Varför är frakt och returer för billiga?

Många butiker har inte fullt sortiment i butik och flera kedjor har en del av sortimentet som bara finns på nätet, oftast finns heller inte alla storlekar inne. Jag försöker prova i butik om min storlek finns inne men orkar inte hatta runt till flera butiker eller åka någon annanstans bara för att prova.
Men så länge det finns butiker kan man ju fortfarande prova, och inse att man behöver en storlek större/mindre eller att passformen är dålig/bra åtminstone.

Så det faktum att "vi" (populationen av folk som behöver kläder) inte gitter gå till flera olika butiker, för att prova, ska innebära att vi förstör jorden genom att de skapas returer som destrueras och att kläder som aldrig används alls produceras?
 
Men så länge det finns butiker kan man ju fortfarande prova, och inse att man behöver en storlek större/mindre eller att passformen är dålig/bra åtminstone.

Så det faktum att "vi" (populationen av folk som behöver kläder) inte gitter gå till flera olika butiker, för att prova, ska innebära att vi förstör jorden genom att de skapas returer som destrueras och att kläder som aldrig används alls produceras?
Det är mitt val. Jag provar om det finns i den/de butiker jag naturligt passerar. Jag skulle inte försöka ta mig till andra änden av stan eller köra till ett köpcenter enkom för att prova. Och med tanke på att jag inte direkt shoppar som en influencer så är nog de avtrycken minimala. Jag väljer dessutom till ca 75% second hand.
 
Men så länge det finns butiker kan man ju fortfarande prova, och inse att man behöver en storlek större/mindre eller att passformen är dålig/bra åtminstone.

Så det faktum att "vi" (populationen av folk som behöver kläder) inte gitter gå till flera olika butiker, för att prova, ska innebära att vi förstör jorden genom att de skapas returer som destrueras och att kläder som aldrig används alls produceras?

Fast att ga upp eller ner en storlek betyder inte sjalvklart att plagget sitter bra. Om jag provar ett plagg som sitter bra, men ar for stort och sedan gar ner en storlek sitter plagget (sarskilt byxor) ofta mycket illa nar jag provar den mindre storleken.

/Hon som koper alla klader i butik numera just for att jag ar trott pa att fa "billigt skit" och plagg som inte skulle kunna passa bra pa en vanlig manniska utan mest ser ut att vara sydda for en alien livsform.:cautious:
 
Måste man verkligen beställa kläder, med osäkra mått/storlekar alls?

Det finns fortfarande fysiska butiker att gå och prova och köpa i. Och då kan man känna på materialet, och få en uppfattning om sömmar och andra detaljer är välgjorda nog för att hålla för tvätt, och användning.
Det är många butiker som kör med "online exclusive", så att klädesplagget öht inte kommer ut i de fysiska butikerna. Det gäller även Lindex, Kapp Ahl och liknande kedjor som har stort sortiment i butik. De kör också med att vissa storlekar endast finns online.

Själv har jag gjort misstaget att prova kläder, tänkt att "i rätt storlek kommer det här bli bra" och därefter beställt från nätet. Det har ofta suttit dåligt då med. Kanske en van klädköpare kan avgöra sådant bättre än vad jag kan, men jag tänker inte börja storshoppa bara för att lära mig sådant...
 
Måste man verkligen beställa kläder, med osäkra mått/storlekar alls?

Det finns fortfarande fysiska butiker att gå och prova och köpa i. Och då kan man känna på materialet, och få en uppfattning om sömmar och andra detaljer är välgjorda nog för att hålla för tvätt, och användning.

Om man vill ha något annat än de vanliga kedjorna är det rätt mycket kläder som bara finns i butik i Stockholm, och möjligen om man har tur i Göteborg. Majoriteten av Sveriges befolkning bor inte i Stockholm. Jag beställer inte sällan från Polen för att utbudet av ett av mina favoritmärken är större där (numera finns det inte att köpa alls i Gbg).

Måttbeställda grejer har jag vid några tillfällen köpt från Bulgarien. :)

Just nu är jag extra grinig, för att jag letat efter vettiga byxor i över ett halvår. Är beredd att lägga upp till 2500:- på ett par om det är tillräckligt bra kvalitet för att motivera det priset, men jag hittar helt enkelt inget som både är välsytt och passar...
 
Jag köper ju så lite kläder. Det lilla jag köper köper jag i butik, förutom strumpo och trosor av för mig känt märke/modell/storlek.

Oavsett så tror jag inte att det är hållbart med näthandel i den form som vi har idag.
Det är för mycket individualiserade transporter och slöseri med material, eftersom det är för lätt att klicka hem billiga saker som man bara kanske vill ha.
 
Men så länge det finns butiker kan man ju fortfarande prova, och inse att man behöver en storlek större/mindre eller att passformen är dålig/bra åtminstone.

Så det faktum att "vi" (populationen av folk som behöver kläder) inte gitter gå till flera olika butiker, för att prova, ska innebära att vi förstör jorden genom att de skapas returer som destrueras och att kläder som aldrig används alls produceras?
Jag kan i stort sett inte köpa något alls i butik. Mjukiskläder kan jag ibland köpa på cubus men det är det enda. Det beror på att butikerna har så dåligt sortiment i stora storlekar. Du nämner trosor men inte ens det kan jag köpa i fysiska butiker pga storlek.
 
Måste man verkligen beställa kläder, med osäkra mått/storlekar alls?

Det finns fortfarande fysiska butiker att gå och prova och köpa i. Och då kan man känna på materialet, och få en uppfattning om sömmar och andra detaljer är välgjorda nog för att hålla för tvätt, och användning.
Jag avskyr att prova kläder i butik. Jag hittar oftast inte plagg jag älskar på galge och då ska de dessutom sitta bra. Nej, jag shoppar mycket hellre online!
 
Det finns ju så otroligt mycket mer att välja på online, är man inte byggd enligt norm, kan det vara jättesvårt att hitta kläder i butik. Många nischade "klädbutiker" finns bara online eller med nån enstaka butik som sällan ligger i krokarna. Trots att jag bor i Stockholms närhet, kan det vara svårt. Kedjorna är också ofta väldigt enahanda i sitt sortiment i butik, enligt mode. Vill man ha kläder som inte exakt följer "som det ska vara" är det ännu svårare.
 
Jag tänker på vissa av elektronikkedjorna har ju outlet, där man kan löpa tillbakalämnat till ett lägre pris. Så borde väl klädaffärerna också kunna ha?
 
Jag avskyr att prova kläder i butik. Jag hittar oftast inte plagg jag älskar på galge och då ska de dessutom sitta bra. Nej, jag shoppar mycket hellre online!
Men om du shoppar online, vet du väl ändå mindre om hur kläderna verkligen passar, än om du kan prova och inse att de inte passar?

KL

Dags att ställa krav (återigen) på butikerna för att minska returer och göra det möjligt för alla oavsett kroppsform att hitta passande kläder:

Kanske något/några av följande förslag:

Att ha fler storlekar tillgängliga för att kunna prova i butik.

Att det ska kosta att skicka returer, men att det skulle kunna läggas på plaggets pris - plaggen blir dyrare online om returrätt finns än utan returrätt

Att plagg som returneras måste återanvändas som plagg, t.ex. i form av outlet försäljning i butik. Om försäljningsstället inte kan visa att majoriteten av plagg återförsäljs, så får försäljningsstället betala sanktionsavgifter tills villkoren uppfylls.
 
Men om du shoppar online, vet du väl ändå mindre om hur kläderna verkligen passar, än om du kan prova och inse att de inte passar?

KL

Dags att ställa krav (återigen) på butikerna för att minska returer och göra det möjligt för alla oavsett kroppsform att hitta passande kläder:

Kanske något/några av följande förslag:

Att ha fler storlekar tillgängliga för att kunna prova i butik.

Att det ska kosta att skicka returer, men att det skulle kunna läggas på plaggets pris - plaggen blir dyrare online om returrätt finns än utan returrätt

Att plagg som returneras måste återanvändas som plagg, t.ex. i form av outlet försäljning i butik. Om försäljningsstället inte kan visa att majoriteten av plagg återförsäljs, så får försäljningsstället betala sanktionsavgifter tills villkoren uppfylls.
Jag orkar alltså inte gå omkring och leta igenom en hel butik och hoppas att jag hittar något snyggt. Online kan jag bläddra/scrolla och läsa recensioner från de som köpt plagget tidigare. Risken för retur är absolut jättestor, men chansen att jag hittar något som passar och dom jag gillar är betydligt större än i butik. Jag gillar verkligen inte att shoppa i butik, jag beställer nästan allt, även inredning osv.
 
Men om du shoppar online, vet du väl ändå mindre om hur kläderna verkligen passar, än om du kan prova och inse att de inte passar?

KL

Dags att ställa krav (återigen) på butikerna för att minska returer och göra det möjligt för alla oavsett kroppsform att hitta passande kläder:

Kanske något/några av följande förslag:

Att ha fler storlekar tillgängliga för att kunna prova i butik.

Att det ska kosta att skicka returer, men att det skulle kunna läggas på plaggets pris - plaggen blir dyrare online om returrätt finns än utan returrätt

Att plagg som returneras måste återanvändas som plagg, t.ex. i form av outlet försäljning i butik. Om försäljningsstället inte kan visa att majoriteten av plagg återförsäljs, så får försäljningsstället betala sanktionsavgifter tills villkoren uppfylls.
Nu väljer jag att svara, fast det inte är riktat till mig :)

Men om du shoppar online, vet du väl ändå mindre om hur kläderna verkligen passar, än om du kan prova och inse att de inte passar? Absolut, men online finns fortfarande oftast ett större utbud kring storlekar och liknande, vilket gör att det ändå blir svårt att shoppa i butik.

Att ha fler storlekar tillgängliga för att kunna prova i butik. Tyvärr oftast inte ekonomiskt försvarbart för butikerna att ha en stor variation på storlekar och utbud då mycket ändå inte kommer bli sålt. Det är billigare att ha centrallager att skicka ifrån. Det är därför ex HM för ett par år sedan tog bort hela deras plus size sortiment från butik.

Att det ska kosta att skicka returer, men att det skulle kunna läggas på plaggets pris - plaggen blir dyrare online om returrätt finns än utan returrätt. Straffa de som inte har normkroppar?

Att plagg som returneras måste återanvändas som plagg, t.ex. i form av outlet försäljning i butik. Om försäljningsstället inte kan visa att majoriteten av plagg återförsäljs, så får försäljningsstället betala sanktionsavgifter tills villkoren uppfylls. Lär ju inte bli ekonomiskt försvarbart för i princip någon butik. Och det blir ju dessutom konstigt att straffa butiken för att kunder lämnar tillbaka oönskade plagg? När jag lämnat tillbaka plagg på Lindex verkar de bara lägga ut det till försäljning i butik, utan någon slags straffavgift om just min BH inte blir såld.
 
Att plagg som returneras måste återanvändas som plagg, t.ex. i form av outlet försäljning i butik. Om försäljningsstället inte kan visa att majoriteten av plagg återförsäljs, så får försäljningsstället betala sanktionsavgifter tills villkoren uppfylls.

Det tror jag är en bra idé! Sen är ju såklart frågan om inte det ytterligare skulle snedvrida konkurrensen, till fördel för Kina et al. O_o

Saker som skulle få mig att prova i butik; riktigt bra storleks/passformsangivelser. På nätet kan man ofta läsa mått och se plagget på ett par olika modeller. I butik hänger det på en galge och det är helt omöjligt att avgöra om det är "rätt" eller inte. Jag vill veta om det har hög eller låg midja, om det passar en kurvig eller rak höft, platt eller rund rumpa, rymliga eller smala ben, osv.

Likaså angivelse av material, om man måste leta efter pyttesmå lappar på insidan av varje plagg när man på nätet kan filtrera med en knapptryckning så blir fysisk shopping så oerhört mycket mer tidskrävande.

Det som verkligen skulle bli en fördel är om man kan sitta hemma i lugn och ro och bläddra bland massa plagg man kan tänka sig att titta på, och sen ta med sig en "plocklista" till butiken så att man lätt hittar. För mig som är intryckstrött pga sjukdom är det snudd på omöjligt att överblicka och hitta något i en stor butik, och i en liten är tyvärr chansen att hitta något som passar rätt obefintlig.

Det skulle kunna vara en tjänst att köpa till att man får plaggen framplockade och inlagda i ett provrum till en bokad tid, som ett mellanting mellan "normal butiksservice" och personal shopping. (Dessutom kan man nog styra kunder till bättre flöde i butiken om man tydligt ser när det är lätt att få provrum. Jag hade lätt betalat för den hjälpen, det hade varit möjligheten för mig att faktiskt orka shoppa "på stan".)

För mig blir det alltså betydligt färre plagg som inte passar när jag handlar på nätet än om jag försöker prova i butik, och det måste man ju kunna lösa?! :confused:
 
Att plagg som returneras måste återanvändas som plagg, t.ex. i form av outlet försäljning i butik. Om försäljningsstället inte kan visa att majoriteten av plagg återförsäljs, så får försäljningsstället betala sanktionsavgifter tills villkoren uppfylls. Lär ju inte bli ekonomiskt försvarbart för i princip någon butik. Och det blir ju dessutom konstigt att straffa butiken för att kunder lämnar tillbaka oönskade plagg? När jag lämnat tillbaka plagg på Lindex verkar de bara lägga ut det till försäljning i butik, utan någon slags straffavgift om just min BH inte blir såld.

Straffavgift för de som slänger returer istället för att ta hand om och sälja dem igen, läser jag. @skogaliten ?
 
Straffavgift för de som slänger returer istället för att ta hand om och sälja dem igen, läser jag. @skogaliten ?
"Om försäljningsstället inte kan visa att majoriteten av plagg återförsäljs, så får försäljningsstället betala sanktionsavgifter tills villkoren uppfylls." Det tolkar jag som att butiken kan få en straffavgift för att personer inte köper returnerade varor, inte att de får en straffavgift om det inte erbjuds (utöver att jag fortfarande tycker att det blir konstigt att straffa butiken för att kunden ändrade sig).
 
Det tror jag är en bra idé! Sen är ju såklart frågan om inte det ytterligare skulle snedvrida konkurrensen, till fördel för Kina et al. O_o

Saker som skulle få mig att prova i butik; riktigt bra storleks/passformsangivelser. På nätet kan man ofta läsa mått och se plagget på ett par olika modeller. I butik hänger det på en galge och det är helt omöjligt att avgöra om det är "rätt" eller inte. Jag vill veta om det har hög eller låg midja, om det passar en kurvig eller rak höft, platt eller rund rumpa, rymliga eller smala ben, osv.

Likaså angivelse av material, om man måste leta efter pyttesmå lappar på insidan av varje plagg när man på nätet kan filtrera med en knapptryckning så blir fysisk shopping så oerhört mycket mer tidskrävande.

Det som verkligen skulle bli en fördel är om man kan sitta hemma i lugn och ro och bläddra bland massa plagg man kan tänka sig att titta på, och sen ta med sig en "plocklista" till butiken så att man lätt hittar. För mig som är intryckstrött pga sjukdom är det snudd på omöjligt att överblicka och hitta något i en stor butik, och i en liten är tyvärr chansen att hitta något som passar rätt obefintlig.

Det skulle kunna vara en tjänst att köpa till att man får plaggen framplockade och inlagda i ett provrum till en bokad tid, som ett mellanting mellan "normal butiksservice" och personal shopping. (Dessutom kan man nog styra kunder till bättre flöde i butiken om man tydligt ser när det är lätt att få provrum. Jag hade lätt betalat för den hjälpen, det hade varit möjligheten för mig att faktiskt orka shoppa "på stan".)

För mig blir det alltså betydligt färre plagg som inte passar när jag handlar på nätet än om jag försöker prova i butik, och det måste man ju kunna lösa?! :confused:
Du har ju många bra förslag för att styra bort returer här!

Att kunna beställa till närmaste/önskad butik, och åka och prova på en bokad tid, låter ju jättebra!
 
"Om försäljningsstället inte kan visa att majoriteten av plagg återförsäljs, så får försäljningsstället betala sanktionsavgifter tills villkoren uppfylls." Det tolkar jag som att butiken kan få en straffavgift för att personer inte köper returnerade varor, inte att de får en straffavgift om det inte erbjuds (utöver att jag fortfarande tycker att det blir konstigt att straffa butiken för att kunden ändrade sig).
Det handlar om att butikerna ska göra det "lätt att välja rätt", så varför skulle inte butiken straffas? Idag gör butikerna det "lätt att välja fel".

Det är milsvidd skillnad på att ändra sig i betydelsen "jag vill inte ha några byxor alls" jämfört med "jag beställer åtta par byxor i två modeller i olika storlekar eftersom jag är osäker på vad som passar".
Detta för att få alla butiker att ha ordentliga mått för plagg de säljer. Jobbigt ända ner i tillverkningsledet, eftersom varje batch av ett plagg måste "hålla måttet"...

Man kan också tänka sig att att det går att köpa små provlappar av tyget/materialet i vissa plagg, för att kunna se och känna i verkligheten, så man inte får hem något helt plagg som man tror är "mellanblått" medan det i verkligheten är "turkos".
 
Du har ju många bra förslag för att styra bort returer här!

Att kunna beställa till närmaste/önskad butik, och åka och prova på en bokad tid, låter ju jättebra!
Fast hur blir det bättre om jag fortfarande "beställer åtta par byxor i två modeller i olika storlekar eftersom jag är osäker på vad som passar"? Butiken måste ju fortfarande skicka tillbaka eller försöka sälja det som blir över. Skillnaden blir ju bara att butiken skickar tillbaka istället för jag (men med en chans att det kan köpas av någon annan i butik, det håller jag med om!).

Dock gillar jag just Lindex (haha, jag lovar att jag inte är betald av dem!!) och andra butiker som har fri retur i butik och/eller fri frakt till butik då beställningar kan skickas med ordinarie leveranser till butiken = minska en extra "runda" hem till mig.
Det handlar om att butikerna ska göra det "lätt att välja rätt", så varför skulle inte butiken straffas? Idag gör butikerna det "lätt att välja fel".

Det är milsvidd skillnad på att ändra sig i betydelsen "jag vill inte ha några byxor alls" jämfört med "jag beställer åtta par byxor i två modeller i olika storlekar eftersom jag är osäker på vad som passar".
Detta för att få alla butiker att ha ordentliga mått för plagg de säljer. Jobbigt ända ner i tillverkningsledet, eftersom varje batch av ett plagg måste "hålla måttet"...

Man kan också tänka sig att att det går att köpa små provlappar av tyget/materialet i vissa plagg, för att kunna se och känna i verkligheten, så man inte får hem något helt plagg som man tror är "mellanblått" medan det i verkligheten är "turkos".
Därför att butiken straffas om de inte får sålt ett plagg som en kund inte vill ha, bara för att det kommer på retur:

1) Jag köper ett plagg, jag inser att jag inte vill ha det. Lämnar tillbaka i butik.
2) Butiken tar emot det, lägger ut det i butik alt i en speciell "hörna" för returnerade plagg. Kanske till en liiiten billigare peng för att locka?
3) Ingen kund köper plagget.
4) Butiken får en straffavgift för att jag inte ville ha plagget jag köpte.

Det här blir ju ingen skillnad oavsett om jag ändrar mig gällande ett plagg, eller om jag måste lämna tillbaka sju av åtta beställda byxor.

När det gäller färgåtergivelsen tror jag överlag att man måste öka den generella förståelsen för hur milsvid skillnaden på färgåtergivelse på olika skärmar kan vara..!!
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas tråden har hamnat rätt! Hur brukar ni göra när ni handlar på Hööks och grejerna inte passar? Det kan ju vara rätt stora och...
Svar
13
· Visningar
2 435
Senast: Iser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp