Varför är DSPS en störning men inte tidigt sänggående?

Hej!

Jag har en fråga här, vad händer med en som har DSPS om den åker till en annan tidszon? Är störningen kvar eller får de lättare att ta sig upp "socialt accepterad tid"?

Undrar mest för att jag själv insett att klockan 7 i tex Florida är en fullt gångbar tid att gå upp, men klockan 7 i Sverige är helt hemsk. Och då är ju Sverigeklockan ca 11 på förmiddagen. Nån som vet om det hänger kvar?

/Lavinia
 
Hej!

Jag har en fråga här, vad händer med en som har DSPS om den åker till en annan tidszon? Är störningen kvar eller får de lättare att ta sig upp "socialt accepterad tid"?

Undrar mest för att jag själv insett att klockan 7 i tex Florida är en fullt gångbar tid att gå upp, men klockan 7 i Sverige är helt hemsk. Och då är ju Sverigeklockan ca 11 på förmiddagen. Nån som vet om det hänger kvar?

/Lavinia
Nu har jag aldrig åkt utomlands så jag har ingen egen erfarenhet (och jag har ju en free running-variant också och är väl således inte riktigt något bra exempel även om jag hade det) men jag har för mig att dygnsrytmen flyttas så den är lika besvärlig i nya tidszonen också (tar ju ett tag dock, så när alla andra är jetlaggade är DSPSare normala och vice versa, typ :p). Jag kan ha fel här men vill minnas hyfsat klart och tydligt att jag läst mig till det någonstans.

Ironiskt nog brukar DSPS beskrivas som kroniskt jetlag... :p
 
Nu har jag aldrig åkt utomlands så jag har ingen egen erfarenhet (och jag har ju en free running-variant också och är väl således inte riktigt något bra exempel även om jag hade det) men jag har för mig att dygnsrytmen flyttas så den är lika besvärlig i nya tidszonen också (tar ju ett tag dock, så när alla andra är jetlaggade är DSPSare normala och vice versa, typ :p). Jag kan ha fel här men vill minnas hyfsat klart och tydligt att jag läst mig till det någonstans.

Ironiskt nog brukar DSPS beskrivas som kroniskt jetlag... :p

Ahh ok.

Jag känner mig kronisktjetlagad mestadels av tiden, men det är nog för att jag varken kan somna, sova kontinuerligt eller låta bli att vakna med fåglarna.

/Lavinia, som faktiskt mår bättre i Florida
 

Liknande trådar

Samhälle Jag blir ärligt talat lite deprimerad men samtidigt arg när jag läser kommentarerna om tjejen som studerade till frisör, jobbade och tog...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
21 168
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 229
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 171
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp