Varför är det så viktigt att hästen går i form ?

E

Estelle

(förutom att det ser trevligare ut altså) fram med alla argument !
 
För att om hästen går i form (inte på tygeln utan I FORM) så bär den upp sig själv och ryttaren på bästa sätt.

En häst som inte går i form jobbar inte med alla behövliga muskler.
 
Om hästen går i rätt form kan den bygga rätt muskler så att den orkar bära oss ryttare.
 
En häst som rids, eller överhuvudtaget arbetas, behöver gå i ändamålsenlig form för det arbete den ska utföra. Gör den inte det uppstår skador och förslitningar på hästen, och den får inte den muskelbyggnad som krävs för att den ska kunna utföra arbetet så lätt som möjligt.
 
Rätt form är inte alltid en och samma form. I början av hästens utbildning är det lättast att få hästen att söka sig framåt och nedåt i en lång och låg form för att den på så sätt skall välva sin rygg, för att lättare bära upp ryttaren och bygga ryggmuskler. Liksom en människa gör när hon bär en säck på ryggen. Kröker sin rygg alltså och lutar sig framåt. Denna form är lätt att uppnå och lätt för den unga hästen att förstå. Samtidigt så lägger den för mycket vikt på hästens framdel och framben. Därför bör man inte rida i denna form hela tiden, utan i portioner för att på så sätt bygga ryggmuskler. Samtidigt som det sker så försöker man även lära hästen att trampa in under sig för att bära upp mer vikt på bakdelen. En allt för låg form med huvudet hindrar detta och nu vill man istället se till att hästen kommer upp något med huvudet för att kunna ta in bakdelen under sig.
Den form som man ofta ser inom dressyren är en nacke som är för mycket krökt och en bakdel som inte riktigt kommer in under sig, med en rygg som sänks för mycket. Så det där som många tycker ser snyggt ut, är inte alls alltid så ändamålsenligt. Istället behöver huvudet komma upp och nosen med. När man nått den långa och höga formen, då finns det inga hinder för att rida hästen i denna form länge och mycket. Hästen kan gå så allt mer och gör det i balans och bär både upp sig och ryttaren väl. Denna form ser man inte allt för ofta.
De flesta hästar kan gå i lång och låg och i fri form, men inte många kan gå lång och hög. Därför anser jag att man inte skall rida sin häst i lång och låg form allt för mycket, utan även låta den gå i en friare form, framförallt på uteritter. Så att man ibland belastar ryggen mer (i fri form) och ibland belastar frambenen mer (lång och låg).
Att säga att man skall rida hästen i form - för att man sitter på den är sant - men det säger inte något om vad man menar med form. En häst kan mycket väl bära upp både sig och ryttaren mycket bra och i god balans - som för det otränade ögat ser ut som en häst som inte går i någon form alls.
 
Huvudfrågan var alltså, "Varför är det så viktigt att hästen går i form?" Och huvudsvaret är, "För att vi rider på dem".

En häst behöver sin egen grundform för att kunna, stå, gå, springa och röra sig i sin egen balans. Det är ju inga små djur... Mjaa... fallabellor och shettisar då... :smirk:

Den dagen människan bestämde sig för att sitta på och bakom hästen, började ju människan rucka på hästens balans och muskulatur. Det blev helt enkelt en annan viktfördelning.

I stället för att bara behövt ett påskjut för att fly från rovdjur, behövde hästen nu också en bärighet, för att kunna bära en ryttare. Bärighet i samarbete med påskjut gjorde att ryttaren blev än bättre jägare. I och med hästens nya roll behövde denne sätta nya muskler för att fungera med sin nya arbetsuppgift.

Går man fram x antal år, så var det ju samma sak på krigsskådeplatser, även där användes hästens påskjut och bärighet i stridscener. Under barocktiden kom man även på att använda denna bärighetsridning även på fritiden. Och det är nu, det roliga har börjat för mig.

Att arbeta hästen i ändamålsenlig form för sin arbetsuppgift, gör att den sätter de muskler de behöver, stärker senor och ligament för att hålla sig friska och fräscha längre. Vi får en häst som håller längre och blir gamla! :rofl:
 
Jag bara undrar, varför upprepar du precis det jag sa i mtt inlägg ovanför?? :confused:
 
Pjaa... jag hade skrivit det här en annan dag när jag satt och spånade på just den här frågan... *s* Jag tänkte nog inte på att du hade samma andemening, utan ville mer förtydliga mitt svar "Anledningen till att det är så viktigt att hästen går i form är att vi rider på dem". Just det svaret, tycker jag egentligen var lite luddigt och jag är ju redan känd för att vara otydlig så jag tänkte det var bäst att utveckla mitt svar. :rofl:
 
Precis som de föesta säger plus att man vet att man är på god väg att lära sej rida ordentligt då :)


Men det behöver itne alltid se trevligare ut utna även om en häst inte går i form så kan det se bättre ut om ryttaren och hästen är i perfekt samspel fastän den inte går i form.
Om ni förstår. Det kan ju va så gott som lika fint iallafall :)

Bara för att inte skriva exakt som alla andra :crazy:
 
Jag kan inte riktigt föreställa mig en häst som inte går i form, däremot kan jag föreställa mig en som går i en som är felaktig för arbetsuppgiften och/eller en som är skadlig!

Nu kanar jag iväg lite från dressyrrubriken, men jag vill ta ett lite extremt exempel. Har ni funderat på vad som kan vara korrekt form för en galoppör? Alltså en form som ger den maximal snabbhet med minimal risk för skador både kort- och långsiktig? Inte 17 ska den samla sig med vikten på bakdelen och inte ska ryttaren sitta i lodrätt sits. Men det är givetvis en stor fördel om den går i en sådan balans och är så lydig och uppmärksam på hjälperna att ryttaren snabbt kan styra den genom en lucka och öka till maximal fart på upploppet.Ska denna form beskrivas i dressyrtermer är det en häst på bogarna i extremt öppen form i en icke korrekt gångart eftersom fyrsprång inte verkar ses som "naturlig gångart" numera. Möjligen skulle man kunna ge den lite + för att den går med nosen framåt-neråt... Ryttaren kan naturligtvis vara extremt skicklig på sitt jobb, men det är väl tveksamt om han "kan rida" enligt dressyrryttarens definition.
 
Vi har alltså kommit fram till att hästen skall gå i form för att bli hållbar...

Alla vet ju hur otroligt hållbara galoppörer är :angel:

Kunde inte låta bli :D
Mvh/Marie
 
Folk har föreställningar om det mesta. Men var kommer dessa förställningar ifrån? Var kan man hitta siffror på t.ex. galoppörer, hopphästar, dressyrhästar, distanshästar och travhästars hållbarhet och medellivslängd. Det vore oerhört intressant att jämföra. Så när du påstår detta, vad grundar du det på?
 
Galopphästar har sin form de arbetar i. FORM = hästens arbetsställning och har inte specifikt med dressyr att göra.
 
1. för att hästar inte är gjorda för att att vi ska rida på deras rygg.
2. för att när de går i form så använder de ruggen på ett sådant sätt som hjälper dem att bära upp oss...
3. det sliter inte lika mycket på hästen när den går i form som det gör när den inte gör det...
 
Hej!
Jag har också ställt mig den frågan, och det svar jag fick var att när hästen går i rätt form, trampar under sig och arbetar ordentligt och RÄTT, då börjar den arbeta med ryggen. Då bygger den upp mer muskler där, så att den orkar bara runt oss ryttare runt hoppbanor eller i ett svårt dressyrprogram. För hästarna är ju inte skapta för att ha en ryttare på ryggen, då måste man göra det lättare för den, alltså träna dens rygg.

Kramar Maja
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Keb71
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
15 560
Senast: Fiador
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 115
Senast: Bri
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp