varför är det

C

chrisse

varför är det okej att köpa en billig syntetsadel men inte en billig lädersadel??
Visst syntetsadlarna är nog billigare att tillverka men så stor skillnad borde det inte vara.. :confused:
 
ja men om jag säger att jag(eller någon annan, man läser rätt ofta här på det här forumet) ska titta på en kingston, romano eller pintosadel så får de svaret "titta efter en begagnad märkessadel istället"

Men jag vet då flera här som rider omkring i "billiga" sadlar bara det att dom är i syntet..

Vad säger att inte en ny billig sadel kan ligga bra?
Visst det har med kvaliten att göra osv osv.. men det beror ju också på hur man själv sköter sina lädergrejer.

Jag vill inte kritisera de som har syntetsadel eller propagera för att man ska köpa den billigaste sadeln man kan hitta.

Den ska naturligtvis passa och om en kingston passar bättre än en zaldi så köp kingston då =)

Många säger ju "titta efter en begagnad märkessadel eller en syntetsadel" :smirk:
 
Jag har två riktigt billiga syntetsadlar, Sigma och Horsesaver. Jag tycker de är mer "OK" som reservsadlar än lika billiga lädersadlar eftersom de har mjukare bom och mer flexibel passform för hästen. Chansen att en helt styv billig träbom passar din häst är ju så liten.
 
Huvudsaken är ju att det är en sadel som passar hästen och som känns bra bra för ryttaren. Sen är det ju upptill var och en vilken kvalitet man vill ha. Sedan spelar märke eller prisklass föga roll. En billig lädersadel kan vara av god kvalitet det har ju många skrivit i inlägg om detta.. Personligen föredrar jag läder framför syntet.
 
För att syntet är ett billigare material än läder, därför kan bättre kvalitet göras billigare med syntet än med läder.
Därför är det bättre att köpa en syntetsadel än en billig skitsadel typ kingston.
 
Därför är det bättre att köpa en syntetsadel än en billig skitsadel typ kingston.

??? Det finns en hel del folk som är nöjda med sina kingstonsadlar, så att säga att det är en skitsadel är väl lite fel? :crazy:

Men självklart, sen finns det sämre exemplar av de flesta märken..
 
Jag vet inte hur kvaliteten är på de billigaste syntetsadlarna, så de tänker jag inte uttala mig om.

De jag känner till är Maxam och Griffin från Thorowgood (varav Maxam är riktigt billig) och Wintec. Båda dessa märken tillverkas av sadelmakare med en gedigen utbildning. Bommarna är i samma material och samma kvalitet som på dyrare lädersadlar. Wintec är t ex gjord på samma bom som Caprilli- och Bates-sadlarna som finns i prisklasser upp mot 20 000 kronor. Thorowgoods sadlar tillverkas i Walsall, i det engleska sadelmakeriets Mekka. Båda märkena är dessutom omstoppningsbara.

Enda skillnaden mellan dessa sadlar och sadlar i betydligt högre prisklasser är att det är syntet i stället för läder, och förmodligen att fler sömmar är sydda på maskin. Kvalitetsläder till en hel sadel kostar mycket pengar. Det är svårt att få tag på riktigt fina hudar att göra sadlar av, det ska vara toppkvalitet. Därför spar man mycket pengar på att göra sadeln i syntet i stället.

Därför får man väldigt mycket sadel för pengarna när man köper en syntetsadel.
 
en jag känner har en kingston allround på sin nordsvensk. hon hade ut en sadelprovare som testade många olika sadlar och märken. ingen av dem låg riktigt bra förutom kingstonen. den sadeln har hållt i ca 5 år och är fortfarande lika fräch. det enda är väl att den är omstoppad flera gånger men det här väl lixom till!! vissa sadlar är väl dåligt tillverkad eller i dålig kvallite! men det finns faktiskt bra lågprissadlar åxå. jag säjer då inte att alla är det men det finns!! så har man väligt dålig ekonomi och inte vill ha en syntet så kan man köpa begagnat i bättre märke men då kan ju bommen var slut men det kan den ju även vara på en ny!!!
 
Okej, men det är ju ingen kvalitetssadel, jag skulle själv aldrig köpa en billig lädersadel.
Men om den passar hästen är det ju jättebra :)
Har själv köpt en Griffin precis, och den är underbar :love:
 
Nej det är sant men det finns så många som är nöjda med sina billigare lädersadlar, tex, kingston och då behöver man väl inte uttrycka sig så.. Det var så jag menade. :)
 
Jag har en Kingston sadel och det är absolut inget fel på den. Jag har haft den i många år och den funkar bra. Jag har haft den på flera olika hästar. Det kanske bara är tur att den har passat till dom men när min häst slutat växa så ska jag kosta på mig något annat men vet ej vad, ännu.
 
??? Det finns en hel del folk som är nöjda med sina kingstonsadlar, så att säga att det är en skitsadel är väl lite fel? :crazy:

Ja, det kanske finns folk som är nöjda med sina Kingston men fråga en sadelutprovare om det finns några HÄSTAR som är nöjda med sina Kingston? Trots allt är det så att Kingston finns på marknaden för att det finns köpare som vill ha en SADEL till sin häst men som inte bryr sig om hurdan sadel eller hur den ligger.
 
det där var väl ganska dåliga exempel tycker jag. Alla sadlar ser fina ut på bild när dom är nya :smirk:

Jag säger inte att det är FEL att ha syntetsadel. Men inte heller FEL att vilja ha en billig lädersadel.
Sålänge båda sadlarna passar.

Själv har jag köpt som många säger "begagnade märkessadlar" och är mycket nöjd.
Men jag har även provat båda billigare varianterna från b*rjes/h**ks.
Men avstod för de passade inte min häst.. Men hade de passat så hade jag nog haft de kvar.

Jag fick en sadel av min kompis. en gammal "billgare variant" från h**ks. Och den passade så den använde jag tills min häst växte ifrån den. :)
 
Har också funderat över det - är passformen sämre för att sadeln är billig? Tror inte att det är någon generell sanning.
Personligen föredrar jag läder framför syntet, har iofs bara ridit i en syntetsadel men klämt på åtskilliga och tycker de är oformliga och styva, vill inte ha en sådan.
 
Tänkte visa en syntet som låg på hästen, men hittade ingen. Men jag tror faktiskt att synteten hade legat mycket bättre.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 144
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vilka är dina favoriter? Jag har nu varianten med påsar men tycker de är lite klumpiga så funderar på Eskadrons variant som bara sitter...
Svar
11
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp