Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

Hästen ska "gå i form" för att den ska hålla längre. En häst som går i form trampar under med bakbenen och därefter kommer en krökning på nacken automatiskt. Då bär hästen ryttaren på sin ryggmuskler. När hästen inte går i form, dvs sänker ryggen tappar bakbenen och går med huvudet upp så bär den ryttaren på sitt skelett. Och detta sliter mer på hästens kropp.

// Lully
 
Sv: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

För att hästen ska bära upp ryttaren på det mest skonsamma sättet. Hästen är ju inte byggd för att ridas på och vi ska därför arbeta med att stärka hästen bärande muskulatur så att förslitningen på hästen blir minsta möjliga och vi kan ha glädje av hästen länge.
en häst som inte bär upp ryttaren bra får förslitningsskador och håller inte lika länge.
 
Sv: Re: Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

space_cowgirl skrev:
Vi har alltså kommit fram till att hästen skall gå i form för att bli hållbar...

Alla vet ju hur otroligt hållbara galoppörer är :angel:

Kunde inte låta bli :D
Mvh/Marie

Nu är det väl så att det är farten snarare än formen som utsätter galoppörer för höga belastningar. Men det är väl självklart egentligen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Keb71
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
15 650
Senast: Fiador
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp