Varför är frakt och returer för billiga?

Thaliaste

Trådstartare
En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger företagets kostnad för att ta emot returen, kontrollera, sortera, skicka till lager och låta varan gå till försäljning på nytt, så kasseras en stor del av alla returer som görs. (Kan leta fram en länk om någon inte tror mig, det har varit uppe i media för inte så länge sedan).

Snacka om waste...när en kund köper två olika färger eller modeller, så kastas den de inte väljer att behålla. Bränns upp antagligen, för numera byggs väl inte sopberg på samma sätt som förr.

Med tanke på hur otroligt billig frakt och returer ofta är, så uppmuntras kunderna till att köpa lite extra när de ändå gör en beställning. Man kan ju alltid skicka tillbaka...

Borde det vara otillåtet med gratis returer? Borde fraktkostnaden alltid öka med fler varor, för att minska lockelsen att plocka på sig saker man inte är säker på att man vill ha?

Vad mer kan göras för att vikta värdet på returnerade varor och kostnaden för att omhänderta dem, på ett annat sätt än idag, så att det inte lika många helt nytillverkade produkter kastas innan de ens använts?
 
Jag läste samma artikel, och strax efter beställde jag från HM. Jag lärde mig dock att om jag returnerar i butik så tar de hand om varorna i butiken och hänger ut. De råkade ha en nyanställd när jag returnerade så jag fick lyssna på en anställds instruktioner på hur hon skulle hänga upp kläderna igen. Just HM är tyvärr "fast fashion" och något man ska undvika. Men det känns lite bättre att veta att om man returnerar i butik hängs kläderna ut direkt. Så gratis att returnera i butik och en kostnad att skicka tillbaka kanske?

Jag beställer alltid olika storlekar/färger/för mycket när jag ändå beställer, för det mesta passar ändå inte som jag har tänkt. 🤷
 
Jag läste samma artikel, och strax efter beställde jag från HM. Jag lärde mig dock att om jag returnerar i butik så tar de hand om varorna i butiken och hänger ut. De råkade ha en nyanställd när jag returnerade så jag fick lyssna på en anställds instruktioner på hur hon skulle hänga upp kläderna igen. Just HM är tyvärr "fast fashion" och något man ska undvika. Men det känns lite bättre att veta att om man returnerar i butik hängs kläderna ut direkt. Så gratis att returnera i butik och en kostnad att skicka tillbaka kanske?

Jag beställer alltid olika storlekar/färger/för mycket när jag ändå beställer, för det mesta passar ändå inte som jag har tänkt. 🤷

Att de som har fysiska butiker skulle ha gratis retur där och en kostnad för att skicka, vore mycket bra! Skulle kunna vara en relativt dyr kostnad för att skicka, om man har ett gratis alternativ. Dock skulle nog de företagen förlora kunder på att ha dyra skicka-returer om andra helnätföretag har billigare skicka-returer...

Mycket bra info i alla fall, att man bör lämna tillbaka i butik om man kan.
 
Jag tror att den enda riktiga lösningen är att vi börjar betala det som kläderna faktiskt kostar att tillverka med miljövänliga metoder, bra material, och skäliga löner, så att det också lönar sig att returnera.
 
Häromdagen ville jag beställa en klänning från Ellos. Men- det fanns inget angivet om mått dvs jag brukar vara noga med att kolla hur stora storlekar är. Hittade inget. Skrev till kundtjänsten och frågade. De kunde inte heller leta fram någon info om det. Deras förslag var att jag kunde beställa två olika storlekar och få gratis returfrakt av den som inte passade.

Jag tycker företagen måste bli bättre på att ange tex mått samt mer info om material etc vilket förhoppningsvis kan minska antalet felköp.

Sen är det tyvärr så att för mig är det i stort sett omöjligt att hitta kläder i butik som passar mig. Som tjock och kort är det svårt. Så det som skulle minska antalet köp för mig hade varit att det fanns bättre kläder i stora storlekar i butik att köpa.
 
Häromdagen ville jag beställa en klänning från Ellos. Men- det fanns inget angivet om mått dvs jag brukar vara noga med att kolla hur stora storlekar är. Hittade inget. Skrev till kundtjänsten och frågade. De kunde inte heller leta fram någon info om det. Deras förslag var att jag kunde beställa två olika storlekar och få gratis returfrakt av den som inte passade.

Jag tycker företagen måste bli bättre på att ange tex mått samt mer info om material etc vilket förhoppningsvis kan minska antalet felköp.

Sen är det tyvärr så att för mig är det i stort sett omöjligt att hitta kläder i butik som passar mig. Som tjock och kort är det svårt. Så det som skulle minska antalet köp för mig hade varit att det fanns bättre kläder i stora storlekar i butik att köpa.
Det där med att ange storlekar ordentligt håller jag med om! Det finns ju företag som har måttabell på varje enskilt plagg. Det går bevisligen. Men det kräver såklart mer jobb och så jämfört med att ha en standardtabell och låta folk beställa massor. Har företagen tur så missar folk att skicka tillbaka också och vips tjänar de mer pengar...
 
Jag tror att den enda riktiga lösningen är att vi börjar betala det som kläderna faktiskt kostar att tillverka med miljövänliga metoder, bra material, och skäliga löner, så att det också lönar sig att returnera.

Jag hade gladeligen betalat det tredubbla för mina kläder, om jag faktiskt kunde hitta det jag behöver utan att behöva prova 50 par byxor för varje par jag köper.

Men att betala fullpris för returer hade helt enkelt varit omöjligt, med tanke på hur mycket som måste provas och vad frakten i verkligheten kostar.

Min dröm är "testcenter" där man kan prova en mängd olika modeller och material, så att man sen kan beställa rätt vid första försöket. Då behöver inte alla plagg finnas överallt i alla färger och storlekar, vilket borde kunna öka det tillgängliga utbudet utan att öka svinnet? Det räcker ju gott att kunna prova modellen i rätt material, och se vilka färger som finns tillgängliga tex på andra testplagg, och man behöver inte ha många exemplar i varje storlek i butik.

Som det är nu finns ett stort utbud av fast fashion, men om man vill ha något mer hållbart är den lokala tillgängligheten i princip obefintlig och det blir stora kostnader i någon ände om man faktiskt behöver kunna prova.

(Innan nätshoppningens intåg gick jag helt enkelt i kläder som jag fick ont av. Det "funkade" när jag var 23, som 41 har kroppen inte längre buffert för det, samtidigt som ekonomin åtminstone tillåter att köpa saker som håller länge om de bara passar.)
 
Jag hade gladeligen betalat det tredubbla för mina kläder, om jag faktiskt kunde hitta det jag behöver utan att behöva prova 50 par byxor för varje par jag köper.

Men att betala fullpris för returer hade helt enkelt varit omöjligt, med tanke på hur mycket som måste provas och vad frakten i verkligheten kostar.

Min dröm är "testcenter" där man kan prova en mängd olika modeller och material, så att man sen kan beställa rätt vid första försöket. Då behöver inte alla plagg finnas överallt i alla färger och storlekar, vilket borde kunna öka det tillgängliga utbudet utan att öka svinnet? Det räcker ju gott att kunna prova modellen i rätt material, och se vilka färger som finns tillgängliga tex på andra testplagg, och man behöver inte ha många exemplar i varje storlek i butik.

Som det är nu finns ett stort utbud av fast fashion, men om man vill ha något mer hållbart är den lokala tillgängligheten i princip obefintlig och det blir stora kostnader i någon ände om man faktiskt behöver kunna prova.

(Innan nätshoppningens intåg gick jag helt enkelt i kläder som jag fick ont av. Det "funkade" när jag var 23, som 41 har kroppen inte längre buffert för det, samtidigt som ekonomin åtminstone tillåter att köpa saker som håller länge om de bara passar.)
Det skulle också gå att göra i princip alla plagg "skräddarsydda". Visst, leveranstiderna på t.ex. byxor ökar kanske från en dag till en vecka, men det finns redan butiker som helt enkelt sparar dina mått och syr upp det du köper på beställning. Kostar väl en sådär 1500-3000 kr plagget, vilket jag inte tycker är hutlöst mycket utan stämmer överens med kostnaderna för bra material och tillverkning. Sedan förstår jag att inte alla har råd med det idag, men det handlar ju om att människor helt enkelt är för fattiga, dvs vi behöver höja människors löner/köpkraft och utjämna klyftorna, snarare än producera mer billig skit för att fattiga människor ska känna sig rika (istället för att kräva verklig förändring). Det är ett större systemfel.
 
Häromdagen ville jag beställa en klänning från Ellos. Men- det fanns inget angivet om mått dvs jag brukar vara noga med att kolla hur stora storlekar är. Hittade inget. Skrev till kundtjänsten och frågade. De kunde inte heller leta fram någon info om det. Deras förslag var att jag kunde beställa två olika storlekar och få gratis returfrakt av den som inte passade.

Jag tycker företagen måste bli bättre på att ange tex mått samt mer info om material etc vilket förhoppningsvis kan minska antalet felköp.

Sen är det tyvärr så att för mig är det i stort sett omöjligt att hitta kläder i butik som passar mig. Som tjock och kort är det svårt. Så det som skulle minska antalet köp för mig hade varit att det fanns bättre kläder i stora storlekar i butik att köpa.
Som tjock håller jag med om det! Varför har det försvunnit mer och mer storlekar för de som är tjocka ur butikerna liksom samtidigt som det klagas på att svenskar blir allt fetare.

Jag går hellre till en fysik butik och köper kläder.

Att beställa flera olika plagg och sedan skicka tillbaka tycker jag inte riktigt känns ok, det skaver hos mig att göra så.
 
Det skulle också gå att göra i princip alla plagg "skräddarsydda". Visst, leveranstiderna på t.ex. byxor ökar kanske från en dag till en vecka, men det finns redan butiker som helt enkelt sparar dina mått och syr upp det du köper på beställning. Kostar väl en sådär 1500-3000 kr plagget, vilket jag inte tycker är hutlöst mycket utan stämmer överens med kostnaderna för bra material och tillverkning. Sedan förstår jag att inte alla har råd med det idag, men det handlar ju om att människor helt enkelt är för fattiga, dvs vi behöver höja människors löner/köpkraft och utjämna klyftorna, snarare än producera mer billig skit för att fattiga människor ska känna sig rika (istället för att kräva verklig förändring). Det är ett större systemfel.

Räcker det ens med så lite pengar för något skräddarsytt i vettigt material + rimlig lön för arbetet?
 
Ja, åtminstone med dagens växelkurser om arbetet sker i t.ex. Indien.
För att vara petnoga så är det väl egentligen måttsydda plagg och inte skräddarsydda plagg.

Skräddarsydda plagg brukar innebära provningar under sömnaden och möjlighet att få exakt såna plagg man vill ha, medan måttsydda plagg utgår från en modell som anpassas efter kundens individuella mått.

(Min farmor hade sgs bara skräddarsydda plagg, och som barn på 80-90-talet satt jag med på provningar många gånger.
Maken brukar köpa måttsydda byxor, kavajer och kostymer).
 
För att vara petnoga så är det väl egentligen måttsydda plagg och inte skräddarsydda plagg.

Skräddarsydda plagg brukar innebära provningar under sömnaden och möjlighet att få exakt såna plagg man vill ha, medan måttsydda plagg utgår från en modell som anpassas efter kundens individuella mått.

(Min farmor hade sgs bara skräddarsydda plagg, och som barn på 80-90-talet satt jag med på provningar många gånger.
Maken brukar köpa måttsydda byxor, kavajer och kostymer).
Därav mitt användande av citattecken. Sidorna på engelska använder 'tailored' som kan ha flera betydelser.
 
Jag gör retur i butik om det går då det brukar vara gratis. Det hade varit sååå mycket enklare att beställa om märkena hade en enhetlig storlekstabell för alla kläder. Jag gillar tex jeansen Tova från Lindex, jag har oftast 36 men ibland 38 och jag har ett par i 40 och jag har inte ändrat vikt eller kroppsform. Hur ska jag kunna veta vilken storlek jag behöver när det är så olika för samma modell?
Jag såg precis TV4Plays dokumentär om Shein och där sa de att Shein i vissa fall inte emot returer utan de betalar tillbaka om kunderna inte är nöjda då plaggen är så billiga att returhanteringen blir dyrare.
 
Jag beställer mest kläder från Lindex och då lämnar jag tillbaka i butik. Egentligen borde jag väl bara åka till butik, men jag finner det otroligt stressande att prova kläder så jag gör det hellre hemma när jag känner för det, kan prova med kläder jag redan har hemma osv.
Att beställa hem och prova började jag med för ett par år sedan då vissa butiker bestämde sig för att flytta de flesta större storlekarna online, vilket gjorde att det ändå fanns bättre utbud att beställa hem. Nu är ju ex Lindex bättre på ett brett utbud i butik, men ändå. Vanan sitter i.
 
Måste man verkligen beställa kläder, med osäkra mått/storlekar alls?

Det finns fortfarande fysiska butiker att gå och prova och köpa i. Och då kan man känna på materialet, och få en uppfattning om sömmar och andra detaljer är välgjorda nog för att hålla för tvätt, och användning.
 
Måste man verkligen beställa kläder, med osäkra mått/storlekar alls?

Det finns fortfarande fysiska butiker att gå och prova och köpa i. Och då kan man känna på materialet, och få en uppfattning om sömmar och andra detaljer är välgjorda nog för att hålla för tvätt, och användning.
Många butiker har inte fullt sortiment i butik och flera kedjor har en del av sortimentet som bara finns på nätet, oftast finns heller inte alla storlekar inne. Jag försöker prova i butik om min storlek finns inne men orkar inte hatta runt till flera butiker eller åka någon annanstans bara för att prova.
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas tråden har hamnat rätt! Hur brukar ni göra när ni handlar på Hööks och grejerna inte passar? Det kan ju vara rätt stora och...
Svar
13
· Visningar
2 435
Senast: Iser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp