Varför är detta fodret bra för hundmagen?

Tora

Trådstartare
Kom inte på någon bra trådrubrik men på grund av att min ena hund hade urinstenar går han på Hill's Prescription Diet u/d Urinary Care Original hundfoder. Som en bieffekt blev han väldigt bra i magen. Inte för att han var direkt dålig förut men nu är han såååå mycket bättre. Trodde först det bara var en tillfällighet men så har min andra hund varit lite sådär i magen de senaste 3-4 veckorna. Provade då att ge henne samma foder och på bara 2-3 dagar så är hon nästan perfekt i magen. Hon har aldrig haft problem med magen förut, utan alltid varit så där perfekt. Inte ens när hon åt på ett dött rådjur i rinnande tillstånd (:yuck:), som hon hittade i skogen, blev hon dålig.
Givetvis kan det vara tillfälligheter men om det inte är det vad i fodret skulle kunna göra att det är så bra för mina hundarnas magar? Är det behandlat på något speciellt sätt? Sammansättningen? Någon speciell ingrediens?
Jag har provat samma märkes ”magfoder”, även förpackningen ser lite likadan ut, men det har inte alls fungerar lika bra.
 
En av mina (numera död) dalmatiners åt också U/D. Han gick ganska lätt upp i stress, iallafall i yngre dagar, och kunde därmed ha lite känslig mage. Men på U/D var han perfekt. Han behövde egentligen bara äta U/D några månader efter op, sedan bytte vi till ett ”vanligt” torrfoder men jag gick faktiskt tillbaka till U/D för magens skull. Dessutom var det ett av få foder som han faktiskt höll vikten på och som han åt med god aptit.

Jag har väldigt bra erfarenheter av U/D, men tyvärr inte svaret på din fråga :angel: :D
 
Gissningsvis för att det har hög smältbarhet. Huvuddelen av proteinet kommer från ägg som innehåller högvärdigt protein som lätt tas upp av kroppen. Bildas mycket lite ”slaggprodukter” varför även hundar med nedsatt njurfunktion kan äta det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 788
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 816
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp