Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Även de som vi ser som mindre priviligierade här i Sverige är ur ett globalt perspektiv oerhört priviligierade. Att kunna välja vilken mat man äter - och välja bort mat - är, ur ett globalt och historiskt perspektiv, väldigt priviligierat. Det är inte så många generationer sedan det i Sverige var mer eller mindre omöjligt att livnära sig på vegetarisk/vegansk kost.
Och det finns många ställen där det idag fortfarande är ett privilegium för välbeställda att äta kött varje dag. Jag skulle säga att det är extremt ovanligt med ett samhälle där de fattiga äter kött och bara de rika har råd med vegetabilier, det skulle i så fall vara samhällen där man lever på boskapsskötsel och varken odlar eller handlar. Det vanliga är väl tvärtom att när samhällen blir mer välbeställda ökar också köttkonsumtionen.
 
För mig känns det numera som att debatten om kornas klimatpåverkan har kidnappats av militanta veganer som glatt rapar ur sig vad för skit som helst för att andra ska följa deras etiska syn. Ja folk får gärna vara veganer men mycket inom veganrörelsen är total fanatism som leder till hot och våld vilket jag tycker är oerhört obehaglig.

Exakt så upplever jag det också. Tas ingen som helst hänsyn till vad kossor bidrar med! Framför allt inte ur ett kretsloppsperspektiv.

/Lizzie
 
Fast varför kan det inte få finnas ett ord för köttätare?
Hur ska man annars kunna prata om den gruppen?
Greppar inte varför det är provocerande med slang för att någon äter kött. Finns ju ord för de som är straight trots att det är normen liksom.
Det finna ingen eller så gott som ingen som endast ätter kött, man brukar referera till vegan, vegetarian, blandkostare, LCHF, medelhavsdiet etc inte svampätare, köttätare gurkätare etc.

Har du träffat på någon som bara äter kött?
 
Det finna ingen eller så gott som ingen som endast ätter kött, man brukar referera till vegan, vegetarian, blandkostare, LCHF, medelhavsdiet etc inte svampätare, köttätare gurkätare etc.

Har du träffat på någon som bara äter kött?

Det finns ingen carnivore diet. Hörde en intervju med en dam som var väldigt hard core och bara åt rått kött.
 
Det finna ingen eller så gott som ingen som endast ätter kött, man brukar referera till vegan, vegetarian, blandkostare, LCHF, medelhavsdiet etc inte svampätare, köttätare gurkätare etc.

Har du träffat på någon som bara äter kött?
Det har varit lite på tapeten med carnivore dieten, där man endast äter kött. Jag har läst om en del, sett på Instagram och hört någon radiointervju men aldrig träffat på någon.
 
Du måste bara ha rätt att alla ska tycka och uppleva saker som du? Det är en vanesak snarare än en fråga om planering och tidsåtgång. Bara för att du anser det är mindre panering/tidsåtgång innebär inte att alla har samma erfarenhet. Det beror helt på vilka rutiner man har, vad man är van vid och vilken typ man man lagar. Jämför du söndagssteken (som jag tillagar max någon gång om året och den då räcker flera dagar) med, att värma en burk tomatsoppa tar givetvis steken längre tid.

Personligen lyckas jag ungefär lika bra med att ha grönsakerna som köttet i skafferiet, dvs inte alls. Det är sällan jag enbart använder varor enbart ur skafferiet oavsett om det är vegetariskt eller med kött/fisk. Jag vill ha färska grönsaker, mejeriprodukter och ost mm i maten. Konserver köper jag sällan.
Du måste bara komma med personangrepp eller?

För mig blir det krångligare med kött, så är det. Att det skulle vara en vanesak stämmer inte. Jag har varit köttätare och fått kasta mängder med kött för att de blev dåliga innan jag blev sugen på just den rätten.

Att du inte upplever samma problem som mig är väl jättebra! Men varför känner du att du måste gå till angrepp mot mig för det?
 
Jag har faktiskt det, jag har ett par vänner som äter karnivordiet. Men det betyder inte att de är karnivorer, de väljer bara sån diet av olika orsaker.
Så i stort sett inget annat, ingen sås, inga tillbehör? Jag antar att de kryddar men de räknar jag inte riktigt.

Jag antar att det finns folk till allt, men det är i vart fall inte vanligt.
 
Så i stort sett inget annat, ingen sås, inga tillbehör? Jag antar att de kryddar men de räknar jag inte riktigt.

Jag antar att det finns folk till allt, men det är i vart fall inte vanligt.
Just så, inga tillbehör. Sen kan man lägga till vissa saker men de två jag känner äter karnivor av olika anledningar - den ena för hen har flera autoimmuna sjukdomar och den här dieten har ändrat hens liv från att ha varit sängliggande till att idag kunna springa maraton. Den andra gör det av helt andra skäl, där det till en stor del handlar om rena praktiska anledningar som jag inte kan gå in i detalj med här. Men ja, det är kött och inga tillbehör.
 
- Jag äter inte "onödigt" kött eller av slentrian. Det här är såklart väldigt subjektivt och bara jag bestämmer vad som är onödigt. Exempelvis äter jag inte köttpålägg eftersom jag tycker (lakto-ovo) vegetariska pålägg är minst lika goda och kött ger inget "extra". Alltså onödigt. Jag lagar alltid vegetariska pastarätter eftersom jag tycker det är minst lika gott som köttalternativ (dock äter jag om jag blir bjuden på).

Jag har nästan exakt samma principer som du har och jag tycker att den här är den viktigaste. Dels för att den drar ner köttätandet rätt mycket men också för att det blir minst lika normalt för mig att inte äta kött som att äta det. Och omställningen behöver inte bli särskilt drastisk. Det kan börja med att man lagar vegetarisk paj, lasagne och pastasås, som inte känns särskilt kontigt och där det finns många recept som inte känns udda alls även om man är van vid att dessa maträtter innehåller kött. Sedan är det rätt lätt att börja testa att byta ut köttet även i andra rätter och att pröva recept som är vegetariska i grunden.

Ikväll ska vi äta bönburgare, gjorda på svarta bönor. Det händer absolut att vi äter hamburgare gjorda på köttfärs också, men det känns lite fel att göra det på en vardag. Inställningen till vad som är "vanlig mat" har ändrats. Nu skulle det t ex kännas direkt konstigt att äta texmex med kött här hemma. Böndipp är så mycket godare och går minst lika snabbt att göra.
 
Jag har nästan exakt samma principer som du har och jag tycker att den här är den viktigaste. Dels för att den drar ner köttätandet rätt mycket men också för att det blir minst lika normalt för mig att inte äta kött som att äta det. Och omställningen behöver inte bli särskilt drastisk. Det kan börja med att man lagar vegetarisk paj, lasagne och pastasås, som inte känns särskilt kontigt och där det finns många recept som inte känns udda alls även om man är van vid att dessa maträtter innehåller kött. Sedan är det rätt lätt att börja testa att byta ut köttet även i andra rätter och att pröva recept som är vegetariska i grunden.

Ikväll ska vi äta bönburgare, gjorda på svarta bönor. Det händer absolut att vi äter hamburgare gjorda på köttfärs också, men det känns lite fel att göra det på en vardag. Inställningen till vad som är "vanlig mat" har ändrats. Nu skulle det t ex kännas direkt konstigt att äta texmex med kött här hemma. Böndipp är så mycket godare och går minst lika snabbt att göra.
"Minst lika gott" är ju också subjektivt. En stor anledning till att jag inte äter jättemycket vegetariskt är just för att jag tycker kött är gott och vegetariska "alternativ" ofta (men inte alltid) känns kanske likvärdigt, men sämre.
 
"Minst lika gott" är ju också subjektivt. En stor anledning till att jag inte äter jättemycket vegetariskt är just för att jag tycker kött är gott och vegetariska "alternativ" ofta (men inte alltid) känns kanske likvärdigt, men sämre.

För mig innebär likvärdig att alternativen är jämnbördiga, alltså att inget är sämre?
Men jag förstår din poäng. Om vegetariskt alltid vore lika bra som animaliskt skulle jag nog vara vegan eller åtminstone konsumera animaliska produkter ytterst sällan. Men förutom att jag också tycker att kött är gott och att det inte finns vegetariska ersättningar till alla rätter jag vill äta så finns det produkter där det helt enkelt inte finns några vegetariska alternativ som ens är värda namnet. Ost är en sådan.
 
"Minst lika gott" är ju också subjektivt. En stor anledning till att jag inte äter jättemycket vegetariskt är just för att jag tycker kött är gott och vegetariska "alternativ" ofta (men inte alltid) känns kanske likvärdigt, men sämre.
Jag tycker att ersättningsprodukterna som quarn, soja och ompf inte är så gott men det finns ju massvis med rätter där man inte ersätter kött utan det bara är en vegetarisk rätt
 
Jag gillar att ha variation i min matlagning, framför allt ska maten smaka gott och se aptitlig ut (i mina ögon).

Så här ser min matsedel ut för några dagar:
Squashbiffar med fetaost.
Kycklingen
Currydoftande köttfärsgryta med spaghetti
Parmalindad fläskfilé med potatis- och kantarellpytt
Räkor, grönsaker och dippsåser
Potatismosgratinerad älgskav
Kryddig korv med bönsallad

Alltså - bara för att man äter kött betyder inte att det är en köttbit och kokt potatis man äter.

Jag har jobbat ihop med flera vegetarianer under 10 års tid, och jag tycker de har haft vansinnigt trist mat med sig till jobbet. Samma grytor i en obestämbar färg. Jag har inga problem att äta vegetarisk mat, men i min värld går det inte att få till samma omväxling som när man är allätare.

Idag käkade vi Kabanoss med bönsallad. Salladen var kryddad med vinegrettisås. En riktigt god maträtt som säkert skulle funka utan korv, men inte i min mun. Men på bilden ser ni vegetarianer ett exempel på hur stor min köttmäng är i förhållande till grönsakerna.

Kan inte påstå att känner mig bekväm med utrycker "köttis" utan upplever det som nedsättande. Precis som att man är en sämre människa för att man inte valt att vara vegetarian.

20190822_183702.jpg

/Lizzie
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 119
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
465
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 934
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp