Varför är travhästar illa omtyckta?

Absolut att de kan ha större problem att bära sig i gångarter man önskar för ridning, däremot hänger det inte ihop med att de "hänger" sig på bettet.

Fast det är väl klart att det gör? I princip alla hästar jag träffat som haft exteriör som inte varit helt optimalt för dressyr och självbäring (även ridavlade hästar, och hästar med div. skadar, låsningar, etc.) har behövt/velat ha mera stöd i handen när man rider. Medan de som naturligt har väl undersatta bakben och rör sig i balans i alla gångarter aldrig "hänger" på bettet på samma sätt.
 
Har det hänt nyligen? Det känns rätt passé att tro att man inte behöver rida dressyr på hopphästar.
Min jämnåriga kompis tyckte/ tycker också det. Hennes hopphäst (mycket viktigt att det är en hopphäst, hästen har tävlat l:b) är lite äldre och ska inte behöva dressyra något, det är ju jobbigt... dock började hon iaf för ett tag sedan att rida lite mer dressyr (dressyr=hästen går på tygeln). Jag försökte säga att om hon rider hästen så att den bär sig bättre så håller den ju längre, men det verkade inte gå fram...
 
  • Gilla
Reactions: Bee
Så upplever jag att det är! Eftersom jag inte hoppar (pga ryggskada) och bara rider dressyr är det en del stallkompisar som inte vill ha råd av mig. Hoppfolket i mitt stall tycker inte att man ska rida så mycket dressyr eftersom de anser att det är skadligt för hästarna. Inte heller kan en hopphäst gå ett pass med dressyrsadel, enligt hoppfolket O_o vissa grupper har starka åsikter och det är ofta inte värt att diskutera med dem. Jag är tvärtom och om jag träffar någon som håller på med en annan gren blir de bombade med frågor:D älskar att kunna få kunskapsutbyte med andra människor och få tips eller idéer om hästhållning/träning.
Vad är det för konstigt hoppfolk? Det jag hör är snarare att en hopphäst ska vara genomriden, och den som tränarna oftast sätter som förebild när man ska rida är Marcus Ehning. Det är så man borde rida, liksom. Och så lydig och genomarbetad ska hästen vara.
 
Visa bifogad fil 79575Jag har inte läst hela tråden, men kan själv bidra med erfarenheter av min häst som var en travare :D jag fick mängder med konstiga frågor och kommentarer pga att min häst gjort en karriär på travbanan (han tävlade aktivt i trav och monté tills han var 11 år). Jag fick ofta frågan ”hur är det att rida en travare?” och kommentaren ”han rör sig fint, men synd att han är en travare”. Andra människor vallfärdade till vårt stall för att besöka min häst. Hittade ofta människor utanför hans hage eller box där folk stod och pratade, typ ”här har vi travhästen!”.

Stallkompisarna såg i början ner på min häst för att han inte kunde galoppera. De sa att vi aldrig skulle komma till någon tävlingsbana och aldrig någonsin göra något vettigt. Tji fick de här tjejerna för på en tävling hos grannstallet vann jag över de i en öppen 70 cm klass och de blev så snopna! Min storhäst på 165 cm var snabbare än deras B och C-ponnyer :rofl::angel: innan jag sålde min häst hade vi hoppat upp oss på 110 cm och LA/MSVC dressyr. Stallkompisarnas ponnyer kom aldrig runt LD/LC felfritt och fick strax över 55% på dressyrtävlingar. Antar att det var jag som fick sista skrattet gällande att komma någonstans:p


Jag skulle så gärna vilja köpa en till travare och utbilda. Mer välhanterade hästar får man leta efter. Lastning var aldrig ett problem, skoning var aldrig ett problem och min häst sprang och ställde sig vig haggrinden så fort han såg mig. Enda nackdelen är att många travare behöver mycket stöd i munnen när de rids, eftersom de på travbanan körs med mycket stöd i tömmen (det förklarade en som tränar travhästar för mig). Jag ser inte det egentligen som en nackdel, jag tycker om hästar som kan ha ett bra stöd i munnen och som man kan ha bra kontakt med.
Jag som hela mitt liv varit halvblodsnörd köpte mig en travare för två år sen. Han har sprungit in drygt 3 miljoner och gått som avelshingst i ett flertal länder i europa.

I början låg han på lite i handen och säljaren sa också att han bara galopperade i mjuk och djup sand. (Det spöregnade när jag provred så det blev bara att känna lite på bana och ute i skritt och trav.) Efter en vecka sökte han sig till handen och döm om min förvåning när han bjöd in till galopp på en hård grusväg. Hans högergalopp är riktigt trevlig, vänster kantig och han har förvånansvärt lätt att bära sig i traven. Jag brukar också få folk tysta genom att fatta galopp från skritt i form. Känns alltid bra. ;)

Däremot kan han tjafsa rejält med hovslagaren, vara grinig som få och ignorerar mig ofta (eller sitter i knät på mig, allt efter humör) i hagen. :D:angel:

Han har extremt mycket integritet och har så här två år senare börjat tycka det är okej att jag fjortispussar hysteriskt på honom. :love:

Det jag däremot kan skriva under på är att om jag var ute efter en häst att träna (inför tävling, träna hästen gör man väl alltid?!) och tävla så är inte en ridtravare vad jag skulle lägga mina pengar och min tid på.
 
Fast det är väl klart att det gör? I princip alla hästar jag träffat som haft exteriör som inte varit helt optimalt för dressyr och självbäring (även ridavlade hästar, och hästar med div. skadar, låsningar, etc.) har behövt/velat ha mera stöd i handen när man rider. Medan de som naturligt har väl undersatta bakben och rör sig i balans i alla gångarter aldrig "hänger" på bettet på samma sätt.
Fast grejen är ju det att travare som "hänger" på bettet gör det även när de körs.
Eller menar du att de inte kan bära sig själva även framför vagnen trots att det är avlade och tränade att gå framför vagn?
 
Det är jätteskillnad mellan bärighet och påskjut. Travare är tränade i och avlade för påskjut.
Min poäng är att hästarna som ofta "hänger" sig på bettet vid ridning oftast gör det även vid körning.
Så om man har en travare som är direkt från banan som "hänger" sig på bettet vid ridning är det inte pga att de är obalanserade, annars skulle det ju betyda att de är obalanserade även vid körning eftersom de gör samma sak vid körning. Utan det är för att travarna är tränade att göra så, och man måste lära om hästen.
 
Min poäng är att hästarna som ofta "hänger" sig på bettet vid ridning oftast gör det även vid körning.
Så om man har en travare som är direkt från banan som "hänger" sig på bettet vid ridning är det inte pga att de är obalanserade, annars skulle det ju betyda att de är obalanserade även vid körning eftersom de gör samma sak vid körning. Utan det är för att travarna är tränade att göra så, och man måste lära om hästen.
De är som sagt tränade för att skjuta på, inte bära sig, det ändrar sig inte för att man sätter sig på ryggen. Det är okej med att inte bära sig när hästen går framför en lätt vagn, men onödigt slitage under ryttare. Sen föredrar jag att slippa "bära" på hästen.
 
De är som sagt tränade för att skjuta på, inte bära sig, det ändrar sig inte för att man sätter sig på ryggen. Det är okej med att inte bära sig när hästen går framför en lätt vagn, men onödigt slitage under ryttare. Sen föredrar jag att slippa "bära" på hästen.
Förstår inte vad du vill säga?
Du verkar ju hålla med mig att travare som "hänger" på bettet gör det eftersom att de är tränade för att göra så på travet?

Om man tror att en travare "hänger" på bettet enbart för att den inte bär sig, och tror att detta kommer sluta av sig själv om man tränar så hästen blir mer bärig så blir det lite fel.
Eftersom hästen är tränar att "hänga" på bettet måste man lära om, att enbart träna bärighet kommer inte lösa problemet.
 
Fast grejen är ju det att travare som "hänger" på bettet gör det även när de körs.
Eller menar du att de inte kan bära sig själva även framför vagnen trots att det är avlade och tränade att gå framför vagn?

Enligt min definition (och alla dressyr-/exteriördomare jag känner) så bär de sig inte korrekt vare sig med eller utan vagn (eller ryttare), nej. En häst som inte är självbärig av natur kommer inte bli det för att man sätter en vagn bakom den.

Sedan så kommer givetvis träningsmetoder som innebär att hästen lär sig ha mycket stöd i handen förstärka problemet ytterligare.
 
Enligt min definition (och alla dressyr-/exteriördomare jag känner) så bär de sig inte korrekt vare sig med eller utan vagn (eller ryttare), nej. En häst som inte är självbärig av natur kommer inte bli det för att man sätter en vagn bakom den.

Sedan så kommer givetvis träningsmetoder som innebär att hästen lär sig ha mycket stöd i handen förstärka problemet ytterligare.
Det blir tokigt när travare är tränade att "hänga" på bettet och folk tror det räcker med att träna bärighet så kommer hästen sluta med ett inlärt beteende.
 
Så upplever jag att det är! Eftersom jag inte hoppar (pga ryggskada) och bara rider dressyr är det en del stallkompisar som inte vill ha råd av mig. Hoppfolket i mitt stall tycker inte att man ska rida så mycket dressyr eftersom de anser att det är skadligt för hästarna. Inte heller kan en hopphäst gå ett pass med dressyrsadel, enligt hoppfolket O_o vissa grupper har starka åsikter och det är ofta inte värt att diskutera med dem. Jag är tvärtom och om jag träffar någon som håller på med en annan gren blir de bombade med frågor:D älskar att kunna få kunskapsutbyte med andra människor och få tips eller idéer om hästhållning/träning.
Ofta finns ju mer respekt för ”andra lägers” kunskap ju högre utbildade folk är. Ofta är det ju de lite mer okunniga som har noll intresse/respekt för annat kunnande.

Biomekanik är biomekanik oavsett om man rider western eller enligt TR etc.
Och inlärning är inlärning etc.

En duktig hoppryttare skulle ju inte tycka att dressyr är onödigt eller rent av skadligt. Och visst fasen kan deras hästar gå med dressyrsadel.

Tyvärr har jag en del kollegor som är tränare inom annat än dressyr som är rätt skeptiska till mkt dressyrträning IOM att så många gör det fel och rider på ett vis som ger slitage. Tyvärr har många en sådan bild av dressyr, att det sliter. Och man tror att raka spår och rida ut är detsamma som mindre slitage än dressyr/bara uppbyggande. Obalans ger slitage. Och den obalansen framåt finns även om man rider rakt fram. En VB-travare kan ha väldigt svårt för att skyffla över vikten bakåt/samla sig IOM sin exteriör och rörelsemönster. Att kuta runt på framdelen ger slitage. Speciellt om man adderar ryttare och högre tempo.
 
Det blir tokigt när travare är tränade att "hänga" på bettet och folk tror det räcker med att träna bärighet så kommer hästen sluta med ett inlärt beteende.
Fast det hör ju ihop. Du kan inte få travaren eller annan häst bärig om den hänger i handen. För det innebär att den hänger på bogarna och ej är lösgjord och eftergiven.
Det du har för mkt i handen saknar du bak. Dvs har du mkt fram får du noll bak.
 
Rida ut innebär inte motsatsen till dressyr, det går alldeles utmärkt att göra samma övningar på en skogsväg eller ett fält. Det här med att i stort sett enbart rida på ridbanor är ett modern påfund och inget man höll på med förr. Och den typen av ridning sliter på hästarna, det har jag sett många exempel på med skadade hästar som följd.
 
Ofta finns ju mer respekt för ”andra lägers” kunskap ju högre utbildade folk är. Ofta är det ju de lite mer okunniga som har noll intresse/respekt för annat kunnande.

Biomekanik är biomekanik oavsett om man rider western eller enligt TR etc.
Och inlärning är inlärning etc.
Precis så upplever jag att det är.

Nästan all bristande respekt och onödiga kommentarer jag fått höra kommer från de som knappt startat en klubbtävling men tror sig vara experter inom andra grenar som de inte ens har sett i verkligheten. De som är högt utbildade brukar ta in kunskap och inspiration från olika håll och inte sitta fast i ett eget läger.
 
Precis så upplever jag att det är.

Nästan all bristande respekt och onödiga kommentarer jag fått höra kommer från de som knappt startat en klubbtävling men tror sig vara experter inom andra grenar som de inte ens har sett i verkligheten. De som är högt utbildade brukar ta in kunskap och inspiration från olika håll och inte sitta fast i ett eget läger.
Ibland kan det också vara tvärtom, att det behövs någon utifrån som inte är fast i ett tänk och teoretiserande som spårat ur för att kunna se på det hela med nyktra ögon, jämför med aveln inom en del hundraser t.ex.
 
Fast det hör ju ihop. Du kan inte få travaren eller annan häst bärig om den hänger i handen. För det innebär att den hänger på bogarna och ej är lösgjord och eftergiven.
Det du har för mkt i handen saknar du bak. Dvs har du mkt fram får du noll bak.
Fast om man enbart tränar bärighet och inte tränar om det inlärda beteenden så kommer man aldrig få hästen mjukare i handen. Man behöver förstå att det är ett inlärt beteende som man måste lära om och att det inte enbart kan ändras genom att träna bärighet.
 
Rida ut innebär inte motsatsen till dressyr, det går alldeles utmärkt att göra samma övningar på en skogsväg eller ett fält. Det här med att i stort sett enbart rida på ridbanor är ett modern påfund och inget man höll på med förr. Och den typen av ridning sliter på hästarna, det har jag sett många exempel på med skadade hästar som följd.
Självklart kan man rida dressyr ute. Problemet är de som tror att bara för att man är utanför en ridbana så är det uppbyggande/ej slitage. Många rider ju på platta vägar/stigar och tror att det är så mkt mer uppbyggande än ridbana.

Och nej, böjda spår sliter inte. Obalans sliter! Och de flesta kan inte balansera hästarna i sidled på böjt spår. Då blir obalansen slitage. Men det går alldeles utmärkt att lära sig kontrollera balansen i manken i sidled. Då kan man undvika vikt mot inner bog och det slitage det annars ger.
Visst är det bra att folk som inte kan rida i balans inte nöter på i obalansen. Men då ska man vara på det klara med att det är bristande förmåga att balansera hästen det handlar om. Och inte att böjda spår i sig är automatiskt skadliga.
Vi har ju också avlat fram känsligare hästar. Den äldre militärstammen tålde mer felridning.
Med det sagt är jag för att rida ut av många olika skäl. Men inte för att ridbana automatiskt innebär slitage/ej möjliggör uppbyggande träning.
 
Fast om man enbart tränar bärighet och inte tränar om det inlärda beteenden så kommer man aldrig få hästen mjukare i handen. Man behöver förstå att det är ett inlärt beteende som man måste lära om och att det inte enbart kan ändras genom att träna bärighet.
Hur menar du att du ska träna bärighet utan att jobba med korrekt respons på hjälperna?
Det är ju omöjligt att bara fokusera på bärighet. Hur ska du få till den träningen? Vad skulle göra hästen bärig?
Det hänger som sagt ihop.
 
Hur menar du att du ska träna bärighet utan att jobba med korrekt respons på hjälperna?
Det är ju omöjligt att bara fokusera på bärighet. Hur ska du få till den träningen? Vad skulle göra hästen bärig?
Det hänger som sagt ihop.
Jag har väl aldrig sagt att bärighet och korrekt respons på hjälperna inte hänger ihop?

Jag säger bara att travarna tror dem gör rätt när de "hänger" på bettet, de gör det inte för att de inte kan bära sig, de "hänger" på bettet för att de tror att det är vad ryttaren vill. Och du måste som ett första steg (samtidigt som man tränar annat) lära om och lära rätt = få hästen att förstå att "hänga" på bettet är inte längre det beteende vi vill ha.
Om du låter hästen springa runt och "hänga" på bettet, och tror den gör det för att den inte har bärighet, medans hästen springer runt och tror att den gör rätt och är duktig, då blir det svårt att komma vidare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp