Varför är det så svårt?

alazzi

Trådstartare
Resfeber. Och det blir bara värre. Min resa är först 18 juli...(Ja exakt. Juli). Tror att pandemin har gjort allt ännu värre och alla förändringar är av ondo. Jag har redan börjat kolla upp papper (behöver nytt pass). Och kläder. Och och och. Jag ska till Sverige så det är inte en resa till obygden direkt. Jag vill nog helst resa charter och ha allt ordnat av något proffs men nu måste jag fixa allt själv. Planering är inte min starka sida.

Färjan mellan Tyskland och Sverige är bokad.

Har bokat ett hotellrum redan av olika skäl men resten är fortfarande ett oskrivet blad. Räknar med att mina vänner kan ta emot mig och att det löser sig på något sätt. Men det är jobbigt att leva i kappsäck.

Tips som kan hjälpa? Jag packar alltid för mycket. "Bra att ha saker"
 
Resfeber. Och det blir bara värre. Min resa är först 18 juli...(Ja exakt. Juli). Tror att pandemin har gjort allt ännu värre och alla förändringar är av ondo. Jag har redan börjat kolla upp papper (behöver nytt pass). Och kläder. Och och och. Jag ska till Sverige så det är inte en resa till obygden direkt. Jag vill nog helst resa charter och ha allt ordnat av något proffs men nu måste jag fixa allt själv. Planering är inte min starka sida.

Färjan mellan Tyskland och Sverige är bokad.

Har bokat ett hotellrum redan av olika skäl men resten är fortfarande ett oskrivet blad. Räknar med att mina vänner kan ta emot mig och att det löser sig på något sätt. Men det är jobbigt att leva i kappsäck.

Tips som kan hjälpa? Jag packar alltid för mycket. "Bra att ha saker"
Hur länge ska du stanna i Sverige. Vilken båtlinje åker du?
 
Valde Finnlines den här gången eftersom de var billigast. Stannar i Sverige till början av augusti.
Då behöver du lite större packning då? Annars kan du ju i värsta fall köpa här. Men listor som någon skrev är ju bra.
Antar att du åker från Travemünde då? I så fall en bok om du reser på dagen då båten tar några timmar över.
 
Ett enkelt restips som jag lärt mig är att ta med örngott och lägga i de tjocka tröjor man ändå har med, skönt att ha något att luta huvudet emot och inget extra bagage 😊.

Annars är listor guld värt, skriv upp allt! Stort och smått.
 
Då behöver du lite större packning då? Annars kan du ju i värsta fall köpa här. Men listor som någon skrev är ju bra.
Antar att du åker från Travemünde då? I så fall en bok om du reser på dagen då båten tar några timmar över.
Ja, det blir Travemünde.
 
I Sverige finns väl det mesta man behöver om man glömmer något,tänker jag. Så det gäller väl mest att packa sina personliga favoritsaker.
Och kläder då.
Ska du bo på hotell hela vistelsen?
Annars är det väl bra att nu höra av sig till vänner och bekanta och se om någon har ett ledigt rum villiga att låna/hyra ut? Eller för att se vilka som vill träffas :)

Jag reser helst så lätt som möjligt men ser till att jag har ljudböcker nedladdade på mobilen och hörlurar. Samt en resekudde :)
 
@alazzi ska du till Sverige för att ansöka om nytt pass eller menar du att du måste ordna nytt pass innan du reser hit?
Om det är det första så ökar köerna just nu för att boka passtid, så ett tips är att kolla upp det i mycket god tid.
Det är många som bokar passtid nu när resandet är på väg att komma igång igen.
 
@alazzi ska du till Sverige för att ansöka om nytt pass eller menar du att du måste ordna nytt pass innan du reser hit?
Om det är det första så ökar köerna just nu för att boka passtid, så ett tips är att kolla upp det i mycket god tid.
Det är många som bokar passtid nu när resandet är på väg att komma igång igen.
Jag skulle precis skriva detsamma - här i Skåne är det kö fram till augusti för passen. Så ska du resa 18 juli får du snabba på! Hoppas Tyskland har snabbare hantering.
 
@alazzi ska du till Sverige för att ansöka om nytt pass eller menar du att du måste ordna nytt pass innan du reser hit?
Om det är det första så ökar köerna just nu för att boka passtid, så ett tips är att kolla upp det i mycket god tid.
Det är många som bokar passtid nu när resandet är på väg att komma igång igen.
Tid är bokat i Sverige. På ambassaden är det lediga tider först i februari...
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210613-174638_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210613-174638_Samsung Internet.jpg
    120,4 KB · Visningar: 37
Resfeber. Och det blir bara värre. Min resa är först 18 juli...(Ja exakt. Juli). Tror att pandemin har gjort allt ännu värre och alla förändringar är av ondo. Jag har redan börjat kolla upp papper (behöver nytt pass). Och kläder. Och och och. Jag ska till Sverige så det är inte en resa till obygden direkt. Jag vill nog helst resa charter och ha allt ordnat av något proffs men nu måste jag fixa allt själv. Planering är inte min starka sida.

Färjan mellan Tyskland och Sverige är bokad.

Har bokat ett hotellrum redan av olika skäl men resten är fortfarande ett oskrivet blad. Räknar med att mina vänner kan ta emot mig och att det löser sig på något sätt. Men det är jobbigt att leva i kappsäck.

Tips som kan hjälpa? Jag packar alltid för mycket. "Bra att ha saker"

Jag tycker precis som flera andra skrivit att listor är bra. Själv brukar jag tänka att det finns affärer dit jag ska om jag glömmer något och det har tagit bort mycket av stressen runt packande jag kände förut. Jag brukar fundera igenom hur ofta jag brukar byta t.ex tröjor och byxor, kjol eller shorts hemma och packa utifrån det. Likaså med underkläder och kanske en tunnare jacka för om det kommer regn. Kanske ett par extra skor om man ska vara borta i två veckor kan vara skönt. Sen skriver jag lista utifrån det. Sen brukar jag ha med mig påsar med handtvättmedel om jag skulle få någon fläck eller behöva tvätta ett plagg. Men Y3 kan du ju alltid köpa i butik här om du skulle behöva. I övrigt brukar jag skriva ner på listan lite hygienartiklar, medicin då jag har receptbelagd såna och absolut inte får glömma dem. Tycker det är skönt att kunna bocka av på listan efterhand jag packat ner det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är väldigt stressad inför förändringar och att resa bort är svårt för mig. Nu ska jag snart besöka vänner och mamma i Sverige och...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp