Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Alltså, I'm all for en minskad köttkonsumtion i samhället, men att på riktigt inte förstå varför folk fortfarande äter kött känns fruktansvärt privilegierat och verklighetsfrånvänt. Lite som när borgare tycker att vadå bostadsbrist, det är väl bara att köpa en lägenhet åt ungen. Eller vadå fattiga kan inte spara för att det inte finns pengar i slutet på månaden, de får väl spara i början på månaden istället.

Alla har inte samma möjligheter som du har. Varken ekonomiskt, tidsmässigt, fysiskt eller intellektuellt.
 
Alltså, I'm all for en minskad köttkonsumtion i samhället, men att på riktigt inte förstå varför folk fortfarande äter kött känns fruktansvärt privilegierat och verklighetsfrånvänt. Lite som när borgare tycker att vadå bostadsbrist, det är väl bara att köpa en lägenhet åt ungen. Eller vadå fattiga kan inte spara för att det inte finns pengar i slutet på månaden, de får väl spara i början på månaden istället.

Alla har inte samma möjligheter som du har. Varken ekonomiskt, tidsmässigt, fysiskt eller intellektuellt.
Fast det är ju billigare att vara vegetarian än att äta kött, så det här förstår jag inte alls?
 
Kapar tråden lite och kollar om ngn har lite info att ge ang soja. Soja verkar ju ingå i många vegetariska alternativ. Är inte odling av soja ett hot mot miljön?
Har aldrig riktigt fattat det där men är dåligt påläst. Kan ngn upplysa mig?

För övrigt är det solklart att vi måste äta mindre kött i framtiden av miljöskäl. Däremot har ju människan alltid ätit kött, problemet är att vi idag gör det i för stor utsträckning och största problemet är den industriella köttproduktionen.
Sen tror jag att många fabrik/artificiellt framställda vegetariska produkter som är liksom konstgjorda substitut för kött inte är speciellt bra varken för oss eller för miljön. Vi borde äta mer ”rent” och närodlat. Sojabiffar med massa tillsatser som färdats runt jorden lär knappast vara bättre än närproducerat kött, rent krasst.
 
Enkla svaret: Det är för dyrt

Jag köper aldrig ekologiskt kött på ICA, det kostar alldeles för mycket utan där köper jag svenskt endast.

Vi äter vegetarisk mat några gånger i veckan och den är ofta billig. Då känns det inte orimligt att köpa det dyrare köttet. T ex köper vi aldrig vanlig kyckling, bara REKO.

Jag förstår att det inte alltid är lätt, inte minst när snabblagade köttalternativ är billigare om man står där som stressad, ensamstående förälder. Men min förhoppning är att kött börjar ses som mer av lite finare helgmat än något man äter slentrianmässigt till vardags.
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen
För att det är för gott och jag ser inget moraliskt fel på att äta djur så länge de har det bra tills dess. Djur äter andra djur.
 
Svåvida man inte är en vegan som lever enbart på vad det egna landet kan producera i veganväg; Varför väljer man att äta importerad mat, som flugits/åkt båt hit och sen transporterats långväga genom landet i lastbil? Har svårt att se miljönyttan i det jag..

Svensk natur och fauna behöver betesdjur och dessa betesdjur är utmärkt människoföda. Förutom att kött är väldigt gott, så innehåller kött också en väldigt massa nyttigheter, så varför avstå från att ta tillvara på det och på så vis öka importen och transporten av veganmat?

Jag äter mest viltkött och även där handlar det om förvaltning. Det går inte att ha obegränsat med vilt eftersom det är inte bra för biotoperna och faunan. Sen tillkommer problemet med människan, som gärna vill kunna åka omkring och breda ut sig i alla landets hörn = fler viltolyckor och undanträngande av de vilda djuren, som får mindre och mindre habitat.

Och hur man kan anse det vara förlegat och "gammaldags" att äta blandkost, när majoriteten av människor äter just blandkost är för mig en gåta.
 
Svåvida man inte är en vegan som lever enbart på vad det egna landet kan producera i veganväg; Varför väljer man att äta importerad mat, som flugits/åkt båt hit och sen transporterats långväga genom landet i lastbil? Har svårt att se miljönyttan i det jag..

Svensk natur och fauna behöver betesdjur och dessa betesdjur är utmärkt människoföda. Förutom att kött är väldigt gott, så innehåller kött också en väldigt massa nyttigheter, så varför avstå från att ta tillvara på det och på så vis öka importen och transporten av veganmat?

Jag äter mest viltkött och även där handlar det om förvaltning. Det går inte att ha obegränsat med vilt eftersom det är inte bra för biotoperna och faunan. Sen tillkommer problemet med människan, som gärna vill kunna åka omkring och breda ut sig i alla landets hörn = fler viltolyckor och undanträngande av de vilda djuren, som får mindre och mindre habitat.

Och hur man kan anse det vara förlegat och "gammaldags" att äta blandkost, när majoriteten av människor äter just blandkost är för mig en gåta.

Det hade varit intressant med ett typ ”uppdrag granskning” om produktionen av vegetariska och veganska produkter/halv-helfabrikat och deras inverkan på miljön från produktion till konsument! Tror att vi blir minst sagt lurade där, speciellt ur miljösynpunkt
 
Folk äter kött därför att köttätande är en del av vår kultur. Det svenska kökets smaker är till stor del baserade på kött och sedan får vi inte glömma att det är ett livsmedel som många tycker om och som ger en bra mättnadskänsla.

Jag tycker inte att det känns omodernt, inte alls delar på djuret i alla fall. Fläskfilé är väj lite ute men det kommer mer och mer andra detaljer på tallriken. Brorsan serverar både kycklingfötter och lammtestiklar på sin restaurang (vinkrog med nordiska smaker). Jag har varit pescetarian i snart 25 år men smakar på de nya detaljerna och kan konstatera att nöthjärta är otroligt mört och smakar som betydligt finare delar om det tillagas rätt.

Däremot är det vansinne att äta animalisk varje dag, och till alla mål. Ändå är det nog det vanligaste.
 
Men känns det inte lite konstigt att äta djur när det går att ha en fullvärdig kost utan?

Då slipper djur lida och miljön mår bättre. Praktiskt.
Det är svårt att nå en fullvärdig vegansk kost utan tillskott. Människan är av evolutionen skapad till en allätare.

Diskutera gärna de etiska frågorna om köttätande, men att hitta på saker om människans metabolism, blir lite löjligt.
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen
Så inskränkt! Gammaldags - du måste skoja?

Varför äter man inte kött? Vi är skapade att äta blandad kost. Sedan årmiljoner.
Jag äter den mat jag vill. Ser till att den är i mesta möjliga mån här- eller närproducerad. Ser ingen som helst anledning till att begränsa den från fisk. Eller från kött.

Vill man inte äta kött så låter man bli. Simple as that.
Jag vill äta kött.
Principer styr inte mitt matintag. Bara hänsynen till naturvård, etik och hälsa. Jag är uppfödd med kött- och mjölkboskap. Ser ingen som helst anledning till att övergå till endast växter.
 
Senast ändrad:
Jag har inga moraliska betänkligheter kring att äta ett djur.

Men jag tänker att vi ju behöver äta mindre kött. Mitt problem är att hitta alternativ som fungerar bra för mig. I min värd är inte rotfrukter (tex rödbetsbiffar) ett vettigt sustitut. Baljväxter klarar jag bara i begränsad mängd och soja vill jag inte äta mycket av. De alternativ som finns innehåller för mycket kolhydrater för att jag ska må bra av dem helt enkelt, alternativt så mättar de inte bra.
Laboratorieproducerat kött kan bli intressant om det fungerar bra.

Så när jag äter köttfritt nu är det ofta ägg och ost inblandat.
 
Nej!

Det är en möjlighet i den rika världen, men mycket svårt på andra håll. På vissa håll, är en vegetarisk diet helt omöjlig, t.ex. i arktiska områden.

Lever du på enbart lokalproducerad mat?

Å andra sidan är det nog fler fattiga i världen som äter vegetariskt baserad kost. Tänk typ ris, bönor och grönsaker. Detta äter många som bas i väldigt många kulturer. Det är en försvinnande liten andel människor som bor i arktiska områden och lever på val och säl liksom ;)
 
Kapar tråden lite och kollar om ngn har lite info att ge ang soja. Soja verkar ju ingå i många vegetariska alternativ. Är inte odling av soja ett hot mot miljön?
Har aldrig riktigt fattat det där men är dåligt påläst. Kan ngn upplysa mig?

För övrigt är det solklart att vi måste äta mindre kött i framtiden av miljöskäl. Däremot har ju människan alltid ätit kött, problemet är att vi idag gör det i för stor utsträckning och största problemet är den industriella köttproduktionen.
Sen tror jag att många fabrik/artificiellt framställda vegetariska produkter som är liksom konstgjorda substitut för kött inte är speciellt bra varken för oss eller för miljön. Vi borde äta mer ”rent” och närodlat. Sojabiffar med massa tillsatser som färdats runt jorden lär knappast vara bättre än närproducerat kött, rent krasst.
Mycket mer soja går till djurfoder även om det bara är en bråkdel av fodret till svenska nötkreatur, så oroar man sig över sojan är veganskt bättre (Jag har nollkoll på vad fjäderfä äter sedan man slutat med jättemycket fiskmjöl)
 
Mycket mer soja går till djurfoder även om det bara är en bråkdel av fodret till svenska nötkreatur, så oroar man sig över sojan är veganskt bättre (Jag har nollkoll på vad fjäderfä äter sedan man slutat med jättemycket fiskmjöl)

Bäst vore då att minimera intaget av odlad soja, oavsett vilken "väg" den tagit liksom?
Tänker att man borde äta lokal och närproducerade grönsaker/rotsaker i säsong, inte typ importerad sojafärs? Och naturligtvis närproducerat kött från frigående betesdjur (eller ännu hellre vilt)?
 
Kapar tråden lite och kollar om ngn har lite info att ge ang soja. Soja verkar ju ingå i många vegetariska alternativ. Är inte odling av soja ett hot mot miljön?
Har aldrig riktigt fattat det där men är dåligt påläst. Kan ngn upplysa mig?

För övrigt är det solklart att vi måste äta mindre kött i framtiden av miljöskäl. Däremot har ju människan alltid ätit kött, problemet är att vi idag gör det i för stor utsträckning och största problemet är den industriella köttproduktionen.
Sen tror jag att många fabrik/artificiellt framställda vegetariska produkter som är liksom konstgjorda substitut för kött inte är speciellt bra varken för oss eller för miljön. Vi borde äta mer ”rent” och närodlat. Sojabiffar med massa tillsatser som färdats runt jorden lär knappast vara bättre än närproducerat kött, rent krasst.
Jo odling av soja är ett hot mot miljön. Just därför är det bättre att äta sojan som den är än att låta den gå omvägen via ett djurs mage. En snitt köttbit har krävt betydligt mycket mer soja än vad en vegetarisk snitt måltid har gjort. Största miljöbovarna vad gäller soja är mjölkproducenterna och minsta är köttdjur och andra betesdjur.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 989
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 810
Senast: MiaMia
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp