Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Jag har jobbat med detta hela mitt liv och dina siffror är ju helt befängda. Jag ska se om jag kan hitta statistik för antibiotikaanvändningen, men det vi vet är att Sverige är bäst i hela världen på att använda lite antibiotika till våra djur - jag tror den som kommer på "nästa" plats i EU använder flera gånger mer än oss.
Det stämmer. Men inte om man tittar på den del sålda mjölkkalvar som flyttas till en annan gård.
 
Ok. Då är jag filis, äggis, morotis, abborris, gäddis, palsternackis, rotselleris, salladis, rucolis, brödis, ankis, fåglis, köttis, kaninis, sniglis, peppris, saltis, ostis, fruktis, nötis, potatis, vinis, ölis, whiskis, kornis, vetis, isis, kryddis, lökis,
.... sjuhundra sidor senare..,
och till sist även gräddis.

Men då är det bara ett uselt begrepp. Fine for me.
Det är exakt det här nutiden handlar om, definitioner, ingen norm får existera, allt och alla ska definieras in i absurdum.
 
Jag har arbetat tio år som revisor inom ekologisk produktion och om någon hade presenterat kalvdödlighet på 33% hade den både blivit avstängd och anmäld till Länsstyrelsen.

Det är bara löjligt att tro att en bonde skulle bli anmäld till Länsstyrelsen för kalvdödlighet när samme tar ut veterinär får att få hjälp med det.

Överlag så finns det hos Länsstyrelsen , tyvärr, en högre tolerans vad gäller nötkreatur och dess mående. Jag har själv anmält en bonde 2 ggr nu för mindre kalvar ( utan x fodring och typ lite fibbla johannesörts bete) ala skelettmodell och inget händer.
 
De flesta mjölkkor går på trista beten under en kort tid och alltid nära sin enhet, det blir såklart begränsat med bete ( nära alltid vall ex), så det är liksom inte som på reklamen.
Jag jobbar som sagt i köttbranschen - på nötslakteri - så jag vet mycket väl att allt inte ser ut som i reklamen, men tack ändå. Det förändrar inte att de flesta gårdar idag har en välskött produktion med tillräckligt betesmark.

Att du väljer att t.ex diskutera en bonde som råkat ut för kalvdödlighet på 33-35 % - vilket är oerhört tragiskt och oekonomiskt - som om det vore någon slags norm är minst sagt missvisande.
 
Det är exakt det här nutiden handlar om, definitioner, ingen norm får existera, allt och alla ska definieras in i absurdum.
Fast varför kan det inte få finnas ett ord för köttätare?
Hur ska man annars kunna prata om den gruppen?
Greppar inte varför det är provocerande med slang för att någon äter kött. Finns ju ord för de som är straight trots att det är normen liksom.
 
Det är bara löjligt att tro att en bonde skulle bli anmäld till Länsstyrelsen för kalvdödlighet när samme tar ut veterinär får att få hjälp med det.

Överlag så finns det hos Länsstyrelsen , tyvärr, en högre tolerans vad gäller nötkreatur och dess mående. Jag har själv anmält en bonde 2 ggr nu för mindre kalvar ( utan x fodring och typ lite fibbla johannesörts bete) ala skelettmodell och inget händer.

Jag tycker det är lite intressant att du skriver att någon har "33% kalvdödlighet under ganska många år" i syfte att "göra ned" mjölkproduktion och sedan i inlägg efter inlägg försvarar den samme och kommer med flera rimliga förklaringar?

Jag hade, om det inte funnits väldigt bra förklaringar och det verkligen pågått under många år, anmält en sådan djurhållare, ja. Det är väl ändå mitt beslut och inte något som är löjligt att tro.

Sen kan jag inte låta bli att undra vad ni som ogillar mjölk- och köttproduktion egentligen tycker om konventionell hästhållning? Av de fem föl jag har fått i år så har fyra fått antibiotika. En av dem i snart två månader. Bara som en liten jämförelse. Och jag har fö inte behandlat något av mina lamm.
 
Jag tar inte på mig ansvaret för hätska diskussioner i frågan. Och jag har aldrig varit med om att, när man diskuterar privilegier och klassaspekter, någon skrattat åt det för att hon gjorde si eller så när hon var tio. Om du bara kan diskutera utifrån dig själv blir det rätt svårt att diskutera överhuvudtaget.
Du ansåg att det var privilegierat att bli vegetarian. Jag svarade dig att det inte alls behöver vara så och att det inte är så för mig och du fortsätter hävda att det är så. Vem ska jag utgå ifrån om inte mig själv när jag vet att det inte alls handlar om att vara privilegierad när du påstår att jag är previligerad som kunde sluta äta kött? Det blir så vidrigt absurt att hävda att om någon gör en sak så är hen privilegierad när det handlar om sådant här. Ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle kalla något i min uppväxt för privilegierat. Snarare fullständig misär. Att ingen som får matkassar av giving people vill ha vegetarisk mat är liksom ingen grund för att man är privilegierad om man har valt bort köttet. Det handlar inte alls om något privilege och absolut inte om några klassaspekter heller utan om helt andra saker. Det som är skrattretande är alltså att du menar att jag skulle vara privilegierad för att jag blev vegetarian när det är så långt ifrån sanningen man överhuvudtaget kan komma.
 
Du sprider anekdotiska missuppfattningar, som om det vore sanningar.

Så ser inte svenskt jordbruk ut.

Om just du besöker, låt säga Systembolaget i Vingåker, och tycker att sortimentet med äkta Champagne är klent, så säger det mer om sortimentet på systembutiken i Vingåker, än vad det säger om Systembolagets sortiment.

Så om du råkar åka förbi några naturbeten med islandshästar på, och ser några kor i trånga fållor, så betyder det enbart att du sett just det du sett, inte att visar någon sanning om svenskt lantbruk.
Jag tänker att man nog måste titta på statistik för landet för att få en rättvisande bild - hur det råkar se ut just där man bor säger kanske inte så mycket. Den landsbygd jag ser är full av små grupper köttkor på bete i kuperad, stenig mark där det knappast går att odla något vettigt. Den genomsnittliga köttbesättningen är vad jag förstår ganska liten, så det kanske är representativt, vad vet jag, men jag vet också att om jag åker till Skåne ser jordbrukslandskapet helt olika ut.
 
Du ansåg att det var privilegierat att bli vegetarian. Jag svarade dig att det inte alls behöver vara så och att det inte är så för mig och du fortsätter hävda att det är så. Vem ska jag utgå ifrån om inte mig själv när jag vet att det inte alls handlar om att vara privilegierad när du påstår att jag är previligerad som kunde sluta äta kött? Det blir så vidrigt absurt att hävda att om någon gör en sak så är hen privilegierad när det handlar om sådant här. Ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle kalla något i min uppväxt för privilegierat. Snarare fullständig misär. Att ingen som får matkassar av giving people vill ha vegetarisk mat är liksom ingen grund för att man är privilegierad om man har valt bort köttet. Det handlar inte alls om något privilege och absolut inte om några klassaspekter heller utan om helt andra saker. Det som är skrattretande är alltså att du menar att jag skulle vara privilegierad för att jag blev vegetarian när det är så långt ifrån sanningen man överhuvudtaget kan komma.
Jag har inte pratat om dig överhuvudtaget. Det är du som inte kan släppa blicken från dig själv.
 
Fast varför kan det inte få finnas ett ord för köttätare?
Hur ska man annars kunna prata om den gruppen?
Greppar inte varför det är provocerande med slang för att någon äter kött. Finns ju ord för de som är straight trots att det är normen liksom.
Människor är inte karnivorer av naturen, människor är omnivorer och allt annat är medvetna val. När du definierar människor som 'köttisar' är det 100% bara ett uselt nedsättande begrepp du använder för att poängtera EN del i en varierad kost. Lika nedsättande som att säga att du är en såndär 'kanin' vilket brukar innebära vegetarian och möjligtvis vegan (som ju är mer ett politiskt/principiellt val/ställningstagande än vegetarian)
Straigt är ett engelskt ord, i svenska språket säger man heterosexuell. Det utesluter samkönad sexualitet, men du (och många andra) använder även 'straight' som nedsättande definition som 'bakåtsträvande norm' i negativ bemärkelse.
 
I år hade vi 100% levande kalvar, förra året mer än 100%.
Kan du förklara för mig hur du räknar om du lyckats hålla mer än 100% levande kalvar?

Fast varför kan det inte få finnas ett ord för köttätare?
Hur ska man annars kunna prata om den gruppen?
Greppar inte varför det är provocerande med slang för att någon äter kött. Finns ju ord för de som är straight trots att det är normen liksom.
Det finns ett ord, carnevorer. Jag tror däremot inte någon i tråden är det utan de du argumenterar emot är omnivorer vilket redan har sagts ett antal gånger.
 
Alltså.. Jag är både vegan och psykiskt sjuk. Jag ser varken eller som en svaghet. Min veganism ser jag som en styrka, jag är normbrytande och följer mina ideologier. Min psykiska sjukdom ser jag just som en sjukdom och inte en svaghet.

När jag varit inlagd på psyk äter man tillsammans, och jag har bara träffat på två veganer av alla personer jag träffat när jag legat inne. Och jag har legat inne många gånger och långa perioder.
Och ändå så säger du dig vara förvånad över att folk äter kött? Du säger nu precis tvärt om.
 
:p
Fast varför kan det inte få finnas ett ord för köttätare?
Hur ska man annars kunna prata om den gruppen?
Greppar inte varför det är provocerande med slang för att någon äter kött. Finns ju ord för de som är straight trots att det är normen liksom.

"Allätare" kanske? Eftersom det kanske är så de flesta av oss definierar oss? Det känns liksom (för mig då) märkligt att bli definierad utifrån något som jag äter ett par gånger i veckan bara för att jag inte helt utesluter det. Men fine - är det viktigt för dig att poängtera att jag inte utesluter kött ur min kost så kan jag acceptera "köttätare" också. Men helst inte "köttis", jag är smått allergisk mot den typen av uttryck.... :p
 
:p

"Allätare" kanske? Eftersom det kanske är så de flesta av oss definierar oss? Det känns liksom (för mig då) märkligt att bli definierad utifrån något som jag äter ett par gånger i veckan bara för att jag inte helt utesluter det. Men fine - är det viktigt för dig att poängtera att jag inte utesluter kött ur min kost så kan jag acceptera "köttätare" också. Men helst inte "köttis", jag är smått allergisk mot den typen av uttryck.... :p
Vi är inte allätare. Vi äter inte as, vi måste tillaga vår (kött)mat. Vi är omnivorer, punkt. Sen har vissa valt smalare kost, då blir definitionen av dem annan. Punkt.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 123
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 653
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
485
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 944
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp