Varför är travhästar illa omtyckta?

Jag har väl aldrig sagt att bärighet och korrekt respons på hjälperna inte hänger ihop?

Jag säger bara att travarna tror dem gör rätt när de "hänger" på bettet, de gör det inte för att de inte kan bära sig, de "hänger" på bettet för att de tror att det är vad ryttaren vill. Och du måste som ett första steg (samtidigt som man tränar annat) lära om och lära rätt = få hästen att förstå att "hänga" på bettet är inte längre det beteende vi vill ha.
Om du låter hästen springa runt och "hänga" på bettet, och tror den gör det för att den inte har bärighet, medans hästen springer runt och tror att den gör rätt och är duktig, då blir det svårt att komma vidare.
Hur lärs det ut att hästen ska hänga på bettet? Har själv jobbar inom travet, varit med och kört in och har en släkting som är travtränare och aldrig varit med om att det lärs ut att hänga på bettet.
 
Jag säger bara att travarna tror dem gör rätt när de "hänger" på bettet, de gör det inte för att de inte kan bära sig, de "hänger" på bettet för att de tror att det är vad ryttaren vill. Och du måste som ett första steg (samtidigt som man tränar annat) lära om och lära rätt = få hästen att förstå att "hänga" på bettet är inte längre det beteende vi vill ha.

Njaa....Har en hel del travfolk omkring mig och ingen lär sina hästar medvetet att hänga på bettet. Det kommer sig ju sekundärt av, precis som flera innan har påpekat att travarna är avlade för påskjut, inte bärighet.
 
Väldigt generellt: när man rider vill man ha ett lätt stöd i handen. Det lätta stödet känns nog rätt "tomt" i ett par långa tömmar. Travhästar har till 95% käk att "vila huvudet" i under loppen, därför är travhästen ofta van att lägga stor tyngd på bettet. Kusken vill ofta ha ett rejält stöd i tömmarna, därför körs hästarna ofta in på det sättet.

Sen har båda mina varmblod varit mycket fina i munnen när jag ridit. Men när jag satt vagn på stoet hade jag mycket häst i tömmarna. Så ja, många travhästar kan lägga sjukt mycket vikt i tyglarna när man håller på att skola om dom.
 
Väldigt generellt: när man rider vill man ha ett lätt stöd i handen. Det lätta stödet känns nog rätt "tomt" i ett par långa tömmar. Travhästar har till 95% käk att "vila huvudet" i under loppen, därför är travhästen ofta van att lägga stor tyngd på bettet. Kusken vill ofta ha ett rejält stöd i tömmarna, därför körs hästarna ofta in på det sättet.

Sen har båda mina varmblod varit mycket fina i munnen när jag ridit. Men när jag satt vagn på stoet hade jag mycket häst i tömmarna. Så ja, många travhästar kan lägga sjukt mycket vikt i tyglarna när man håller på att skola om dom.
Verkligen. Tog nog nästan 10 år för mig att helt bli av med hänget i tygeln med min travare. Å andra sidan har jag ridit många hängande halvblod också...
 
Nu vet jag att diskussionen pågått många sidor som jag inte läst men jag vill ändå dela med mig av mina erfarenheter. Jag har ju haft travare som ridhäst i snart 20 år och utifrån MIN individ så ser jag en mängd fördelar och nackdelar jämfört med många andra hästar jag ridit. Och visst ser jag det lite generellt hos andra travare jag träffat på.

+ Lyhördhet för hjälperna på ett sätt som jag faktiskt aldrig känt på någon annan häst. Men utan att vara överkänslig. Jag har alltid fått ett otroligt gensvar på alla hjälper - inte minst vikthjälperna.
+ Arbetsviljan och entusiasmen
+ Lättlärdheten. Hade faktiskt en dressyrtränare som påpekade att hon aldrig sett en häst som "fattade" poängen så snabbt och sedan försökte räkna ut själv vad som önskades framåt. Det är väldigt roligt att utbilda en sådan häst.
+ Stabiliteten. Trygg, utan att vara tråkig.

- Gångarterna Jag vet inte vad jag ska säga, de är usla, har alltid varit usla, och kommer vara usla ur ett ridbarhetsperspektiv. De är helt enkelt inte avlade för att trava och galoppera på ett bärigt vis och det tog orimligt lång tid att komma till en punkt där vi kunde galoppera på en volt exempelvis. Jag säger inte att det är omöjligt, men jag förstår inte heller varför man väljer själv att köpa en häst där man vet att man kommer få lägga flera år på att få gångarterna dugliga.

Så, hur tänker jag framåt? Om jag bara vill skogsmulla, absolut, då kan travare vara ett alternativ igen. Jag tycker de generellt är trevliga, vackra, och roliga hästar. men om jag har tränings- och tävlingsambitioner ser jag verkligen ingen som helst poäng med att köpa mig så mycket merjobb.
 
Ibland kan det också vara tvärtom, att det behövs någon utifrån som inte är fast i ett tänk och teoretiserande som spårat ur för att kunna se på det hela med nyktra ögon, jämför med aveln inom en del hundraser t.ex.
Visst kan det vara så, jag upplever det väldigt sällan jämfört med det jag skrev bara. Nu tänkte jag mig inom just denna tråd, ointressant att jämföra med hundavel. Jag upplever det som att de högre utbildade inom hästsporten mer sällan kommer med kommentarer åt andra just för att de har mer kunskap över gränserna och inte sitter fast i ett tänk lika hårt.
 
Som många andra skrivit.
Man ska ha rätt typ av häst till rätt användningsområde.
Vill man träna och tävla i högre klasser i ridsportens grenar är det ju självklart bäst att ha en häst som är avlad för detta i många generationer.
Travhästen är avlad för att trava väldigt fort framför en vagn och det är givetvis det den är bäst lämpad för. Sen kan vissa individer absolut passa utmärkt som ridhästar också, men merparten av dem är mest av skogsmullekvalitet.
Jag har en gång blivit idiotförklarad av en person som inte kunde förstå varför jag inte ville ha en fjording som hopphäst, för "det finns faktiskt fjordingar som hoppar Lätt A". Jag orkade inte ens försöka förklara... (Mitt mål då var att någon gång i livet starta svår klass i hoppning, hade tävlat det som då hette MsvB - numera 130...)
Jag har också blivit dumförklarad för att jag inte velat ha travare som promenadhäst, där min motivering är att travarnas rörelsemönster är fel för att vara bra för min kropps behov. Min ridning idag är min sjukgymnastik och jag vet ganska väl vad som är bra respektive inte lika bra för kroppen. Och även om det kanske skulle gå att hitta en enstaka travare som rör sig just så som jag behöver, så har jag sett tillräckligt många travhästar röra sig för att veta just att det inte är vad jag behöver.
Det handlar alltså inte om att jag inte tycker om travhästar, utan att det är fel häst för mitt behov.
 
Jag förstår inte varför det dyker uppå såna här trådar 365 dagar om året. Jag börjar tro att det är så att de som köper sig en ridtravare SJÄLVA skapar problemet med att de VILL TRO att alla hatar deras val av hästras.

Köp en häst, var nöjd med beslutet och älska hästarna av hela ert hjärta. Det gjorde jag och mitt hjärta kommer aldrig bli helt igen, trots att det är 8 år sedan hon lämnade mig.
 
Jag har väl aldrig sagt att bärighet och korrekt respons på hjälperna inte hänger ihop?

Jag säger bara att travarna tror dem gör rätt när de "hänger" på bettet, de gör det inte för att de inte kan bära sig, de "hänger" på bettet för att de tror att det är vad ryttaren vill. Och du måste som ett första steg (samtidigt som man tränar annat) lära om och lära rätt = få hästen att förstå att "hänga" på bettet är inte längre det beteende vi vill ha.
Om du låter hästen springa runt och "hänga" på bettet, och tror den gör det för att den inte har bärighet, medans hästen springer runt och tror att den gör rätt och är duktig, då blir det svårt att komma vidare.
Fast om man enbart tränar bärighet och inte tränar om det inlärda beteenden så kommer man aldrig få hästen mjukare i handen. Man behöver förstå att det är ett inlärt beteende som man måste lära om och att det inte enbart kan ändras genom att träna bärighet.
Inlägget ovan skriver du om att ”bara träna bärighet”. Och jag undrar hur fasen man gör det?
Det är ju en omöjlighet.
Så jag undrar hur du tränar ”bara bärighet” eftersom du skriver om sådan träning.
 
Köp en häst, var nöjd med beslutet och älska hästarna av hela ert hjärta.
Jag kan till viss del hålla med om ditt inlägg.
Men det jag citerat kräver att man köpt en häst som motsvarar de förväntningar man har på alla plan. Dvs både ridbarhet, utvecklingsbarhet och att man helt enkelt trivs ihop med hästen.
Om man inte trivs ihop med den häst man har köpt eller om förutsättningar eller ambitionsnivå förändras med tiden så ska man inte behöva känna skuld och skam för att man väljer att sälja den häst man har och köpa en annan som passar bättre. Det ska vara roligt att vara hästägare och om man inte trivs ihop med sin häst, oavsett varför, så får det aldrig bli så att man behåller den bara för att omgivningen anser att man inte får sälja hästen utan ska vara nöjd med den man har.
 
Jag kan till viss del hålla med om ditt inlägg.
Men det jag citerat kräver att man köpt en häst som motsvarar de förväntningar man har på alla plan. Dvs både ridbarhet, utvecklingsbarhet och att man helt enkelt trivs ihop med hästen.
Om man inte trivs ihop med den häst man har köpt eller om förutsättningar eller ambitionsnivå förändras med tiden så ska man inte behöva känna skuld och skam för att man väljer att sälja den häst man har och köpa en annan som passar bättre. Det ska vara roligt att vara hästägare och om man inte trivs ihop med sin häst, oavsett varför, så får det aldrig bli så att man behåller den bara för att omgivningen anser att man inte får sälja hästen utan ska vara nöjd med den man har.
Eh.... okey....

Har jag sagt något om just DET, i mitt inlägg. Det håller jag med om, att klickar man inte med hästen eller att något inträffar ska man givetvis inte skämmas för att sälja den.

Men just såna här travar trådar "varför hatar alla människor travare". De tar aldrig slut. Och jag tror inte att folk "hatar travare" - nu för tiden. Utan det är vi budgethästisar som faktiskt inte HAR världens krav på olympisk bärighet eller höjdhoppar utan helt enkelt nöjer oss med det våra pälsklingar håller för. :heart Och då känner jag bara att det är så tråkigt med att många i ridtravarvärlden prompt SKA ha rätt i att alla hatar deras häst, just för att det är en travare. :heart

Missförstå mig rätt. :)
 
Ja.

Du kanske inte menade så, men här läser jag att man SKA vara nöjd med sitt hästköp, oavsett vad man egentligen skulle vilja tycka om det.
Som sagt, det ar så du personligen läste det.

Själv svarade jag TS och rent allmänt på hur JAG ser det här med alla oändliga trådar med varför hatar alla människor ridtravare, så det var just den frågeställningen JAG svarade på.

Som jag skrev i mitt svar, till TS och rent allmänt. Jag tror inte att folk i allmänhet hatar ridtravare. :heart

Men då förstår jag hur DU läste det och hoppas jag har förtydligat hur JAG läst trådskaparens inlägg och svarat utifrån det.

Förlåt om jag var otydlig. :heart
 
Jag har haft en ridtravare som jag köpte ”direkt från banan” för att skola om till ridhäst. Hade hjälp av en fantastiskt duktig tränare som profilerat sig lite inom ridtravar-communityt och hon har själv en travhäst som hon tävlar MSV-dressyr med fina resultat.

Upplevde aldrig att någon tittade snett på oss eller såg ner på oss. Tvärt om fick vi ofta positiva reaktioner på att ”han var så fin” (trots att han då var travare, så visst, fördomar fanns det kanske).

Min häst hade fantastiskt fina kvaliteter och i många avseenden ett toppen-temperament. Men, och detta ska erkännas så här i efterhand, han var lite för skarp i skallen för mig. Jag är en vek och mesig person och han körde över mig ibland. Han var den typen som verkligen valde sina människor, och hade du inte den tryggheten i dig själv så blev han odräglig.
 

Bifogade filer

  • A4C49579-C695-45CB-8322-C87D1410225C.jpeg
    A4C49579-C695-45CB-8322-C87D1410225C.jpeg
    43,3 KB · Visningar: 46

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp