Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

parellikusken

Trådstartare
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen


Och här är det tvärtom. Känner bara ett fåtal vegeterianer/veganer och vill inte vara en själv.
Alla jag äter med, nästan alla, äter kött.

Jag har alltid varit gammaldags och kommer alltid vara. Däremot händer det att jag äter vegetariskt.
 
Och här är det tvärtom. Känner bara ett fåtal vegeterianer/veganer och vill inte vara en själv.
Alla jag äter med, nästan alla, äter kött.

Jag har alltid varit gammaldags och kommer alltid vara. Däremot händer det att jag äter vegetariskt.
Men känns det inte lite konstigt att äta djur när det går att ha en fullvärdig kost utan?

Då slipper djur lida och miljön mår bättre. Praktiskt.
 
Men känns det inte lite konstigt att äta djur när det går att ha en fullvärdig kost utan?

Då slipper djur lida och miljön mår bättre. Praktiskt.


Jag tycker inte djur lider för att jag äter dem, om jag väljer rätt. Du tycker det, jag gör det inte. Jag respekterar att du tycker som du gör det, jag antar att du respekterar att jag tycker som jag gör?

Att äta djur som går på bete t.ex främjar artmångfald i naturen, så jag anser att miljön på många sätt mår bättre av att äta t.ex nöt och får.

För mig känns det naturligt att äta kött, inte konstigt. Varför skulle det kännas konstigt för mig, menar du?
 
Jag tycker inte djur lider för att jag äter dem, om jag väljer rätt. Du tycker det, jag gör det inte. Jag respekterar att du tycker som du gör det, jag antar att du respekterar att jag tycker som jag gör?

Att äta djur som går på bete t.ex främjar artmångfald i naturen, så jag anser att miljön på många sätt mår bättre av att äta t.ex nöt och får.

För mig känns det naturligt att äta kött, inte konstigt. Varför skulle det kännas konstigt för mig, menar du?
Det känns konstigt att äta andra individer, att ta någons liv för att sedan äta upp den. För mig känns det surrealistiskt. Rätt så otäckt till och med.
 
Det känns konstigt att äta andra individer, att ta någons liv för att sedan äta upp den. För mig känns det surrealistiskt. Rätt så otäckt till och med.


Jo, men jag undrade varför det skulle vara konstigt för mig? Jag förstår inte varför det skulle vara konstigt för mig, bara för att det är det för dig.......det var ju nämligen det du frågade mig.

Jag är uppvuxen med att djur äter djur och att det är naturligt. Jag anser att vi är ett djur (allätare) och tycker inte det är konstigt alls och verkligen inte äckligt.
Apor (chimpanser) äter ju djur/kött ganska ofta och gärna, så för mig är inte steget långt därifrån.
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen
För att det är gott och en bra källa till protein.

Jag väljer kött med omsorg, äter bara svenskt och ofta "närodlat" så att säga. Har inte ens pyttelite dåligt samvete.
 
Jag ställer frågan lite annorlunda och undrar varför inte alla väljer ekologiska animaliska produkter, där djuren haft det lite bättre i sitt liv. T ex ägg från frigående höns ute, ekologiskt nötkött osv.

Jag undrar också varför vi inte kan äta mindre kött. Rekommendationen för att maten ska räcka till alla är betydligt mindre än det vi äter idag.

Jag är själv en stor skurk, och ska börja smyga in vegetariska köttbullar till barnen. Jag har redan börjat välja vegetariska Nuggets när vi äter på snabbmatsrestaurang. Men jag kan bli så mycket bättre!
 
Jag ställer frågan lite annorlunda och undrar varför inte alla väljer ekologiska animaliska produkter, där djuren haft det lite bättre i sitt liv. T ex ägg från frigående höns ute, ekologiskt nötkött osv.

Jag undrar också varför vi inte kan äta mindre kött. Rekommendationen för att maten ska räcka till alla är betydligt mindre än det vi äter idag.

Jag är själv en stor skurk, och ska börja smyga in vegetariska köttbullar till barnen. Jag har redan börjat välja vegetariska Nuggets när vi äter på snabbmatsrestaurang. Men jag kan bli så mycket bättre!
Enkla svaret: Det är för dyrt

Jag köper aldrig ekologiskt kött på ICA, det kostar alldeles för mycket utan där köper jag svenskt endast.

När möjlighet finns här köper jag direkt från köttbönder, då går det att få till ett rimligare pris eftersom du köper direkt från producenten, dessutom vet jag att djuren har det bra oavsett om uppfödningen räknas som ekologisk eller ej.

Det enda jag ibland känner lite dåligt samvete över är ägg. Jag köper lokalt men det är ändå en relativt stor gård. Hönsen har det okej men det är klart de blir pickade och liknande, det går helt enkelt inte att ha en större äggproduktion där djuren har det väldigt trevligt, i så fall måste man ha egna (eller känna någon som har) i en mycket, mycket mindre skala.

Ändå äter jag ägg för att det är en så pass viktig del i min kost, det finns liksom ingen bra ersättare. Så jag gör så gott jag kan helt enkelt och om jag i framtiden bor så att jag kan ha egna höns så kommer jag övergå till det.
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen
Om du aldrig äter med folk som äter kött så betyder det nog mest att du skulle kunna vidga din bekantskapskrets. ;) Siffrorna på hur många som är vegetarianer/veganer brukar vara variera och vara osäkra, men köttätarna är alltid i majoritet.
 
Jag håller med om att det är konstigt att mat på TV i 95% av fallen är en bit fisk eller kött med tillbehör.

(PS jag överlevde både 70- och 80-talen då åt vi ung 2/3 så mycket kött per capita. Vi äter 83,5 kg per person och år i Sverige - fisk och skaldjur oräknat)
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen

Enkla svaret är för att det är gott och tillför något i min kost.
Blir du, med tanke på att blandkostare är i majoritet, verkligen förvånad över att folk äter kött? Det låter faktiskt lite världsfrånvänt.
Ser jag till min omgivning så känner jag ett par vegetarianer men ingen i min närmaste krets.
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen


Om du aldrig äter med folk som äter kött så betyder det nog mest att du skulle kunna vidga din bekantskapskrets. ;) Siffrorna på hur många som är vegetarianer/veganer brukar vara variera och vara osäkra, men köttätarna är alltid i majoritet.

Det blir ju lite som att jag skulle säga att 100% av folk jag serverar äter vegetariskt/veganskt men utelämna att jag jobbar på en vegetarisk restaurang.

Nu gör jag inte det utan på en väldigt typisk engelsk pub och där beställer väldigt få något veg. När jag jobbade på tidigare jobbet med ett större vegutbud så var det kanske 10-20 st av 100 som åt veg.

Det känns för mig inte alls speciellt gammaldags eller daterat att äta kött, snarare tycker jag många försöker vara mer medvetna om vad de köper och att det ska vara djur som haft det bra, enligt svensk lagstiftning.
 
Jag håller med om att det är konstigt att mat på TV i 95% av fallen är en bit fisk eller kött med tillbehör.
Och att typ deltagare i matlagningsprogram står helt handfallna när det ska lagas vegetariskt för det har dom aaaaaldrig behövt göra innan.

För mig är det märkligt att folk kan gå genom livet utan att laga eller äta vegetariskt någon gång och iaf ha ett hum om vad det innebär, framförallt när det körs kampanjer för att minska köttätande och liknande (jag förstår alltså att folk väljer att äta kött men kan verkligen inte begripa hur vegetariskt är så främmande att det lika gärna kunnat handla om mat från yttre rymden för många).
 
Jag undrar också varför vi inte kan äta mindre kött. Rekommendationen för att maten ska räcka till alla är betydligt mindre än det vi äter idag.
Maten skulle redan räcka till alla om distributionen förbättrades och matsvinnet försvann. Sen ska vi inte glömma bort att vår import av vegetabilier från andra länder bidrar till utarmningen, giftspridandet och uttorkade vattendrag med stridigheter, svält och landsflykt.
 
Jag är till största delen vegetarian.
Men jag äter kött ibland och den enkla anledningen till det är för att jag ibland blir sugen på det.

Köttindustrin inom tex nöt är ju ändå bättre än mjölkindustrin, ägg, höns, gris osv osv. Så jag försöker äta nötkött främst när jag väl äter. Oftast äter jag då ekologisk oxfile som min svärmor har köpt, annars blir det sällan kött.

Ägg äter jag och jag önskar att jag visste något bra ställe i närheten, men tills vidare får det bli ekologiska ägg helt enkelt.

Att det är en annan varelse jag äter försöker jag tänka på när jag äter kött, man ska hedra djuret i tanken tänker jag. Men sedan så är det så mkt enklare att laga vegetarisk mat. Man behöver inte planera i förväg eller vara supernoga vid hanteringen av råvarorna. Man dör liksom inte av att man har skurit lök och paprika på samma skärbräda utan att diska det emellan.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 990
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp