Varför är travhästar illa omtyckta?

Med utseendet du beskriver har vi nog verkligen inte sett samma travhästar 😅.

Åringarna var dock inte direkta skönheter 😜.

De flesta travhästar jag sett är söta och fina, de flesta ridhästar med förresten.
Ofta tycker jag personligen att travhästarna ger ett vackrare helhetsintryck då de (ofta) får behålla lång man.
Sedan tycker jag i och för sig att exteriören och utseendet och storleken varierar enormt hos de varmblodstravare jag träffat.
 
Hur definierar du vettig i det här fallet?

Av min erfarenhet av ridträning av travhästar är det vanligt med en överilad skritt som är svår att få i balans och med bärkraft, traven kliver ofta förbi tyngdpunkten för att skjuta maximalt och galoppen kan vara svår att få ren hos många varmblodstravare (på kallblodssidan har jag för dåligt material att jämföra med, min egen och andra i ridträning kan nog inte räknas).
 
Så vettig med dressyr- och tävlingsglasögonen på? Alla är inte intresserade av dressyr och tävling.

Fast nej, det sa jag väl ändå inte? Jag är inte intresserad av tävling men jag rider ändå hellre på en häst med trevliga gångarter än på en ridtravare, även om jag så bara skulle vilja rida på "skogsmullenivå". Jag får ut mer ridglädje av det helt enkelt har jag insett, ledsen om det verkar sticka vissa i ögonen 🤷🏼‍♀️
 
Fast nej, det sa jag väl ändå inte? Jag är inte intresserad av tävling men jag rider ändå hellre på en häst med trevliga gångarter än på en ridtravare, även om jag så bara skulle vilja rida på "skogsmullenivå". Jag får ut mer ridglädje av det helt enkelt har jag insett, ledsen om det verkar sticka vissa i ögonen 🤷🏼‍♀️

Fast det kan ju vara vettig ridning även om det inte är vad du är intresserad av.
 
Fast det kan ju vara vettig ridning även om det inte är vad du är intresserad av.

Alltså va??? 😅

Jag har inte sagt ett endaste ord om vettig eller ovettig ridning. Jag pratar om gångarterna. Travare har generellt inte samma kvalitet på gångarter som hästar som är avlade för ridning har. Sen är det ju upp till var och en vad man vill rida för häst. Jag vill inte rida på travare.
 
Jag är rätt ringrostig vad gäller hästeriet, rider inte regelbundet och hänger inte alls med i hästvärlden.
En sak som förbryllar mig länge när jag t ex läst olika artiklar på Hippson är saker som
- Travhästar som ”mot alla odds” är bra på hoppning, vissa verkar knappt ha tränats i trav - varför skulle dom vara så usla på det? Det är stora hästar med långa ben? Vad i deras anatomi skiljer sig så kraftigt?
- Travhästar skulle vara fula, här fattar jag faktiskt ingenting, jag tycker typ alla travhästar ser ståtliga och fina ut

Jag förstår genuint inte vad det är med travhästar som anses vara så negativt? Kan någon vänlig själ förklara varför dom har så låg status?
Det är typ bara snobbiga ridmänniskor som ser ner på travare.
Majoriteten av ridmänniskor struntar i om du har en travare, hbl, fjording, fullblod eller islandshästar.

Men det går inte att komma ifrån att travare är avlade för att springa fort, så att rida dressyr med en travare kräver mer jobb än om man tex har ett halvblod, och hoppning beror på individer, visa travare är katastrofala hoppare, men många kan tävla hoppning på lättare nivå. Men som sagt krävs det mer av ryttaren för att få en travare att gå bra i dressyr och hoppning. Att hoppa 120 med en travare är svårare än om du köper en häst avlad för hoppning.

Travare kan se ut lite ut hur som helst eftersom man avlar på prestation och inte utseende. Så absolut att visa kan se väldigt "unika" ut och kan uppfattas "fula" av visa människor ;)
 
Fast det kan ju vara vettig ridning även om det inte är vad du är intresserad av.
Varför verkar du ta Oknytt svar så personligt? har du själv en ridtravare?

För det är helt okej för folk att säga att de inte vill ha en vis ras, finns massor med personer som aldrig skulle vilja ha en ridtravare, men det finns även massor med personer som inte vill ha en nordsvensk/fjording/islandshäst/fullblod(avlade för galopp), mfl.
Och det är okej, man måste inte själv vilja äga alla olika typer av hästraser, alla hästar/raser passar inte alla människor.
 
Jag tycker vbl travare är en av de allra bästa raserna när det gäller psyke. Dock skulle jag inte vilja ha en travare som ridhäst på grund av gångarterna, likadant som jag skulle välja bort en del andra raser av andra orsaker. Givetvis finns det en hel del fina travare med bra gångarter också.
Jag ser inte ner på travarna överhuvudtaget, men förstår vad du menar, då man ibland hör sådant. Det jag har sett i min omgivning är att en del gröna ryttare/nybörjare/rider på låg nivå köper sig en billig travare och ska göra om till ridhäst, det blir nästan alltid ett dåligt resultat (ridmässigt) eftersom ryttaren inte kan något vettigt. Det är ju inte travarens fel utan en viss typ av köpare som inte reder ut en såpass svår sak som att skola om eller rida in och utbilda hästen.
 
Varför verkar du ta Oknytt svar så personligt? har du själv en ridtravare?

För det är helt okej för folk att säga att de inte vill ha en vis ras, finns massor med personer som aldrig skulle vilja ha en ridtravare, men det finns även massor med personer som inte vill ha en nordsvensk/fjording/islandshäst/fullblod(avlade för galopp), mfl.
Och det är okej, man måste inte själv vilja äga alla olika typer av hästraser, alla hästar/raser passar inte alla människor.

Ja, det är helt ok att säga att man själv inte vill ha en ridtravare, att det inte tilltalar en. Men att påstå att de inter "vettiga" i ridningen är så allmänt uttryckt att det irriterar mig. När det egentligen handlar om att personen inte tycker att det är nåt för hen.

Det är som om jag skulle säga att det inte finns nåt halvblod som är vettigt mentalt bara för att jag personligen inte tilltalas av dem.
 
Travare kan se ut lite ut hur som helst eftersom man avlar på prestation och inte utseende. Så absolut att visa kan se väldigt "unika" ut och kan uppfattas "fula" av visa människor ;)
Vi kanske inte avlar på utseende, men vi väger absolut in exteriören när vi väljer hingst.
Har vi ett sto med mkt lång rygg försöker vi förstås välja en hingst som kan väga upp det. Likaså med beställning, höjd osv.
 
Det största problemet är väl egentligen något som många redan nämnt. Det tar massor av tid och kompetens att skola om en travare till att bli en vettig ridhäst. Både för ryttarens skull men också för hästens egen skull. Även om den bara ska lalla runt på uteritter så behöver den kunna balansera upp sig själv med ryttare, bära upp en ryttare och en annan uppsättning hjälper än vad den är van vid (om den körtränats). Hamnar hästen (mer eller mindre direkt från banan) hos Stina-Lotta 14år som bara ridit på ridskola innan så är chansen för att hästen får en vettig utbildning som ridhäst låg.

Vill man sedan komma längre så krävs ett enormt arbete, men visst går det. Dock mycket lättare med en häst som har lättare för sig. Men visst kan de bli vettiga ridhästar av travare också.

Å andra sidan så kan en del travare tölta så sådan kan mna ju alltid roa sig med om man har en travare med den genen.
 
Det är nog viktigt att ha lite extra koll på exteriören om/när man köper en travhäst som ridhäst, d.v.s. om man vill ha den till annat än skogsmulleridning
Det finns många travhästar som inte har jättelång rygg och som har större förutsättningar för den bärighet man vill ha i ridning.

Men allt fler tränare, både proffs och amatörer, tränar allsidigt och där ridning är en del av träningen - inklusive dressyrpass - så det går att hitta travare som är färdiga på travbanan men som har en ordentlig grund inför fortsatt ridutbildning.
 
Ja, det är helt ok att säga att man själv inte vill ha en ridtravare, att det inte tilltalar en. Men att påstå att de inter "vettiga" i ridningen är så allmänt uttryckt att det irriterar mig. När det egentligen handlar om att personen inte tycker att det är nåt för hen.

Det är som om jag skulle säga att det inte finns nåt halvblod som är vettigt mentalt bara för att jag personligen inte tilltalas av dem.

Fast nu menade inte @Oknytt att travare är ovettiga i ridningen, utan det handlade om hur de rör sig.

En travhäst kan tränas i att få ett bättre (och mer vettigt) sätt att röra sig när de bär upp en ryttare. Men, det rörelsemönstret kommer sällan naturligt och man kan kanske inte alltid, pga hästens egenskaper, nå hela vägen fram till bra ridning (om man så bara ska rida ut på en grundutbildad häst). @Lovisaleonora gav en bra förklaring ovan.

Det här tar inte bort att travhästar kan upplevas som trevliga och mjuka att rida. Däremot kan ryttare som fått känna på annat önska sig mer ridmässigt eftersom det också är roligt att rida en häst som har lätt för sig.
 
Ja, det är helt ok att säga att man själv inte vill ha en ridtravare, att det inte tilltalar en. Men att påstå att de inter "vettiga" i ridningen är så allmänt uttryckt att det irriterar mig. När det egentligen handlar om att personen inte tycker att det är nåt för hen.

Det är som om jag skulle säga att det inte finns nåt halvblod som är vettigt mentalt bara för att jag personligen inte tilltalas av dem.
Men @Oknytt har ju inte sagt att de inte är vettiga?
Öht är det väl ingen som haft något negativt att säga om temperamentet utan när oknytt säger att de inte ser vettiga ut i ridningen så syftar ju hen på att hur duktig ryttare man än sätter upp så ser de inte ut/blir de inte ridhästar på tävlingsnivå och det är väl inget att haka upp sig på?
 
Fast nu menade inte @Oknytt att travare är ovettiga i ridningen, utan det handlade om hur de rör sig.

En travhäst kan tränas i att få ett bättre (och mer vettigt) sätt att röra sig när de bär upp en ryttare. Men, det rörelsemönstret kommer sällan naturligt och man kan kanske inte alltid, pga hästens egenskaper, nå hela vägen fram till bra ridning (om man så bara ska rida ut på en grundutbildad häst). @Lovisaleonora gav en bra förklaring ovan.

Det här tar inte bort att travhästar kan upplevas som trevliga och mjuka att rida. Däremot kan ryttare som fått känna på annat önska sig mer ridmässigt eftersom det också är roligt att rida en häst som har lätt för sig.

Återigen, generalisering och bedömning efter dina personliga preferenser om vad som är bra ridning. Och att ha lätt för sig är så mycket mer än bara gångarter om man bara vill vara skogsmulle. Då är hästens huvud och mentalitet viktigare än gångarterna. Vad bra i ridningen innebär är olika för alla. För en del innebär det en gångartshäst som man kan rida dressyr på och för en annan en trevlig, stabil och trygg häst att rida trevliga rundor i skogen med. Nä, vill man rida dressyr så ska man inte skaffa en travare för de har lite för mycket mot sig där. Men att på det kriteriet döma ut travarna helt som ridhästar är att dra det för långt. Det finns många ryttare som helst av allt vill ha en snäll, trygg och stabil häst att rida ut med. Det kriterierna kan alla raser passa in på.
 
Men @Oknytt har ju inte sagt att de inte är vettiga?
Öht är det väl ingen som haft något negativt att säga om temperamentet utan när oknytt säger att de inte ser vettiga ut i ridningen så syftar ju hen på att hur duktig ryttare man än sätter upp så ser de inte ut/blir de inte ridhästar på tävlingsnivå och det är väl inget att haka upp sig på?

Fast nu säger hen att det inte handlar om ur tävlingssynpunkt utan om allmän ridning där hen t.o.m. inkluderade att de inte ens passade tillräckligt bra för skogsmulleridning. Det var det jag reagerade på. Att travare inte blir ideala dressyrhästar är inget konstigt.

Alla är inte tävlingsinriktade. Många vill bara ha en trevlig kompis att rida ut på. Utan några andra ambitioner än att man ska ha roligt tillsammans.
 
Vill man sedan komma längre så krävs ett enormt arbete, men visst går det. Dock mycket lättare med en häst som har lättare för sig. Men visst kan de bli vettiga ridhästar av travare också.

Jag tror att detta är en stor orsak till att travarna ibland har ett lite trist rykte.

Travarna är ofta billiga att köpa in, men då sällan med en stabil ridbakgrund utöver monté eller skogsridning.

Kunniga ryttare köper sällan travare då du förstår vilket arbete som krävs för att få dem ridbara på den nivån du vill träna/tävla. Dessutom har de ju rent praktiskt kroppen emot sig i många fall - det är inte bara en utbildningsfråga, utan även att de rent fysiskt har svårare att utföra många rörelser.

Så det finns en tendes att de ryttare som köper travare själva inte är särskilt kunniga, och då inte kan stötta upp eller träna på det sätt som kanske egentligen hade behövts. Därav ex trådar här med olika varianter av "hur ska jag lära min travare galoppera?" etc.

Jag brukar tycka om travares psyke, de jag mött är ofta välhanterade och väldigt käcka, vana att resa, att utsättas för lite av varje... men jag skulle inte heller välja en travare som ridhäst om den inte var väl omskolad i förväg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp