Vårfint i stallet!

H

Honeypixie

Jag kan tänka mig att det finns många andra som liksom jag fått förnyad energi i och med vårens ankomst. När jag var i stallet idag kände jag mig äntligen manad att börja fixa och förbättra därinne, efter den här långa och sega vintern.

Min tanke är att vi ska peppa varandra, inspirera och låta varandra ta del av framstegen! Jag hoppas på många före- och efter- bilder. Överhuvudtaget så vill jag se många bilder under arbetets gång, för inspiration och för att få en spark i baken de dagar jag är seg och inte orkar...

Jag skaffade häst och flyttade in i stallet i augusti. Hon går egentligen på lösdrift ihop med två andra hästar, men dessa två hade sen tidigare detta gamla garage som stall vid behov. Stallets interiör bestod då av två stora, välbyggda boxar, och tonvis med bråte. Där fanns endast en smal passage där man kunde leda förbi hästarna när de skulle in i boxarna kalla nätter eller för omvårdnad.

Jag önskar att ni hade fått se bilder på kaoset som rådde då, men vi får ta det från dagsläget: Många förbättringar har skett. Jag har fått en superfin box till min häst, många ton bråte har rensats ur, sadelhängare och täckeshängare har satts upp, med mera.

Nu vill jag att ni följer mitt exempel och skriver vilka mål ni har för förbättringar i stallet, och deadline för detta. Sen vill jag se bilder! Själv lovar jag att fota stallet i befintligt skick imorgon och lägga upp.

Mina mål:


- Träpanel likt den som täcker min box utvändigt på ytterligare en vägg.

- Fler lampor i taket

- bort med allt överflödigt bråte, och en avgränsad arbetshörna som verkstad

- snygga namnskyltar på boxdörrarna

- Måla utvalda ytor i en fin färg- inspiration behövs!

- Enhetliga och snygga krokar till träns och grimmor m.m

- Smarta lösningar till förvaring- inspiration behövs!

- krubbor i boxarna

Deadline: Midsommar


Det finns egentligen mer som ska göras, men jag är rätt så beroende av att min hyresvärd fixar en del av det. Sånt som bättre ventilation, dra in vatten, en bättre dörr, och bråtet som ska ut är hans. Vi får hoppas att han får energi av att se mig jobba!

Kom igen nu, vem hakar på?
 
Sv: Vårfint i stallet!

Ahhh....en tråd för mig det här :)

Jag har redan smygstartat med att göra en till box, en ponnybox:

nybox.jpg


Innan såg det ut såhär:

inne-aug-09.jpg


Det jag håller på med nu är min blivande sadelkammare som skall isoleras i tak, golv & vägg samt sättas in en dörr. Här blir den, compact living kan man kalla det :p :

sadelkammaren.jpg


Sen finns det givetvis andra saker att hinna med i sommar:

- Lysrör i taket ovan stallgången
- Förråd skall byggas ute för rockarden, skottkärra och andra redskap
- Förråd uppe vid garaget för cyklar, gräsklippare och annat skall byggas eftersom det förråd vi har nu är beslagtaget till höförråd :p
- Ny ytterpanel på "den gamla" delen av stallet
- Takfot och vindskivor samt avvattning skall sättas upp

Tja...det var väl det jag skall hinna med innan nästa vinter. Om jag hinner med allt beror helt och hållet på om min kropp säger ifrån eller inte, jag är ju ensam om arbetet och kroppen är lite trasig redan som den är :p
 
Sv: Vårfint i stallet!

Jippi, ett svar! Vad har du för deadline? Jag blir inspirerad redan nu; här skulle det också behövas förråd åt allt möjligt i anslutning till stallet. Jag har i af varit ute och fotat redan nu, håll till godo:

25459_383269925964_621385964_4483751_6707550_n.jpg


Här behöver flera hängare rymmas på nåt vänster, och så är det förvaringsbiten som ska lösas så att inte allt kryper ut på golvet...

25459_383269930964_621385964_4483752_4691309_n.jpg


Min box. Jag älskar träpanelen, men behöver belysning i taket, namnskylt och någon färgklick bland allt träfärgat.

25459_383269945964_621385964_4483753_666859_n.jpg


Japp, dörren är katastrofal. Den var lagad tidigare, men plankan som lappat ihop den nedtill släppte idag.

25459_383269950964_621385964_4483754_2086388_n.jpg


Ännu en mörk box, med en vägg som behöver målas, krokar som sitter lite här och var utan struktur, och så saknas ju en namnskylt. Det är alltså inte mitt stall, och den här boxen är inte min, men som tur väl är får jag ta mig ganska stora friheter så länge det blir fint. Jag får även lägga upp bilder på nätet :)

Boxen till höger är alltså samma som ovan. Väggen längst in ska kläs med samma panel som min box, och hela det hörnet är tänkt att bli ett utrymme där man kan sitta ner, umgås, smörja läder och pyssla... Men först måste en massa bråte bort.

25459_383277160964_621385964_4483910_4210119_n.jpg


Nu till det stora problemområdet, där en tromb har dragit fram. Min hyresvärd ska dela av hörnet, och ha verkstad längst in, alltså mittemot "sadelkammaren". För att det ska kunna ske måste ju en massa bråte bort. Sen får jag förhoppningsvis ännu en vägg att kunna hänga saker på.
 
Sv: Vårfint i stallet!

Nu såg jag att du har som mål att hinna innan nästa vinter. Själv är jag nog i vanlig ordning väldigt optimistisk :)
 
Sv: Vårfint i stallet!

"Boxen till höger är alltså samma som ovan. Väggen längst in ska kläs med samma panel som min box, och hela det hörnet är tänkt att bli ett utrymme där man kan sitta ner, umgås, smörja läder och pyssla... Men först måste en massa bråte bort."


Nånting blev fel; den där texten skulle ligga under denna bild:

25459_383277135964_621385964_4483908_377070_n.jpg


Jag skulle inte ha varit så snabb med att döpa tråden, nu önskar jag att den hette "pimp my stable!"
 
Sv: Vårfint i stallet!

Det ser ut som ett stall med potential :)

Men lite städning och lite målarfärg kommer ni en bra bit på vägen. Hyllor högt upp på väggen är alltid bra att ha, där kan man förvara sådans som inte används dagligdags. Täcken som inte är i säsong kan man förvara i luft, damm & fuktsäkra påsar som man köper billigt på Ikea :)

Min deadline ligger långt fram, jag jobbar på så gott jag kan under vår, sommar & höst. Under vintern står allt mer eller mindre stilla. Jag har hållt på med mitt stall i två år nu, då jag började så fanns det inte ens ett stall, jag har byggt upp det från grunden :p
 
Sv: Vårfint i stallet!

Jo där finns potential :) Det som är frustrerande är bara att jag vill att allt ska ske NU, men jag kan inte göra så mycket innan stallägaren har städat ur allt sitt skrot. Vi har i alla fall samma ambitioner, men det tar lite längre tid för honom än för mig att komma till skott.
Jag försöker hålla ordning på hästgrejerna så länge, men det är inte heller helt lätt när det finns så ont om fria ytor.
 
Sv: Vårfint i stallet!

Jag förstår din frustration, det är jobbigt när det hakar upp sig på andra. Men om ni har samma ambitioner så är ni ju halvvägs redan där :)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Precis, jag är optimistisk. På stallägarens "att göra-lista" finns även att bygga ett ridhus :) Fin ponnybox du byggt förresten! Ska den målas som de övriga? Det verkar helt klart tungt att göra allt det där du satt upp som mål själv, finns det ingen som kan hjälpa dig?

Jag påbörjade en namnskylt åt min pålle idag, men körde fast. Tanken är att jag ska såga ut den ur samma slags trä som sitter utvändigt på min box. Jag tänker mig att det blir snyggt om alla namnskyltar är i det materialet, då blir det lite mer av en röd tråd mellan de tre boxarna. Min medryttare har en glödpenna, så jag tänkte skriva med den... Återstår bara texten, som var svårare än jag trodde att få till snyggt.

Kan inte folk lägga upp bilder på snygga namnskyltar, så jag får lite inspiration? Sen skulle jag gärna vilja se bilder med stall som målats med snygga färger invändigt. Någon som får en idé utifrån mina bilder? Pimp my stable!
 
Sv: Vårfint i stallet!

Mina mål denna sommar är att ta hem stenmjöl i stora lass :D

Jag vill ha stenmjöl överallt, typ. Runt hela stallet och vid insläppen i hagarna, vill göra det mer lättskött för krattning osv.

Har även en liten rastpaddock som ska grävas ur och läggas in stenmjöl samt en rundkorall som det också ska in nytt underlag i och sättas upp trä"bakar" runt istället för dom fula elbanden vi tog bort innan vintern.

Utöver det ska lösdriften renoveras, nytt tak samt målas och gärna nytt underlag där också.
Sedan ska vi bygga fler boxar i logen men det kanske inte räknas till att göra fint.
 
Sv: Vårfint i stallet!

Bild på rastpaddock o rundkorall från tidigare vinter innan vi fick bort dom fula banden och gummimattorna...

PICT0015.jpg



Denna färgen har vi i stallet:

stallet1.jpg
 
Sv: Vårfint i stallet!

jag har inget eget stall att fixa på men i stallet där jag har hästen hade vi stalltalko idag..för första gången tror jag alla var på plats(nästan) o det var riktit trevligt! vi skurade väggarna o tog ner spindelväv, rensade o fixade i torkrummet och i stallköket,tvättade lite fönster mm...
grillade korv o njöt av ett underbart väder!
 
Sv: Vårfint i stallet!

Vilket fint och mysigt stall du har! :) Kommer att bli jättefint när du fixat färdigt.

Din tidsplan är inte alls optimistisk! Den fixar du lätt. ;) För två år sen målade vi om och fixade till vårt stora stall med 8 boxar, sadelkammare, torkrum m.m. på två veckor. Vi jobbade mest hela dagarna, och var 3 pers, men det gick. :)

Vi var inte så noga med färgerna. Köpte utomhusfärg på Rusta. Tog de färger som fanns. (Skulle ha blivit så dyrt annars). Vitt i stallgången och gult i boxarna. Det har suttit jättebra, är bara nött i de boxar hästarna stått. I sommar, när vi gör årliga stallstädningen, får vi kanske måla på i hästarnas boxar.

Ska se om jag kan ta kort. Eller - kort kan jag ta. Svårigheten är att få in dom i datorn och sedan till ett inlägg här på Buke. Är ju dataanalfabet. :rofl:

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Vårfint i stallet!

Lite större så vi ser :) Men det lilla man såg av boxen så såg den ju ljus och trevlig ut ;)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Försöker igen!


v7woew.jpg


Stallgången.

ypanp.jpg


Box! Det är lite spån, behövs fyllas på. Alla boxar har eget fönster samt en egen lampa.

10fbzo9.jpg


Sadelkammare. Skulle vara mild grön, men blev pistagegrön. Men fint ändå! :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Vårfint i stallet!

forts...

e0sbqg.jpg


Torkrummet. Vi har en liten byggfläkt som vi kör när täckena är blöta. Guld värt, de torkar aldrig annars.

Jag har inga före-bilder, tyvärr. Det har blivit mycket bättre sen vi målade om och renoverade för två år sen. Stallet var rätt nerslitet när vi köpte det.

Norrland
 
Sv: Vårfint i stallet!

Jätte fräscht och fint! Ser välskött ut!
 
Sv: Vårfint i stallet!

Det här är en tråd för mig=):laugh:

Köpte våran gård för nästan exakt ett år sedan och det enda jag har hunnit med är att röja upp en del.. (långt ifrån allt) eftersom att vi köpte gården från min pojkväns föräldrar så blir ju en hel del av deras saker kvar...:mad:
Målade även staketet runt paddocken vitt tycker det är mycket finare än trä färgat.

Men nu i sommar ska de minsann grejas.
Staketet runt huset ska målas vitt.
det ska läggas nytt grus på hela vägen upp till stallet och bakom.
hela stallet ska höggtryckstvättas och målas förslag på fina färgkombinationer mottages tacksamt:)
Vinterhagen ska endast bestå av trästolpar nästa vinter!

Har inga direkta bilder på stallet men ska ta imorgon=) så får ni se hur det ser ut nu.:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 770
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Gnägg Jag tycker att stallet utöver funktionella lösningar gärna får ha lite detaljer som är enbart snygga också. Hästlivet är ju ganska grovt...
Svar
5
· Visningar
3 342
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp