Varför är det provocerande att älska värme och må dåligt av kyla?

Här är en till som alltid föredrar värme, har lossat kemikalier i full skyddsutrustning så svetten rann ner i stövlarna, men föredrar det framför temperaturer under 15 grader. Vintern är ett helvete med ständigt spända muskler och jag hatar när det regnar. Att få vattendroppar i ansiktet är det värsta jag vet (tycket inte ens om att duscha med fasta duschmunstycken för det skvätter i ansiktet).

Jag upplever att man anses vara en klimatförnekande hycklare om man tycker att 30-35 grader är lagom. Men bara för att just jag njuter när det blir varmt så betyder väl inte det att det inte ska bekämpas?


Åh en person till som är som jag. Förstår precis hur du menar. Jag älskar det när det är 30-35 grader. Minns en sommar när jag var i Barcelona på semester och det var 37 grader min kompis var fascinerad hon sa att det såg ut som att jag klivit ur ett kylskåp när jag tagit promenad ensam mitt på dagen och kom tillbaka till hotellet.
 
För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.

Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.

Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.
Folk blir provocerade av allt möjligt - du tycks bli det av att du inte får positiva/neutrala reaktioner på att du gillar värmen ;), jag gissar att reaktionen snarare handlar om att många mår dåligt när det är 35 grader och att då tala om att man gillar värmen är kanske inte det mest diplomatiska. Dt handlar nog inte om att du gillar värmen utan om personens eget mående i värmen. Mår man dåligt av något är det utmanande att glädjas med andra för att de mår bra av det.
 
Jag vet att detta inte var riktat till mig, men måste bara flika in att det ju inte alls måste vara de personliga erfarenheterna som gör att man klassar något som katastrof. Då skulle jag t.ex. inte klassa torkan 2018 som särskilt katastrofal - vi klarade ju både oss själva och hästarna! Däremot blev det ju en del konsekvenser för samhället!
Du har alldeles rätt, men någon bör ju ha upplevt något katastrofartat utom fasighetsägare i Hälsningland och Dalarna. Om det är så att ingen här har en katastrofhistoria från juli-torkan 2018, som drabbade ett större antal människor kanske det faktiskt inte var någon katastrof.
 
Jag upplever det motsatta. En del verkar provocerade/bekymrade över att jag inte är ute i sommarsolen och njuter. För när det är varmt och soligt är det fiiiint väder och då ska man vara ute och njuuuta.
🥵
Det är väl lite "svenskt" också, beroende på att vi har så kort och intensiv sommar här och då ska "allt" hinnas med och upplevas och ingen solig dag får slösas bort inomhus. Vi bodde i San Diego (Kalifornien) under många år, och där var det ALLTID "vackert väder", dvs sol och varmt. Förutom möjligen ett par regnveckor i mars. Där fanns ingen press på att måsta fånga dagen (solen...), eftersom det var soligt hela tiden, folk solade inte heller utan höll sig i skuggan så gott det gick. Ingen press på att man skulle vara brun heller. Väldigt befriande. Här hemma är det ju nästan lite tragiskt om ens få sommar-semesterveckor regnar bort och det är ett helt år till nästan chans. Och det är rätt förståeligt.
 
Att folk på Buke har panik för vinterfodret och dess kvalitet kan inte kallas en katastrof. Uppenbarligen överlevde alla hästar som ägarna ville ha kvar. Eftersom jag var intresserad av det kollektiva panik-fenomenet, frågade jag runt i ett antal stall på vårvintern. Då hade ägarna glömt sin sommaroro, fodret var dyrare, men någon panik rådde ej. Eller vet du någon häst som svalt vintersäsongen 2018-19?

Att lantbrukarna fick importera foder är jobbigt och kostsamt, men ingen katastrof så länge det finns foder att importera. Uppenbarligen fick Sveriges lantbrukarkår ihop de där sex miljarderna, medan 15 miljoner till skogsägarna knappt är växelmynt i statskassan.

Någon minister och någon eller några myndighetschefer borde ha avgått eftersom brandberedskapen skötts så erbarmligt dåligt. På tre år finns det tid och pengar för att organisera om och allokera resurser till ett område där så uppenbara brister har visat sig.

Med många poäng i fiskbiologi och limnologi vet jag att fiskbestånd återhämtar sig snabbt om levnadsbetingelserna finns, och har stora variationer i antal, så inte heller det kan kallas en katastrof, om förändringen säkert beror på värme och torka.

Om det blir torka flera år på rad finns tid att anpassa sig. Förändring är som du vet den enda konstanten i tillvaron, och så har det alltid varit. Det gäller som sagt att vara försiktig med ordens valörer, och en sommars torka kan inte kallas för en nationell katastrof.
Det dog ju runt 600 personer av värmen.
https://lakartidningen.se/klinik-oc...nligt-manga-dodsfall-i-sverige-sommaren-2018/
 
Senast ändrad:
Du har alldeles rätt, men någon bör ju ha upplevt något katastrofartat utom fasighetsägare i Hälsningland och Dalarna. Om det är så att ingen här har en katastrofhistoria från juli-torkan 2018, som drabbade ett större antal människor kanske det faktiskt inte var någon katastrof.
Du känner helt enkelt att tre somrar 2018 på rad, som också drabbar våra grannländer har du inga som helst problem med. Det här med mer extremt väder är en baggis. Väderproblemen nere i Sydeuropa och England är inte mycket att skriva om?
 
Precis, men vilka utom skogsägarna i Hälsningland och Dalarna drabbades av katastrof? Kan du ge några exempel? Vet du om någon frisk häst som slaktades? Svalt någon människa i landet? Vet att det blev kö för dem som behövde slakta nöt och får, vilket var en besvärlig omständighet men absolut ingen katastrof eftersom slakterierna hade hunnit ikapp före årsskiftet.

Vem i landet drabbades av något som kan kallas katastrof utom de skogsägare som såg generationers arbete gå upp i rök, (och då var det en katastrof som hade kunnat förhindras delvis)?
Jag vet flera som bönder som drabbades hårt, Mindre mat till djuren. Mycket hö importerades och skapade problem speciellt inom hästvärlden med nya parasiter som kom in. Hästkliniken där jag bor och distriktarna hann inte med alla djur som blev dåliga av fodret som importerades

2 inom ett kort avstånd från mig sålde djur billigt för de klarade inte av att få fram foder då bönder fick snåla in. Ingen av mina närmsta vänner inom hästeriet drabbades direkt mer än lite i plånboken. Vår bonde som vi köper utav la inte på så mycket mer men han tackade också nej till nya kunder.

Några av bönderna kunde inte leverera till en närstående ridskola som hade stora problem med att få ihop fodret inför vintern speciellt eftersom de behövde stödfodra tidigt då gräset inte räckte till.

Flera hushåll blev utan vatten då deras brunnar blev så låga och grundvatten nivåerna har ju inte återhämtat sig än.

Så ja jag kan ge fler som drabbades hårt av 2018 som inte är skogsägare.

jag älskade sommaren 2018 då den inte drabbade mig mer än aningens dyrare men jag anser samtidigt att den var en katastrof då det vart så stora efterdyningar.
 
Du har alldeles rätt, men någon bör ju ha upplevt något katastrofartat utom fasighetsägare i Hälsningland och Dalarna. Om det är så att ingen här har en katastrofhistoria från juli-torkan 2018, som drabbade ett större antal människor kanske det faktiskt inte var någon katastrof.
Du är inne på att det måste finnas individuella ”katastrofhistorier” eller personliga tragedier för att ses som katastrof? Det räcker inte med rejält minskad matproduktion, vattenbrist på många håll med uttorkade brunnar, problem med det kommunala vattnet osv, halvårslånga slaktköer, en överdödlighet på runt 600 personer OCH de ”lokala” tragedierna där människor fick fly för sina liv undan bränderna och hela samhällen drabbades hårt?
 
Du är inne på att det måste finnas individuella ”katastrofhistorier” eller personliga tragedier för att ses som katastrof? Det räcker inte med rejält minskad matproduktion, vattenbrist på många håll med uttorkade brunnar, problem med det kommunala vattnet osv, halvårslånga slaktköer, en överdödlighet på runt 600 personer OCH de ”lokala” tragedierna där människor fick fly för sina liv undan bränderna och hela samhällen drabbades hårt?

Jag uppfattar det som två olika frågor som blandas; för det första frågan om vad konsekvenserna blev och hur många som drabbades och för det andra frågan om när det är berättigat att uttrycka det som "drabbats av en katastrof" istället för "drabbats hårt" (som du själv gör i sista meningen). Det är två olika frågor.
 
Det är som med Covid. Den egentliga orsaken är någon annan. Värmen/Covid eller vad det nu må vara blir bara den utlösande faktorn.
Ah! så Covid var inte heller någon katastrof? Är det något vi inte borde hanterat så som vi gjorde? Inga problem om det kommer fler liknande sjukdomar när vi förstör och flyttar in i olika djurs livsutrymmen eller har dem på djurmarknader?

Sedan är det ju helt sant att alla människor dör förr eller senare.
 
Ah! så Covid var inte heller någon katastrof? Är det något vi inte borde hanterat så som vi gjorde? Inga problem om det kommer fler liknande sjukdomar när vi förstör och flyttar in i olika djurs livsutrymmen eller har dem på djurmarknader?

Sedan är det ju helt sant att alla människor dör förr eller senare.

Jag tycker hela diskussionen om vad som är en katastrof eller inte är fullständigt meningslös. Så jag har absolut noll åsikt i frågan. Det är bara bråk om definition och har ingen som helst betydelse i praktiken.
 
Senast ändrad:
Jag tycker hela diskussionen om vad som är en katastrof eller inte är fullständigt meningslös. Så jag har absolut noll åsikt i frågan. Det blir bara en bråk om definition och har ingen som helst betydelse i praktiken.
Håller helt med om att det är en märklig sak att haka upp sig på, känner dock iofs inte att jag var den som reagerade på ordet som användes någonstans ovan (kanske av mig kanske av någon annan) och började diskutera det. Jag kan gå med på att kalla det obra om det duger för folk.

Jag tycker år 2018 var klart obra och att det riskerar bli betydligt mer obra med ett flertal sådana år på rad, vilket är sannolikt i framtiden, speciellt om flera länder drabbas samtidigt så att global handel och kapitalism inte kan hjälpa oss få mat.
 
Håller helt med om att det är en märklig sak att haka upp sig på, känner dock iofs inte att jag var den som reagerade på ordet som användes någonstans ovan och började diskutera det. Jag kan gå med på att kalla det obra om det duger för folk.

Jag tycker år 2018 var klart obra och att det riskerar bli betydligt mer obra med ett flertal sådana år på rad, vilket är sannolikt i framtiden, speciellt om flera länder drabbas samtidigt så att global handel och kapitalism inte kan hjälpa oss få mat.

Jag har en mer positiv syn. Som jag ser det har vi inte haft ett enda dåligt år sedan urminnes tider och tror att det blir bra framöver också.
 
Jag har en mer positiv syn. Som jag ser det har vi inte haft ett enda dåligt år sedan urminnes tider och tror att det blir bra framöver också.
Sedan urminnes tider? Om inte digerdöden och missväxten 1867 kan räknas som dåliga år/perioder av dig så är jag imponerad över att du ser Estonia som en katastrof.

Det är hyggligt säkert att vi har haft en hel del år under de senaste 40 åren som absolut hade fått oss tycka de var "dåliga" om vi inte hade haft import att rädda oss. 2018 främst bland dem även om 1992 också verkar kasst.

https://jordbruketisiffror.wordpres...nga-hall-till-missvaxt-och-laga-skordenivaer/

Spannmålsskörden beräknas i år till 3,2 miljoner ton, den lägsta på nästan 60 år. Vi får gå tillbaka till 1959 för att hitta en lägre spannmålsskörd. Skörden av åkerbönor blev en tredjedel av vad den brukar vara.
("i år" är 2018)

Sedan verkar faktiskt 2021 varit ett uselt år. Så det verkar ju snarare som att de kan passera utan att vi märker det än tvärtom.
Den preliminära skördestatistiken 2021 bygger på uppgifter från cirka 4.100 gårdar, inklusive cirka 480 ekologiska gårdar.

En bonde gav i sitt webbsvar i skördeförfrågan följande omdöme om växtsäsongen och skörden 2021: ”Den sämsta skörden sedan jag började med jordbruket 1984”.
https://www.landsbygdensfolk.fi/nyheter/spannmalsskoerden-2021-aer-den-minsta-sedan-ar-1992

För att inte tala om att Danmark verkar ha ett uselt år i år
Det ser också ut att bli den sämsta skörden i Danmark sedan 1976 då torkan sänkte skörden till 5,9 miljoner ton.

Under de senaste hundra åren har den danska skörden endast varit 20 procent lägre än det rullande genomsnittet vid tre tillfällen, 1920, 1941 och 1992.

Alla verkar vilja jämföra med 1992 som verkar ha varit ett rejält kasst år helt enkelt, men inte riktigt lika kasst som 2021 och 2018 då. Siffrorna svajar lite mellan år eftersom de jämför med lite olika grupper produkter. De dåliga åren verkar ligga lite back to back i närområdet nu.
 
Ah! 1992

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/forsommartorkan-1992-1.175689

Försommartorkan 1992
Årets nederbördsfattiga försommar var mycket ovanlig. Det var en unik torrperiod från 13 maj till 11 juli längst i sydost kombinerad med höga temperaturer. I de mest torkdrabbade områdena var det den värsta försommartorkan på omkring hundra år.
Värsta försommartorkan på 100 år

Sommaren 1992 gick verkligen i torkans tecken i södra Sverige, främst i Götaland och i synnerhet den sydöstra delen. Det var en unik torrperiod från 13 maj till 11 juli längst i sydost.
Torkan kombinerades med höga temperaturer. Inre delarna av Götaland och södra Svealand hade 10-12 dagar med minst 25 grader. I Stockholm var det den varmaste majmånaden sedan 1756.

Även 2018 var det rekordtorrt i södra Götaland. En jämförelse mellan de två försommartorkorna 1992 och 2018 visar att en del stationer (i främst södra Götaland) hittills aldrig fått så lite nederbörd för perioden 1 maj-15 juli som år 2018.
 
1955 verkar inte heller ha varit ett superår.

"Många minns de varma, torra somrarna 1955 och 1959. Skördarna slog fel, brunnarna sinade, vallarna torkade bort och det var fullt med getingar." Citat från SMHI anställd.

I juli kom värmen. Det var den torraste sommaren i Sverige sedan mätningarna började 1860. I Karlshamn (mätstart 1860) var somrarna 1899 och 1955 de hittills torraste men det rekordet slogs sommaren 2018.

Så fler varma år i följd verkar inte vara en jättehit för oss.

Hmm 2021
Dels den extrema värmen i södra Sverige den 18-19 juni då landets högsta junitemperatur sedan 1947 uppmättes och dels de extrema regn med på sina håll över 100 mm som drabbade Dalarnas och Gävleborgs län i mitten av augusti.
I år verkar det vara minskad global skörd med 2%
 
Senast ändrad:
Sedan urminnes tider? Om inte digerdöden och missväxten 1867 kan räknas som dåliga år/perioder av dig så är jag imponerad över att du ser Estonia som en katastrof.

Det är hyggligt säkert att vi har haft en hel del år under de senaste 40 åren som absolut hade fått oss tycka de var "dåliga" om vi inte hade haft import att rädda oss. 2018 främst bland dem även om 1992 också verkar kasst.

https://jordbruketisiffror.wordpres...nga-hall-till-missvaxt-och-laga-skordenivaer/


("i år" är 2018)

Sedan verkar faktiskt 2021 varit ett uselt år. Så det verkar ju snarare som att de kan passera utan att vi märker det än tvärtom.

https://www.landsbygdensfolk.fi/nyheter/spannmalsskoerden-2021-aer-den-minsta-sedan-ar-1992

För att inte tala om att Danmark verkar ha ett uselt år i år


Alla verkar vilja jämföra med 1992 som verkar ha varit ett rejält kasst år helt enkelt, men inte riktigt lika kasst som 2021 och 2018 då. Siffrorna svajar lite mellan år eftersom de jämför med lite olika grupper produkter. De dåliga åren verkar ligga lite back to back i närområdet nu.

Beror på inställning. Det är lätt att göra alla år till dåliga år men också lätt att göra alla år till bra år. Skillnaden är att det sistnämnda ger ett mer produktivt och positivt liv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 827
Senast: Snowball
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 047
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp