Varför är DSPS en störning men inte tidigt sänggående?

skogaliten

Trådstartare
När jag tittade i tråden "Vad kan jag jobba med": http://www.bukefalos.com/threads/vad-kan-jag-jobba-med.1300036/ så blev jag rent ut sagt häpen.

Det verkar mycket märkligt, att personlighetstypen "pigg sent på kvällarna och lägga sig vid 1 eller 2" anses som en störning/funktionsnedsättning, medan personlighetstypen "urtrött och lägga sig vid 21-tiden och vakna glad och pigg kl 5" inte är en funktionsnedsättning.

Jag satte igång och googla, för att se om det verkligen är som jag angett ovan, och så verkar det vara.

Jag är en sådan där DSPS personlighet, jag har varit det sedan jag var barn, åtminstone sedan 5-års åldern.

Det går att rucka min inbyggda klocka, men bara under kortare tid (någon månad, kanske 2), sedan börjar jag lida svårt av att göra våld på min naturliga rytm.

En mig närstående person är den motsatta personlighetstypen, och har precis samma typ av problem, det går inte att tvinga in personen i att vara vaken sent på kvällarna mer någon enstaka dag eller en kortare period, personen lider och behöver verkligen få sova tidigt. Men samhället är anpassat till vederbörande, så hens personlighetstyp stör inte så mycket som min.

Att klassa kvälls/nattpigga, som funktionsstörda är enligt mig fundamentalt funktionsstört! Det är ett vedervärdigt samhällsfenomen, där man helt enkelt försöker tvinga in människor i en moralistisk mall, där folk ska vara pigga på morgonen, istället för på den mer syndiga kvällen. För det vet väl alla vad de där kvällspigga håller på med: om de inte gör inbrott när "alla andra" sover, så är det säkert något annat fuffens man sysslar med...

Personligen var skoltiden väldigt besvärlig för mig, jag kom ofta för sent, och var dödstrött på lektionerna före lunch.
På jobbet var det värst i början av mitt arbetsliv, medan jag hade jobb och arbetsuppgifter jag inte kunde styra över. Då kom jag också ofta för sent, och så körde jag med någon månads påtvingad dygnsrytmruckning, så att cheferna blev glada och nöjda igen...
Senare när jag hade eget ansvar, så såg jag till att lägga viktiga möten efter lunch, och jobba hemifrån så mycket det gick. Med telefonen bredvid sängen, om någon hade mage att ringa före kl 09.00...

Jag anser att alla personlighetstyper, kvälls/nattpigga, kvällströtta, och den vanligaste personlighetstypen, de som är lite mitt-emellan, ska anses vara "normala", alltså inte "funktionsnedsatta".

Det som ska anpassas bort, är den moralistiska idén att kvällspigga är en sämre sort, och den urlöjliga normen och totalanpassningen av samhället till tidiga mornar.

Flextid kan fås att fungera på många fler arbetsplatser än där det finns. Hästarna, om man dem på stall, lider inte av att gå ut senare än kl 06.00, under förutsättning att de får vara ute tillräckligt sent på kvällen, och det är faktiskt mörk under höst/vinter både på morgonen OCH på eftermiddagen....
 
Senast ändrad:
Ja det är konstigt. Om man gillar att sova länge så anses man vara slö och lat, då räknar dom inte med att man är vaken länge och kanske inte sover fler timmar än dom.
Jag ogillar när folk tycker det är en fin idé att ta en ridtur kl 10 på en lördag. Jag kan komma igång runt 13-14 men då är jag lat förstås. Ofta får man piken "ja då får ju du släpa dig upp tidigare höhö".
Jag kanske ska börja föreslå aktiviteter kl 2 på natten så får vi se vem som är piggast.
 
Jag är en sån som måste lägga mig tidigt, men det betyder inte att jag e pigg som en lärka kl. 5 utan jag BEHÖVER mina 8 timmars sömn.. Får jag inte det en längre tid så är jag värre än min syster på pms och det säger en heeeeeel del om mig..! Det har tom varit så att jag efter en tids sömnbrist har sovit stående mot en dörr karm osv.. :D
 
Ja det är konstigt. Om man gillar att sova länge så anses man vara slö och lat, då räknar dom inte med att man är vaken länge och kanske inte sover fler timmar än dom.
Jag ogillar när folk tycker det är en fin idé att ta en ridtur kl 10 på en lördag. Jag kan komma igång runt 13-14 men då är jag lat förstås. Ofta får man piken "ja då får ju du släpa dig upp tidigare höhö".
Jag kanske ska börja föreslå aktiviteter kl 2 på natten så får vi se vem som är piggast.

Så var det för mig också när jag jobbade kvällspass, folk tyckte att man var slö och lat för man inte gick upp tidigt. De gick och la sig kl 21 och sov till kl 6 (9 h) och jag gick och la mig kl 3-4 och gick upp kl 10 (6-7 h), men ändå var jag den lata som sov bort hela dagarna :confused::mad:

Har alltid varit en nattuggla, men nu efter att ha jobbat 8-17 ett bra tag (med nära till jobbet så jag kan gå upp 7.30) så har jag börjat vänja mig vid att lägga mig skapligt och gå upp "tidigt". Jag är dock fortfarande ingen morgonmänniska :p
 
Jag är definitivt "nattmänniska" (som tur var är även resten av familjen det) men har jag sömnbrist så kan jag ju somna tidigare. De som lider av ren DSPS kan (vad jag förstår) inte somna tidigare hur trötta de än är. Så att vara "nattmänniska" är inte en funktionsstörning men DSPS är det.
 
Jag är definitivt "nattmänniska" (som tur var är även resten av familjen det) men har jag sömnbrist så kan jag ju somna tidigare. De som lider av ren DSPS kan (vad jag förstår) inte somna tidigare hur trötta de än är. Så att vara "nattmänniska" är inte en funktionsstörning men DSPS är det.

Fast när jag läste på diverse webbsidor, som inkluderar sådan som 1177, läkartidningen, och annan officiell information från "samhället" , så blir det inte så enkelt.

Sedan kan det vara bra att skilja på trötthet och sömnighet också. Det verkar göras endast i en begränsad omfattning.

Att aktivitetsnivån i kroppsfunktionerna hindrar från att sova, fast man är trött, för att samhällsnormen (jobb/skola) tvingar någon att göra våld på sig och försöka sova vid fel tid, och mår "dåligt" är inte en funktionsstörning.

Jag hittar överhuvudtaget inte några referenser ute på nätet, till hur personer som fått några månaders lugn och ro med sin egen dygnsrytm mår.

Nej, all behandling, och alla resonemang verkar utgå från att personer ska anpassas till "morgonnormen".
 
Ja det är konstigt. Om man gillar att sova länge så anses man vara slö och lat, då räknar dom inte med att man är vaken länge och kanske inte sover fler timmar än dom.
Jag ogillar när folk tycker det är en fin idé att ta en ridtur kl 10 på en lördag. Jag kan komma igång runt 13-14 men då är jag lat förstås. Ofta får man piken "ja då får ju du släpa dig upp tidigare höhö".
Jag kanske ska börja föreslå aktiviteter kl 2 på natten så får vi se vem som är piggast.

Inga problem ;)
 
När jag tittade i tråden "Vad kan jag jobba med": http://www.bukefalos.com/threads/vad-kan-jag-jobba-med.1300036/ så blev jag rent ut sagt häpen.

Det verkar mycket märkligt, att personlighetstypen "pigg sent på kvällarna och lägga sig vid 1 eller 2" anses som en störning/funktionsnedsättning, medan personlighetstypen "urtrött och lägga sig vid 21-tiden och vakna glad och pigg kl 5" inte är en funktionsnedsättning.

Jag satte igång och googla, för att se om det verkligen är som jag angett ovan, och så verkar det vara.

Jag är en sådan där DSPS personlighet, jag har varit det sedan jag var barn, åtminstone sedan 5-års åldern.

Det går att rucka min inbyggda klocka, men bara under kortare tid (någon månad, kanske 2), sedan börjar jag lida svårt av att göra våld på min naturliga rytm.

En mig närstående person är den motsatta personlighetstypen, och har precis samma typ av problem, det går inte att tvinga in personen i att vara vaken sent på kvällarna mer någon enstaka dag eller en kortare period, personen lider och behöver verkligen få sova tidigt. Men samhället är anpassat till vederbörande, så hens personlighetstyp stör inte så mycket som min.

Att klassa kvälls/nattpigga, som funktionsstörda är enligt mig fundamentalt funktionsstört! Det är ett vedervärdigt samhällsfenomen, där man helt enkelt försöker tvinga in människor i en moralistisk mall, där folk ska vara pigga på morgonen, istället för på den mer syndiga kvällen. För det vet väl alla vad de där kvällspigga håller på med: om de inte gör inbrott när "alla andra" sover, så är det säkert något annat fuffens man sysslar med...

Personligen var skoltiden väldigt besvärlig för mig, jag kom ofta för sent, och var dödstrött på lektionerna före lunch.
På jobbet var det värst i början av mitt arbetsliv, medan jag hade jobb och arbetsuppgifter jag inte kunde styra över. Då kom jag också ofta för sent, och så körde jag med någon månads påtvingad dygnsrytmruckning, så att cheferna blev glada och nöjda igen...
Senare när jag hade eget ansvar, så såg jag till att lägga viktiga möten efter lunch, och jobba hemifrån så mycket det gick. Med telefonen bredvid sängen, om någon hade mage att ringa före kl 09.00...

Jag anser att alla personlighetstyper, kvälls/nattpigga, kvällströtta, och den vanligaste personlighetstypen, de som är lite mitt-emellan, ska anses vara "normala", alltså inte "funktionsnedsatta".

Det som ska anpassas bort, är den moralistiska idén att kvällspigga är en sämre sort, och den urlöjliga normen och totalanpassningen av samhället till tidiga mornar.

Flextid kan fås att fungera på många fler arbetsplatser än där det finns. Hästarna, om man dem på stall, lider inte av att gå ut senare än kl 06.00, under förutsättning att de får vara ute tillräckligt sent på kvällen, och det är faktiskt mörk under höst/vinter både på morgonen OCH på eftermiddagen....
Jag tycker du ska ge fan i att skriva om mig! :rage:

:D :p

Jag har hela livet varit precis likadan, träffat människor som behandlat mig som skit just bara för att "på natten (efter 21 enligt dom) så sover man så man kommer upp på morgonen och kan uträtta nåt "viktigt". "
Alla jag känt (och som jag känner) som resonerar så och aldrig missar ett tillfälle till att basunera ut det är antingen riktiga losers, konflikträdda eller besserwissers som aldrig kunnat skapa sig det liv dom vill leva, dessutom är dom ju så j*vla bra och viktiga (enligt dom själva.) :cool:

Konstigt då att dom, när nåt är trasigt eller krisar gärna vänder sig till mig, jag som är en, i deras ögon, dålig människa som har fel dygnsrytm. :meh:


Det finns ett par bukefalister som sett mig när jag gått upp för tidigt, och vad som händer då. :grin:
 
Man kan ju förstå att det tidigare var viktigt att utnyttja dygnets ljusa timmar, men hallå, det är 2015 nu, det finns EL!!!

(så SKÖNT att se att det finns flera nattmänniskor än bara jag, jag har alltid fått höra att jag är en sämre människa pga min dygnsrytm...)
 
Jag hittar överhuvudtaget inte några referenser ute på nätet, till hur personer som fått några månaders lugn och ro med sin egen dygnsrytm mår.
I vinter har jag gått och lagt mig när jag varit trött och gått upp när jag vaknat, imorse tog jag ut nybakat bröd ur ugnen runt 5, kollade lite på DNs hemsida och sen somnade jag. jag vaknade strax före 12 hur pigg som helst, klev upp direkt och gjorde frukost och sen har jag hållit igång. 4-5 på morgonen är min gå-och-lägga-sig-tid enligt min inre klocka och 11-12 är min gå-upp-tid.

Många har försökt att få mig att göra nåt vettigt före frukost,,,,,,,alla har misslyckats.
 
Fast när jag läste på diverse webbsidor, som inkluderar sådan som 1177, läkartidningen, och annan officiell information från "samhället" , så blir det inte så enkelt.

Sedan kan det vara bra att skilja på trötthet och sömnighet också. Det verkar göras endast i en begränsad omfattning.

Att aktivitetsnivån i kroppsfunktionerna hindrar från att sova, fast man är trött, för att samhällsnormen (jobb/skola) tvingar någon att göra våld på sig och försöka sova vid fel tid, och mår "dåligt" är inte en funktionsstörning.

Jag hittar överhuvudtaget inte några referenser ute på nätet, till hur personer som fått några månaders lugn och ro med sin egen dygnsrytm mår.

Nej, all behandling, och alla resonemang verkar utgå från att personer ska anpassas till "morgonnormen".

Jag vet inte om vi missförstår varandra men som jag ser det ( och jag tycker nog att de källor jag läst verkar stödja tesen) lider man inte av dsps (= är "funktionsstörd") om man faktiskt kan somna tidigare p.g.a. sömnbrist. En person med DSPS kan helt enkelt inte somna tidigare utan enda sättet att ta igen sömn är att få sova ut på morgonen.
Sedan håller jag helt med dig om att det finns en norm i samhället som statuerar att det på något sätt är "bättre" att vara "morgonmänniska" än "nattmänniska".
 
Jag känner nästan bara nattugglor, trots att jag är utomlands nu så somnade jag 20,30 igår och vakna 5,30 imorse, klarar inte av att va vaken längre. Ikväll ska vi på någon show som börjar 21,30, så måste nog gå och ta en tupplur närsom!!
 
Tror att svaret på din fråga kan finnas i själva frågan, det blir ju inte en störning förrän samhället är uppbyggt på ett sätt som inte passar de med störningen.
Om samhället hade varit uppbyggt för folk med rullstolar hade det ju närmat varor ett hinder att inte ha rullstol då många funktioner setat för lågt och det inte funnits sittplatser på bussarna till exempel.
 
Jag vet inte om vi missförstår varandra men som jag ser det ( och jag tycker nog att de källor jag läst verkar stödja tesen) lider man inte av dsps (= är "funktionsstörd") om man faktiskt kan somna tidigare p.g.a. sömnbrist. En person med DSPS kan helt enkelt inte somna tidigare utan enda sättet att ta igen sömn är att få sova ut på morgonen.
Sedan håller jag helt med dig om att det finns en norm i samhället som statuerar att det på något sätt är "bättre" att vara "morgonmänniska" än "nattmänniska".

Det med "kan inte somna", jag kan inte somna före midnatt, eller snarare framåt 02.00, men är jag helt uttröttad p.g.a. att jag inte sovit, på låt säga 24 timmar, så kan jag naturligtvis sova i stort sett när som helst.
Och det är ungefär så det uttrycks på webbsidorna också.

Det jag läst på nätet om DSPS stödjer mera av moralism, och verkar mindre vetenskapligt. Syftet verkar vara att programmera om folk till "morgonnormen", så att man ska prestera bättre...

Och vadå "ta igen sömn"? Alla behöver sova ungefär 6-9 timmar per dygn för att fungera väl. Givetvis så behöver man sova "på morgonen" (till 11-12 sådär) om det är naturligt att bli sömning och gå och lägga sig vid 03.00. Men då tar man väl inte igen sömn, man har helt enkelt ett dygn som är förskjutet, jämfört med den som tycker det är naturligt att somna vid kl 22.00, och för vilken det naturligtvis är rimligt att gå upp vid 6-7-tiden.

Ersätt alla ord här som handlar om sömn (DSPS) med t.ex. "neger", "homosexuell", "kvinna", så blir det kanske mer begripligt hur illa vid mig jag tar det när jag inser att min naturliga dygnsrytm (jag mår utmärkt när jag får följa den) skulle vara en funktionsstörning (alltså "sjukt").

Om vi tänker på att homosexualitet (också en moralistisk anfrätt frågeställning) ansågs både brottsligt och sjukt, och har försökts "botas" på diverse märkliga sätt, så ser jag stora likheter här.
 
Man kan ju förstå att det tidigare var viktigt att utnyttja dygnets ljusa timmar, men hallå, det är 2015 nu, det finns EL!!!

(så SKÖNT att se att det finns flera nattmänniskor än bara jag, jag har alltid fått höra att jag är en sämre människa pga min dygnsrytm...)

Jag föredrar att rida när det är ljust men å andra sidan börjar jag jobba före 04 just för att hinna.
 
Jag är också nattuggla, har jobbat tidiga morgnar i nästan 2 års tid, i tron om att det går att träna sig att bli morgonpigg. Men det går icke och nu är jag helt slut och kan inte jobba alls längre. Har tvingats inse att det går inte att ändra på den jag är, så jag får hitta på nåt annat ;)

Den här artikeln (och boken!) tyckte jag var intressant för oss nattugglor. Och för morgonpigga som vill skaffa sig lite bättre förståelse för hur skadligt det faktiskt kan vara för hälsan att inte följa sin egen inre "klocka".

http://www.brainpickings.org/index.php/2012/05/11/internal-time-till-roenneber/
 
Men är inte det "sjukliga" att man förskjuter dygnet mer och mer? Dom som går och lägger sig tidigt har ju ofta samma vanor varje dag, men kvällsmänniskor har ju ett dygn som varar mer än 24 timmar, så det bara blir senare och senare för varje dag.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag blir ärligt talat lite deprimerad men samtidigt arg när jag läser kommentarerna om tjejen som studerade till frisör, jobbade och tog...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
21 040
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 104
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp