Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Du ansåg att det var privilegierat att bli vegetarian. Jag svarade dig att det inte alls behöver vara så och att det inte är så för mig och du fortsätter hävda att det är så. Vem ska jag utgå ifrån om inte mig själv när jag vet att det inte alls handlar om att vara privilegierad när du påstår att jag är previligerad som kunde sluta äta kött? Det blir så vidrigt absurt att hävda att om någon gör en sak så är hen privilegierad när det handlar om sådant här. Ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle kalla något i min uppväxt för privilegierat. Snarare fullständig misär. Att ingen som får matkassar av giving people vill ha vegetarisk mat är liksom ingen grund för att man är privilegierad om man har valt bort köttet. Det handlar inte alls om något privilege och absolut inte om några klassaspekter heller utan om helt andra saker. Det som är skrattretande är alltså att du menar att jag skulle vara privilegierad för att jag blev vegetarian när det är så långt ifrån sanningen man överhuvudtaget kan komma.

Även de som vi ser som mindre priviligierade här i Sverige är ur ett globalt perspektiv oerhört priviligierade. Att kunna välja vilken mat man äter - och välja bort mat - är, ur ett globalt och historiskt perspektiv, väldigt priviligierat. Det är inte så många generationer sedan det i Sverige var mer eller mindre omöjligt att livnära sig på vegetarisk/vegansk kost.
 
Sen kan jag inte låta bli att undra vad ni som ogillar mjölk- och köttproduktion egentligen tycker om konventionell hästhållning? Av de fem föl jag har fått i år så har fyra fått antibiotika. En av dem i snart två månader. Bara som en liten jämförelse. Och jag har fö inte behandlat något av mina lamm.

Då har jag varit otydlig, det är egentligen inte antibiotikabehandlingen jag diskuterar utan att mjölkkalvar har det så dåligt att de blir sjuka av det och måste behandlas.
 
Den språkliga betydelsen av omnivor är väl "en som äter allt"??
:confused:
Sorry, jag formulerade mig galet, min tanke som jag inte fick fram var att i allätarkonceptet omnivor räknas vi inte som köttätare i den betydelsen att vi kan definieras som köttätare som ordet 'köttisar' vill göra gällande. Det var inte riktat till dig egentligen. Ju. :)
 
Jag tycker det är lite intressant att du skriver att någon har "33% kalvdödlighet under ganska många år" i syfte att "göra ned" mjölkproduktion och sedan i inlägg efter inlägg försvarar den samme och kommer med flera rimliga förklaringar?
Ja mjölkproduktionens kalvar har det inte lätt, det är inte djurvänligt eller tycker du det? Systemet är på ett visst sätt, även "bra" bönder får in smittor, säljer kalvar som stressas till att bli sjuka etc.
 
Jasså??, föl går med sin moder, föl får stomjölk och föl behöver inte flytta från där den föddes och packas ihop med andra föl från andra ställen-så har många mjölkkalvar det, en jävla skillnad det måste du väl ändå tycka också???

Ja men min siffra för antibiotikabehandling i år t ex är ju mycket högre än 33%.
 
Det måste ju ätas upp inom en vecka, eller frysas ner och då tas upp = mer planering. Steker man kött som är kylskåpstempererat så blir det segt med, så helst ska det ju stå framme och bli rumstempererat = planering eller åtminstone tidsåtgång.

För min del är ju allt klart, det kan stå i skafferiet i månader om jag inte vill ha dem, och när jag sedan vill ha dem så är det bara att ta, direkt, utan minsta planering.
Du måste bara ha rätt att alla ska tycka och uppleva saker som du? Det är en vanesak snarare än en fråga om planering och tidsåtgång. Bara för att du anser det är mindre panering/tidsåtgång innebär inte att alla har samma erfarenhet. Det beror helt på vilka rutiner man har, vad man är van vid och vilken typ man man lagar. Jämför du söndagssteken (som jag tillagar max någon gång om året och den då räcker flera dagar) med, att värma en burk tomatsoppa tar givetvis steken längre tid.

Personligen lyckas jag ungefär lika bra med att ha grönsakerna som köttet i skafferiet, dvs inte alls. Det är sällan jag enbart använder varor enbart ur skafferiet oavsett om det är vegetariskt eller med kött/fisk. Jag vill ha färska grönsaker, mejeriprodukter och ost mm i maten. Konserver köper jag sällan.
 
För att svara på ursprungsfrågan så äter jag kött för att

1. Jag tycker det kött är gott
2. Av kulturella skäl. Dvs mat är starkt kopplat till traditioner och helgdagar.
3. Jag tror inte att världen skulle bli en bättre plats om alla var vegetarianer eller veganer.

Därmed inte sagt att det finns massor med köttindustrin som är problematiskt eller förfärligt och att människor generellt sett borde äta mycket mindre kött.

Jag har iaf skaffat mig några "principer" för mitt köttätande som jag försöker följa så långt som möjligt.

- Jag äter inte "onödigt" kött eller av slentrian. Det här är såklart väldigt subjektivt och bara jag bestämmer vad som är onödigt. Exempelvis äter jag inte köttpålägg eftersom jag tycker (lakto-ovo) vegetariska pålägg är minst lika goda och kött ger inget "extra". Alltså onödigt. Jag lagar alltid vegetariska pastarätter eftersom jag tycker det är minst lika gott som köttalternativ (dock äter jag om jag blir bjuden på).

- Vi köper bara svenskt kött. Typ parmaskinka och sånt blir ju utländskt men det är väldigt sällan jag äter sådant. En gång i kvartalet kanske eller ngt.

- Jag äter bara kött som jag vet var det kommer ifrån. Avstår om det känns tveksamt. Var nyligen en vecka i Polen och åt då enbart (lakto ovo)vegetariskt eftersom jag har dålig koll på djurhanteringen och var omöjligt att ha koll på ursprung.

- Vi räknar inte nitiskt men försöker ha som mål att hälften av alla middagar ska vara vegetariska. (matlådor till lunch så det blir samma fördelning, och frukostar är vegetariska).
 
- Jag äter bara kött som jag vet var det kommer ifrån. Avstår om det känns tveksamt. Var nyligen en vecka i Polen och åt då enbart (lakto ovo)vegetariskt eftersom jag har dålig koll på djurhanteringen och var omöjligt att ha koll på ursprung.

tar bara ditt inlägg, jag har faktiskt kontaktat Mac Donalds angående detta att inte har enbart svenska kött då de menar att " de köper svenskt kött om det finns tillgång" ( ej exakt citat) och jag hävdar att det finns tillräckligt i sverige. men det är dyrare.
 
Det var dödlighet inte behandlingsfrekvens, i just det stallet förstår inte riktigt vad den % har med dina fö l att göra men förklara till en som inte fattar.

Ja förlåt, jag tog fel siffra. Jag rättar mig själv, min procent blir betydligt högre än 50%.
 
Detta med hur fort det tar att laga maten är intressant.
För mig är snabbt tex
omelett, knäcka ägg och krydda sedan ner i pannan och fram med tomat och gurka.

Sallad, lite grönsaker/groddar/skott/ riva rotfrukt (inte allt i samma) och strösla på nötter och/ eller torkat kött.

Min tacos, steker på lite köttförs (har färdigt packat i frysen till 2-3 måltider) och krydda, under tiden köttfärsen står på spisen tar jag fram grönsaker. Det som inte används vid första tillfället åker in i kylen och bara att värma på till nästa gång.
 
Fast varför kan det inte få finnas ett ord för köttätare?
Hur ska man annars kunna prata om den gruppen?
Greppar inte varför det är provocerande med slang för att någon äter kött. Finns ju ord för de som är straight trots att det är normen liksom.
Måste du greppa?

Applicera detta på vilken diskussion som helst om läggning, hudfärg eller vad som helst så ser du många som använder "slang" och inte aaaaalls fattar vad som är problemet för de menar ju inget illa.

Det kanske inte du heller gör med ordet "köttis" men det är ändå ett ord som nästan uteslutande används till att tala illa om eller skamma folk som har kött i sin diet, så bara låt bli att använda det? Jag ser inte varför det ens skulle behövas ett ord för detta då det liksom är det naturliga utgångsläget.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 133
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 689
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 973
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp