Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Det här märket avses specifikt
Visa bifogad fil 35402
Du har säkert sett den i butiken.

Ofta används dock begreppet som samlingsnamn för korv med väldigt låg kötthalt, vilket på sätt och vis borde gynna klimatet att äta potatismjöl, potatisvintern, lök, bindväv och annat som annars slängs bort.

Lite samma som chicken nuggets, möjligtvis tveksamt livsmedel på vissa vis, men dess klimatsmarthet idag är svårt att ifrågasätta. Livsmedel på sånt som annars måste slängas/ gå till djurfoder.

Att slänga mindre av det vi producerar är bra.

Kuriosa och lätt OT men jag är bekant med sonen till den som tog fram receptet för Hot Dogs. Han skryter inte med det :D
 
Njae, det är rätt svårt för människor att äta timotej, ängsvingel, rödklöver, eller svartkämpar?

Det kan idisslare göra, och det är det vi utnyttjar.
Oj, det hade jag ingen aning om! Eller nåt.

För att slippa göra den där utläggningen, skrev jag just "i princip".

Större delen av den mark som kossors mat odlas på, duger gott till odling av människomat (iaf söder om Dalälven, norr om densamma är jag mindre klar över hur landskapet ser ut i detalj).
 
Fast hur vet du att vi inte tänker på vilka vegetabilier vi äter?
Dessutom äter ju köttisar grönsaker, gryn och bönor, varför skulle ni vara bättre än oss på ursprunget?
Jag kan givetvis bara veta vad jag själv äter, och stå för mina egna val. Det här är ingen tävling i vem som är bättre. Tycker bara att det ofta (inte alltid) blir lite skevt då vegetarianer/veganer pratar för sin sak - "att äta kött är skit och miljövådligt", punkt. ...men riktigt på riktigt så finns det många många aspekter som borde lyftas in i sådana argument. Som jag skrivit tidigare - en levande landsbygd, öppna landskap, växtskyddsmedels (och vatten-)användningen osv osv. Det är inte alls så svart eller vitt som många verkar tro.
 
Gäller inte den där frågan oavsett vad man serverar för mat? Jag har ju alltid, när jag serverar mat, frågat om det är något besökarna inte äter för att hitta något alla kan äta utan problem.
Jovars. Men just kött som central del av måltiden har trendat över helt i min närhet. Därför frågar jag just om köttet, om jag planerar en sådan måltid. (Gås på Mårten Gås och lamm på Eid al-fitr, tex.)

Då frågar jag även såna jag känner väl, tex väl nog för att veta om de tål baljväxter och nötter, eller inte.
 
Ja precis? Bara för att något avviker från det normala betyder inte det per automatik att det är något negativt.
Vart vill du komma?

Först säger du att kött är norm för att det är normalt. Sen nästa självklarhet: normavvikelser behöver inte vara negativt. Nej, givetvis inte. Men i den här tråden ser vi många konstiga ifrågasättanden av den normavvikelse som vegosar står för.
 
Det finns väldigt många som har annat i huvudet dagligen än hur de ska ställa om familjens kost till miljösmart, som har fullt sjå med att få ihop vardagen och gör som de är vana vid: ger barnen skinksmörgås, korv stroganoff och fiskpinnar.

Matkassarna som Giving People efterlyser är väldigt sällan vegetariska. Det är inte de privilegierade familjerna som vänder sig dit.
Okej. Ja det är en helt annan frågeställning än vad som var frågeställningen för mig som ju bara hade fullt sjå med att överleva på andra sätt. Det är också lite kärnan i att diskussionerna blir så hätska. Folk tror att det är ett så jättestort val att sluta äta kött och att det är så enormt besvärligt när det faktiskt inte är så alla gånger. Folk tar förgivet att man som vegetarian hatar alla som äter kött vilket sällan är fallet och många tar förgivet att man är miltant vegan eller har slutat äta kött för miljöns skull och egentligen vill äta kött vilket inte alls alltid är fallet men det är såklart de som hörs och syns mest. Vi som liksom jag har varit vegetarianer sedan länge står ganska häpna och ser på hur enormt stort det här är för vissa när det faktiskt är ett enkelt och personligt val som har gjort att vi slutade äta kött. Att kalla det previligerat att sluta äta kött blir skrattretande för en sådan som mig för det har inget att göra med att jag skulle vara privilegierad överhuvudtaget för (tyvärr) tillhör jag inte den kategorin människor som är eller har varit det.
 
Oj, det hade jag ingen aning om! Eller nåt.

För att slippa göra den där utläggningen, skrev jag just "i princip".

Större delen av den mark som kossors mat odlas på, duger gott till odling av människomat (iaf söder om Dalälven, norr om densamma är jag mindre klar över hur landskapet ser ut i detalj).

Fast det där är verkligen inte sant. Du borde nog göra ett studiebesök på den svenska landsbygden. Du behöver verkligen inte "norr om Dalälven" för att stora delar av arealen ska lämpa sig bäst för gräsproduktion.

Utöver det måste man (detta är svar till många i tråden) förstå skillnaden på skörd för humankonsumtion och skörd för foder. Även om vi skulle kunna leva på den spannmål som används till foder så är den av väsentligt lägre kvalitet. Det är till stora delar t ex korn som inte duger till malt, vete som inte duger till bröd osv. Det finns en anledning till att man särskiljer brödspannmål från foderspannmål (och den sämsta eldas). Därutöver utfodras ofta med rester från tillverkning av rapsolja och socker. Det råder stor okunskap om vad djur faktiskt äter!

Ja, det är mycket mer resurseffektivt att äta vegetabilier direkt, istället för att låta dem passera ett djur. I de allra flesta fall. Men allt som blir över från produktion av humangrödor är enligt min uppfattning absolut bäst att låta passera ett djur för förädling. Ett stort hot mot både klimat och livsmedelsförsörjning är svinnet, det behöver vi göra något drastiskt åt. Enligt IPCC-rapporten om markanvändning som kom för ett par veckor sen försvinner 30% av maten vi producerar (rakt över, hos oss i "väst" mest i hushållet och på många andra håll redan vid skörd eftersom logistiken är bristfällig, men kvantiteten är den samma).

Vi bör definitivt äta mindre kött men det viktigaste är att TÄNKA EFTER vad och hur man äter.
 
Jag vet inte hur det ser ut runt er andra, men kring mig är det tveklöst så att vegetarianer och veganer är bland de som har bäst koll på klimat- och miljöavtrycket även hos frukt och grönt. De äter inte influgen mat från andra sidan jorden.

Den där frossan i avocado, mandlar och importerade bär året runt, ser jag mest av i lchf-inriktade recept, oavsett om kött ingår eller inte.

Jag själv och andra omnivorer som äter bara lite kött, veganer och vegetarianer omlring mig, äter mycket sällan eller aldrig tex avocado eller influgna hallon i januari.
 
Okej. Ja det är en helt annan frågeställning än vad som var frågeställningen för mig som ju bara hade fullt sjå med att överleva på andra sätt. Det är också lite kärnan i att diskussionerna blir så hätska. Folk tror att det är ett så jättestort val att sluta äta kött och att det är så enormt besvärligt när det faktiskt inte är så alla gånger. Folk tar förgivet att man som vegetarian hatar alla som äter kött vilket sällan är fallet och många tar förgivet att man är miltant vegan eller har slutat äta kött för miljöns skull och egentligen vill äta kött vilket inte alls alltid är fallet men det är såklart de som hörs och syns mest. Vi som liksom jag har varit vegetarianer sedan länge står ganska häpna och ser på hur enormt stort det här är för vissa när det faktiskt är ett enkelt och personligt val som har gjort att vi slutade äta kött. Att kalla det previligerat att sluta äta kött blir skrattretande för en sådan som mig för det har inget att göra med att jag skulle vara privilegierad överhuvudtaget för (tyvärr) tillhör jag inte den kategorin människor som är eller har varit det.
Jag tar inte på mig ansvaret för hätska diskussioner i frågan. Och jag har aldrig varit med om att, när man diskuterar privilegier och klassaspekter, någon skrattat åt det för att hon gjorde si eller så när hon var tio. Om du bara kan diskutera utifrån dig själv blir det rätt svårt att diskutera överhuvudtaget.
 
Fast det där är verkligen inte sant. Du borde nog göra ett studiebesök på den svenska landsbygden. Du behöver verkligen inte "norr om Dalälven" för att stora delar av arealen ska lämpa sig bäst för gräsproduktion.

Utöver det måste man (detta är svar till många i tråden) förstå skillnaden på skörd för humankonsumtion och skörd för foder. Även om vi skulle kunna leva på den spannmål som används till foder så är den av väsentligt lägre kvalitet. Det är till stora delar t ex korn som inte duger till malt, vete som inte duger till bröd osv. Det finns en anledning till att man särskiljer brödspannmål från foderspannmål (och den sämsta eldas). Därutöver utfodras ofta med rester från tillverkning av rapsolja och socker. Det råder stor okunskap om vad djur faktiskt äter!

Ja, det är mycket mer resurseffektivt att äta vegetabilier direkt, istället för att låta dem passera ett djur. I de allra flesta fall. Men allt som blir över från produktion av humangrödor är enligt min uppfattning absolut bäst att låta passera ett djur för förädling. Ett stort hot mot både klimat och livsmedelsförsörjning är svinnet, det behöver vi göra något drastiskt åt. Enligt IPCC-rapporten om markanvändning som kom för ett par veckor sen försvinner 30% av maten vi producerar (rakt över, hos oss i "väst" mest i hushållet och på många andra håll redan vid skörd eftersom logistiken är bristfällig, men kvantiteten är den samma).

Vi bör definitivt äta mindre kött men det viktigaste är att TÄNKA EFTER vad och hur man äter.
Jag är på landsbygden varje dag. Vid globalt sett superbra åkerjord, mätt i tex veteekvivalenter. Där växer djurfoder. (Norr om Dalälven vet jag som sagt nästan inget om.)

De naturbeten jag känner till i min relativa närhet, betas av islandshästar, herefordkor och får. Knappast delar av storskalig livsmedelsproduktion.

Vanliga kossor går på åkermark, vall, ofta i så pass små hagar att de många kor som går där absolut inte lever på bete. Pga vall, handlar det heller inte om att gynna ängsfloran. Det finns ingen, och fanns den vore den nedtrampad. Åkermark, helt enkelt.
 
Jag äter kött för att jag tycker det är gott helt enkelt. Har inga etiska problem med det så länge det är bra producerat.
Jag är kräsen, orimligt kräsen och det är mycket sällan jag hittar vegetariska recept som faller mig i smaken.
Jag tillhör även de oduktiga som i princip lever på hel och halvfabrikat. Då ersätter jag gärna kött som med substitut, tex Quorn istället för kyckling, veggieschnitzel, qournpinnar istället för fiskpinnar osv.

Men det finns inte en chans att jag skulle blötlägga bönor, koka egen tomatsås osv, skulle få kasta skiten och sen äta Denniskorv ändå 😅

Sen äter jag vegetariskt som pannkakor, ugnspannkaka, falafel, grillad halloumi osv men inte som aktivt val att idag ska jag äta veg utan idag är jag sugen på detta.

Ps
Gillar flintastek och potatissallad.
Nu ska hag krypa tillbaka in under min sten från 1993
 
Jag är på landsbygden varje dag. Vid globalt sett superbra åkerjord, mätt i tex veteekvivalenter. Där växer djurfoder. (Norr om Dalälven vet jag som sagt nästan inget om.)

De naturbeten jag känner till i min relativa närhet, betas av islandshästar, herefordkor och får. Knappast delar av storskalig livsmedelsproduktion.

Vanliga kossor går på åkermark, vall, ofta i så pass små hagar att de många kor som går där absolut inte lever på bete. Pga vall, handlar det heller inte om att gynna ängsfloran. Det finns ingen, och fanns den vore den nedtrampad. Åkermark, helt enkelt.

Det du skriver både här och ibland annars visar att du kan otroligt lite om svensk livsmedelsproduktion. Vilket är synd, eftersom du är en smart person men för mig - och säkert många andra - därför blir helt obsolet i de här diskussionerna.
 
Ska jag räkna upp alla rätter nu? :rofl:

Nä, lite för tidigt på morgonen för det. Just så öppna frågor har jag svårt för, helt plötsligt kommer jag inte ihåg en enda rätt jag någonsin har ätit :rofl::rofl::rofl::rofl:
Mest nyfiken på vilka ingredienser du alltid har hemma som det blixtsnabbt går att fixa ihop en vettig vegetarisk/vegansk rätt av.
 
Mest nyfiken på vilka ingredienser du alltid har hemma som det blixtsnabbt går att fixa ihop en vettig vegetarisk/vegansk rätt av.
Bönor och kikärtor är väl det som proteindelen består av. Sedan som alla andra, pasta, ris, potatis. Krossade tomater, grädde i olika former.

Sedan har jag även halvfabrikat som qourn hemma som nödmat.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 989
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 813
Senast: MiaMia
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp