Varför ändras bildföljden?

magruder

Trådstartare
Jag har precis kommit hem från en tvåveckors semester utomlands. Har tagit 250 fotografier och har nu fört över dem till datorn.

Vad jag inte kan förstå är att fotografierna inte kommer in i den tidsföljd som de ligger i på kameran, nu är allt i en salig blandning. (Alla finns dock med). Finns det någon klok Bukefalist som kan förklara för mig att detta händer? Och kan man rätta till det på något sätt?
 
Sv: Varför ändras bildföljden?

Vilken sortering har ni på bilderna på datorn?

Om ni inte ändrat någon inställning i kameran så borde ju både namnen och tiden vara i rätt ordning.
Vad är det för kamera?
 
Sv: Varför ändras bildföljden?

Titta på visningsinställningarna i mappen bilderna ligger i. Förmodligen är den inställd på att visa efter storlek på bilderna istället för datum.
 
Sv: Varför ändras bildföljden?

Jag har sedan flera år lagt in många hundratals bilder från kameran (en kompaktkamera Nikon P5100) men så här har den aldrig gjort förut. Knepigt. Har inte gjort några ändringar i inställning på vare sig kamera eller dator.

Den bild som ligger som nr. 1 i kameran kommer in som bild nr. 5 o.s.v. Bilder från tre olika utflykter blandas i en salig röra.
Nå, strunt samma, alla bilderna finns ju kvar och det är huvudsaken.

Tack för svar i alla fall/Maggan
 
Sv: Varför ändras bildföljden?

Prova att öppna mappen med bilderna i och högerklicka mellan två bilder för att få upp en popup-meny och sen för muspekare över "sortera efter" och kolla vad den är inställd på, du vill nog ha att den ska sortera efter namn och i stigande ordning. (Denna princip gäller windows, kan inte mac.)

Använder du datorn själv eller har någon annan tillgång till den? Ibland kan det även vara så att man omedvetet gjort någon ändring (hänt mig). :P
Hoppas det löser sig för dig.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 576
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 899
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 052
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp