Varför är padd så viktigt till permanentstoppad sadel?

ako

Trådstartare
Jag hänger just nu lite i sadelträsket 🤣. Undrar om någon vet varför det ska vara så viktigt att ha padd till en permanentstoppad sadel, även om den ligger bra utan? Vore intressant med en förklaring 😊.
 
Förklaringen jag har fått från en sadelutprovare är ett en permanentstoppad panel oftast är hårdare/fastare och tunnare i sig själv än en ullstoppad och särskilt när den är kall. Därför kan det vara bra att lägga till en stötdämpande padd mellan. Men med det sagt behöver ju sadeln isåfall vara utprovad med padd så det finns tillräckligt med plats för en😊
 
  • Gilla
Reactions: ako
Förklaringen jag har fått från en sadelutprovare är ett en permanentstoppad panel oftast är hårdare/fastare och tunnare i sig själv än en ullstoppad och särskilt när den är kall. Därför kan det vara bra att lägga till en stötdämpande padd mellan. Men med det sagt behöver ju sadeln isåfall vara utprovad med padd så det finns tillräckligt med plats för en😊
Min är utprovad med padd en gång i tiden men hästen är tjockare nu 🙈… sadelskrället ligger som en smäck utan padd…
 
Min är utprovad med padd en gång i tiden men hästen är tjockare nu 🙈… sadelskrället ligger som en smäck utan padd…
Det är nog inget problem att prova utan ett tag, särskilt såhär års när det är lite varmare. Jag hade en permanentstoppad som jag red med padd på till ena hästen och utan till den andra.
 
Det finns en uppsjö av permanent paneler. Bättre och riktigt dåliga beroende på vad den är uppbyggd av. Och hur den är utformad. Har varit med och slaktat en av de sämre varianterna. Ingen rolig syn.
 
Det finns en uppsjö av permanent paneler. Bättre och riktigt dåliga beroende på vad den är uppbyggd av. Och hur den är utformad. Har varit med och slaktat en av de sämre varianterna. Ingen rolig syn.
Det ts syftar på handlar inte om bra/dålig utan hur tunna panelerna är.
 
Det ts syftar på handlar inte om bra/dålig utan hur tunna panelerna är.
Många sadlar med paneler är just close contact och tunnare just för att komma närmare hästen.

De är egentligen inte gjorda för att rida med varje dag.
Att tänka på är att även paneler slits ut efter några år och kan behöva ett helpanelbyte. Vilket i praktiken extremt sällan görs.

Därav rekommendation om padd.

För att padden ska få tänkt effekt behöver du fundera på material - där studier visat att fårskinn skyddar överlägset bäst.
De är dock rätt tjocka och inte lätt att få plats med en sån padd under en redan välpassande sadel utan att påverka passformen.

Därav rekommendationen om att ifall du planerar att alltid ha padd så prova ut sadeln med padd från början.
 
Många sadlar med paneler är just close contact och tunnare just för att komma närmare hästen.

De är egentligen inte gjorda för att rida med varje dag.
Att tänka på är att även paneler slits ut efter några år och kan behöva ett helpanelbyte. Vilket i praktiken extremt sällan görs.

Därav rekommendation om padd.

För att padden ska få tänkt effekt behöver du fundera på material - där studier visat att fårskinn skyddar överlägset bäst.
De är dock rätt tjocka och inte lätt att få plats med en sån padd under en redan välpassande sadel utan att påverka passformen.

Därav rekommendationen om att ifall du planerar att alltid ha padd så prova ut sadeln med padd från början.
Det var denna info vi fick på sadelmakarkursen. Gick en liten 3 dagars där alla andra deltagare jobbade som sadelmakare. Close Contact är framtagen som tävlings sadel. En tunn panel av bra kvalitet utan vassa kanter är att föredra framför en svampig tjock panel av sämre kvalitet. En gelpad tack inte bort punkttryck under sadeln i nån större utsträckning. Sadeln måste ligga bra från början. Vilket är väldigt viktig på sadlar med paneler.
 
Många sadlar med paneler är just close contact och tunnare just för att komma närmare hästen.

De är egentligen inte gjorda för att rida med varje dag.
Att tänka på är att även paneler slits ut efter några år och kan behöva ett helpanelbyte. Vilket i praktiken extremt sällan görs.

Därav rekommendation om padd.

För att padden ska få tänkt effekt behöver du fundera på material - där studier visat att fårskinn skyddar överlägset bäst.
De är dock rätt tjocka och inte lätt att få plats med en sån padd under en redan välpassande sadel utan att påverka passformen.

Därav rekommendationen om att ifall du planerar att alltid ha padd så prova ut sadeln med padd från början.
Men hjälp! Det säljs ju hur mkt panelsadlar som helst, det låter ju jättekonstigt om de inte skulle tåla ridning varje dag… De flesta använder ju sin sadel mer än ”då och då”. Låter otroligt tycker jag?

Jag är själv jättenöjd med min Equipe Emporio, vilken jag haft i två år och som används 4 dagar per vecka. Jag har haft padd tidigare men då hästen är lite för tjock just nu ligger den bättre utan.
 
Senast ändrad:
Men hjälp! Det säljs ju hur mkt panelsadlar som helst, det låter ju jättekonstigt om de inte skulle tåla ridning varje dag… De flesta använder ju sin sadel mer än ”då och då”. Låter otroligt tycker jag?

Jag är själv jättenöjd med min Equipe Emporio, vilken jag haft i två år och som används 4 dagar per vecka. Jag har haft padd tidigare men då hästen är lite för tjock just nu ligger den bättre utan.
Jag tror man ska ta vissa saker med en nypa salt. Det finns väl olika läror, som i mycket annat. Sadelfolk kan ju dessutom vara rätt inbitna i vad som är rätt och fel, enligt deras eget perspektiv.
 
Men hjälp! Det säljs ju hur mkt panelsadlar som helst, det låter ju jättekonstigt om de inte skulle tåla ridning varje dag… De flesta använder ju sin sadel mer än ”då och då”. Låter otroligt tycker jag?

Jag är själv jättenöjd med min Equipe Emporio, vilken jag haft i två år och som används 4 dagar per vecka. Jag har haft padd tidigare men då hästen är lite för tjock just nu ligger den bättre utan.
Det finns paneler - och paneler.
Se orientalkattens inlägg ovan. Vissa av dessa paneler är så tunna att de inte är gjorda att ridas i mer än på tävlingar.
Vissa är tjocka men feldesignade så de ger tryckpunkter istället.

Problemet med hästar är att de förändras konstant i ryggen. Problemet med paneler är att de inte anpassar sig.

Har tyvärr inte koll på just Equipes paneler.
 
Jag tror man ska ta vissa saker med en nypa salt. Det finns väl olika läror, som i mycket annat. Sadelfolk kan ju dessutom vara rätt inbitna i vad som är rätt och fel, enligt deras eget perspektiv.
Absolut!

Men - alla är nog överens om att ifall man har en panelsadel måste man hålla ordentlig koll på vad som händer under den.
 
Man måste ju hålla koll på alla sadlar. Inget unikt för permanentpaneler.
Tyvärr väldigt vanligt att man missförstår att paneler inte behöver stoppas om regelbundet med att paneler är outslitliga. Liksom bildäck behöver de bytas med jämna mellanrum.

Förstått att du förstår det, men väljer ändå att skriva ut det i forumet då många söker information och läser. :up:
 
Detta är intressant tycker jag. Jag var i kontakt med ett företag som säljer mycket sadlar av olika märken och vi pratade om Childericsadlar. Det nämndes inget om att en padd skulle behövas eller att panelerna skulle bytas ofta eller att de inte skulle ridas i varje dag. Tvärtom så sa försäljaren att om man rider flera hästar varje dag i den så kanske panelerna behöver bytas ut efter ca 10-15 år. Vad är era tankar om detta?
 
Tyvärr väldigt vanligt att man missförstår att paneler inte behöver stoppas om regelbundet med att paneler är outslitliga. Liksom bildäck behöver de bytas med jämna mellanrum.

Förstått att du förstår det, men väljer ändå att skriva ut det i forumet då många söker information och läser. :up:
”Med jämna mellanrum” känns väl dock lite missvisande. De håller ju i ganska många år!
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 630
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: liiinnea
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
952
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
958
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp