Varför är det provocerande att älska värme och må dåligt av kyla?

Islandshästryttare

Trådstartare
För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.

Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.

Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.
 
För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.

Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.

Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.

Det finns folk som blir provocerade av allt möjligt. Oftast är det bara ett tecken på att de mår dåligt. Försök att inte ta åt dig, för den här typen av tråkiga och negativa personer finns och man måste lära sig att förhålla sig till dem.
 
Min man är som du, han mår bättre ju varmare det är. Jag mår inte bra av värmen och kan inte förstå hur han kan gilla det. Jag kan ibland säga "hur tusan kan du tycka att det är skönt?". Men skulle aldrig tala om för honom eller någon annan att flytta från landet 😳. Tror att det är för att alla är så olika som man kanske har svårt att förstå den som mår bra av något som man själv mår dåligt av? Konstigt dock att komma med elaka kommentarer.
 
Jag vet inte, jag tror det där förekommer åt båda håll men att man såklart är mer uppmärksam på det som drabbar en själv. Det är säkert inte mer komplicerat än att det kan vara svårt att sätta sig in att någon annan för fullt njuter av det som kan vara en plåga för en själv?
Jag skulle nog bli lite provocerad om någon aktivt uppmanade mig att ”ut och njuta 😍” eller ”nu ska vi inte klaga 😍” samtidigt som jag ligger helt fysiskt och psykiskt utslagen att värme, men utöver det tycker jag väl att folk får ha vilka preferenser de vill.
 
För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.

Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.

Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.
Jag upplever tvärt om, att folk blir provocerade när jag säger att jag mår dåligt av värme. Men.. jag har nog sluppit att någon sagt att jag borde flytta. Sånt är ju bara onödigt.

Men lite allmänt, är det något som alltid varit så? Jag tänker att åtminstone detta år verkar ha lett till en större medvetenhet om att klimatförändringar delvis lett till värmeböljor som inte är positiva i den bemärkelsen. Därav kanske lite mer ifrågasättande än nyheter som är taggad för högra temperaturer.
 
Jag blir provocerad när folk säger att dom vill ha 30+ och inget regn överhuvudtaget på hela sommaren. Har hört det från flera.
Själv har jag en smärtgräns runt 24-25+ och sol. Mer klarar inte jag utan att må dåligt. När dom här som älskar värme då kommer och säger att jag ska njuta osv, ja då blir jag åxå väldigt provocerad.
Annars så är det väl inget som är provocerande med att en del gillar värmen. Bara oförståeligt för mej.
 
För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.

Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.

Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.
Jag tycker kanske att det är märkligt att välja hemplats enbart utifrån temperatur utomhus. Men jag förstår det också.

Jag har nog aldrig hört talas ens, utom nu, att man har synpunkter på andras önskemål om klimat och vald bostadsort med avseende på det.

Själv njuter jag inte alls av extremvärme utan håller mig undan den i den mån det går. Men jag ser inte att de få veckorna om året när det är jobbigt är tillräckligt för en flytt norrut.
 
För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.

Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.

Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.
Tycker det verkar lika provocera åt andra hållet.
 
Jag tycker det där har ändrats lite efter sommaren 2018
Då insåg nog fler att långa värmeböljor inte alls är bra

Sen leder värmeböljor till ökad dödlighet bland utsatta grupper och det är nog fler som mår dåligt framförallt äldre och sjuka vid 35 grader än vid 20 grader och regn

Värmen är svår att komma undan det är lättare att värma upp ett hus/lokal än att kyla ner den när det är 35 grader utomhus i flera dagar
 
Handlar det inte lite om att man i Sverige ”ska” klaga på vädret? Det är för kallt, för varmt, för regnigt, för torrt, för mycket snö, för blött och lerigt… Det ska vara ”lagom”, en sådär 20-25 grader och sol på sommaren och typ -5, nån dm snö och sol på vintern. Gillar man det när det är mer ”extremt” kan ju inte folk bonda med en genom väderklagomål? Det är i alla fall så jag upplever det.

Och jag har nog gjort mig skyldig till att uppmana folk att flytta, dock bara såna som klagat, för att jag blir så less när det konstant ska klagas på väder som är fullt normalt för platsen man bor på.
 
Personligen tycker jag denna sommar varit en "perfekt" sommar. Det har regnat lagom, kunde regnat mer men tänker inte klaga på det. Och de dagar som vart varma och alldeles underbara har vart just det ! Tycker mixen vart bra med. Inte för mkt ihållande regn och inte för många varma dagar i rad. Precis perfekt !
Håller med dig. Några dagar riktigt rejäl värmebölja. Många varma - icke heta - dagar. Det har kommit en del regn också. Jag är jättenöjd hittills... :)
 
Vi hade en diskussion på jobbet på samma tema (fast ingen föreslog att någon skulle flytta). Att det anses "tuffare" att klara kyla bra än att klara av värmen. Jag, som är värmeälskare av rang men tar på mig alla kläder jag äger om jag ska vara ute en heldag på vintern, menade att vi som tål värme får för lite cred :D mina kollegor, som är rätt oberörda av kyla men inte klarade av att sitta på balkongen i solen den dagen kunde ändå förstå min poäng. Kyla kan du generellt sett göra något åt, medan värme får du bara försöka klara av så gott det går.
 
Jag tror att en del beror på att man numera drar likhetstecken mellan värmeböljor, annat extremväder och klimatförändringar. Att Sverige får ett varmare och torrare klimat är inte något vi ska hurra över även om det skönt med solen (som jag iofs inte är särskilt förtjust i). Om jag får låta tråkig.
 
Överlag där andra ska lägga sig i hur man upplever saker. För min del försöker jag vara konsekvent och inte gnälla för mycket när det är kallt då jag gnäller tillräckligt när det är varmt, men det är jag det. Jag har inget emot att en del föredrar värme, men när de försöker övertala mig att göra detsamma blir jag sur. Jag har jobbat hårt i värme i fullt huggarställ, jag vet att det går, och att man i viss mån lär sig, men bra av det gör jag inte och blev väl less på det när jag inte måste. När begränsningen på hur pass man kan jobba är hur mycket vatten som går att dricka på dagen uten att må alltför illa, då är det inte kul längre. Vi är olika helt enkelt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 830
Senast: Snowball
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 520
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp