske något nytt också. Håll tillgodo hoppas ni vill hänga på!:)

För er som eventuellt inte varit med tidigare så är tanken att inspirera till läsning av sånt som man inte brukar läsa och du väljer själv om du vill läsa en e-bok eller lyssna på en ljudbok eller en vanlig bok. En motivering till varför man kryssat är nödvändigt.

Lika ok att sikta på en rad som hela brickan eller bara kryssa enstaka rutor. Det ska vara kul och trevligt ingen stress eller press vem som läser mest alla är lika välkomna. Vi har alla olika förutsättningar att hinna läsa i livet.

Trevligt om man ger en liten recension eller skriver något om bokens handling men inget måste såklart. Boken ska vara påbörjad inom perioden och avslutad senast 5 juni.

IMG_20230305_165359838.jpg
 
Då börjar jag med att kryssa en bok jag läste ut i morse. :)

Bo Svernström, Lekarna, En syskonrelation
Robert dödade som 11-åring en jämnårig kamrat. Han har inte själv något minne av det men det konstaterades i en polisutredning för 28 år sedan. När journalisten Lexa börjar arbeta på en bok om fallet sker det igen barnamord i Roberts närhet. Fristående del två till bok jag skrev om i förra krysset, igen är omdömet ok. Relationen avser den dödade pojken och hans syster.
 
Kul att ni är med, härligt att vi redan fått in första krysset @MiaMia :) Ser fram emot en vår där jag blir inspirerad att testa nya författare och titlar jag inte ens visste fanns! Är alltid lika kul att läsa vad alla andra skriver om som att läsa själv tycker jag.
 
Jag ska vara med. Är total nybörjare att läsa på det här sättet. Det ska bli spännande.
 
Måste boken vara påbörjad först idag, eller ok om den påbörjades tidigare i mars?
(Läste ut en bok idag som jag började på igår.)
 
5CB05B21-7924-44F4-B23A-18E263251739.jpeg

Börjar starkt med att kryssa hela fyra böcker!

En biografi med en person som gått ur tiden: Anders Paulruds Fjärilen i min hjärna. Den var sådär, lite högtravande på sina ställen men kort nog att vara värd att läsa ändå, åtminstone för den underbara sista sidan.

En bok där en syskonrelation är viktig: Kristina Sandbergs En ensam plats. Herregud vilken dålig bok. Stod knappt ut. Upprepar sig hela tiden, meningar som inte flyter alls, ältande och dan. Skulle antagit att det var hennes dagbok utan redigering om hon inte sen klämt in faktiska dagboksinlägg också.

En bok eller författare som tilldelats pris. Sylvia Plaths The Bell Jar. Jodå, den var bra, inte fantastisk men den förtjänar sin plats i litteraturhistorien.

Bok där klockor eller tid är viktigt tema: Isabella Nilssons Nonsensprinsessans dagbok. Intressant inblick i sjukdomshjärnan, psykologisk poesi. Inte helt i min smak men lättläst och många guldkorn.
 
Kryssar En författare som fått pris då jag läste ut Denna dödens kropp av Elizabeth George tidigare idag.

Brittisk polisdeckare med inspektör Lynley och Barbara Havers. En ung kvinna hittas mördad på en kyrkogård och Lynley är tillbaka på Scotland Yard som sidekick till den nya kvinnliga polis intendent som nu leder teamet.

Helt okej bok i serien men inte den bästa författaren skrivit. Tyckte den var bitvis seg att ta sig igenom och inte höll tempot.
 
Jag har varit med innan (även om jag ibland varit dålig på att komma ihåg att uppdatera) och tänkte vara med denna gången också.

Kryssar en bok med en författare jag inte läst innan: Ensamvarg av Sara Dalengren. Svensk urban fantasy/paranormal romance där en skepnadsskiftare skulle avrättas av sin tidigare flock utan att veta varför men fick hjälp att fly. Han flyr och hamnar hos en ung kvinna som bor i en liten stuga vid skogen, och när hon hittar honom skadad tar hon in honom och hjälper honom. Ganska kort och snabbläst. Första boken jag läser av den här författaren, och den var helt okej.
 
Bo Svernström, Det man inte ser, en cykel förekommer
Fristående del tre i samma serie som ovan. En kidnappad industriman och två miljöaktivister hittas döda i ett sommarhus och det enda vittnet är en blind kvinna. Ett gammalt fingeravtryck hittas på handtaget till en cykel som står i ett garage och detta bidrar till att utredningen får en ny inriktning.
 
Kul att så många kryssat böcker redan 🙂 ! Själv har jag en bit kvar på min första boken, somnade ifrån den igår 😀 Inte för att den var dålig utan jag var så trött.
 
Två nya kryss från igår och idag.

Kryssar Nimona av N.D. Stevenson som en bok från en genre som jag inte brukar läsa. Det är en graphic novel (vilket jag inte brukar läsa) som handlar om en "skurk" som plötsligt får en sidekick i form av en tjej som kan ändra skepnad till vad som helst, och när de försöker ta ner Institutionen - som säger att de är goda, men är de verkligen det?

Och kryssar Ready Player One av Ernest Cline som en bok som har blivit till film. Boken handlar om Wade, en tonårig pojke i en dystopisk framtid där världen inte precis är en trevlig plats att leva i och majoriteten av befolkningen istället lever stora delar av sitt liv i en virtuell värld. När skaparen av den här virtuella världen dog fem år tidigare testamenterade han den och alla inkomster till den personen som hittar ett gömt ägg i världen,och sedan dess har ingen hittat ens den första av de tre nycklarna som behövs för att hitta ägget. Tills en dag när världen plötsligt ser Wades avatars namn högst upp på resultatlistan - en låglevlad nobody som ingen vet vem det är, men som har hittat den första nyckeln.
 
Mitt fjärde kryss klart nu (min valfria bok), med en riktig kortis (66 sidor). Men den står som bok enligt biblioteket och har ett ISBN nummer ;)
Träna hästen i naturen, med Anki Yngve som redaktör. Lite om hur man kan träna utomhus med sin häst - både kopplat till kondition, styrka, miljöträning etc. Boken är baserad på ett gäng tidigare artiklar från Hippson, med toppryttare, veterinärer etc som har varsitt avsnitt (t.ex. Ulla Håkansson, om dressyrträning utomhus).
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
395
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
443
· Visningar
10 960
Senast: MiaMia
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 557
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp