varför är det

Jag håller med dig fullständigt i ovanstående :)
Men jag sjäv tycker inte ens det är värt att diskutera kvaliten eftersom sadeln är felkonstruerad :smirk:

Sedan till det som någon annan skrev om en illa passande märkessadel.Jag tycker det är lika illa. :crazy:

Det jag igentligen stör mig på är alla dessa som köper denna sadel för att den är billig och inte inser hur viktigt det är med sadelns rätta utförande för både häst och ryttare.Och jag tycker det är förkastligt att säga att denna sadel duger tills man har råd med en bättre.Varför inte spara 1000 lappen tills man har råd med en väl utprovad sadel.
 
Jag har erfarenhet av att dom billiga sadlarna från H**ks och B**jes har sned bom.
Därimot har jag inte hört att nogon av syntetsadlarna har sne bom.
+ Att på syntetsadlarna får man ca. 10år garanti på bommen villket man inte får på dom billiga lädersadlarna.
DET säger mig välldigt mycket.
Jag skulle aldrig köpa en billig lädersadel utan garanti som jag har hört mycket dåligt om.
 
Detta inlägg är också ett inlägg till dej angående Pinto sadlarna. För nog måste det vara något fel på min och min kompis sadel som vi köpte tillsammans 1985 på hösten. Den har inte tappat färgen, den är allt igenom hel och behöver inte stoppas om då bossorna är raka och fina utan hårda klumpar. Vi har omväxlande använt den genom åren. Min kompis åkte t.o.m. en¨gång på fälttävlanskurs för Petrus Kastenman. Han berömde henne för att hon var den enda som inte var etablerad fälttävlansryttare som hade en för ryttare och häst väl anpassad sadel!!!
Sadeln används fortfarande av min kompis. Det är ju bara 18 år sedan vi köpte den för < 500:-. Om det var en bra affär?? Gissa!!!

Däremot är det några sk fina märken som jag aldrig skulle lägga på någon häst, och det är Zaldi och Stübben. Märken jag aldrig skulle sätta min rumpa i är: Stübben och Hubertus.
 
Det finns inget krav på att vara "godkänd" för att få sälja eller tillverka sadlar. Vem som helst får tillverka vad skit som helst och sälja. Den kvalitetsstämpel som finns på en tillverkare är om denna kan visa upp gesällbrev eller mästarbrev i ett erkänt skrå.
 
Menar du på fullaste allvar att du inte stoppat om sadeln sedan 85? :crazy:

Och det har nog hänt en hel del med vetenskapen kring sadlar och dess utformning sedan 85. :smirk:

Sen de märken som du anser fina är väl inte de bästa märkena i mina ögon..Skulle väl vara stubben då kanske..

Tänker inte diskutera detta mer för jag finner det meningslöst :smirk:
 
Och vad skulle det vara för hemskt med att Sköta sin utrustning väl så man inte behöver laga eller korrigera den jämt och ständigt?
Manskaps sadlarna som många nu söker för att dagens moderna varken håller ellr har måtten som hästarnas ryggar behöver, hur gamla tror du dom är?
Gjorda i förrgår, eller?

Tyvärr kommer dena debatt att fortgå i all evighet så länge det finns folk som måste vända på varje krona och betala alla sina räkningar själva.
Och då är det väl tur att det fortfarande finns "överklass" som kan se ner på oss vanliga dödliga och förfasa sej över att fotfolk och gräsrötter håller på med deras "fina" sport.
Efter att ha jobbat hos etablerade tänare har jag tyvärr sett alldeles för många, som bara har hur dyr deras utrustning är framför ögonen.
Inte hur deras stackars hästar har det.
Tyvärr, tyvärr.

P.s. Pinto sadeln är regelbundet kollad hos sadelmakare, och dom har tyckt att den varit i så fint skick att den inte behövt stoppats om. Det hade varit att slänga pengarna i sjön. Skönt med ärligt yrkesfolk som inte är ute efter att pungslå sina kunder. d.s.
 
Nu blev jag faktiskt ganska arg :mad:
Bara för att jag inte tycker att en sadel för 1000 kr är oki så betyder det väl inte att jag är en männika som är tät på pengar :smirk:
Jag sätter hästens välbefinnande först.Långt före mitt eget många gånger.
Och jag kommer inte från överklassen !Och bara att du reagerar på det vis du gör bevisar ju din dåliga kunskap i ämnet..När du får lov att putta in mig i ett fack där jag definitivt inte hör hemma....

:mad:
/Från en kvinna som absolut inte har en lön som kan betala Massor med pengar på en dyr sadel....
 
men vadå. det verkar sitta en plugg i huvudet på många att en sadel för 1000 kroner är dålig?! Just bara för att den är billig..

Frågan är hur mycket fakta det finns bakom.
Som sagt, jag har haft en pinto hemma och h**ks billigare variant men ingen av dom passade min häst, därför sålde jag dom...
Men varför skulle de inte passa andra hästar?
Och jag undrar om folk struntar i att läsa de inläggen där folk skriver att de faktiskt HAR pinto eller kingston...?

Appropå Zaldi så har jag en Zaldi själv som jag är väldigt förtjust i som ligger kanon på hästen.

Det här är en intressant duskussion som nog aldrig kommer att ta slut..
 
precis som alla diskutioner om att använda padd under sadeln eller inte. sånna diskutioner tar ALDRIG slut :smirk:
 
oj. jag måste vara den värsta utav dom alla.
Använder fårskinnspad under min zaldisadel. dessutom har jag bett OCH nosgrimma på hästen när jag rider :eek:
 
En billig sadel kan visst vara bra.Det finns många MYCKET BRA sadlar som ligger i den lägre prisklassen.Det finns många av de riktigt dyra sadlarna som inte är bra alls.. :smirk:
Och visst finns det många som ratar de billiga sadlarna pga priset.Vilket kan vara fel i många avseende.Kan man sadlar och vet vad man ska kolla efter när man tittar på den så kan vist en billig sadel ligga bra.Men många har oxå otur med dessa sadlar.
Och problem finns även hos de dyrare sadlarna även dom kan bli sneda :)
Sadeln jag mest hyser agg i mot är kingston sadeln som har en konstrution som är felaktig.Hadde det varit en sadel som såg likadan ut i 20.000 klassen hadde jag skrivit samma sak
MVH/Hanna
Men nu sätter jag pungt för det här.*igen* :D
 
tydligen ligger ju kingstonsadeln bra på flera hästar här och så även pinton. Skulle du råda dom till att köpa en annan sadel bara för att det är en kingston/pinto dom har nu?
Du skriver att "den kan inte ligga bra på någon häst" :confused:

Det finns ju inga rätt och fel i den här frågan. Bara vad man själv nöjer sig med (kvalitetsmässigt, utssendemässigt) och vad som passar hästen givetvis.

Men som sagt. Kan ju komma fram till att syntetsadlarna är billigare att tillverka. MEN dom borde ju ligga i iafl åtta tusen klassens pris då en bra lädersadel kostar från tio tusen kroner och uppåt (ny).
DET är konstigt. Att det skiljer tiotusentals kronor emellan :crazy:

(Inte alla sadlar. Zaldi och HdR är ju lite billigare faktiskt)
Vi ska inte klaga på att syntetsadlarna är billiga. Det är ju bra för dom som vill ha syntetsadel. Absolut.

Men dom är ju väääldigt billiga för att vara så väääldigt bra, enligt de flesta syntet-nissarna, om man får kalla "dom" så..

Så en billig lädersadel borde väl vara samma då, men icke. Och det var ju det som var frågan...
 
Jag pratade med min "stora" leverantör av det jag behöver till mina hästar om Kingston sadlarnas vara eller inte. Gissa om hon skrattade när hon berättade att 90-95% av alla märkeslösa sadlar som säljs via olika ridsportaffärer är Kingstonsadlar som affären/grossisten plockat bort all identifikation på. Dessutom kan dom sälja dom till priser som ligger någonstans mellan 2500-3500:-. Så den vinst dom gör på dessa sadlar är avsevärd.Ocg allra roligast har affärerna åt alla dessa kommentarer typ att nu har köparen inte slängt pengarna i sjön och köpte en sadel från Börjes...

Och nää, jag vet inte vad du tjänar. Men jag VET att min handikappersättning är ca 43%( ja, ni läste rätt) av vad tjänade så länge jag kunde arbeta. Och då är inte >10 års löneökningar med räknade heller.

Men jag har alltid vårdat hästarnas utrustning mycket väl. Jag använder inte bara mina sadlar som är från + 30 år och framåt. Även grimmor och träns är hela och härstammar från 70- och 80-talen.
Det enda som jag regelbundet köper är bomullsschabrak, grimmor och benskydd.
Men framför allt benskydd har jag lyckats köpa till bra priser på Buke.
Tack för det alla säljare.
 
Inte så svårt egentligen.
Jag tvättar allt som går att tvätta i maskin, typ schabrak, sadelgjordar,grimmor,lindor,benskydd.
Allt läder torkas av och smörjs in med en svamp med lite olja på efter varje ritt.
Allt lagas så fort jag ser att en söm börjar fnasa sej. Inte så svårt men ack så tidsödande ibland.
Och innan någon börjar säja att dom har det svårt med tvätttider.
Jag har alltid bott i olika hyreslägenheter.
Därför har jag minst tvättmaskinbara prylar för 2 ½ vecka. Så jag inte står utan rent.
Jag byter strumpor och underkläder varje dag också.
Så har därmed svårt att försstå dom som har samma otvättade utrustning från typ hösten till sommarbetet.
Går sådana personer med samma strumpor och underkläder lika länge också?
 
då måste jag fråga; Om sakerna är väldigt håriga, hur funkar det med gemensam tvättstuga då? Samt hästlukten?

För när jag har tvättat mina ridkläder så luktar det stall i tvättstugan (då menar jag att det luktar mycket också) och man får hoppas att ingen klagar.

Håriga schabrak då?
Fast man kan ju iofs stå med silvertejp och dra bort de värsta håren kanske, eller hur gör du?

Där jag jobbar på somrarna så torkar dom av tränsen efter varje ridtur och även ofta lite balsam på. Resultatet har blivit att grejerna har hållt från slutet på 70-talet och början på 80-talet och det är kanon. MEN dom är ganska äckliga. Liksom nästan föör mjuka och man blir flåttig efter att ha tagit i dom känns det som...?
Men det kanske har med stallmiljön att göra?
För även på skansen torkar de av utrustningen efter varje gång och där tycker jag inte den var så flottig. Men de hade en större, torrare och ljusare sadelkammare också..
 
Varför välja en syntetsadel hellre än en billig lädersadel?

Jo, för att syntetsadeln håller det den lovar, och är mycket mer prisvärd än en lädersadel i samma prisklass.

Av de sadlar jag personligen haft, har två st varit Wintec, och en Thorowgood, samtliga köpta begagnade (ca 2 år gamla), men såg och kändes absolut splitternya ut!

Det kan jag inte säga om de lädersadlar jag köpt, i samma prisklass, oavsett om det var skitkvalitet eller en riktig kvalitetsadel typ pessoa. Dessa hade samtliga tydliga märken efter stigbyglarna, missfärgningar, sprucket läder och sömmar som gått upp.

Hantverket är alltså mycket bättre på syntetsadlarna, de håller sig i nyskick lång tid och har kvalitetsbom som sällan är sned eller vriden, har aldrig haft i tanken att bommen på dessa sadlar kunde gå av medans man på lädersadlarna fruktade detta dagligen, inga repor syntes, inga fuktskador, tappar ej passformen, färgen, och är helt enkelt så billiga just för att syntetmaterialet är mycket, mycket billigare än tom det sämsta lädret. De håller alltså betydligt högre kvalitet än vad de lovar för det priset.

Den bästa jämförelsen är Wintec-Bates sadlarna. Samma tillverkare, samma modeller, storlekar och garantier, det enda som skiljer dem åt är just materialet, och priset. Bates sadeln i läder är 3 gånger dyrare än Wintec sadeln i syntet (exakt samma modell!).

Wintec rankar jag som bäst, efter 2 sådana sadlar vill jag inte ha någonting annat. Inte ens en lädersadel i toppklass. Thorowgood är en tätt följande tvåa, precis samma kvalitet bara det att bomvidden är stel.

Skulle däremot aldrig satsa på en kingston/lux/romano/hööks billiga/lord mm som ligger i ungefär samma prisklass, när man kan köpa en syntet istället (ny eller begagnad), som också har mycket bättre andrahandsvärde och väldigt få klagomål.
 
Vad gäller sadlar - och annan utrustning - är det viktigast att den passar. Sadlar i synnerhet föredrar jag liksom svea skrivit en bra kvalitet både i bom och övrigt utförande.

Att tvätta hästprylar tycker jag inte är nåt problem vare sig hemma eller i (lånad) gemensam tvättstuga för de större prylarna. Borstar av hår och grus/lera (från täcken) ordentligt med en skurborste innan jag tar in grejjorna.

Använder inte vojlock/schabrak just nu, men då jag gjorde det borstade jag av dem mellan varven. Även grejjorna i sadelkammaren kan få vara så fina som det går.

Har ett välventilerat stall och upplever inte att hästkläderna är "impregnerade" av lukt, och tvättar man dem med regelbundna intervaller är inte det nåt problem.

Smörjer inte ihjäl lädergrejjorna, men tvättar av dem vid behov och lädret håller sig i fin kondition.
 
Du har själv kommit på varför Skansens grejor inte är så "feta".
Det beror på sadelkammarmiljön.
Plus att Skansen inte använder balsam.
Det gör lädret "fett" och blank.
Men det kapslar in skiten också.
Istället för att man gör utrustningen ren från fett och hudavlagringar, så blir dom liksom inkapslade hela tiden. Äkligt, tycker jag.

Mitt äldsta träns, som används med jämna mellan rum, köpte jag 1974.
T.o.m. dom blåa bandtyglarna finns kvar. Även om det behövs ett nytt spänne på ena sidan, efter en avramling då ponnyn trampade på tygeln.
Det har inte en trasig söm ens. Men det var bättre kvalite förr.

Eftersom jag byter varje dag så blir inte min utrustning så hårig eller luktar så mycket.
Och när hästarna fäller så brukar jag lägga en tillpassad bit av ett gammalt lakan som ändå ska slängas, då det varit trasig, närmast håren.
Annars får man borsta. Och borsta. Och borsta lite till.

P.s. Finns Tore kvar på Skansen? d.s.
 
Bommen är skit på de flesta billiga lädersadlarna, speciellt kingston och pinton! Hör med vilken sadelmakare som helst, jag har då aldrig hört nån som rekomenderar dom sadlarna!
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 694
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp