Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Både veterinärer, massörer & tränare som jobbar med galoppörer är ganska överens om att en galopphäst toppår är mellan 2-3, travare mellan 5-6. Hörde nånstans att halvblod ligger på 6-7 år men är inte säker...

Att hitta exakta siffror är väl svårt. Man får prata med dem som arbetar dagligen med dessa olika sporter.

Vad man än tycker om galopp-, trav- eller ridsport i sig, så måste väl alla kunna vara överens om att det sliter väldigt mycket på, framför allt leder, att gå i extremtempo. Eller?

Lena_B har ju rätt i att korrekt form beror på vad man vill göra med hästen. Det som menas i ridsammanhang är ju dock en form som gör hästen hållbar.
Jag ville bara skämta lite :p
Mvh/Marie
 
Visst arbetar den med ryggen, men det ör inte den som bör upp största delen av vår och hästens tyngd. Det är magmusklerna.
Titta på en häst som jobbar korrekt så kommer du (man) se hur mycket magen jobbar. Jobbar inte den så går inte hästen i en önskvärd form. Sen splear ju mycket annat in också givetvis, men utan magmuskler som jobbar funkar det inte.
 
Jo, visserligen, men dom kommer ju med varandra. Men magmsuklerna bär upp den stora delen. Många säger att det är rygg musklerna som bär upp allt.
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

För att det ska slita så lite som möjligt på hsäten.
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

:bow: precis.
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

För att få en hålbar häst som håller för ridning
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Vad är skillnaden på att gå I Form och På tygeln då?
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Anledningen till att man vill rida hästen i en speciell form är helt enkelt att man vill att hästen skall bära upp ryttaren på ett sätt som ger minsta förslitning på hästen. Hästarna är ju inte skapta för att bära oss och därför skulle det slita väldigt mycket på hästkroppen om de skulle gå i sin naturliga form med oss på ryggen.
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Zindy16 skrev:
Vad är skillnaden på att gå I Form och På tygeln då?

Det är väl en tolkningsfråga. Som tidigare inlägg, är "form" bara en term för hur hästen går, sen finns det många olika versioner, däremot en BRA ridform ställer betydligt mer krav än att hästen "bara" är på tygeln tycker jag.
Man skulle kunna jämföra så här: En häst som går på tygeln kröker på nacken och arbetar mer med bakbenen än en häst som inte gör det. I en LC går de flesta hästarna "på tygeln" men inte mycket mer.
I en "bra form" går hästen (tycker jag) avslappnad och vinklad i bäckenet så bakbenen kommer lite under hästen, ryggen välvs och manken höjs. En bra form kräver att hästen även är på tygeln, men hästen kan faktiskt vara i någorlunda bra form = undersatt men inte helt avslappnad- utan att vara "på tygeln" dvs med en snygg krökning på nacken och eftergift i handen.

Alla dressyrhästar har inte en bärig form, den är ofta undersatt, men har inte alltid de andra kriterierna som är till för att hästen ska vara hållbar, ofta är de antingen lite "hopknövlade" dvs spända i hals och rygglinje så ryggen sänks och därmed kommer hästen inte loss med framdelen och riskerar fortfarande förslitningar. Eller så jobbar hästen mycket aktivt med bakbenen men har de för långt bakom sej för att kunna bära upp ryttaren. Blir lätt så, speciellt i mellan-/ökade gångarter. De formerna kan fortfarande vara bättre än en helt naturlig häst(ibland motsatsen), men det optimala är alltid att HELA hästen går i en bra form.
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Varför rider vi hästen på tygeln?
Eftersom hästen då har de bästa förutsättningarna att bära upp ryttaren.
Man kan jämföra hästens skelett med en bro, där fram resp bakbenen är brostöden och rygg/ländkotorna är "vägbanan". Kotorna är på ovansidan försedda med sk tornutskott, varav de 11 första bildar manken. Längs hela överlinjen, från skallen till korsbenet löper ett starkt band, det sk nackbandet. Det fäster på ovansidan av varje tornutskott. När hästen sänker halsen drar nackbandet manken framåt och ryggen välvs uppåt. Hästen kan spänna och slappna av sina ryggmuskler i takt med rörelsen. En häst som går med högt huvud sänker ryggen och måste spänna ryggmuskeln statiskt för att bära upp ryttaren. En spänning som i längden leder till smärta.
Därför är det viktigt att hästen söker sig framåt neråt. På en häst som går kort i nacken och inte vill sänka halsen riktigt utan bara viker in näsan får man inte effekten med att manken dras fram=ryggen kommer upp.
Hur kommer det sig då att en häst som är högre utbildad skall gå i en högre form?
Jo, för att när hästen arbetas riktig kommer den att stärka sin överlinjemuskulatur. Musklerna på halsens ovansida övertar då nackbandets uppgift att dra manken framåt, så att hästen kan gå med högre nacke utan att tappa ryggen.
 
Sv: Re: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

De hästar som har starkast ryggmuskler är galoppörerna... därefter dressyrhästar och sist travhästar. Undersökningen lär gå att hitta för den som är intresserad (fanns redovisad till viss del i Ridsport förra året).
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Zindy16 skrev:
Vad är skillnaden på att gå I Form och På tygeln då?

På tygeln är hästen när den är fysiskt och psykiskt avspänd och lydig för ryttarens hjälper.

I form (dvs i korrekt form) är när hästen arbetar så korrekt som möjligt för uppgiften den har.

Formen är således olika beroende på vad man gör med hästen, medan på tygeln är detsamma oavsett.
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

på tygel innebär ung samma sak för alla hästar medan en bra form är mera individuellt, beror på hästens ålder, utbildningsnivå, fysiska förutsättnigar osv...........
 
Sv: Re: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Jag skulle gärna vilja veta vilka magmuskler du menar som jobbar?
Magmusklernas primära uppgift är nämligen att hålla upp maginnehållet, inte höja ryggen.
Musklerna man kan se när hästen arbetar är abdominis muskulaturen och det definieras mig veterlitgen INTE som magmuskler.
 
Sv: Re: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Magdalena skrev:
De hästar som har starkast ryggmuskler är galoppörerna... därefter dressyrhästar och sist travhästar. Undersökningen lär gå att hitta för den som är intresserad (fanns redovisad till viss del i Ridsport förra året).

Förvånar mej inte ett dugg!
Eftersom kusen tidigare hade problem med ryggen fick jag order om att skritta och galoppera, men undvika att trava. Varför? I skritten och galoppen rör hästen på ryggen, medan hästen fixerar ryggen i traven.

De riktigt välutbildade dresyrhästarna har självklart mycket mag-och ryggmuskler för att de måste orka göra samlande rörelser. Galoppörerna får mer muskler naturligt på hela kroppen. Därmed inte sagt att frambenen inte slits för det.. Snarare tvärtom. :crazy:
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Dels för att, som alla redan sagt, det ökar hästens hållbarhet. Men för min del har jag även en del egoistiska skäl för det; det är mycket bekvämare och trevligare att rida en lösgjord, bärig och lydig häst än att sitta på ett stelt åbäke som kutar med huvudet i luften. Alltså: en bra form är bättre för båda !
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

hej hästen måsta använda muskler och skelettet på ett förnuftigt sätt att orka bära upp ryttaren samt att skona leder och benen
på bäst sätt ,och det är behagligare att rida hästen med att den går på tygeln och är mjuk att rida på ett schysst sätt,och är samarbets
villig och lydig ,hästen mår bra av att få gå på rätt sätt, samt att det ser estetiskt fint ut och att man har något att sträva efter
att gymnastisera hästen på ett korrekt sätt.motsvarande vår gympa
och styrke träning eller simning eller löpning.samt trav är en annan sak på olika grenar typ galopp, trav i, :banana: :bump: slandshästen, arbets hästen,
och andra sporten av hästen.
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

För att hästen ska hålla längre, stärka muskulaturen och bli lydigare och mer lösgjorda att rida :smirk:
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Det är viktigt att hästen ska gå i en form för att vi sitter på dem.
För att de ska jobba med ryggmusklerna, så att vi inte ska sitta på skelettet å trycka, det är också därför man använder sadeln, för att man ska sitta på ryggmusklerna.
Hästen går i en form när den är lydig och lyssnar korrekt, direkt på dina hjälper.
Om den inte gör det och du tar för mycket i din hästen så kommer den inte till slut att lyssna på dig.
Om du tex drar din häst för mycket i munnen..så kan hästen bli arg och stanna eller dra upp huvudet, men om du är jätte stark och "rycker" ner huvudet på hästen så uppstår felaktig form, hästen böjer på nacken för att den har ont i munnen och vill komma ifrån smärtorna, den går till slut ibland inte att använda eftersom detta sliter väldigt, just denna formen är det man brukar få se på lokaltälvingar och ibland även regionala...ville bara skriva av mig lite, är trött på de som bara tänker på nacken när de rider!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Keb71
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
15 588
Senast: Fiador
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp