Varför är körbetten så ofta räfflade?

suberdoo

Trådstartare
Nu har jag frågat mig runt halva Sverige känns det som och fortfarande inte fått nått annat svar än att jo, de ser ut så.. Det verkar inte riktigt vara allmänt känt varför betten är räfflade, så nu vänder jag mig till kära buke för att se om någon här vet?

Det jag undrar över är:

Varför är de räfflade?

När började man räffla betten?
 
Jag har alltid fått för mig att det ska få struktur så det är inbjudande att ta tag i, typ som med rullar eller annat.
Ska bli spännande att höra om någon vet.
 
Jag har alltid fått för mig att det ska få struktur så det är inbjudande att ta tag i, typ som med rullar eller annat.
Ska bli spännande att höra om någon vet.
Låter bakvänt, skulle det vara skönt att bita tag med lanerna i något räfflat?
Också väldigt nyfiken nu!
 
Låter bakvänt, skulle det vara skönt att bita tag med lanerna i något räfflat?
Också väldigt nyfiken nu!

Målet är väl aldrig att hästen ska bita sig fast med varken laner eller tänder?
Det räfflade ligger inte på under- eller översidan utan frampå bettet.

Jag tänker mig att det ska ge struktur för att hästen ska vilja "leka" med bettet, dvs inte vilja bita fast.
 
De är ju oledade också så det mesta hamnar på tungan, inte lanerna.
Jag har hört.. att folk "har hört" att räfflorna ska göra bettet lite skarpare. Varför vet jag inte riktigt.. om det blir ojämt tryck på tungan på nåt vis kanske? Anläggningsytan blir ojämn?
Har man det räfflade bakåt så försvinner ju det räfflade så fort man tar i tygeln och bettet vrider sig. Då borde det inte ha någon effekt alls egentligen.

Men jag vet inte varför man började med räfflade bett. Har bara hört folk prata sådär om vad dom höst, ingen direkt sanning alltså.
 
Målet är väl aldrig att hästen ska bita sig fast med varken laner eller tänder?
Det räfflade ligger inte på under- eller översidan utan frampå bettet.

Jag tänker mig att det ska ge struktur för att hästen ska vilja "leka" med bettet, dvs inte vilja bita fast.
Jaha, har nog inte sett var det räfflade sitter.
Verkar helknäppt att ingen vet dock? :O
 
Målet är väl aldrig att hästen ska bita sig fast med varken laner eller tänder?
Det räfflade ligger inte på under- eller översidan utan frampå bettet.

Jag tänker mig att det ska ge struktur för att hästen ska vilja "leka" med bettet, dvs inte vilja bita fast.

Det räfflade ligger framåt i munnen så länge bettet ligger opåverkat, men när bettets vrids om så att skänklarna går bakåt -vid mer eller mindre kraftiga tömtag- så kommer ju också det räfflade på mundelen att vridas ner mot lanerna = sågtandseffekt mot benkammarna.

Bettet blir alltså rejält skarpt när man har stort tryck i tömmarna, annars inte.
 
Det räfflade ligger framåt i munnen så länge bettet ligger opåverkat, men när bettets vrids om så att skänklarna går bakåt -vid mer eller mindre kraftiga tömtag- så kommer ju också det räfflade på mundelen att vridas ner mot lanerna = sågtandseffekt mot benkammarna.

Bettet blir alltså rejält skarpt när man har stort tryck i tömmarna, annars inte.

Detta var vad jag fick som svar i helgen också.
 
Sorry att jag väcker en gammal tråd, men kände att det var onödigt att skapa en ny 😋.

Stämmer det att räfflorna inte alls påverkar hästen om man sätter bettet så att räfflorna pekar bakåt/in mot munnen/halsen/svalget på hästen?

Det har blivit dags för oss att testa "riktigt" körbett och det har varit ett litet helvete att hitta ett passande litet och smalt bett och det hade varit för skarpt för oss med räfflor men om det går att sätta bettet så dessa inte inverkar så är det ju inga problem.
 
Sorry att jag väcker en gammal tråd, men kände att det var onödigt att skapa en ny 😋.

Stämmer det att räfflorna inte alls påverkar hästen om man sätter bettet så att räfflorna pekar bakåt/in mot munnen/halsen/svalget på hästen?

Det har blivit dags för oss att testa "riktigt" körbett och det har varit ett litet helvete att hitta ett passande litet och smalt bett och det hade varit för skarpt för oss med räfflor men om det går att sätta bettet så dessa inte inverkar så är det ju inga problem.

Jag fattar inte hur du ska kunna sätta räfflorna så de inte fungerar som de är tänkta? De sitter ju där de sitter.
 
De går ofta att vända skänklarna och sätta bättet åt andra hållet. I annat fall är de skarpare permanent, finns de med.
 
De refflade bett jag sett har varit svagt böjda så de hade jag inte vågat vända på :/, och vänder man på ett Körbett med skaklar hamnar det ju "ut och in" med kinkedjans hake på fel sida.

Vad för bett är du ute efter? @annakg
 
De räfflade bett jag har haft har varit böjda uppåt(arched) så de har man kunnat vända på som man önskar. Kindkedjans hake har alltid varit flyttbar. Svårare dock om skänklarna varit lite utåtböjda.
Men det är främst postkandar jag sett som varit räfflade. Finns säkert i liverpoolvariant med.
Inget av de körbett jag använder är räfflat däremot, så inget svårt att få tag i ett utan räfflor. :)
 
Lite ödmjuka funderingar så där...då jag själv inte tävlingskör. men jag tycker det är lite förlegat att det är tillåtet med så skarpa bett som liverpool och postkandar även för lättklasskörning. Likaså inom bruksproven för kallblod. Ngt i grundutbildningen känns ju fel när en ska behöva betsla upp så starkt på unga hästar. Har full förståelse för det i spannkörning då det blir betydligt tungare att bromsa fyra hästar när det behövs.
I vilket fall som helst så finns det ju mellanskarpa bett som fungerar väl i körning också såsom jaktkandaret och kanske också pelham.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
336
Senast: Glimra
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 812
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 373
Senast: underensten
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp