Varför är frakt och returer för billiga?

Nu väljer jag att svara, fast det inte är riktat till mig :)

Men om du shoppar online, vet du väl ändå mindre om hur kläderna verkligen passar, än om du kan prova och inse att de inte passar? Absolut, men online finns fortfarande oftast ett större utbud kring storlekar och liknande, vilket gör att det ändå blir svårt att shoppa i butik.

Att ha fler storlekar tillgängliga för att kunna prova i butik. Tyvärr oftast inte ekonomiskt försvarbart för butikerna att ha en stor variation på storlekar och utbud då mycket ändå inte kommer bli sålt. Det är billigare att ha centrallager att skicka ifrån. Det är därför ex HM för ett par år sedan tog bort hela deras plus size sortiment från butik.

Att det ska kosta att skicka returer, men att det skulle kunna läggas på plaggets pris - plaggen blir dyrare online om returrätt finns än utan returrätt. Straffa de som inte har normkroppar?

Att plagg som returneras måste återanvändas som plagg, t.ex. i form av outlet försäljning i butik. Om försäljningsstället inte kan visa att majoriteten av plagg återförsäljs, så får försäljningsstället betala sanktionsavgifter tills villkoren uppfylls. Lär ju inte bli ekonomiskt försvarbart för i princip någon butik. Och det blir ju dessutom konstigt att straffa butiken för att kunder lämnar tillbaka oönskade plagg? När jag lämnat tillbaka plagg på Lindex verkar de bara lägga ut det till försäljning i butik, utan någon slags straffavgift om just min BH inte blir såld.
Alltså försök inte att få en viktig klimat och miljöfråga till att handla om något slags diskriminering av "folk som inte har normkroppar".
Det är att blanda bort korten.

Alldeles för många som har kroppar som passar i "standardstorlekar", beställer flertalet plagg i olika storlekar/färger för att känna efter vilken som passar (om någon) efter leverans och returnerar.

Problemet med att få tag på kläder till dem/oss som av olika skäl inte passar inom normen, är ett helt annat problem.

Att kunna "beställa till butik" för provning, löser flera problem. Både att returer hamnar direkt i butik, och tillgängligöra "särskilda storlekar".

Det där med "särskilda storlekar" har alltid varit ett problem runt färdigsydda kläder på massmarknaden, och debatterats under den tid jag kan minnas.
Periodvis så har de satsats på särskilda sortiment för storvuxna, eller t.o.m. särskilda butiker, och så läggs satsningarna ner pga bristande lönsamhet, för att återkomma i ny form efter några år.

Det är inte enbart storvuxna som har problem:
Jag har inte kunnat köpa byxor utanför grupperna friluftsbyxor, arbet-(yrkes-)byxor, eller jeans med breda tumstorlekar sedan jag var tonåring. Är relativt normalbyggd men har midjan sittande längre ner än vanligt, och samtidigt långa ben.
Dessutom har jag mycket muskler på överarmarna, och de flesta ärmar är för trånga, så tröjor, jackor och damkavajer kan jag inte heller hitta något som passar av...
 
Fast hur blir det bättre om jag fortfarande "beställer åtta par byxor i två modeller i olika storlekar eftersom jag är osäker på vad som passar"? Butiken måste ju fortfarande skicka tillbaka eller försöka sälja det som blir över. Skillnaden blir ju bara att butiken skickar tillbaka istället för jag (men med en chans att det kan köpas av någon annan i butik, det håller jag med om!).

Dock gillar jag just Lindex (haha, jag lovar att jag inte är betald av dem!!) och andra butiker som har fri retur i butik och/eller fri frakt till butik då beställningar kan skickas med ordinarie leveranser till butiken = minska en extra "runda" hem till mig.

Därför att butiken straffas om de inte får sålt ett plagg som en kund inte vill ha, bara för att det kommer på retur:

1) Jag köper ett plagg, jag inser att jag inte vill ha det. Lämnar tillbaka i butik.
2) Butiken tar emot det, lägger ut det i butik alt i en speciell "hörna" för returnerade plagg. Kanske till en liiiten billigare peng för att locka?
3) Ingen kund köper plagget.
4) Butiken får en straffavgift för att jag inte ville ha plagget jag köpte.

Det här blir ju ingen skillnad oavsett om jag ändrar mig gällande ett plagg, eller om jag måste lämna tillbaka sju av åtta beställda byxor.

När det gäller färgåtergivelsen tror jag överlag att man måste öka den generella förståelsen för hur milsvid skillnaden på färgåtergivelse på olika skärmar kan vara..!!
Men för sjutton, meningen är att butikerna ska sluta att sälja billig skit!

Det är en del i att ändra "vår" inställning till masskonsumtion, som är destruktivt för oss alla.

Även köparen kan ju straffas, med hjälp av "returavgifter", så att vederbörande avstår från att köpa online "bara för att prova".

Ur ett klimat- och miljöperspektiv, så hela beteendet att köpa saker, returnera, sakerna slängs, fruktansvärt förkastlig.
 
Alltså försök inte att få en viktig klimat och miljöfråga till att handla om något slags diskriminering av "folk som inte har normkroppar".
Det är att blanda bort korten.

Alldeles för många som har kroppar som passar i "standardstorlekar", beställer flertalet plagg i olika storlekar/färger för att känna efter vilken som passar (om någon) efter leverans och returnerar.

Problemet med att få tag på kläder till dem/oss som av olika skäl inte passar inom normen, är ett helt annat problem.

Att kunna "beställa till butik" för provning, löser flera problem. Både att returer hamnar direkt i butik, och tillgängligöra "särskilda storlekar".

Det där med "särskilda storlekar" har alltid varit ett problem runt färdigsydda kläder på massmarknaden, och debatterats under den tid jag kan minnas.
Periodvis så har de satsats på särskilda sortiment för storvuxna, eller t.o.m. särskilda butiker, och så läggs satsningarna ner pga bristande lönsamhet, för att återkomma i ny form efter några år.

Det är inte enbart storvuxna som har problem:
Jag har inte kunnat köpa byxor utanför grupperna friluftsbyxor, arbet-(yrkes-)byxor, eller jeans med breda tumstorlekar sedan jag var tonåring. Är relativt normalbyggd men har midjan sittande längre ner än vanligt, och samtidigt långa ben.
Dessutom har jag mycket muskler på överarmarna, och de flesta ärmar är för trånga, så tröjor, jackor och damkavajer kan jag inte heller hitta något som passar av...
Jag försöker inte få en diskussion om miljö och klimat att handla om diskriminering. Det jag gör är att framföra andra perspektiv och förklaringar till ett fenomen, men det kanske inte är okej i en diskussionstråd?
Håller helt med dig om att det är ett stort problem med många av aspekterna kring online-shopping. En sak är exempelvis fenomenet "gratis frakt över x-kronor", vilket bara är ett trick för att få människor att konsumera mer än vad de egentligen behöver.

Men för sjutton, meningen är att butikerna ska sluta att sälja billig skit!

Det är en del i att ändra "vår" inställning till masskonsumtion, som är destruktivt för oss alla.

Även köparen kan ju straffas, med hjälp av "returavgifter", så att vederbörande avstår från att köpa online "bara för att prova".

Ur ett klimat- och miljöperspektiv, så hela beteendet att köpa saker, returnera, sakerna slängs, fruktansvärt förkastlig.
Men lugna ned dig! Bara för att jag lyfter vissa andra perspektiv behöver inte det betyda att jag inte förstår grundproblematiken eller håller med i att vi måste minska konsumtionen överlag. Jag kan hålla med dig till 100% gällande ett problem, men inte hålla med om eller förstå hur dina lösningar ska fungera i praktiken.
 
Vad jag förstått är det ändå ganska många som beställer "kanske vill ha" kläder, beställer flera olika färger av ett plagg för att prova ihop med ett befintligt plagg man har för att se vilken färg som passar bäst ihop, olika storlekar och olika utformningar på plagg för att se vilket man trivs bäst i och vilket som är snyggast ihop med. Och förstås de som inte vill gå i affärer.

Det är alltså inte bara de med icke-normkroppar som beställer. Folk beställer i "onödan" så att säga, fast det tycker man ju inte själv när man beställer.

Det är inte så att de med icke normkroppar kommer straffas mest för att det blir ett pris på returer, utan det kommer straffa alla de som tar returerna för givna och "utnyttjar" funktionen liksom.

Det här gäller inte ens kläder utan prylar också, ibland blir jag helt förfärad i inredningstrådar på FB av alla tips om att beställa hem olika och bara skicka tillbaka de man inte ville ha av alla de man beställde. Alltså ha som mål redan från början att behålla en men beställa flera.
 
Det är mitt val. Jag provar om det finns i den/de butiker jag naturligt passerar. Jag skulle inte försöka ta mig till andra änden av stan eller köra till ett köpcenter enkom för att prova. Och med tanke på att jag inte direkt shoppar som en influencer så är nog de avtrycken minimala. Jag väljer dessutom till ca 75% second hand.

Jag avskyr att prova kläder i butik. Jag hittar oftast inte plagg jag älskar på galge och då ska de dessutom sitta bra. Nej, jag shoppar mycket hellre online!

För aspekten som trådstarten tog upp så är det inget problem att ni handlar online istället för fysiskt, problemet är om ni returnerar mycket eftersom det då slängs nytillverkade saker.
 
Utveckling pågår för att ge möjlighet att skapa en personlig kroppsmodell, gjord med liknande kroppsscanning som finns på t ex flygplatser. Med en sådan ska man kunna se för ett klädesplagg från nätbutiken hur det sitter på mig och vilken storlek jag ska välja.

Det kommer ju lösa en del av shoppingproblemet (samt skapa frågetecken om vem som ska få tillgång till mina personliga data) men det löser inte okynnesshoppingen som @Enya tar upp. Där krävs en beteendeförändring, och att vi konsumenter tar ansvar för konsekvenserna av vårt agerande och slutar att hela tiden tycka att det är någon annan som borde göra något.
 
För aspekten som trådstarten tog upp så är det inget problem att ni handlar online istället för fysiskt, problemet är om ni returnerar mycket eftersom det då slängs nytillverkade saker.
Som jag redan skrivit i tråden brukar jag beställa mycket på till exempel HM och sen lämna tillbaka i butik. De varorna hängs direkt ut i butiken och det blir ingen returfrakt. Jag beställer helst kläder från en sån sida där jag kan returnera i butik. När det gäller inredning och liknande skickar jag i princip aldrig tillbaka däremot.
 
För aspekten som trådstarten tog upp så är det inget problem att ni handlar online istället för fysiskt, problemet är om ni returnerar mycket eftersom det då slängs nytillverkade saker.
Användaren som jag svarade på det inlägget verkade tycka att det var ett problem.
Jag returnerar inte mycket, jag har själv börjat kolla om man kan ta del av erbjudande om man tex byter storlek efter kampanjens slut, har sett att man kan få det på flera ställen numera. Innan har jag skickat efter flera storlekar när det varit ett bra pris och sedan returnerat de som inte passade.
Senast när jag köpte ett par skor, hade tillverkaren skrivit de är små i storleken och man skulle ta en sörre storlek. Det var de inte så de jag fick hem var för stora, så fick skicka tillbaka ett par och beställa hem en halv storlek mindre. Jag vet inte vad som tar mest, men åter igen var det felaktig/avsaknad av information från tillverkaren som gjorde att jag fick byta. Så för min del är mer mått och korrekt info jättebra för att kunna få rätt storlek direkt och på så sätt slippa byten. Hade tex axelmått och bystmått för själva plagget stått vid överdelar hade det varit lättare att hitta rätt.
 
Som jag redan skrivit i tråden brukar jag beställa mycket på till exempel HM och sen lämna tillbaka i butik. De varorna hängs direkt ut i butiken och det blir ingen returfrakt. Jag beställer helst kläder från en sån sida där jag kan returnera i butik. När det gäller inredning och liknande skickar jag i princip aldrig tillbaka däremot.

Det är bra 👍 Möjligheten att returnera i butik (och att man förstås också gör det sen) borde vara en faktor när vi väljer vilka nätbutiker vi handlar från, precis som att gratis frakt och retur är det för många idag. Allra helst då att det skulle vara obligatoriskt med en avgift vid retur, som ökar med mängden.
 
Användaren som jag svarade på det inlägget verkade tycka att det var ett problem.
Jag returnerar inte mycket, jag har själv börjat kolla om man kan ta del av erbjudande om man tex byter storlek efter kampanjens slut, har sett att man kan få det på flera ställen numera. Innan har jag skickat efter flera storlekar när det varit ett bra pris och sedan returnerat de som inte passade.
Senast när jag köpte ett par skor, hade tillverkaren skrivit de är små i storleken och man skulle ta en sörre storlek. Det var de inte så de jag fick hem var för stora, så fick skicka tillbaka ett par och beställa hem en halv storlek mindre. Jag vet inte vad som tar mest, men åter igen var det felaktig/avsaknad av information från tillverkaren som gjorde att jag fick byta. Så för min del är mer mått och korrekt info jättebra för att kunna få rätt storlek direkt och på så sätt slippa byten. Hade tex axelmått och bystmått för själva plagget stått vid överdelar hade det varit lättare att hitta rätt.

Även mängden saker vi köper och inte returnerar, och alla snabba enskilda leveranser alla dagar i veckan, har förstås också ett negativt avtryck, men där finns i alla fall ett (upplevt) behov. Det jag framförallt tycker borde vara en nobrainer är att vi måste få ett stopp på kasseringen av helt nyproducerade saker! Det är helt orimligt, och jag tycker att vi konsumenter borde kunna acceptera att vi får det lite jobbigare om det kan minska detta slöseri av jordens resurser.

Om returer alltid kostar en slant skulle det dels göra att konsumenterna tänker till innan de plockar på sig fler saker, och dels skulle det göra det mindre värt att returnera och att man istället själv ger till secondhand eller säljer.
 
Jag tänker på vissa av elektronikkedjorna har ju outlet, där man kan löpa tillbakalämnat till ett lägre pris. Så borde väl klädaffärerna också kunna ha?

Det gäller dock bara lite dyrare saker, mycket av kläder som säljs kostar bara någon eller några hundralappar. Det går inte att få ekonomi i att hantera sådana varor som returer. Om inte tvång fungerar (vilket man testat i Frankrike, att butiker måste ta emot eller ge direkt till secondhand, och det funkade inte så bra) så är enda lösningen att vi konsumenter tvingas agera på annat sätt.
 
Eller ocksa lobbar vi bara vara "governments" att gora som Frankrike och skapa en lag som forbjuder foretag att forstora varor som atersands utan tvingar dem att atervinna istallet.
Det skulle formodligen bli lite dyrare for konsumenten men det skulle definitivt bli battre for miljon.
 
Även mängden saker vi köper och inte returnerar, och alla snabba enskilda leveranser alla dagar i veckan, har förstås också ett negativt avtryck, men där finns i alla fall ett (upplevt) behov. Det jag framförallt tycker borde vara en nobrainer är att vi måste få ett stopp på kasseringen av helt nyproducerade saker! Det är helt orimligt, och jag tycker att vi konsumenter borde kunna acceptera att vi får det lite jobbigare om det kan minska detta slöseri av jordens resurser.

Om returer alltid kostar en slant skulle det dels göra att konsumenterna tänker till innan de plockar på sig fler saker, och dels skulle det göra det mindre värt att returnera och att man istället själv ger till secondhand eller säljer.
Men hur vet man om det man returnerar kasseras? Jag har svårt att tro att ett par skor i tusenkronorsklassen kasseras för det är provade i 10 sekunder. Däremot kan jag tänka mig att fast fashion (som jag inte beblandar mig med) gör det då det inte finns marginaler för den hanteringen. Köper jag begagnat som inte passar om det är från tex sellpy så returnerar jag inte utan försöker sälja vidare eller lämnar till en secondhandbutik som säljer med provision.
 
Men hur vet man om det man returnerar kasseras? Jag har svårt att tro att ett par skor i tusenkronorsklassen kasseras för det är provade i 10 sekunder. Däremot kan jag tänka mig att fast fashion (som jag inte beblandar mig med) gör det då det inte finns marginaler för den hanteringen. Köper jag begagnat som inte passar om det är från tex sellpy så returnerar jag inte utan försöker sälja vidare eller lämnar till en secondhandbutik som säljer med provision.

Man kan förstås aldrig helt säkert veta varken åt det ena eller andra hållet, men man kan nog utgå ifrån att det främst är varor under tusenlappen och inte de i 3-tusenkronorsklassen som kastas. Handlar man i de dyrare kategorierna så tänker jag att man å andra sidan inte heller är så känslig för en kostnad för frakt och returer. Det är nog främst de som handlar billigare varor som lockas av gratis frakt och retur, och särskilt de som redan vid köpet tänkt att de kommer att returnera en del av det de köper.
 
Här står lite om problematiken som uppstår med att returnera ska ut på andrahandsmarknaden:

https://www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen

Att komma åt problemet är dock inte helt enkelt, erfar Carl Dalhammar och hans kollegor efter att ha grävt i problemet. Ett förbud mot att slänga returer har införts i Frankrike, men är inte okomplicerat.

Om företag tvingas skänka osålda varor i nyskick till välgörenhet eller second hand devalveras värdet på företagens ordinarie utbud.

– Eller fem lastbilar fyllda med samma kläder, det finns ingen second hand-butik som kan ta emot det. Eller lågkvalitetsprodukter, som till exempel billiga hörlurar som kraschar ganska direkt, de vill man inte sälja på second hand överhuvudtaget, säger Carl Dalhammar.

Ja, varför skulle man betala fullpris för en vara när den finns billigare på secondhand? Särskilt när returerna bara ökar och ökar. Och det första företaget fick inga pengar alls eftersom de var tvungna att betala tillbaka till den första kunden...
 
En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger företagets kostnad för att ta emot returen, kontrollera, sortera, skicka till lager och låta varan gå till försäljning på nytt, så kasseras en stor del av alla returer som görs. (Kan leta fram en länk om någon inte tror mig, det har varit uppe i media för inte så länge sedan).

Snacka om waste...när en kund köper två olika färger eller modeller, så kastas den de inte väljer att behålla. Bränns upp antagligen, för numera byggs väl inte sopberg på samma sätt som förr.

Med tanke på hur otroligt billig frakt och returer ofta är, så uppmuntras kunderna till att köpa lite extra när de ändå gör en beställning. Man kan ju alltid skicka tillbaka...

Borde det vara otillåtet med gratis returer? Borde fraktkostnaden alltid öka med fler varor, för att minska lockelsen att plocka på sig saker man inte är säker på att man vill ha?

Vad mer kan göras för att vikta värdet på returnerade varor och kostnaden för att omhänderta dem, på ett annat sätt än idag, så att det inte lika många helt nytillverkade produkter kastas innan de ens använts?

Jag är en sån som aldrig överbeställer, men när jag som nyss här beställde ett par jeans, en jeanskjol, och en tygkjol från HM i min vanliga storlek 40, och tygkjolen motsvarar typ en strl i MAX 34 så är jag ganska nöjd att jag kan returnera. Skulle alla köra med samma mått i samma storlek så skulle det underlätta.
 
Jag är en sån som aldrig överbeställer, men när jag som nyss här beställde ett par jeans, en jeanskjol, och en tygkjol från HM i min vanliga storlek 40, och tygkjolen motsvarar typ en strl i MAX 34 så är jag ganska nöjd att jag kan returnera. Skulle alla köra med samma mått i samma storlek så skulle det underlätta.

Ja, oftast beställer man väl flera storlekar för att prova och skickar tillbaka därför. Vad jag trodde åtminstone.
 
Som jag redan skrivit i tråden brukar jag beställa mycket på till exempel HM och sen lämna tillbaka i butik. De varorna hängs direkt ut i butiken och det blir ingen returfrakt. Jag beställer helst kläder från en sån sida där jag kan returnera i butik. När det gäller inredning och liknande skickar jag i princip aldrig tillbaka däremot.

Är du säker på att de hängs ut direkt i butiken?
Jag menar HMs sortiment är ju ENORMT mycket större i online än i butik. Skulle de hänga ut alla returnerade onlineplagg i butiken skulle ju butikerna vara fulla med udda returnerade plagg som jag gissar blir rätt svårsålda..
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas tråden har hamnat rätt! Hur brukar ni göra när ni handlar på Hööks och grejerna inte passar? Det kan ju vara rätt stora och...
Svar
13
· Visningar
2 423
Senast: Iser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp