Varför är dom dåliga i magen :(

Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Jag äger hästen som vart "sjuk" i förrgår, han går nu i rutan framför stallet med den häst som insjuknade först. Båda två äter just nu enbart vanligt hö, dvs inget kraftfoder. Båda två är nu en aning bättre, dvs det sprutar inte ur dom längre.

2 av stona har nu oxå "insjuknat" går i olika hagar, en i ruta på vallen & en i stohagen.

Idag insjuknade även min andra häst, som gått framför stallet i ca 6 månader.

Med "insjukna" menas skiter koblaffer.

Just nu är det bara 3st vallacker som klarat sig, & alla tre har "levt" på vallen dvs sommarvallackhagen sedan i maj. Så att det är själva sommarhagen känns rätt uteslutet just nu.

Men vi börjar komma fram till en kanske trolig teori.

Antar att den dyker upp här inom kort.

Inga ekollon, inget dåligt vatten.

:grin:
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Jag äger hästen som vart "sjuk" i förrgår, han går nu i rutan framför stallet med den häst som insjuknade först. Båda två äter just nu enbart vanligt hö, dvs inget kraftfoder. Båda två är nu en aning bättre, dvs det sprutar inte ur dom längre.

2 av stona har nu oxå "insjuknat" går i olika hagar, en i ruta på vallen & en i stohagen.

Idag insjuknade även min andra häst, som gått framför stallet i ca 6 månader.

Med "insjukna" menas skiter koblaffer.

Just nu är det bara 3st vallacker som klarat sig, & alla tre har "levt" på vallen dvs sommarvallackhagen sedan i maj. Så att det är själva sommarhagen känns rätt uteslutet just nu.

Men vi börjar komma fram till en kanske trolig teori.

Antar att den dyker upp här inom kort.

Inga ekollon, inget dåligt vatten.

:grin:

Det är bara att förtsätter, hö och vatten tills dom är bra i magen.
Verka du är på rätt spår :bow:
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Om ni, som Corax redan skrivit redan tagit hygien analys på fodret och resultatet var tveksamt, borde det inte behöva gissas särskilt mycket utan första steget torde vara att ta bort dem från det misstänkta fodret och göra en analys av detta ang. hygien kvaliteten, så som TS verkar ha funderat över enligt senaste inläggen. Jag hade inte godtagit ursäkter så som att provtagaren hade jordiga skor och därav resultatet osv - tjena liksom.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Och jag är mer hypokondrisk och tror att det finns möjlighet att det är salmonella.
En av stallpersonalen är magsjuk dessutom.
Min häst står isolerad på klinik.

Den nya hästen gick i 'rutan på vallen' första dagarna.
Den första insjuknade hästen gick där en fm några dagar innan insjuknande.
Min häst blev sjuk efter ett par dagar i samma ruta.
Hästen bredvid den första sjuka blev dålig sen.
Nu visar hästarna runt min hästs box symptom.
Hästarna på 'flankerna' har inga symptom. Än.
Däremot kan jag inte lista ut varför hästen som gått med 'den nya' sen dag ett inte blivit sjuk, vad jag vet.
Eller de har varit 'koblaffiga' enligt personalen men inte haft diarré.

Jag hoppas som sagt att jag bara är hypokondrisk.

Men veterinären som jag pratade med idag sa att även om det inte finns forskningsunderlag på det så är han och fler med honom övertygad om att det finns 'magvirus' för häst.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Men vad gör ni åt det då? Kommer vet ut och tar blodprov? eller vad?

jag tycker det är svårt att avfärda en redan konstaterat mkt tveksam hygien analys på grovfodret utan att ta med detta på topplistan av orsaker liksom.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Hon skriver ju att hennes häst står isolerad på klinik så salmonella prover lär vara tagna och under analys, med tanke på att det tydligen finns ett antal salmonella utbrott just nu på häst så låter det inte helt långsökt när det dessutom verkar ha kommit in med en ny häst.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Varför göra allt på en gång??
Precis som Gylle påpekar så står min häst på klinik. Salmonellaprov skulle tas igår.
Jag ska prata med kliniken nu på förmiddagen.

Ny analys på fodret blir det som står näst på tur...
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

men bor inte era hästar i vallentuna?
Såg på nyheterna igår att ert dricksvatten rekommenderas att kokas tom fredag pga läcka,
det kan inte vara det som spökar?
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Det var ett kort och koncist svar. ;)

Ponte; Hästarna bor i skogen en bit utanför Norrtälje. Jag hade inte ens hört om vattnet i Vallentuna.

Min häst mår i alla fall mycket bättre (efter hö och probimin-kur)och de trodde att hon skulle opereras i morgon. Tyvärr var veterinären som jag pratade med i går morse sjuk och hon som jag pratade med kunde inte säga något om salmonellaprov var taget.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

;)

Min häst var en de första som vart sjuk, han mår idag betydligt bättre, dvs inte längre lös i magen! Den första hästen är frisk & har börjat äta kraftfoder idag igen.

Vi avvaktar ett par dagar till med ensliaget.

Skönt iaf att det går åt rätt håll...

:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 454
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 231
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp